Suklaakysta munasarjoissa, onko mulla nyt sitten endometrioosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äimänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äimänä

Vieras
Siis tänään gynekologi löysi vasemmasta munasarjasta suklaakystan, joka on kuulemma endometrinen kysta. Mulla ei ole koskaan ollut mitään endometriaan viittaavia oireita, eikä muutenkaan missään tutkimuksissa oo tullu ilmi mitään sellasta. Raskaaksi tulin suhteellisen helposti ja kuukautiskivut hoituu parasetamolilla.
Mitä tollaselle suklaakystalle tehdään, gyne vaan anto uuden ajan, että ultrataan uudestaan, mutta jos se on vielä kuukauden päästä niin mitäs sitten?
Enhän mä tajunnu ees kysyä sellasta.

Endometrioosihan voi olla ihan oireetonkin. Joskus löytyy muiden tutkimusten yhteydessä, joskus sitten jää löytymättä.
Mukavaa, että sä olet oireilta säästynyt =)

En tiedä, tehdäänkö sille välttämättä mitään jos ei haittaa. Ehkä e-pillerit vois tulla kyseeseen, mutta ei niitäkään välttämättä.
Mulla munasarjojen endokystat aiheutti kipuja, joten ne poistettiin laparoskopiassa. Poistettiin toki muualtakin, neljä tuntia retkotin leikkurissa. Mutta sen jälkeen kivut olikin historiaa ja kauan yritetty ja toivottu kuopus sai alkunsa :)

Juu siis ku meillä kans tarkotuksena yrittää toista lasta, ensimmäinen saanut alkunsa hedelmöityshoidoilla (miehestä johtuvista syistä) ja pakastusalkioilla siis koitetaan toista...Kysta oli tosi pieni, jotain 2cm, mietin että voikohan se kasvaa tuosta sitten..Jos hoidoksi annetaan pillerit niin kuivattaako se sitä kystaa vai tekeekö vaan ettei niitä tuu lisää ja ettei tuo olemassa oleva kasva enempää?

[QUOTE="aapee";29859725]Juu siis ku meillä kans tarkotuksena yrittää toista lasta, ensimmäinen saanut alkunsa hedelmöityshoidoilla (miehestä johtuvista syistä) ja pakastusalkioilla siis koitetaan toista...Kysta oli tosi pieni, jotain 2cm, mietin että voikohan se kasvaa tuosta sitten..Jos hoidoksi annetaan pillerit niin kuivattaako se sitä kystaa vai tekeekö vaan ettei niitä tuu lisää ja ettei tuo olemassa oleva kasva enempää?[/QUOTE]

Mielestäni kuivattaa ja ehkäisee uusia tulemasta. Mulle ei pillerit sovi aurallisen migreenin takia.
Pillereillä aiheutetut vaihdevuodet oli mulle yksi vaihtoehto, mutta päädyttiin kuitenkin tuohon laparoskopiaan. Ja hyvä niin. Vaihdevuositilaa olisi pitänyt pitää yllä ainakin 6kk, ja pakko myöntää että silloin alle kolmekymppisenä vaihdevuosioireet ei oikein olisi huvittanut :D

Arg, ei kyllä oikein kiehdo muakaan D: No mutta, täytyy kuunnella mikä on tilanne kesäkuussa ku meen sueraavan kerran ultraan :) Helekatti ku mää säikähin, etät on syöpää :/

[QUOTE="aapee";29859751]Arg, ei kyllä oikein kiehdo muakaan D: No mutta, täytyy kuunnella mikä on tilanne kesäkuussa ku meen sueraavan kerran ultraan :) Helekatti ku mää säikähin, etät on syöpää :/[/QUOTE]

Niin, hyvä että olet nyt seurannassa :)
Rohkeasti vaan juttelet lekurin kanssa vaihtoehdoista. Äläkä sitä syöpää mieti, tuskin se sitä on :)

Toivottavasti teillä vauvahaaveet toteutuu :heart:

Yhteistyössä