T
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja No mutta?:Miksi on hyvä, että pienestä vauvasta tietää heti, kumpaa sukupuolta hän edustaa - jotta voisi aloittaa hänen kohtelemisensa "sukupuolensa mukaisesti" jo siinä vaiheessa? Eihän sillä oikeasti ole mitään merkitystä, onko vauvalla jalkovälissään pieni uloke vai ei. Näistä kommenteista mielestäni juurikin paistaa läpi se, että ihmiset todellakin suhtatuvat eri tavalla poikiin ja tyttöihin, monet varmasti tiedostomattaan. Juuri sitä ainakin minä haluan karsia minimiin, nimenomaan sukupuolineutraalilla kasvatuksella.
Tavoitteena tässä onkin se, että ei olisi mitään tyttö-kohtelua ja poika-kohtelua, vaan lapsi-kohtelua. Miksi tyttöjä ja poikia tulisi kohdella eri tavalla?Alkuperäinen kirjoittaja kunhan kasvatan:Ite olen huomannu, että pukipa tyttöni päälle mitä tahansa niin viimeistään siinä vaiheessa kun toiset tajuaa että kysessä on tyttö niin tyttönä he sitä kohtelevat. Tai jos näyttää pojalta, eikä erhettä korjaa niin jopa on poikamainen kohtelu.
Alkuperäinen kirjoittaja Lukenut putkinainen:Alkuperäinen kirjoittaja Emmuli71:poika haluaa lukea putkimieheksi
Lukea putkimieheksi? Lukea? Ai että sain hyvät naurut.
Alkuperäinen kirjoittaja Ei sovu pojalle:Uskaltaisin kyllä väittää, että suurin osa nykyajan vanhemmista ei kasvata lapsiaan neutraalisti ilman yhteiskunnan asettamia sukupuolirooleja. Miksi muuten lastenvaatekaupat pursuaisivat lähes ainoastaan sinisiä ja punaisia vaatteita? Miksi muuten uuden äitiyspakkauksen vaatteet kirvoittaisivat kommentteja kuten "esim. tuo uusi oloasu on niin tyylin jostain 80-luvulta. (eikä muuten kyllä sovi pojalle.) voi höh..." tai "Makuupussi on musta aika kauhea, edellisessä paaljon kivampi, tosin ehkä hieman poikamainen."? Nämä kommentit on muuten lähetetty odottajien palstalle noin kuukausi sitten...Alkuperäinen kirjoittaja termeistä:Oikea termi sille kasvatukselle, josta suurin osa täällä puhuu suu vaahdossa on 'normaali kasvatus'. Juuri näinhän suurin osa nykyajan vanhemmista kasvattaa lapsiaan.
Alkuperäinen kirjoittaja Palmuhiiri:Tänään 5.5. oli Hesarin D-osassa todella hyvä juttu lapsen sukupuolisuuden kehityksestä biologisesta näkökulmasta. Siinä oli myös toimittajan erillisenä kommenttina kirjoittama teksti siitä, kuinka hän häpesi ja oli jatkuvasti epävarma ja piiloutui koulussa vessaan itkemään, kun vanhemmt olivat houkutelleet hänelle hameen sinisten housujen sijaan. Hän oli itsevarma vasta, kun sai olla oma poikamainen itsensä.
Kannattaa lukea koko artikkeli. Oli todella hyvä, ajatuksia herättävä ja perusteellinen.
Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki kunniaan:Minä en tarvitse mitään sukupuolineutralia ajatusmaailmaa kasvattaakseni lapsistani tasapainoiset ihmiset, jotka osaavat tehdä erilaisia asioita ja tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa.
Mun tyttöni on aina puettu tytöiksi. Kaikki ovat hyvin sosiaalisia, osaavat tehdä hommia isän ja äidin kanssa. Osaavat leikkiä molempaa sukupuolta olevan lapsen kanssa. Eli vaaleanpunaiset mekot ja saparoletit eivät ole tuhonneet ainakaan minun tyttöjeni avoimmuutta. Osa on koululaisia osa kotona vielä äidin kanssa.
Taidatte neutraalit nyt tehdä kärpäsestä härkäsen...
Alkuperäinen kirjoittaja Tehotyttö.:Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki kunniaan:Minä en tarvitse mitään sukupuolineutralia ajatusmaailmaa kasvattaakseni lapsistani tasapainoiset ihmiset, jotka osaavat tehdä erilaisia asioita ja tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa.
Mun tyttöni on aina puettu tytöiksi. Kaikki ovat hyvin sosiaalisia, osaavat tehdä hommia isän ja äidin kanssa. Osaavat leikkiä molempaa sukupuolta olevan lapsen kanssa. Eli vaaleanpunaiset mekot ja saparoletit eivät ole tuhonneet ainakaan minun tyttöjeni avoimmuutta. Osa on koululaisia osa kotona vielä äidin kanssa.
Taidatte neutraalit nyt tehdä kärpäsestä härkäsen...
Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa.
Itsellä myös koululaisia ja pieniä lapsia, sekä tyttöjä että poikia.
Meidän perheessä iskä silittää paitansa, ompelee äidinkin napit vaatteisiin. Äiti kaivaa pihamaalla lapiolla, tarpeen mukaan järeämpiäkin aseita käytössä raksaillessa ym. Pääasiassa silti arkiset askareet käytännön vuoksi pyörii äidin käsissä, koska äiti on kotona. Ja iskällä se vasara kuitenkin pysyy hiukan paremmin käsissä kuin äidillä... Akkuporalla kyllä ollaan tytön kanssa yhdessä yritetty touhutaPerheen koululaistyttö onkin kätevä vasaran ym. työkalujen kanssa ja tykkää kovin niistä puuhista. Koululaispoika 13v. taas ei niinkään, koska ovat LUONTEELTAAN niin erilaisia..
Näistä asioista ei ole koskaan tehty mitään numeroa, yritetty kasvattaa luonteiden mukaan ja antaa osallistua mahdollisimman monenlaisiin hommiin kotona. Ja vaikka itse kuulun "lukeneisiin" ihmisiin, niin en koe, että tarvitsisin tähän nyt jotain -ismiä![]()
Ja vaikka ilmeisesti jollakin tavalla perheessämme ollaan sukupuolineutraalejakin, niin pojilla on pippelit ja tytöillä on pimpulat. Pojat puetaan poikien vaatteisiin ja tytöt tyttöjen vaatteisiin yrittäen tietysti kierrättää sen minkä pystyy. Minkäs sille teet, jos neiti 1,5v rakastaa yli kaiken pinkkejä popojansa tai pitsipipojansaOsa tytöistä on hyvin tyttöjä jo pienestä, vaikka miten samalla tavalla neutralismia toteuttaisi.. Meillä ainakin näkyy kahden tytön ero jo hyvin pienestä. Toinen on römppäiita ja toinen pitsipiipero.
Alkuperäinen kirjoittaja ---:Kertokaapa neutralistit, miksi itse puhutte miesten ja naisten töistä?
Ja lohdutukseksi kauhistelijoille, kyllä se erottelu opitaan jo parivuotiaana ympäristöä seuraamalla. Meillä poika ilmoittaa kaikesta pinkistä, että "toi on tyttöjen."