Suklaa sulatetaan kerman joukkoon ja vatkataan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Onko kukaan siis sulattanut suklaata kerman joukkoon hellalla ja antanut
jäähtyä jääkaapissa tms? Sitten myöhemmin vatkannut vaahdoksi jota voi esim. käyttää kakun täytteenä. Olen kuullut tällaisesta mutta en ole uskaltanut kokeilla kun en tiedä oikeita määriä enkä sitä kauanko seosta pitää keittää vai riittääkö vain, että suklaa sulaa. Uskoisin, että on ihanaa kakun välissä :p Onnistuuko suklaakerman pursottaminen myös kakun päälle?

Mä olisin kuvitellut, että se sula suklaa sekoitetaan valmiiseen kermavaahtoon. En ole kokeillut kumminkaan päin, mutta mä kokeilisin ensin kyllä tuota valmiiseen vaahtoon. Luulisin, että jos sulatat suklaan kermaan ja jäähdytät sen, niin seoksesta tulee niin kovaa, ettei se vaahtoa ja uskoakseni myöskään kuumennettu kerma ei enää vaahtoa.

Eli kyllä pystyt sulattamaan suklaan kermaan ja sitten jäähdyttyä vatkaamaan vaahdoksi. Vaahdosta tulee ihanan paksua ja kuohkeaa "moussea", tosi kivasti saa sen pursotettua.
Nyt en muista että laitoinko 2 vai 4dl kermaa ja 200g suklaata, vaahdosta tuli liian tönkkiä, mutta vaahtoa pystyy "löysyttämään" sopivan paksuiseksi kermavaahdolla jos ensin tulee liian paksua.
Suosittelen kokeilemaan!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.07.2006 klo 13:14 milomilo kirjoitti:
Unohtui vielä äskeisestä että seosta ei tarvi keittää, riittää että suklaa sulaa kerman sekaan!
Itseasiassa suklaata ei kannaa keittää, se menee pilalle! Ja kerma voi kuumennettaessa juoksettua!

[/quote]
Itseasiassa suklaata ei kannaa keittää, se menee pilalle! Ja kerma voi kuumennettaessa juoksettua!
[/quote]

Niinhän tuossa kirjotinkin, siis ettei sitä tarvi keittää... --ja monesti olen kerman kuumentanut eikä vielä koskaan ole juoksettunut!

En minäkään todellakaan mikään ammattikokki ole, mutta tykkään kokeilla kaikenlaista.

Yhteistyössä