Sukunimi asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arg..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

arg..

Vieras
Minulla ennestään 1 lapsi jolla minun sukunimeni, nyt meille miehen kanssa tulossa yhteinen lapsi ja miehen mielestä asiasta ei edes keskustella, lapselle tulee hänen sukunimensä.

Minusta taas olisi helpompi että lapsilla sama sukunimi, ja mies vetoaa siihen että vähemmän sukunimiä vaihdettavana kun naimisiin mennään, no juu, minä en ole sukunimestäni luopumassa, edes naimisiin mennessä, kun eipä meidän suvun puolelta enää ketään muuta ole tällä sukunimellä elossa.

Mies on ehdoton tässä asiassa, koska LAPSELLE KUULUU MIEHEN SUKUNIMI, ja eniten ärsyttää että koko asiasta ei suostu keskustelemaan edes.

On se sitten kiva kun on 2 eri sukunimellä, "sun lapsi ja mun lapsi".

Meillä on kahta sukunimeä.
Ekan kohdalla olin ehdoton, että niin kauan kun minä olen Huttunen, niin on lapsikin.
No erottiin (ei tosin siitä syystä :laugh: )
Nyt uudessa suhteessa toinen yhteinen tulossa ja näillä on sit isän nimi.
Musta se oli ok ja "kävin kauppaa" omasta nimestä. ;)
Eli en oo vaihtamassa naimisiin mentäessä omaa nimeäni miehen nimeks. Sit meitä on kahta sorttia, mutta mitä sitten... Toimii meillä.
Esikoinen oli jo koululainen, ku uus perhekokonaisuus alkoi rakentua ja tietää oman isänsä ja nimensä ja "identiteettinsä" :D

Vähemmän sukunimiähän tulee vaihdettavaks jos uudelle lapselle tulee sun sukunimi. Jos et siis ole vaihtamassa sukunimeäsi mutta haluatte naimisiinmennessä saman sukunimin. Sitten vain miehen sukunimi muuttuisi.

Joillekin miehille nää on tosi isoja juttuja. Kannattaa miettiä kuinka ison riidan on valmis pistämään asian takia pystyyn. Itse laittaisin tietenkin saman sukunimen mitä itselläni ja toisella sisaruksella, varsinkin jos teillä harvinainen sukunimi.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Vähemmän sukunimiähän tulee vaihdettavaks jos uudelle lapselle tulee sun sukunimi. Jos et siis ole vaihtamassa sukunimeäsi mutta haluatte naimisiinmennessä saman sukunimin. Sitten vain miehen sukunimi muuttuisi.

Joillekin miehille nää on tosi isoja juttuja. Kannattaa miettiä kuinka ison riidan on valmis pistämään asian takia pystyyn. Itse laittaisin tietenkin saman sukunimen mitä itselläni ja toisella sisaruksella, varsinkin jos teillä harvinainen sukunimi.

No miehen sukunimi on yksi näitä suomen yleisimpiä -nen loppuisia. ;) Mutta tuntuu hänelle olevan aika iso ja tärkeä asia että lapsella on miehen sukunimi, koitin jo vedota siihenkin että 2000-luvulla ei ole edes harvinaista että lapsella on äidin sukunimi.

No mun mielestä lapselle kuuluu automaattisesti isänsä nimi... Itsellä kaksi lasta, molemmilla isänsä sukunimi. Ajattelen asiasta näin että kun isä loppupeleissä voi vaikuttaa niin vähään lapsen asioissa niin olkoon edes isällä ja lapsella sama sukunimi.

Alkuperäinen kirjoittaja O74:
No mun mielestä lapselle kuuluu automaattisesti isänsä nimi... Itsellä kaksi lasta, molemmilla isänsä sukunimi. Ajattelen asiasta näin että kun isä loppupeleissä voi vaikuttaa niin vähään lapsen asioissa niin olkoon edes isällä ja lapsella sama sukunimi.

Mutta on se nyt vähän hölmö esim. päiväkodissa kun kummallakin eri sukunimi, ikäeroa heillä kun ei ole kuin vajaa 3v ja vanhempi lapsi ei ole edes omaa isäänsä tavannut (isä ei halua olla tekemisissä) ja nykyinen mieheni on ollut kuvioissa mukana siitä asti kun vanhempi on ollut 2kk ikäinen, joten hänellekkin mies on kuin isä, ja mies pitää lasta kuin omanaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

No miehen sukunimi on yksi näitä suomen yleisimpiä -nen loppuisia. ;) Mutta tuntuu hänelle olevan aika iso ja tärkeä asia että lapsella on miehen sukunimi, koitin jo vedota siihenkin että 2000-luvulla ei ole edes harvinaista että lapsella on äidin sukunimi.

Mut jos mies menee naimisiin sun kanssas ja vaihtaa sun sukunimeen niin sit olis lapsillakin hänen (uusi) sukunimensä :saint:

Mutta jos asia nyt on todella, todella tärkeä miehelle niin kannattaa varmaan antaa miehen pitää päänsä. Vaikka itse olisi eri mieltä. Aina ei kannata olla oikeassa... :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tottakai lapsi tulee isänsä nimelle :) Ja ihan sama vaikka lapset ovat erinimisiä, sinähän voit ottaa naimisiin mennessäsi kaksoisnimen! Silloin tilanne on 2:2!

Kaksoisnimi ei tule kuuloonkaan, miehen sukunimessä 8 kirjainta, minun 10.. Liian pitkä, ja eipä edes mitenkään sovi kyllä yhteen edes..

Alkuperäinen kirjoittaja O74:

Siis miten niin isä voi vaikuttaa niin vähän lapsen asioissa?

monelle tuntuu olevan itsestään selvyys, että lapselle tulee isän sukunimi, vaikka automaattisestihan se on sama kuin äidillä, jos ei muuta ilmoiteta... mulle ainakin oli ihan selvää, että mun lapsilla on sama sukunimi kun mulla, se oli tosin ihan sama mulle, että mikä sen mun sukunimi on, kunhan lapsella on sama...

Yhteistyössä