Sukunimi jelppiä!! ????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minna"

Vieras
Mulla on tällä hetkellä ex miehen sukunimi Koivu, se on myös isompien lasteni sukunimi ja nyt olen menossa naimisiin uuden mieheni kanssa, meillä myös yhteisiä lapsia.
Nyt mietityttää voinko yhdistää tän hetkisen exän sukunimen ja uuden miehen sukunimen joka on Ahokas, sekä meidän yhteisten lasten sukunimi.

Uudesta sukunimestäni tulisi Koivu-Ahokas n

Eli voinko pitää exäni sukunimen ja liittää siihen perään uuden mieheni sukunimen?

Ja ennen kun joku kysyy miksi mun pitäis pitää exän nimi niin isompien lasteni takia haluisin sen pitää!!

Olisko mahdollista ottaa joku ihan muu sukunimi? Esim. äitisi tyttönimi kaikille?

Mutta taitaa tuo olla mahdollista ottaa noin päin, mies ei saa ottaa exäsi sukunimeä, jos en ihan väärin muista näitä.

Toki, ei tietenkään nykyisestä tarvitse luopua, ei ex sitä 'omista'. Nyksästäkin voi tulla Koivu, ei se ole suojattu nimi.

lasten nimeämiseen on omat säännöt, eri juttu.

Koivu on suojaamaton suomalainen sukunimi. Kuka tahansa voi vaihtaa sukunimensä Koivuksi vaikka se sitten sattuisikin olemaan tulevan puolison entisen miehen nimi.

Ja tuo on ihan urbaanilegendaa!!! kaikki sukunimet ovat yhtälailla "suojattuja". Uuden sukunimen pitää olla suvussa aiemmin esiintynyt nimi tai kokonaan uusi (itse keksitty). Tai sitten puolison tyttönimi. Tässä tapauksessa mies ei voi vaihtaa nimeään Koivuksi

Kyllä se onnistuu, laissa on määritelmä '...muuttuneiden olosuhteiden tai muiden erityisten seikkojen johdosta pidettävä perusteltuna…', johon selvityksessä vetoamalla saa nimekseen Koivu. Avioliittoa solmittaessa molemmat sitten pitävät oman sukunimensä joka nyt vaan sattuu molemmila olemaan Koivu.

Ei ole mitään rajaa, voit koota itsellesi lapsia ja nimiä vaikka kymmeneltä mieheltä. Kuin matkamuistoja konsanaan. Kotimaisia, ulkomaisia. Afrikkalaisia, kiinalaisia.

Kun tapasin nykyisen mieheni joka on palmu, olin itse koivu ja lapseni isänsä sukunimellä kuusi. Postilootassa luki palmu, koivu, kuusi. Menimme naimisiin jolloin minä ja lapseni otimme sukunimen palmu. Uusi mies antoi siis lapselleni sukunimensä. Biologista isää ei haittaa.

[QUOTE="eila";30325651]Ja tuo on ihan urbaanilegendaa!!! kaikki sukunimet ovat yhtälailla "suojattuja". Uuden sukunimen pitää olla suvussa aiemmin esiintynyt nimi tai kokonaan uusi (itse keksitty). Tai sitten puolison tyttönimi. Tässä tapauksessa mies ei voi vaihtaa nimeään Koivuksi[/QUOTE]

Kaikki ovat toki suojattuja, mutta nyt on kyse kokonaan uuden nimen ottamisesta. Silloin ei voi ottaa olemassaolevaa tai on otettava perusteltu (suvusta löytyvä nimi). Koska naimisiin mennessä Rouva on jo Koivu (eikä ole nimeänsä vaihtanut eronsa jälkeen), niin virallisesti hän on silloin Koivu. Joten en lukemalla nimilakia löydä kohtaa, jossa kielletään ottamasta ex-miehen nimi. Vain puhutaan naimattomana olemisesta.

Mä olen tehnyt noin, joten voit tehdä! Meillä ei aikanaan ollut vielä yhteisiä lapsia kun nykyisen mieheni kanssa menin naimisiin, mutta toiveissa olivat, ja myös minä halusin olla KAIKKIEN lasteni kanssa saman niminen, myös niiden edellisestä liitosta olevien. Nykyinen mieheni ei saanut ottaa minun nimeäni, joten minä otin yhdistelmänimen. Ja ihmettelijöille: kolmannen miehen kanssa en enää lapsia tekisi, joten tämä on se lopullinen nimeni, en vaihda pois vaikka nykyisestäkin ero tulisi.

Yhteistyössä