Sukkahousut pojalla

  • Viestiketjun aloittaja Ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti
mangoliini
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 11:52 yh-äiti kyselee tyhm kirjoitti:
Eli poika nyt 3,5-vuotias ja alan ostella hänelle pitkiä kalsareita...Minkälaisia teillä muilla on:aukollisia vai ilman aukkoja?Ja pissaako teidän pojat siitä aukosta??Mun poika pissaa aina vielä istualtaan,en tiedä milloin opetan hänet pissaamaan seisten.Ja pikkukalsareita ajattelin pitää siel pitkien alla... :ashamed:
aukottomia taitaa olla tähän asti löytämäni kalsarit 90-100cm, h&m:ssa ja cassasta. ihan yksi värisiä ja sitten on semmosia mis on lentokoneen kuvia, poika tykkää ja iskä on kans kalsarien kannalla.
alle 2v:nä vielä sukkikisia tykkäsin käyttää kun ei ne sukat tahtonut pysyä jalassa.
viime talvena siis alettiin käyttää noita pitkiksiä kun sukkikset jäi pieniksi.
Ei oo tullu mieleenkään tuo "pissi" kysymys, nyt kun kysyit niin ei aukosta (jos aukko olis) vaan housut nilkkoihin pissiessä.
pikkukalsarit on joskus alla ja joskus ei. eikai se oo niin justiisa.

 
Hopsuli
En juurikaan käytä itsekään sukkahousuja, joten aika vähän on 2-vuotiaalle pojallekin tullut ostettua. Sukkahousut ovat jotenkin niin...kiristäviä.
Veikkaisin kyllä, että 4-vuotias voi jo kuulla kommenttia toisilta pojilta päiväkodissa sukkahousuista.

Enkä pitäisi lapsella tytöllä tai pojalla housuina pelkästään sukkahousuja. Nehän ovat alusvaate!
 
Mä en vaan osannu käyttää pojalla sukkiksia, toki puolipotkareita käytti vauvana mutta niistä siirryttiin suoraan kalsareihin n. 1 v ikäisenä. En osaa sanoa miksi en osta sukkiksia, itse en oo niitä ikinä käyttänyt muuten kuin juhlissa niin tuntuis kai hassulta pukea niitä pojalle :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 11:42 collarikamppeet kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2006 klo 19:32 Kaisu kirjoitti:
Poika 2v menee syksyllä päiväkotiin. Mietin, että mitä pojilla on sisällä siellä päällä? Viime talvena kotona oli aina sukkikset haalarin alla, joten olivat päällä sisälle tullessa. Mutta onko nuo ihan "hoopot" laittaa päikkyyn sisähousuiksi :ashamed: =)
Pojilla on päällään päiväkodissa 2-vuotiaan aika usein college-vaatteita. Trikoopuseroita tai collaripuseroita, joskus myös arkisempi kauluspaita tai liivi esim. poolopuseron päällä.
Itse vältän kauluspaitoja koska 2 tai 3 v ei osaa vielä itse pukea riittvän hyvin, ja hoitajilla on aika työ napitella.
Housuna on collari- tai puuvillahousut. Farkut on mielestäni aika kömpelöt leikissä (etenkin jos vaippa) ja talvella toppapuvun alla aika "kovat".

Ne aluskalsarit/sukkahousut ja aluspaidat ovat sitten tarvittaessa siellä ALLA, ei päällys-sisä-vaatteena.

Meidän päiväkodissa myös syksyllä on erikseen sisähousut ja ulkohousut, joten ulos voit varata ihan vaikkapa verkkarit, sisälle eri housut, esim. ne collarit.

Kokohaalari /syyshaalari on kätevä, alle riittää alkusyksyllä se collaripuku.

Ainakaan miedän päiväkodissa ei kukaan lapsi ole sisävaatteenaan sukkahousut/kalsarit + pusero, eli osittain alusvaatteissa, vaan ns. päivävaatteissa, joissa on helppo ja kiva leikkiä.


Kun aloitatte päiväkodin, tädit taatusti kertovat sulle miten heillä on tapana toimia. Kysy, eivät he sitä kummastele, ensikertalainenhan olet. Ja katso miten muut toimii päiväkodissa, mikä on päiväkodin yleinen linja tavallaan ihan vaikkapa lasten sisävaatetuksen suhteen.
Luulen, että alueellisia eroja on jonkin verran.

Onko lapsella sitten kuuma, jos sisällä on kalsarit + aluspaita ja siinä päällä collegepusero + collegehousut? En usko. Tädit kyllä vähentelee ja lisäilee niitä vaattteita tarpeen mukaan, lapsi itsekin varmaan riisuu pois jos kuuma tulee...

Kovilla pakkasilla meillä on ollut sisävaatteena villapaita myös. Sitten on tietty pitänyt miettiä että mitä laittaa välivaatteeksi ettei tule kahta neuletta toppapuvun alle, mutta jotain collaritakkia olen sitten laittanut, en muista enää viime talvea.
:\|
Nää on kait aika tapauskohtaisia asioita, mutta kyllä kuulostaa aika paljolta, että olis tarhassa collegehousujen ja paidan alla vielä pitkälahkeiset ja -hihaiset paita ja kalsarit. Villapaidasta puhumattakaan. Meillä pojalla kovimpia pakkasia lukuunottamatta päiväkodissa trikoopaita ja collegehousut.
 
Duunari
Omat kokemukset pikkupoikien sukkiksista rajoittuvat lähinnä tuonne päiväkoti maailmaan, ja tekisi mieli sanoa että eipä noissa taida mitään ikärajoja olla. Ehkä viime kädessä kyse on siis tavoista ja tottumuksista tai vaikka asenteista. Jos joku ikä täytyisi sanoa niin melkein väittäisin että sukkikset eivät ole mikään harvinaisuus alle viiden vanhoilla. Tämän jälkeen tuntuu että sosiaalinen paine niiden hylkäämiseen kasvaa. En tosin koskaan ole nähnyt kiusaamista asian tiimoilta. Voi siis olla että tämä kaikki on ihan paikka ja jopa yksilö kohtaista.

Näin muuten ajateltuna en edes paljoa näe eroa sukkisten tai pitkien alushousujen + sukkien välillä. (sukupuolesta riippumatta) Kummissakin on omat puolensa noin päiväkoti käytössä. Märät sukat on aina ehdottomasti nopeammat ja helpommat vaihtaa. Kun taas aina on santereita joilla vaan aina sukat on makkaralla kengän pohjalla, ja sen lukemattoman kerran lunta kengässä. Ehkä siis sukkistenkin hyöty, hyötynäkökulmalta on tapauskohtainen.

Noin sanasena muutenkin päiväkoti pukeutumisesta, josta tuossa on ollut puhetta. Sanoisin että helpointa lienee varata päiväkoti kassiin hyvä valikoima sekä vähän kevyempiä että vähän paksumpia vaihto vaatteita. Yleisesti ottaenkin sisällä ja ulkona pyritään pitämään eri vaatteita ja pukeutumaan kelin mukaan. Tietyillä keleillä tässä tietty saattaa olla tytöillä etu koska sisällä sitten olisi mahdollisuus käyttää hametta sukkisten kanssa, kun ulkohaalarit/vaatteet on naulassa. Kun suomeen ei ole tuo saksassa ainakin joskus yleisempi poikien sukkikset + shortsit yhdistelmä rantautunut. Mutta eiköhän sitä pienellä etsinnällä pojillekin löydy sopivan paksuisia vaatteita sisäkäyttöön sekä yhdistelemällä että kerros pukeutumalla.

Ja kuten jo joku mainitsi näistä asioista voi ihan vapaasti jutella päiväkodin henkilökunnan kanssa. Oli sitten kyse siitä että tuntuuko lapsi olevan villi ja hikipäässä, tai värjöttelevän kylmissään, tai miksei vaikka siitä että kiusataanko lasta pukeutumisen johdosta, mikäli moinen askarruttaa.
 
Päiväkodissa on tyttö talvella / syksyllä / keväällä yleensä aina sukkiksissa + hameessa tai sitten leggareissa ja kylmemmällä laittaa siihen päälle toiset housut ulos mennessä.

Poika taas on gollegehousuissa ja laittaa pakkasilla niiden päälle toiset (esim. fleecehousut) joskus alle kalsarit.

Osa päiväkodin lapsista kulkee talvipakkasilla yhdistelmässä sukkahousut + housut + villahousut + toppavaatteet, ovat joko vilukissoja tai
 
o tempora o mores
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 22:27 ainokainen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 21:28 MaijaMehiläinen kirjoitti:
Kun sukkahousuista ei enää löydy kokoja, 170 cm:iin ne kait päättyvät, kuuleman mukaan he alkavat käyttää NYLONEITA eli yhden koon sukkahousuja, talvella kahdet päällekkäin, näin heidän äitinsä toimii :headwall: (lapset itse sanovat ja uskon sen kyllä)
Siis tota anteeks, mutta miten niin ei löydy kokoja? Mä olen ihan aikuinen nainen ja käytän naistenosastolta ostettuja SUKKAHOUSUJA, ihan siksi että noista legginseistä ei paljon seksikkyyttä tai sievää ulkonäköä löydy hameen alle laittaa. Norlyneitä on varmaan kokoon 48 saakka, kyllä siellä pitkällekin löytyy. Tai teininä käytin sukkia ja liivejä tai sitten noita stay upeja...

Mut ei siitä tarvi pelätä, ettei sukkahousuteollisuus tekis aikuisille naisille riittäviä kokoja...

Mitä tulee alkup kysymykseen, niin itse muistan luokallani pojan, joka käytti vielä 9-vuotiaana sukkahousuja, ikuisesti muistan yhdet kirkkaanpunaiset... Mutta se oli vuotta 1982, silloin oli varmaan vähän eri tavat...
 
Sukkahousupojan äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2006 klo 17:17 Hopsuli kirjoitti:
Veikkaisin kyllä, että 4-vuotias voi jo kuulla kommenttia toisilta pojilta päiväkodissa sukkahousuista.
Muuten ei ainakaan vinoilua kuule, jos ostaa sukkikset mallia "spiderman" tai "puuha pete"! Muumikin on aika kova sana pienillä pojilla!
 
No ei kai sitä lapselta tai muilta kysytä miten kauan niitä pidetään. Meillä ainaki tuolla kakkosella ne oli huomattavasti käytännöllisemmät vielä viime talvenakin, koska ei tuolle löytäny niin pieniä kalsareita saati ylipäätään housuja mitkä ois ylhäällä pysyny. Mut itseasias ohjattiin vauvojen puolipotkariosastolle, kun kyselin viime talvena ja keväänä pojalle (sillon 2-2.5v) kalsareita kokona 80-86cm :whistle:
 
Ei käytetä meillä lainkaan. Ei kyllä montaa kertaa ole ollut tytölläkään (5v). Minusta kalsarit ovat käytännöllisemmät ja helpommat itse pukea ja riisua. Taistelun kanssa laittaa tyttö juhliin jalkaan ja ottaa aina jossain vaiheessa pois kun kiristää ja puristaa eikä saa itse vessareissun jälkeen laitettua.
Ei tulisi mieleenikään laittaa pojalle. Sukat on helpompi vaihtaakin.

Ja vielä: en pidä itsekään sukkahousuja kuin pakon edessä juhlissa;)
Kutisee ja tuntuu epämukavalle...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.09.2006 klo 15:32 Kirsikka kirjoitti:
No ei kai sitä lapselta tai muilta kysytä miten kauan niitä pidetään. Meillä ainaki tuolla kakkosella ne oli huomattavasti käytännöllisemmät vielä viime talvenakin, koska ei tuolle löytäny niin pieniä kalsareita saati ylipäätään housuja mitkä ois ylhäällä pysyny. Mut itseasias ohjattiin vauvojen puolipotkariosastolle, kun kyselin viime talvena ja keväänä pojalle (sillon 2-2.5v) kalsareita kokona 80-86cm :whistle:
Mulla on kanssa pienikokoinen poika ja kyllä löytyi 80cm kalsareita, ainakin ostin muutamat malliksi ja loput tein itse. Taisin kyllä silloin toisena talvena tehdä jopa 68-74 senttisiä (kun oli 1,5v)<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.09.2006 klo 20:47 MaijaMehiläinen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.09.2006 klo 15:32 Kirsikka kirjoitti:
No ei kai sitä lapselta tai muilta kysytä miten kauan niitä pidetään. Meillä ainaki tuolla kakkosella ne oli huomattavasti käytännöllisemmät vielä viime talvenakin, koska ei tuolle löytäny niin pieniä kalsareita saati ylipäätään housuja mitkä ois ylhäällä pysyny. Mut itseasias ohjattiin vauvojen puolipotkariosastolle, kun kyselin viime talvena ja keväänä pojalle (sillon 2-2.5v) kalsareita kokona 80-86cm :whistle:
Mulla on kanssa pienikokoinen poika ja kyllä löytyi 80cm kalsareita, ainakin ostin muutamat malliksi ja loput tein itse. Taisin kyllä silloin toisena talvena tehdä jopa 68-74 senttisiä (kun oli 1,5v)

No täälläpäin ei niitä ollu, kaikki alkoi 90cm ja black horsellakin koot on reiluja mun mielestä. Eikä oo meikäläisessä ompelijan vikaa :whistle: Onneksi nyt kun pojalla alkaa olla 3v täynnä, niin löytää jo "joka kaupasta" kalsareita :D
 
Hyvä suositus olisi varmaan, että 3 vuotiaaksi asti käyttää niitä, jotka itsestä tuntuu paremmalta, ja sen jälkeen antaa pojan itsensä valita, kumpia haluaa käyttää. Sitten kun poika menee kouluun, kannattaa alkaa ehdotella sukkahousuista luopumista.
 
sukkapökäjuttu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.09.2006 klo 15:08 o tempora o mores kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 22:27 ainokainen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 21:28 MaijaMehiläinen kirjoitti:
Kun sukkahousuista ei enää löydy kokoja, 170 cm:iin ne kait päättyvät, kuuleman mukaan he alkavat käyttää NYLONEITA eli yhden koon sukkahousuja, talvella kahdet päällekkäin, näin heidän äitinsä toimii :headwall: (lapset itse sanovat ja uskon sen kyllä)
Siis tota anteeks, mutta miten niin ei löydy kokoja? Mä olen ihan aikuinen nainen ja käytän naistenosastolta ostettuja SUKKAHOUSUJA, ihan siksi että noista legginseistä ei paljon seksikkyyttä tai sievää ulkonäköä löydy hameen alle laittaa. Norlyneitä on varmaan kokoon 48 saakka, kyllä siellä pitkällekin löytyy. Tai teininä käytin sukkia ja liivejä tai sitten noita stay upeja...

Mut ei siitä tarvi pelätä, ettei sukkahousuteollisuus tekis aikuisille naisille riittäviä kokoja...

Mitä tulee alkup kysymykseen, niin itse muistan luokallani pojan, joka käytti vielä 9-vuotiaana sukkahousuja, ikuisesti muistan yhdet kirkkaanpunaiset... Mutta se oli vuotta 1982, silloin oli varmaan vähän eri tavat...
No en tiedä, en osta itse perinteisiä sukkahousuja eikä taloudessani ole tyttölapsia joille ostella, mutta näin nämä lapset itse sanovat. Nämä tytöt eivät käytä hameita tai mekkoja talvella, paitsi joissain koulun joulujuhlassa ehkä. Ei muulloin. Kesällä jonkin verran kyllä on hameita, mutta silloin ollaankin paljain säärin, kylmemmällä nämä tyttölapset laittavat housut.

Minusta housujen alla leggarit on paremmat.

Mutta eihän kokojen 170 cm jälkeen enää ole semmosia samanlaisia sukkahousuja kuin ne lasten koot? Siis semmosia "raidallisia", onko ne ribattuja vai mitä, tai joissa säärissä on kuvioita tms. ???? Eikös sitten aikuisten naisten sukkahousut ole eri tyyppisiä materiaaliltaan?
 
puuvilla
Mulla on kaksi poikaa,Vanhempi piti sukkahousuja 4-4v7kk talven ja sitten siirryttiin puuvilllasiin kalsareihin seuraavana talvena. Pikkukakkonen seurasi perästä.Olen aina pitänyt puuvillaa hyvänä, luonnon materiaalina ja parhaana lapselle. Nyt luin kuitenkin artikkelin kerrospukeutumisesta (oliko joku vauva lehti muistaakseni) ja siinä sanottiin että täyspuuvilla on huonoin mahdollinen välivaatemateriaali lapselle: puuvilla kastuu hikoillessa ja jää märäksi. Keinokuitu puolestaan luovuttaisi kosteuden läpi muihin vaatekerroksiin ja näin ollen ihoa lähinnä oleva vaatekerta pysyisi kuivana ja lämpimänä.Nyt mietin pitåiskö täksi talveksi hankkia sekoitekalsaria puuvillan sijaan, kun kuitenkin isompia on ostettava? Oisko kellään tietoo noista materiaaleista
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 21:34 sukkapökäjuttu kirjoitti:
Mutta eihän kokojen 170 cm jälkeen enää ole semmosia samanlaisia sukkahousuja kuin ne lasten koot? Siis semmosia "raidallisia", onko ne ribattuja vai mitä, tai joissa säärissä on kuvioita tms. ???? Eikös sitten aikuisten naisten sukkahousut ole eri tyyppisiä materiaaliltaan?
Onhan niitä paksusta materiaalista, värivalikoimaa ei niin hirveesti mutta mustia ja kaksivärisellä kuvioituja on minullakin kaapissa koossa S-M. Lindexistä ja KappAhlista muistaakseni ostanut :)
 
Joonas
Meillä koko perhe käyttää sukkahousuja eikä siinä ole mitään ihmeellistä.Miksi pitäisi olla ? Itse olen muksusta asti käyttänyt sukkahousuja ja välillä pitkikiksiä ihan tarpeen mukaan.Outoa on nuo provosoivat #&%?$!* pojista / miehistä jotka käyttävät sukkiksia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 21:28 MaijaMehiläinen kirjoitti:
Meillä poika ei ole koskaan käyttänyt sukkiksia, ekana talvena mentiin puolipotkareilla ikää noin 6kk ja sitten seuraavat pitkillä kalsareilla ja sukilla.
Mainittakoon että meillä ei kyllä tyttökään käytä sukkiksia kuin talvella hameen kanssa. Muuten aina kalsarit.
Peesi :wave:
 
Niin, tota. Tyttö on nyt 2,5 v, viime talvena jo oli käytössä lähinnä kalsarit / pitkikset, tilattiin H&M:n postimyynnistä, kun niillä löytyi kokoa 80/86. Atoopikko meilläkin, kuviolliset sukkikset saivat sääret lehahtelemaan, ja pitkikset + pikkusukat eivät ole niin rullalla nilkasta kuin sukkikset.
Sukkahousuja käytetään harvakseltaan hameen kanssa. Hoidossa ollut nyt 10-15 asteen keleillä pitkikset + sukat ja vakosamettihousut / farkut sekä fleece/college/neulepusero, ulos tähän päälle takki. Kunhan viilenee, laitetaan ehkä säänkestävä takki + housut (haalari), alle hame/housut ja pitkikset/sukkikset.
Kukin tyylillään. Hauskointa on se, että ite käytän lähinnä 20 den yhdenkoon sukkiksia, kun lämpötila on plussalla, pakkasellakin mammamallin sukkiksia, jos menen villahameella ulos. :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 11:52 yh-äiti kyselee tyhm kirjoitti:
Eli poika nyt 3,5-vuotias ja alan ostella hänelle pitkiä kalsareita...Minkälaisia teillä muilla on:aukollisia vai ilman aukkoja?Ja pissaako teidän pojat siitä aukosta??Mun poika pissaa aina vielä istualtaan,en tiedä milloin opetan hänet pissaamaan seisten.Ja pikkukalsareita ajattelin pitää siel pitkien alla... :ashamed:
Meillä pojalla on vielä kalsareita joissa ei ole aukkoa, poika on nyt 4,5v.
Meilläkin pissaa vielä istualtaa, muuten sitä ois joka paikassa. Kyllä ne sit varmaan jossain iässä oppivat pissaamaan kuten miehet.
POika ei suostu enään sukkiksia laittamaan. Koska pikkusiskolla on sellaiset ja ne ovat hänen mielestään "tyttöjen juttu".
 
Ihmettelijä
Kovin vaihtelevia mielipiteet tuntuu olevan. Niimpä ostin pojalle vielä ainakin parit sukkahousut. Toiset paksut puuvillaiset ja toiset melko ohuet puuvilla-polyamidi-lycra sukkikset. Poika oli ihan tyytyväinen noihin sukkiksiin.
 
pissatyyli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.09.2006 klo 22:25 miia78 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 11:52 yh-äiti kyselee tyhm kirjoitti:
Eli poika nyt 3,5-vuotias ja alan ostella hänelle pitkiä kalsareita...Minkälaisia teillä muilla on:aukollisia vai ilman aukkoja?Ja pissaako teidän pojat siitä aukosta??Mun poika pissaa aina vielä istualtaan,en tiedä milloin opetan hänet pissaamaan seisten.Ja pikkukalsareita ajattelin pitää siel pitkien alla... :ashamed:
Meillä pojalla on vielä kalsareita joissa ei ole aukkoa, poika on nyt 4,5v.
Meilläkin pissaa vielä istualtaa, muuten sitä ois joka paikassa. Kyllä ne sit varmaan jossain iässä oppivat pissaamaan kuten miehet.
POika ei suostu enään sukkiksia laittamaan. Koska pikkusiskolla on sellaiset ja ne ovat hänen mielestään "tyttöjen juttu".
Pissaako jonkun mies siitä kalsarin aukosta ihan oikeasti??? :eek:

Meillä on aukollisia ja aukottomia kalsareita ja 3 v haluaa olla iso poika ja pissaa kuten pojat tai miehet, seisaaltaan, mutta vetää housut nilkkoihin. Sukkahousuja ei ole, kun on poika. ;)
 
Mies
Ei kai kukaan siitä aukosta oikeesti pissaa. Oikein lököttävissä ja huonosti istuvissa kalsareissa se on sen mallinen että sitä voisi oikeasti käyttää, mutta napakammissa hyvin istuvissa kalsareissa se on ´napakkuuden takia jouduttu muotoilemaan täysin käyttökelvottomaksi.

Eiköhän se ole lähinnä merkki siitä, että on miehille tarkoitettu tuote. Voi sillä olla myös vaikutusta istuvuuteen ja tuuletus aukkonahan se tietysti myös toimii. mutta ei sitä pissaamiseen varmaan juuri käytetä.

Sukkahousuista vielä sen verran, että itse käytin niitä aika lähelle kouluun menoa, ehkä 5-6 vuotiaaksi.
 

Yhteistyössä