Avioliitto ja äidin esikoisen sukunimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MarieHos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MarieHos

Aktiivinen jäsen
17.03.2011
7 390
2
36
Espoo
Mitenhän juttu toimii, kun olen menossa naimisiin mieheni kanssa. Minulla on oma esikoispoikani ja sitten on meidän yhteinen tytär. Lapsilla on sama sukunimi kuin minulla. Avioituessamme otan miehen sukunimen ja lapsille vaihdetaan sukunimi myös.
Voinko siis muuttaa poikani myös mieheni sukunimelle, vaikka he eivät kuitenkaan ole mitään sukua?
Muistan jonkun sellaisen jutun, että sukunimeä vaihdattaessa sen nimen pitää olla omassa suvussaan..

voit vaihtaa pojallesi miehesi nimen,olettaen että isänsä suostuu ( jos teillä on yhteishuoltajuus )..ja jos se on miehellesi ok?mun tyttö on isänsä nimellä,vaikka olenkin uusissa naimisissa,olisi ollut jotenkin hassua vaihtaa hänen nimi isäpuolen nimelle,joten päädyin tähän ratkaisuun

Voit myös esikoisellesi laittaa sen sukunimen, joka tulee sinulle avioliiton myötä. Veljeni vaimo teki näin vuosi sitten, tyttö on myös nyt veljeni sukunimellä.
Mutta jos sinulla olisi yhteishuoltajuus lapsen bio-isän kanssa, nimenvaihtoon tarvitaan myös hänen suostumuksensa.

Esikoisen isä ei ole ollut tekemisissä pojan kanssa. Minulla on yksinhuoltajuus mutta isä on tunnistettu.
Nykyiseni on tullut kuvioihin kun esikoinen oli vasta 3kk ikäinen, eli hän on pojalleni isä ja poikani kutsuu miestäni isäkseen. On siis miehelleni enemmän kuin ok :)

Meillä vaihdettiin esikoisen nimi samalla, kuin minunkin. Olis tuntunut hassulta, että yksi on eri nimellä, kuin muut, kun kuitenkin yhtä perhettä ollaan. Esikoisen bioisä ei siis ole koskaan ollut kuvioissa ja mun mies on ollut pojan isä siitä asti, kun poika oli 7kk.
Ei ollut mitään ongelmaa nimenmuutoksessa, ilmoituksella hoitui, eikä maksanut mitään.

Yhteistyössä