SUKUPUOLINEUTRAALIT nimet ?? Apuja thänks

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauva nimeä vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauva nimeä vailla

Vieras
Me miehen kanssa päädyttiin miettimään sukupuolineutraaleja nimiä meidän kahden viikon ikäiselle vauvalle, mutta yhtäkkiä huomaan ettei niitä tosta vaan löydetäkään.
Nimi sen vuoksi että sukupuolineutraalilla kasvatuksellakin aiotaan pitkälti mennä. Itseni kasvatettu näin kuten sisaruksenikin.

Kertokaa teidän mielestä hyviä nimiä tytölle ja pojalle sopivia!

Minkä ihmeen takia tuollaisia nimiä pitää edes miettiä saati sitten antaa lapselle? Mikä vika kunnollisessa nimessä on vai onko kyseessä vahinkolapsi ja isillä ja äidillä tarve purkaa pahaa oloaan antamalla lapselle karmea nimi.

Että mitä sä tarkoitat tolla sukupuolineutraalilla kasvatuksella? Onko sulla itselläskin tällainen nimi, tai onko sisaruksillasi? Minä vuosina olette syntyneet?

mulle ei tuu mitään muuta mieleen kuin Lenni, en itse koskaan jostain kumman syystä muista et onko tytön vaiko pojan nimi.
mutta siis etsittekö nyt nimeä joka suomen lain mukaan saa olla sekä tytöllä vai pojalla??
muutenhan tää on vähän hakuammuntaa kuitenkin, olitte te mitä mieltä tahansa sukupuolista.
eli jospa kertoisit nyt meille kuitenkin salaa, että kumpaa sukupuolta hän on????
tosin en ymmärrä mitä kasvatuksella ja nimellä on tekemistä keskenään...

Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostaa tietää;24256384:
Että mitä sä tarkoitat tolla sukupuolineutraalilla kasvatuksella? Onko sulla itselläskin tällainen nimi, tai onko sisaruksillasi? Minä vuosina olette syntyneet?

Itselläni on ihan tavis naisen nimi. Haluamme kuitenkin että meidän lapsella olisi sukupuolineutraalinimi, en oikein osaa edes sanoa miksi. Mutta jos hyvää nimeä ei löydy niin päädymme sitten näihin tavallisiin... Tämä on nyt vain alkanut meitä molempia, miestä ja minua, kiinnostamaan. Sukupuolineutraalit nimet.
Minä olen vuosimallia -83 ja mieheni -78

Asiahan ei minulle kuulu mutta......

Miksi?

Siis sukupuoliahan on kaksi. Sukua jatkaakseen tarvitaan niitä kahta, aiiiivan sama onko kyseessä adoptio tai keinohedelmöitys - kahta sukupuolta tarvitaan jossain vaiheessa.
Meitä ON miehiä sekä naisia.

Eikö se hämmennä lastakin sitten isompana, jos kasvatetaan neutraalisti?
Miten voi 'suojella' ettei sitten kyseltäisi lapselta että niin oletkos sinä tyttö vai poika ja lapsi vastaa että........? Niin mitä lapsi vastaa? Että ei tiedä?

Lelut, vaatteet, 'oikeat' värit- eihän tässäkään vaihtoehdossa anneta lapsen valita vaan valitaan hänen puolestaan? Kynsin hampain pidetään kiinni siitä että ei vain anneta tytölle nukkea tai pojalle autoa? Miksi ne eivät vain voi olla tarjolla kumpikin ja jos se poika nyt leikkii sillä autolla niin ei oteta siitä mitään hirveitä slaageja? Tai tytön leikkiessä nukella niin vajota epätoivoon että no niin, se siitä sitten......

Miten tämmöinen neutraalius voi kasvattaa lapsen? Vaikka lapsi tietäisi sukupuolensa ja muutkin kanssaihmiset sen tietäisivät, miten se voi lasta vahingoittaa jos hänen muuten annetaan valita leikkinsä ja mielivärinsä tms?

:confused:

Kun minä en ymmärrä.......... olen aidosti hämmennyksissäni tästä asiasta.

Lyhyesti: Sukupuolineutraalilla kasvatuksella tarkoitan ettei lasta painosteta tyttöjen tai poikienvaatteisiin. Kaapista tulee löytymään kaikkea tytölle ja pojalle sopivaa. Lapsi saa kasvaessaan itse valita omat vaatteensa. Sama leluissa, huoneen väreissä ja muussa värimaailmassa. Nukkekoti tai formulatalli, lapsi saa valita itse. Sama harrastuksissa lapsen kasvaessa. Lapsi saa mahdollisimman paljon valita itse ja vaikuttaa itse.

• Tykkää
Reactions: MINTYNEN
Lyhyesti: Sukupuolineutraalilla kasvatuksella tarkoitan ettei lasta painosteta tyttöjen tai poikienvaatteisiin. Kaapista tulee löytymään kaikkea tytölle ja pojalle sopivaa. Lapsi saa kasvaessaan itse valita omat vaatteensa. Sama leluissa, huoneen väreissä ja muussa värimaailmassa. Nukkekoti tai formulatalli, lapsi saa valita itse. Sama harrastuksissa lapsen kasvaessa. Lapsi saa mahdollisimman paljon valita itse ja vaikuttaa itse.

Ok.

Parissa esimerkissä tiedän, että neutraalius on tarkoittanut hirveää varovaisuutta 'vääränlaisten' asioitten suhteen, eli tytön huoneesta on löytynyt nimenomaan pojille miellettäviä leluja, ei lainkaan mitään tyttömäisiksi väreiksi miellettävää tms.
On siis kääntynyt koko neutraalius päälaelleen.

Voihan tuon kaiken suoda lapselle vaikkei sillä olis ihan tavallinen tytönt ai pojan nimi.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24256419:

Miksi?

Siis sukupuoliahan on kaksi. Sukua jatkaakseen tarvitaan niitä kahta, aiiiivan sama onko kyseessä adoptio tai keinohedelmöitys - kahta sukupuolta tarvitaan jossain vaiheessa.

Miten voi 'suojella' ettei sitten kyseltäisi lapselta että niin oletkos sinä tyttö vai poika ja lapsi vastaa että........? Niin mitä lapsi vastaa? Että ei tiedä?

Lelut, vaatteet, 'oikeat' värit- eihän tässäkään vaihtoehdossa anneta lapsen valita vaan valitaan hänen puolestaan? Kynsin hampain pidetään kiinni siitä että ei vain anneta tytölle nukkea tai pojalle autoa? Miksi ne eivät vain voi olla tarjolla kumpikin ja jos se poika nyt leikkii sillä autolla niin ei oteta siitä mitään hirveitä slaageja? Tai tytön leikkiessä nukella niin vajota epätoivoon että no niin, se siitä sitten......

Miten tämmöinen neutraalius voi kasvattaa lapsen? Vaikka lapsi tietäisi sukupuolensa ja muutkin kanssaihmiset sen tietäisivät, miten se voi lasta vahingoittaa jos hänen muuten annetaan valita leikkinsä ja mielivärinsä tms?

Sinulla on eri käsitys tästä asiasta kun minulla. Missään tapauksessa emme valitse lapsen puolesta. Lapsi tekee sen itse. Tulemme alkuun ostamaan sekä tyttöjen että poikienleluja, vaatteita jne. Lapsi saa valita mieluisensa kun kasvaa. Jos tyttö leikkii nukella tai poika niillä formuloilla niin emme toki ole epäonnistuneet :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24256419:

Miksi?

Hyvin kirjoitettu! Biologia on biologiaa, sitä ei voi kukaan muuttaa. Tasa-arvoisuus on hyvä asia, mutta sukupuolineutraalisuus ei välttämättä sitä ole persoonatasolla. Ihmisen sukupuoli on tärkeä osa identiteettiä ja ihmisyyttä, tapa toteuttaa itseään ja tarpeitaan. Tärkeä osa omaa persoonaa. Tietää, kuka ja mikä minä olen.