Sukulaisten suhtautuminen lapsiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sähikäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sähikäinen

Vieras
Hei..miten teidän äitipuolien vanhemmat ja isovanhemmat ja muut sukulaiset suhtautuvat miehenne lapsiin, ex-puolisoihin ja miehen menneisyyteen..?miten lapset suhtautuvat uusiin sukulaisiin?entäs lasten synttärit ja muut sukujuhlat?kaikki onnellisina saman pöydän ääressäkö? (Häät,hautajaiset,rippi-ja ylioppilasjuhlat yms.) sinun suku,miehen suku,ex-puolison suku ja ex-puolison uuden puolison sukuko kans..mahdotonko yhtälö..kuullostaa ainakin siltä..

Mun miehen lapset on 12v ja 15v, kesällä oli pojan rippijuhlat. Kirkon pihassa lasten äiti haukkui lasten mumman(isän äiti) JA VIELÄPÄ LASTEN KUULLEN!! Juhlat poika vietti ensin äitinsä luona, äidin sukulaisten kanssa, isä haki n. 16 aikaan ja sit juhlittiin isän puolen suvun kanssa. Mun poika on 4,5v, exän kanssa tosi huonot välit, joten juhlia vietetään kahdessa eri paikassa. Itseäni ei häiritsisi juhlia porukalla, sen verran meinaan löytyy käytöstapoja, muut osapuolet vaan ei ole vielä kasvanut niin paljon aikuisiksi :D Ja tästä lahjojen ostamisesta, miehen lapsille ei mun vanhemmat osta mitään, isäni ei ole niitä nähnytkään kun ohimennen ja äitinikin vaan muutaman kerran. Ja kun ovat niin isojakin jo. Mun pojalle mieheni sisko ja vanhemmat ostaa niin joulu- kun synttärilahjankin. Niin ja meillä on myös yksi yhteinen poika 6kk.

siskoni on eronnut ja hänellä on uusi mies (1/2 vuotta). Siskonpoikani rippijuhlat oli kesällä. Isä ei halunnut pitää lapselle juhia ollenkaan ja siskoni asuu uuden miehensä kodissa. Sanoin että pojalle järjestetään juhlat missä hyvänsä ja ehdotin että luonani. Ja näin tehtiin, sukulaisia saapui paikalle äidin ja isän puolelta mutta lapsen isää ei näkynyt. Pelkäsi menettävänsä hermonsa. Ei ole lapsen vika että vanhemmat ovat eronneet!!! Kaikkien aikuisten pitäisi pystyä ajattelemaan tällaisissa tilanteissa lasta eikä itseään. En minäkään pidä pojan isänäidistä, mutta tiedän hänen olevan tärkeä siskoni pojalle, joten tottakai hänkin tuli minun kotiini. Siskonpoika sai itse kutsua kenet halusi ja aikuiset saivat pitää suunsa kiinni!!!

Sande: on tietysti huonoa käytöstä haukkua lapsen mummo lapsen kuullen lapsen omassa juhlassa.

Mutta sitten on se toinen puoli: oletko ajatellut, mitä kaikkea siinä taustalla voi olla. Miten tähän äitiin /miniään on aikoinaan suhtauduttu, miten mummo on miniäänsä kohdellut. Taustalla voi olla monen vuoden tai melko vanhat jututkin, ja vaikka ne olisikin vanhoja, niitä voi olla vaikea antaa anteeksi.

Jos ymmärrät, että lapselle mummo (isän äiti) on tärkeä, vaikka tämä olisi huonosti kohdellutkin sitä miniää = lapsen äitiä, sinun pitäisi ymmärtää että kyseessä on myös lapsen biologinen äiti, joka on kantanut vastuunsa ja kasvattanut lapsensa, myös äiti on lapselle tärkeä eikä silloin siis mummo saisi kohdella huonosti lapsen äitiä....

Jos ei olla hyvissä väleissä niin minusta on parempi että järjestetään kahdet juhlat... isällä omat ja äidin luona omat.

Meillä kun miehen pojalla on synttärit kutsumme pojan mummon ja vaarin iso mummon ja muut miehen puolen sukulaiset ja kummit. Omia vanhempiani en kutsu pojan synttäreille. Sitten kun on siskon synttärit (meidän yhteinen lapsi) kutsumme tietenkin molempien puolen suvun,lapset kyllä ymmärtää että heillä on äitien puolelta erisuku.Sit kun poika menee joskus naimisiin niin saa nähdä miten sitten toimitaan :D , kaikki muut juhlathan on helppo järjestää "tuplana".

Yhteistyössä