Subway raskaana

Juu, mäkään en syö sitä majoneesia ja sitten ei tietenkään niitä Italian BMW - vai mikä ihme sen nimi on- lihoja, siis ei mitään salameita ja metwurteja, kun ne on raakaa lihaa ja ehdottomasti kielletty raskausaikana. Liian suuri toksoplasmoosi - ja listeriariski. Sen sijaan kypsennettyä lihaa voi syödä huoleti. mm, rupes tekeen mieli meatballsubia... :p

Mä en tiiä mistään mittään, mutta meetwurstia oon kyllä vetänyt raskauden aikana enkä ennen tätä ole kyllä kuullu, että kiellettyä ois? :xmas: Palvikinkku on kielletty, mutta tuosta en kyllä ole kuullu.

Majoneesia en ole syönyt -- sehän tehdään raa'asta kananmunasta. Tosin sitä en tiiä, miten nuo teolliset on käsitelty, onko niissä riskiä...

Paitsi höh. Sitten löysin seuraavan:

http://www.vauva.info/foorumi/index.php?showtopic=1493&pid=89838&mode=threaded&start=#entry89838

En taidakaan syödä enää metukkaa. :|

Metwurstissa ja salamissa ON mukana raakaa lihaa, ja ne ovat siksi kiellettyjä raskausaikana. Esim. Italiassa huolettomimmatkaan eivät kuvittele syövänsä salamia, jos ei ole immuniteettia toksoplasmoosille. Ja koska Italian BMT:ssä ilmeisesti käytetään just italialaista salamia, niin saa kyllä syyttää itseään, jos siitä sitten tokson saa. Mutta kukin taaplaa tyylillään ja on vastuussa omassa lapsestaan, itse en kyllä riskeeraisi.

Niin ja majoneesi on kielletty just tuon raa'an kananmunan vuoksi. Mutta voihan sitä rohkea ja huoleton juoda vaikka verta raakana jos mieli tekee, itsellä ei kyllä tulisi mieleenkään riskeerata pelkkien mielitekojen vuoksi.

Mutta lenttis tuo meetwurstiasia on kyllä tosi vaiettu Suomessa. Siitä ei varoiteta mitään. Suomalaisissa metukoissa käytetään kuulemma pääasiassa pakastettua lihaa, jossa toksovaaraa ei ole. Mutta niihinkin lisätään kuulemma hiukan tuoretta, jonka riskittömyydestä taas ei voida mennä vakuuseen, vaikka Suomessa tuo harvinainen onkin. ...jotta joo. En tiedä, mistä maasta nuo mettensä tuo, mutta enpä joo mäkään sitä ENÄÄ syö.

Tässä vaiheessa raskautta vaan kiva tietää tuokin. :|

Kärppis: no hei, eihän Suomessa edes käsketä kuoria ulkomailta tuotuja hedelmiä, vaikka niissäkin on toksovaara! :eek: Kun taas tuottajamaissa (Italia, Espanja) ei kukaan raskaana oleva syö niitä kuorimatta. Ja sitten ihmetellään, kun Suomessakin toksotartunnan saa yli 200 naista vuodessa, vaikka eivät ole olleet kissojen lähelläkään (jotka by the way on paljon pienempi toksoriski kuin raaka tai huonosti kypsennetty liha). Eihän Suomessa edes tutkita verikokein altistusta toksolle. Säästökysymys varmaan sekin... :/

toksosta:

"
"Erään tutkimuksen mukaan Suomessa raskaana olevista saa vuosittain noin 0,25 % toksoplasmoositartunnan ja ilman hoitoa heistä noin puolella tauti siirtyy sikiöön. Siten maassamme arvioidaan noin 60-70 sikiön saavan vuosittain toksoplasmoositartunnan raskauden aikana. Ilman asianmukaista hoitoa heistä noin 10 %:lla esiintyy sairauden oireita syntyessä tai ensimmäisen ikävuoden aikana. Lisäksi kaikilla sikiökauden aikana tartunnan saaneilla on vaara saada ilman hoitoa toksoplasmoosin aiheuttamia elinvaurioita ennen 20 vuoden ikää. "

Varotoimenpiteet toksoplasman välttämiseksi

Toksoplasman hävittäminen maailmasta ei ole käytännössä mahdollista, mutta sen sikiölle aiheuttamia riskejä voidaan vähentää ehkäisemällä tartuntaa raskauden aikana. Toksoplasmoosia sairastamattomien on pyrittävä silloin pysymään erossa kissoista ja vältettävä joutumasta tekemisiin kissojen ulosteiden ja niiden saastuttamien ravintoaineiden kanssa. Tartunnalta suojautuminen on kyllä varsin hankalaa, jos kotona on kissa, jolla on mahdollisuus kuljeskella vapaasti ulkona ja saada taudinaiheuttajia sieltä itseensä. Lapsia ulkoiluttaville hankalan ongelman muodostavat lasten hiekkalaatikot, joissa tuntemattomat ja ehkä sairaat kissat pääsevät käymään tarpeillaan. Jos raskaana oleva joutuu kotona hoitamaan kissaa, on mahdollinen kissanhiekka vaihdettava kumikäsineet kädessä päivittäin ja laatikko on desinfioitava aina kiehuvalla vedellä.

Puutarhatöissä on käytettävä käsineitä ja niitä on pidettävä myös käsiteltäessä multajuureksia, jotka on pestävä huolellisesti ja syötävä mieluimmin kypsennettyinä. Raakana syötävät hedelmät on pestävä ja kuorittava. Lihaa ei saa syödä raakana tai huonosti kypsennettynä ja raakaa lihaa saa pidellä vain kumikäsineillä. Kylmäsavustamalla valmistettuja lihatuotteita ei saa syödä. Keittiön astiat ja työskentelypinnat on puhdistettava sekä kumikäsineet ja kädet on pestävä huolellisesti tartunnanvaarallisten ravintoaineiden käsittelyn jälkeen. Kärpästen hävittäminen on aiheellista. Maalaistaloissa on kissoja ja jyrsijöitä estettävä pääsemästä ruoka- ja rehuvarastoihin sekä karjasuojiin. Ulkomaille matkustamista on syytä välttää, sillä useissa maissa toksoplasmoosi on yleisempää kuin Suomessa.

"

lähde: http://www.saunalahti.fi/arnoldus/toxoplas.html

Musta tuntuu kyllä että noita ohjeita on täysin mahdoton noudattaa sataprosenttisesti. Eikä kannata stressaantua liikaa jos ei ole noita kaikkia ohjeita noudattanut. Riski on tosi pieni, vaikkakin mahdollinen.

Jive: mun täytyy kyllä sanoa, että mulla ei ole ollut mitään ongelmaa noudattaa noita ohjeita, vaikka asun kaiken lisäksi Italiassa, jossa on todella korkea toksoriski. Meillä on ihan normaalia luopua tietyistä ruuista raskausajaksi, monille tuodaankin esim. Parman kinkkua jo synnytyslaitokselle, kun on ollut 9 kuukautta ilman sitä.

Mutta tämä nyt on niin henkilökohtaista, moni nainen ei kykene edes lopettamaan tupakanpolttoa raskausaikana, jostain metwurstista luopumisesta puhumattakaan. Itsehän jokainen nainen määrittelee, että mikä on heidän mielestään riittävän hyvää heidän vauvalleen, itse olen sen verran kova stressaaja, että kaikki turhat riskit olen pyrkinyt eliminoimaan, kun on niitä riskejä niin paljon sellaisiakin, joihin ei kertakaikkiaan voi itse edes vaikuttaa.

LEP
Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
Mutta tämä nyt on niin henkilökohtaista, moni nainen ei kykene edes lopettamaan tupakanpolttoa raskausaikana, jostain metwurstista luopumisesta puhumattakaan. Itsehän jokainen nainen määrittelee, että mikä on heidän mielestään riittävän hyvää heidän vauvalleen, itse olen sen verran kova stressaaja, että kaikki turhat riskit olen pyrkinyt eliminoimaan, kun on niitä riskejä niin paljon sellaisiakin, joihin ei kertakaikkiaan voi itse edes vaikuttaa.
Tulee monelle Suomessa odottajalle varmaan hiton hyvä fiilis sun kirjoituksesta. :whistle: Täällä kun tosiaan kukaan ei missään mainitse edes tuollaisesta asiasta, niin aika harva saattaa edes tietää koko asiaa. Jokaiselle kun ei odotuksessa ole kaikki niin selvää pässinlihaa. En minäkään olisi kaikkia noita edes tiennyt, jos en olisi tästä lukenut. Koska neuvolassa tai lekurissa näistä asioista ei mainita sanallakaan! |O

Mutta kiitos tuosta syyllistämis tekstistä niitä kohtaan jotka ei saata vaan tietää edes tuosta mitään. Onneksi sinä olet niin hyvä. ;)

Juu muaki kyl jäi ihmetyttää jälleen kerran lentoemon sävy keskustella asioista. Itsekään en ole sanallakaan kuullut, että meetvursti olisi kiellettyä, saati palvikinkku. Entäs muut leikkeleet? Jos tuolle linjalle lähtee niin kohta tuskin voi hengittääkään kun tulee ympäristömyrkkyjä ulkoilmasta... huh huh.. :headwall: :headwall:

LEP: No en kai mä nyt kehota syömään metwurstia, jos kerran tiedän, että se saattaa aiheuttaa ongelmia :eek: . itse ainakin olen kiitollinen, jos saan tärkeää tietoa täältäkin (kuten olen usein saanut), on sitten oma asiani, että mitä sillä tiedolla teen.

Mutta jos kerrotaan, että jokin on haitallista, ja sitten toiset inttää vastaan, että ei ole tai en välitä, niin pitäiskö niitden päätä sitten vain silittää? Kukin päättää itse, mitä syö ja kuinka paljon syömisistään tuntee syyllisyyttä. Mutta ei kai kukaan tunne syyllisyyttä asiasta, jonka haitallisuudesta ei edes tiennyt? Huolestunut saakin olla, varsinkin kun tokson voi hoitaa, jos se havaitaan ajoissa. Eli jos tietää syöneensä sellaisia asioita, joista on voinut saada tokson, niin kyllä silloin kannattaa pyytää toksotestiä verestä, että se saadaan hoidettua mahdollisimman pian. Eli en kyllä pyytele anteeksi, jos saan jonkun tekemään ylimääräisen verikokeen, kun se saattaa olla jopa hyödyksi. Ja toivon, että kaikki muutkin kertovat täällä tietämiään asioita, kun aina oppii jotain uutta. Sehän se täällä kirjoittelussa idea onkin.

LEP
No mutta asian voi kyllä tuoda monella tapaa esille! ;) Osa ihmisistä osaa sanoa asioita ilman, että tekee sen syyllistämällä sellaisia jotka ei asiasta välttämättä edes tiedä. Ei ole ihan sama asia sanoa sen olevan kiinni välinpitämättömyydestä, kuin tietämättömyydestä.

Mä elin ekan raskauden melkein subeilla :ashamed: Tuli kamala himo niihin :p Ainoa mitä en ottanu oli ne valmiiks tehdyt tahnat (merenherkku, tonnikala ym) mutta muuten kaikkia kastikkeita ym tuli vedettyä. Loppuajan närästyksen takia tosin vihanneksista jäi yks sun toinen vuorollaan pois :D

Ja meetwurstista vielä.. Koskaan sitä muulloin syö muuta ku sillo ku oon raskaana kun siihe tulee julmettu himo :D Neuvolassa kysyin siitä ja ne sano että ainoa haittapuoli siinä on sen suolaisuus kun alkaa turvottaa..

Nii no mistähä sitä tietää sit, et mikä on huonosti kypsennettyä ja mikä ei. Mut tuntuu kyl menevän iha liiallisuuksiin kaikkien näiden "kiellettyjen" aineiden kanssa. Eiköhä sitä ennenkii syöty mitä sattuu (kauhee monet ei muutenkaa syö raakaa lihaa noi vaa maun vuoks) ja tuski niitä km:iä sen enempää tuli.

LEP: no minä viittasinkin nimenomaan välinpitämättömyyteen enkä tietämättömyyteen. Itse en ainakaan tunne syyllisyyttä asioista, joiden haitallisuudesta en tiennyt, saatan ehkä huolestua, mutta en kyllä märehdi syyllisyydessä, kun asialle ei kerran voi mitään. Ei siis tulluit mieleenkään, että joku asiasta tietämätön voisi siksi kokea asiasta syyllisyyttä.

Sen sijaan tuli mieleen, että jollekulle voisi kirjoituksestani olla hyötyä esim. siinä mielessä, että jättää vastaisuudessa tietyt lihat syömättä tai sitten käy siellä toksotestissä. itselläni tokso testataan joka kuukausi, ei se nyt niin kauheaa ole ;)

Yhteistyössä