Sukulainen päivähoitajana, minkälaisia ongelmia, vai onko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt mennään päiväkotiin..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt mennään päiväkotiin..

Vieras
Onko täällä jollakin kokemusta tai ajatuksia, kuulisin mielelläni, ja nopeasti!

Eli onko kenenkään lapsi/lapset olleet sukulaisen hoidossa päivähoidossa, eli esim. sukulainen tai useampi omistaa päiväkodin, perhepäiväkodin tms.. ja lapsenne ovat olleet siellä hoidossa? Onko ollut oma äiti/muu sukulainen, vaiko kumppanin? Jos kumppanin, Oliko päätös täysin oma ja vapaaehtoinen, vai jonkin, esim. raha-asioiden sanelemaa? Onko tullut ongelmia tilanteen takia? Onko lastanne ja teitä kohdeltu, kuin muitakin vanhempia ja lapsia, vai onko jotenkin erityiskohtelua, ehkä jopa negatiivisella tavalla? Esim. jos lapsi on tehnyt jotakin väärää tai muuta, onko äidille/isälle kerrottu asia eri tavalla, kuin jollekulle toiselle ehkä?

Meillä saattaa tilanne olla se, että lapsi viedään kumppanin, miehen, sukulaisen päiväkotiin. Minua hieman ahdistaa, sillä tuntuu jotenkin, että A. lapsi saa erityiskohtelua, B. lapsi ei saa erityiskohtelua, ja sitten tuntee pahaa mieltä, kun mummo onkin komentanut, C. minua äitinä kohdellaan eri tavalla, eikä niin kunnioittavasti, kuin tuntemattomia äitejä, D. lapsi ei haluakaan muulloin enää mummon hoitoon.. Tässä nyt päällimmäisinä ajatuksina tulleet...

Toivoisin herättäväni keskustelua, kannustusta, jotakin millä saisin päätöksen tehtyä, ilman kenenkään painostusta..

Alkuperäinen kirjoittaja nyt mennään päiväkotiin..:
Onko täällä jollakin kokemusta tai ajatuksia, kuulisin mielelläni, ja nopeasti!

Eli onko kenenkään lapsi/lapset olleet sukulaisen hoidossa päivähoidossa, eli esim. sukulainen tai useampi omistaa päiväkodin, perhepäiväkodin tms.. ja lapsenne ovat olleet siellä hoidossa? Onko ollut oma äiti/muu sukulainen, vaiko kumppanin? Jos kumppanin, Oliko päätös täysin oma ja vapaaehtoinen, vai jonkin, esim. raha-asioiden sanelemaa? Onko tullut ongelmia tilanteen takia? Onko lastanne ja teitä kohdeltu, kuin muitakin vanhempia ja lapsia, vai onko jotenkin erityiskohtelua, ehkä jopa negatiivisella tavalla? Esim. jos lapsi on tehnyt jotakin väärää tai muuta, onko äidille/isälle kerrottu asia eri tavalla, kuin jollekulle toiselle ehkä?

Meillä saattaa tilanne olla se, että lapsi viedään kumppanin, miehen, sukulaisen päiväkotiin. Minua hieman ahdistaa, sillä tuntuu jotenkin, että A. lapsi saa erityiskohtelua, B. lapsi ei saa erityiskohtelua, ja sitten tuntee pahaa mieltä, kun mummo onkin komentanut, C. minua äitinä kohdellaan eri tavalla, eikä niin kunnioittavasti, kuin tuntemattomia äitejä, D. lapsi ei haluakaan muulloin enää mummon hoitoon.. Tässä nyt päällimmäisinä ajatuksina tulleet...

Toivoisin herättäväni keskustelua, kannustusta, jotakin millä saisin päätöksen tehtyä, ilman kenenkään painostusta..

Vetääkö mummo herneen nenään jos ette vie lasta tämän päiväkotiin?

Selkeintä ehkä olisi viedä lapsi muualle hoitoon jos jotain ongelmaa voit ennakoida jo etukäteen. Toisaalta taas isoäiti on lapselle tuttu ja sopeutuminen hoitoon voisi käydä helpommin. Puolensa ja puolensa tuossakin.

Eipä löytynyt, joulukuun alkuun asti selasin. ITse joskus aikaisemmin kyselin vähän samaisesta jutusta, mutta siihenkään ei tullut oikein vastauksia..

Kyllä mummo saattaa ihmetellä asiaa. Onko kohtuutonta muuten pyytää, että saa käydä tutustumassa päiväkotiin, vaikka olenhan nähnyt paikan, mutten silloin, kun siellä on lapsia ja hoitajia..?

Tottakai menette lapsen kanssa tutustumaan päiväkotiin! Onhan siellä muutakin henkilökuntaa kuin mummo, ja lapsia tietenkin. Sinun lapsellesi on hyvä nähdä paikka etukäteen muutamaan kertaan ennen kuin hän jää sinne koko päiväksi. Samalla voit jutella henkilökunnan kanssa kaikista käytännön asioista.

Viestistäsi ei oikein käy ilmi hoitaako mummo lastasi, vai onko mummo päiväkodin johtaja tai muussa ryhmässä töissä? Jos mummo ei edes ole lapsesi hoitaja päiväkodissa, ei sillä ole minusta niin väliä vaikka mummo työskentelisi muuten samassa paikassa. Minusta sinun pitäisi käyttäytyä samoin kuin jos veisit lasta ihan vieraaseen paikkaan.

Epäammattimaista toimintaa on mummolta, jos hän kohtelee sinua tai lastasi jotenkin eri tavalla kuin muita vanhempia ja lapsia. Lastasi pitäisi kohdella samalla lailla, ei paremmin tai huonommin kuin muitakaan. Voitko sanoa tästä mummolle etukäteen? Että haluatte tulla kohdelluksi samoin kuin muitakin.

Ja tuosta "B. lapsi ei saa erityiskohtelua, ja sitten tuntee pahaa mieltä, kun mummo onkin komentanut": eikö mummo koskaan komenna lasta jos lapsi on mummolla kotona hoidossa??

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmms:
Tottakai menette lapsen kanssa tutustumaan päiväkotiin! Onhan siellä muutakin henkilökuntaa kuin mummo, ja lapsia tietenkin. Sinun lapsellesi on hyvä nähdä paikka etukäteen muutamaan kertaan ennen kuin hän jää sinne koko päiväksi. Samalla voit jutella henkilökunnan kanssa kaikista käytännön asioista.

Viestistäsi ei oikein käy ilmi hoitaako mummo lastasi, vai onko mummo päiväkodin johtaja tai muussa ryhmässä töissä? Jos mummo ei edes ole lapsesi hoitaja päiväkodissa, ei sillä ole minusta niin väliä vaikka mummo työskentelisi muuten samassa paikassa. Minusta sinun pitäisi käyttäytyä samoin kuin jos veisit lasta ihan vieraaseen paikkaan.

Epäammattimaista toimintaa on mummolta, jos hän kohtelee sinua tai lastasi jotenkin eri tavalla kuin muita vanhempia ja lapsia. Lastasi pitäisi kohdella samalla lailla, ei paremmin tai huonommin kuin muitakaan. Voitko sanoa tästä mummolle etukäteen? Että haluatte tulla kohdelluksi samoin kuin muitakin.

Ja tuosta "B. lapsi ei saa erityiskohtelua, ja sitten tuntee pahaa mieltä, kun mummo onkin komentanut": eikö mummo koskaan komenna lasta jos lapsi on mummolla kotona hoidossa??

Mummo tosiaan on paikan johtaja, ja olisi ilmeisesti lapseni ryhmässä. Kun lapsi kasvaa, tulee täti olemaan lapsen ryhmässä ja kun taas kasvaa, tulee toinen täti samaan ryhmään.
Toki mummo komentaa, mutta ei mummo samalla lailla komenna kuin esimerkiksi me vanhemmat, ja minusta se on usein näin. Ja päiväkodissa tietysti tilanne on aivan eri. Minä muistan omassa lapsuudessani, ettei mummolassa oikeastaan tullut koskaan tilanteita, että mummon olisi pitänyt komentaa oikein kovasti, mutta päiväkodissahan niitä varmasti tulee, kun pojat keskenään alkaa leikkiä ja tulee riitojakin. Minun mielestäni pitääkin lasta komentaa, jos hän on tuhma, mutta pelkään, että se on lapsestani väärin, kun juuri mummo joutuu komentamaan ehkä jopa useasti viikossa...?

Tietenkään en voi tietää miten he kohtelevat minua tai lasta, enkä toisaalta pelkää lapsen puolesta, mutta epäröin itseni puolesta. Tuomitseeko mummo minun kasvatustyyliäni tms. ääneen helpommin, kuin muiden....?

Tottakai VOISIN sanoa tuosta, että haluan samanlaisen kohtelun, mutta kyse on ehkä enemmän uskaltamisesta. Välillä olemme ottaneet pienesti yhteen ja minusta se tilanne on erittäin epämukava ja mummo osaa sanoa kyllä ikävästi takaisinkin. Nyt sitten kysyin, onko heillä tapana, että lapset tulee tutustumaan ennen päiväkotiin tuloa ja vastaus oli tämä: " Tutustumaan saa tulla niin paljon, kuin se on lapsen kannalta tarpeellista." En osaa yhtään sanoa oliko se hyvällä vai pahalla kirjoitettu, ja voin ola näissä asioissa aika herkkäkin.
Minulle äitinä on jotenkin tosi tärkeää nähdä paikka elävänä, kun siellä on lapsia ja hoitajia normi päiväympäristössä. Mutta nyt kun tuntuu, että se on heistä outoa, tuntuu se minustakin oudolta..

Siis onko kyseessä lapsen mummo, eli miehesi äiti? Siinä tapauksessa en veisi tuohon päiväkotiin, koska minusta lapsen ja mummon suhteen kannalta näin on selkeämpää. Mummouteenhan monesti kuuluu "oikeus" olla lasta kohtaa vähän lempeämpi kuin mitä vanhemmat ja ammattikasvattajat usein ovat. Lasta voi hämätä, miksi mummon on joskus yhdenlainen ja vapaa-ajalla ehkä toisenlainen häntä kohtaan.

En veisi mummon ja tätien päiväkotiin, kun olette muutenkin tekemisissä riittävästi. Kaikki tuntemani lastentarhanopettajat (3) haluavat nimenomaan itse olla ihan eri päiväkodissa kuin omat lapsensa, jotta ei tule tarpeetonta epäilyä ja/tai konfliktia toisten hoitajien ja toisten lasten vanhempien kanssa.

Perhepäivähoidossa on hieman eri tilanne, kun täti on yksin lasten kanssa. Silloin ehkä pystyy olemaan paremmin oma itsensä ja tasapuolinen kaikille hoitoaikana. Tiedän perheen, jossa lapsi halutaan ainoastaan mummolleen pphoitoon.

Toisaalta eivät tädit hoitopaikassa muutenkaan komenna lapsia kuin omat vanhemmat komentavat ;). Heiltä ei mene pinna samalla tavalla, kun kyse on työstä, ei omasta kullannupusta.

äh, menipä vaikeaksi. Jokaisessa ryhmässä kyllä on "ulkopuolinen" toisena hoitajana, eli ehkä se vähän helpottaisi, JOS he ymmärtäisivät laittaa lapsemme useimmiten juuri sen toisen hoitajan hoteisiin.
Omia, itsekkäitäkin etuja on mietitty. Tuleehan se meille edullisemmaksi. Isompi asunto pitäisi saada, uusi auto lähes pakollinen tilan puutteen vuoksi. Kyllähän hoitopaikkakin lohkaisee. Ehdottomasti ja siitä tinkimättä, lapsen etu on tärkein aina.. Vielä on aikaa miettiä, pari päivää..

Toisaalta tilanteen voisi nähdä myos toisin päin. Jos sina itse ja anoppisi kestätte tilanteen saattaa hoitomuoto olla lapselle mukavampikin, kun on tuttujen kanssa tekemisissa. Ko. hoitomuoto sitapaitsi vastaisi vanhan ajan kyläyhteisoä, jossa sukalaiset hoitivat, kun äiti teki taloustoitä. Sinulle tilanne saattaa olla raastava tai sitten voi jopa olla helpompi jättää, kun tietää, kenelle jättää. Tämä sinun on syytä itse miettiä. Ainahan päätoksen voi pyortää, jos siltä tuntuu. Tosin tästä anoppi voi ottaa nokkiinsa.

Itse olin päiväkodissa töissä ja sain samaan päiväkotiin lapsenikin. Se oli käytännössä helpompaa kun olin autoton ja lasta olisi pitänyt riepottaa julkisilla kauemmas päivähoitoon. Aikaa olisi aamuisin palanut yli tunnin verran ja sama iltapäivisin. Joten tultiin siihen tulokseen että sama päiväkoti on paras ratkaisu.

En ollut samassa ryhmässä lapseni kanssa. Mutta ongelmaksi koitui se että kun lapsellani oli jokin hätä, hän halusi äipälle siitä kertomaan. Minua se ei haitannut jos oltiin ulkosalla tai yhteisessä puuhastelussa muiden ryhmien kanssa. Muulloin lapsen olikin luotettava oman ryhmän hoitajiin ja lapsi ymmärsi ettei äidin luokse pääse. Mutta oli sitten vähän polemiikkia kun joitain muita hoitajia alkoi ärsyttää se kun lapseni edes halusi tulla luokseni tervehtimään. Asia paisui jossain vaiheessa turhankin suureksi ja alkoi juoruilu selän takana. Koin sen kiusalliseksi. Eikä lapseni viihtynyt jossain vaiheessa enää ryhmässä, sain kuulla jostain että hänelle on tiuskittu kovastikin siitä että on ollut äitiä ikävä.Jossain vaiheessa hän ei enää suostunut lähtemään millään hoitopaikkaan, jotenkin koki tilanteen vaikeana.

Tein lopulta ratkaisun ja siirsin lapseni perhepäivähoitoon. Olimme kaikki ihan tyytyväisiä ratkaisuun ja lapsi meni hoitoon mielellään.

Mulla ei ole noista päiväkodeista kokemusta, mutta omat kolme tenavaa on mummolla hoidossa ja meillä äiti oli koko mun lapsuuden perhepäivähoitaja. Ei tullut lellintää silloin omille ja nyt mun muksuja ojennetaan kun sitä tarvitaan. Kaikki lapset tarvitsevat rajoja ja rajoista saa luottamusta... Niin ja ihan oma valinta on jättää lapset äidille hoitoon, kun siihen kerran on mahdollisuus.

Yhteistyössä