SUKUPUOLINEUTRAALIT nimet ?? Apuja thänks

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauva nimeä vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tässä lähiaikoina vasta hokasin että oman poikani nimi on kai sukupuolineutraali:confused: Lenni on siis hänen nimi. Mutta tämä on ollut kyllä ihan silkka vahinko enkä muista että ristiäisten alla olisin miettinyt että nimi olisi neutraali,mielestäni se on ihan silkka pojan nimi mutta nyt kun miettii niin voisi se sopia tytöllekkin....

Aurinkoja on yli sata.

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin todennäköisesti ei. Tuo "alle 5", joka esiintyy tilastossa monellakin aikavälillä, voi hyvinkin tarkoittaa yhtä ainoaa. Joten "alle 103" on varsin todennäköisesti myös alle sata. Tykkään pilkunviilauksesta :)

Aurinko sinänsä näyttäisi olevan aika sukupuolineutraali nimi; tänäkin vuonna sitä on annettu sekä tytön että pojan nimeksi. Alkuaan heitin sen sillä ajatuksella, että aloittaja valitteli annettuja ehdotuksia kylmiksi. Mutta näin tarkemmin maisteltuna se on varsin komea nimi, joka tosin käytännössä varmaan lyhenee Auriksi. (ja Auria on myös annettu sekä tytöille että pojille, vaikka allakassa naisen nimenä esiintyykin)

Ihan vain sivujuonteena, että Suomessa pyritään lailla eriyttämään naisten ja miesten etunimet. Ks. nimilaista lyhyesti esim. http://www.kotus.fi/index.phtml?s=451.

[QUOTE="xyz";24256518]Mietityttää vaan millä tapaa tällainen kasvatus sitten on parempaa, niin että sitä kannattaisi suosia? Kyllä kai jokainen lapsestaan välittävä antaa lapsen itse valita millä leluilla leikkii ja mitä harrastaa jne?[/QUOTE]

Ei tunnu olevan näin. Paljon kohtaa edelleen sitä, että pojalla ei voi olla vaaleanpunaisia vaatteita eikä tytölle edes osteta autoja, joilla leikkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24256419:
Asiahan ei minulle kuulu mutta......

Miksi?

Siis sukupuoliahan on kaksi. Sukua jatkaakseen tarvitaan niitä kahta, aiiiivan sama onko kyseessä adoptio tai keinohedelmöitys - kahta sukupuolta tarvitaan jossain vaiheessa.
Meitä ON miehiä sekä naisia.

Eikö se hämmennä lastakin sitten isompana, jos kasvatetaan neutraalisti?
Miten voi 'suojella' ettei sitten kyseltäisi lapselta että niin oletkos sinä tyttö vai poika ja lapsi vastaa että........? Niin mitä lapsi vastaa? Että ei tiedä?

Lelut, vaatteet, 'oikeat' värit- eihän tässäkään vaihtoehdossa anneta lapsen valita vaan valitaan hänen puolestaan? Kynsin hampain pidetään kiinni siitä että ei vain anneta tytölle nukkea tai pojalle autoa? Miksi ne eivät vain voi olla tarjolla kumpikin ja jos se poika nyt leikkii sillä autolla niin ei oteta siitä mitään hirveitä slaageja? Tai tytön leikkiessä nukella niin vajota epätoivoon että no niin, se siitä sitten......

Miten tämmöinen neutraalius voi kasvattaa lapsen? Vaikka lapsi tietäisi sukupuolensa ja muutkin kanssaihmiset sen tietäisivät, miten se voi lasta vahingoittaa jos hänen muuten annetaan valita leikkinsä ja mielivärinsä tms?

:confused:

Kun minä en ymmärrä.......... olen aidosti hämmennyksissäni tästä asiasta.

:confused:

Peesi! Ihan typerää lapsen pään sekottamista tällainen huuhaa!

Alkuperäinen kirjoittaja ajatus tämäkin;24256522:
Miusta tämä on ihan normaalia nykyajankasvatusta ainakin monessa kodissa, enkä ole osannut ajatella sen olevan mitenkään erityistä. Usein ne tytöt valitsee sitä pinkkiä ja pojat jotain muuta... niin se vaan menee =)

No niinpä, ihan normaalia. Ja esim. päiväkodissa pojat leikkivät nukeilla ja kampaajaa. Tytöt autoilla, mutta ei silti ole tarvetta meuhkata jostain neutraalista. Noihan on asioita, jotka tulevat luonnostaan

[QUOTE="mä";24256823]Ap on itsekin kasvatettu sukupuolineutraalisti, joten uskoakseni hänellä on enemmän kokemusta aiheesta kuin sinulla.[/QUOTE]

Haluan kuulla lisää näistä kokemuksista, koska itse työskentelen päiväkodissa

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24256791:
Niin katsos keskustelupalstan luonteeseen kuuluu, että täällä keskustellaan, kommentoidaan ja kysellään, eikä vain vastata. Problem?

No problem. "Ääneen" ihmettelyä vaan. Tämä on tätä rönsyilyä, eikös vaan? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja näin;24256806:
Ap toi vesittyy viimeistään päiväkodissa ja koulussa

Saattaa vesittyä, tai sitten ei. Mutta minusta on varsin luonnollista, että lapsen pyrkii kasvattamaan oman arvomaailmansa pohjalta, totta kai pyrkien antamaan tälle eväät itsenäiseen ajatteluun.

Tunnen vegaaneja, joilla on vegaanilapsia. Tunnen myös uskonnollisia ihmisiä, jotka kertovat lapselleen Jumalan luoneen taivaan ja maan. Pitäisikö heidän luopua kodissaan omista arvoistaan ja tavoistaan siksi, että lapsi kumminkin murkkuiässä tahtoo kaverien kanssa Mäkkärille tai toteaa että Raamattu on pirun pitkä satukirjaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;24256839:
Haluan kuulla lisää näistä kokemuksista, koska itse työskentelen päiväkodissa
Tässähän niitä ketjussa on, että silmä kauniiseen käteen ja lukemaan. Kaiken tämän shaissen seassa pitäisi olla myös ap:n kysymiä nimiehdotuksia, mutta kovin vähltä näyttää, kun suurin osa viesteistä on uteliaita mielipiteensä julistajia.

Sukupuolineutraali kasvatus vaatii vanhemmilta valtavasti. Miten vahvistaa lapsen omaa sukupuoli-identiteettiä ja silti olla kohtelematta stereotyyppisesti sukupuolensa edustajana. Itse en ole ihan kyennyt asiaa ratkaisemaan.

Mulla on 5,5-vuotias poika, joka on puettu mahdollisuuksien mukaan sukupuolineutraalisti. Meiltä löytyy leluja, joita käyttävät perinteisesti tytöt - ja myös niitä, jotka mielletään poikien leluiksi. Nimiasiaa pohdittiin pojan syntyessä. Päädyimme mielestämme hyvinkin miehekkääseen nimeen sillä perusteella, että lapsi kuitenkin on miessukupuolen edustaja. Vaikka emme halua edistää stereotyyppisiä käyttäytymismalleja, emme myöskään halua välittää ajattelutapaa, että lapsen sukupuoli pitäisi piilottaa tai kieltää.

Sukupuolineutraaleissa nimissä ei ole mitään vikaa, mutta kehottaisin ap:ta kuitenkin vielä pohtimaan nimenannon perusteita sekä sitä, kuinka aikoo jatkossa tukea lapsen sukupuoli-identiteetin vahvistumista.

• Tykkää
Reactions: chrissy