Subjektiivinen päivähoito-oikeus?

• Viestiketjun aloittaja "fem"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Huom! Se oli kunnan suositus, ei ole pakko.

Et tarvitse hakea todistuksia mistään, sinulla on subjektiivinen oikeus, jolloin voit pitää vaikka aamusta iltaan, niin kauan kuin päiväkoti on auki.

Rahallisesti säästäisit, että pitäisit esim ma-to päivät päiväkodissa, pe vapaa. Tällöin käsittääkseni maksaisit 80 % päivähoitomaksuja. Lapsi puolestaan saisi jatkaa mahdollisia ystävyyssuhteita toisten lasten kanssa :)

En suositteli ostamaan toista autoa tätä varten.

"vieras"
Anteeksi nyt, mutta miten se 4-vuotias siellä kotona nyt hirveästi sun jaksamista vähentää? Kuitenkin jo kakkonen ja vauva siellä kotona. Olettaisin, että 4 v ja kakkonen jo leikkivätkin vähän yhdessä ja sun pitää kuitenkin esim. ulkoilla kakkosen kanssa ja järjestää sille järkevää tekemistä.
Miksi kuvittelet, että et jaksaisi? Jos tulee jotain ongelmaa (koliikkia tms.), niin sitten varmaankin saatte hoitopaikan kuitenkin. Normaalin vauvan ja kahden isomman kanssa on mukavaa! Tai ainakin se on elämää ja ne sun lapsia ja sä niiden äiti. En ymmärrä, miksi veisit automaattisesti hoitoon. Voihan isompi mennä esim. kerhoon ja voit kutsua kavereita kylään. Sitä paitsi 4-vuotias on niin pieni, ettei tarvitse joka päivä kavereita, jos vanhemmat jaksavat vähän leikkiä ja askarrella ja kutsua kavereita tai käydä kerhossa.

[QUOTE="vieras";23564990]Nyt ei ole talvi eikä pakkaset. Ensi talvena teidän vauva ei kai ole enää pieni (tai milloin syntyy?) ja voi hyvin olla vaunuissa topattuna 5 km matkan. Voit ostaa sisarusrattaat tai seisomalaudan tai pyöräkärryn+istuimen. Seliseliseli...[/QUOTE]

Niinpä, elämä on valintoja. Ja mun mielestä oli ihaninta kun olin hoitovapaalla että saatiin lasten kans viettää aamut ihan oman mielen mukaan, ei ollut kiirettä mihinkään. Kyllä lapsikin tarvitsee rauhaa ja omaa aikaa. Tuntuu oikeasti pahalta että nelivuotias revitään aamuisin seiskan jälkeen päiväkotiin kun äiti jää muiden lasten kanssa kotiin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23565035]Oman jaksamisen takia lapsi 9 tunniksi hoitoon mutta silti olet töissä? Salli mun nauraa sun jaksamattomuudelle. Ja mieti ihan tosissaan sitä aborttia, olisi syntymättömälle ja jo olemassa oleville lapsille parhaaksi.[/QUOTE]

Lisään vielä että voi ap pienoinen kun en valitettavasti enää kotimammakaan ole. Uskonto tuskin antaa käyttää ehkäisyä? Jumalako se teidän lapset hoitaa kun itse et kehtaa?

....
ymmärrän ajatuksesi, sillä olen itse lähes samanlaisessa tilanteessa. olen ajatellut hakea kolmelle isommalle lapselle päivähoitopaikkaa kun neljäs syntyy. tosin niin, että olisivat vain 2 tai 3 päivänä viikossa hoidossa ja silloinkin päivät mahdollisuuksien mukaan lyhyitä.

oikeasti te itse tiedätte, miten jaksatte. voi olla hyvä, että lapsi on päivähoidossa. tiedän oikeasti tilanteita, joissa äiti on sinnillä jaksanut ja sitten yhtäkkiä uupunut täysin ja joutunut psykiatriseen sairaalaan. ei sellainenkaan ole hyvä.

minämyös
Hei ap! Älä kuuntele näitä jotka täällä valittaa, itse olet päätöksen tehnyt ja sen kanssa elät. Tiedät varmasti mikä on parhaaksi teidän perheelle.
Millä rv nyt olet ja koska la? Itse pohdin samoja kysymyksiä aikoinaan kuin sinä. Tosin tähän vaikuttaa myös juurikin tuo la, että viitsiikö lähteä jalan hakemaan tai miten sen järjestää. Tsemppiä!
Jos olet varma omasta päätöksestäsi, et ota itseesti näistä kotimammojen kommenteista!

[QUOTE="olga";23564970]Mitäpä jos pitäisit vanhimman lapsesi hoidossa vain 2-3 pvä viikossa jos se on pakko sinun jaksamisesi kannalta? Muina päivinä lapsesi saisi olla kotona äidin ja sisarusten kanssa? Miltä tämä kuullostaa?[/QUOTE]

miten yksi lapsi muka helpottaa jaksamista niin paljon, että hänet kannattaa hoitoon laittaa. se on ihan kuviteltua ja tuulesta temmattua, että se äidin elämää helpottaa

[QUOTE="fem";23565021]Tämä on kyllä niin väärä paikka kysyä vissiin koko asiaa, kun täällä on taas kotiäidit vauhdissa. :p

Raskaus ei todellakaan ollut suunniteltu tai toivottu. Abortin toki olisi voinut tehdä, jos siihen olis uskonto luvan antanut.

Tiedän tilanteemme ja tiedän, että esikoisen on paljon parempi olla siellä hoidossa leikkimässä muiden lasten kanssa, kun istua yliväsyneen äidin kanssa kotona. Hän ei todellakaan ole ujo tai sellainen joka ei hoidossa olosta nauttisi. Joka päivä menee iloisesti hoitoon ja ei millään vielä haluaisi haettaessakaan lähteä kotiin. En varmaan lasta laittaisi hoitoon, jos hän siellä ollessa ikävöisi minua. Eipä ole sellainen ollenkaan.

Tiedän että on koko perheelle parempi, että esikoinen jatkaa hoidossa. Myös esikoiselle itselleen.

Mutta ilmeisesti te kotimammat ette osaa nähdä mitään muuta elämää tai mahdollisuutta kuin sen omanne.[/QUOTE]

Mutta ethän sinä voi etukäteen tietää millainen mielialasi on synnytyksen jälkeen? Minä en ole kotiäiti enkä ole päiväkotien vihaaja. Silti vaan ajattelen mahdollisimman lapsilähtöisesti, lapsuus on kuitenkin jokaisen elämän kivijalka ja siihen aikaan tulisi jokaisen vanhemman panostaa että se kivijalka pysyy vahvana ja suorana koko elämän!

"fem"
Ai kahden kuukauden ikäinen vauva voi olla -30 asteen pakkasessa 10 kilometrin matkan kaksi kertaa päivässä, joka ajassa tarkoittaa yli neljää tuntia?

Kyllä olen kotona jumissa lasten kanssa ilman autoa. Emme kävisi päivisin missään muualla kuin omalla pihalla.

Keskimmäinen ei jää hoitoon, koska rahat ei siihen riitä. Keskimmäinen lisäksi vielä sen verran nuori, että ei kaipaa kavereita vielä samallalailla kuin esikoinen.

Meidän nelivuotias on todella vaikea lapsi, joten hänen kanssaan on todella rankkaa kotona. Sitä ei varmaan sellainen ihminen ymmärrä, jolla on helppoja lapsia.

Tiedän etten tule jaksamaan. Olin esikoisen ja kakkosen kanssa kotona 1,5 vuotta ja oli täyttä helvettiä lähinnä esikoisen takia. Tiedän jo etten jaksa ikinä kolmen kanssa, vaikka vauva olisikin maailman helpoin.

Ilmeisesti lapsille teidän mielestä on parempi se, että äiti joutuu jonnekin laitoshoitoon, kuin ennelta ehkäistä tulevaa väsymystä.

niinpä..
itse ajattelin ihan ensimmäiseksi sitä hoitoon vietävää.. miltä mahtaa tuntua kun 5 päivää viikossa ja 9h kerralla ja tieto siittä että äiti kotona 2 pienemmän kanssa.ei varmasti hyvältä? pari päivää viikossa jos kerta pakko. näen näitä lapsia harmittavan usein työni puolesta,olen se päikyn täti,ja voin sanoa että se 9h on pitkä aika,välillä se vaan on pakko kun molemmat vanhemmat ovat työssä.mutta että toinen kotona ja lapsi siltikin tuon ajan hoidossa..meillä se ei edes onnistuisi? toinen auto taloon,sellainen kottero,eivät paljon maksa. itsekkin juuri sellaisen hommasin kakkos autoksi,millä kauppaan ja kirjastoon pääsee. lapset maksavat,niin se on.

"fem"
Haluaisin vain vastauksen siihen, että onko meillä oikeus pitää lapsi hoidossa klo 7.30-16.30? Vaikka sitten kolmena päivänä viikossa.

Mulle on ihan sama kuinka huonona äitinä mua sen takia pidätte, tuskin itsekään teitä kaikkia mitään loisto mammoina pitäisin, jos teidän elämästä tietäisin.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä..;23565155:
itse ajattelin ihan ensimmäiseksi sitä hoitoon vietävää.. miltä mahtaa tuntua kun 5 päivää viikossa ja 9h kerralla ja tieto siittä että äiti kotona 2 pienemmän kanssa.ei varmasti hyvältä? pari päivää viikossa jos kerta pakko. näen näitä lapsia harmittavan usein työni puolesta,olen se päikyn täti,ja voin sanoa että se 9h on pitkä aika,välillä se vaan on pakko kun molemmat vanhemmat ovat työssä.mutta että toinen kotona ja lapsi siltikin tuon ajan hoidossa..meillä se ei edes onnistuisi? toinen auto taloon,sellainen kottero,eivät paljon maksa. itsekkin juuri sellaisen hommasin kakkos autoksi,millä kauppaan ja kirjastoon pääsee. lapset maksavat,niin se on.
peesi. tähän subjektiiviseen päivähoitoon pitäis kyllä joku lakisaada. on se kumma, että sitä lasta ei tarvii ajatella, vain sitä äitiä, joka ei ole älynnyt jättää niitä lisälapsia tekemättä, kun ei kerta jaksa. ja sen kakkso auton saa kyllä todella hyvinkin halvalla. naapurit maksoi esim. 600 euroa ja sillä ne on ajanut kohta kolme vuotta.

"Pia"
Äsken sinne hoitoon oli matkaa 5 km, ja nyt on 2x10 km? Ajassa 4 tuntia? Siis kyllähän 5 km väkisinkin kävelee tunnissa. Mutta joo myönnän, että olis haasteellista jaksaa sitä matkaa kävellä joka päivä, mutta tosiaan miehesi voisi toiseen suuntaan viedä. Kysy päiväkodilta, luulis että he joustaisivat, jos joutuisivat joustamaan vain aloitusajasta, sen sijaan tuosta 9 h hoitoajasta en tiedä. Muutenkin mielestäni lapsi ei saa olla se, joka joutuu kärsimään siitä, että teillä ei ole varaa ostaa toista autoa, eli jos se on se tilanne, niin sitten pitäisi vain järjestää asia muilla tavoin.

Todella vaikea lapsi, joka kuitenkin viihtyy todella hyvin päivähoidossa... miten nyt joku ei tunnu mätsäävän. Onko sulla itselläsi masennusta tms, minkä takia et jaksa antaa lapselle virikkeitä kotona?

"fem"
Hohhoijakkaa...

Tunnen oman lapseni ja te ette tunne. Siksipä tiedän, ettei todellakaan hoidossa ikävöi mitään kotia. Ei ole mikään äidissä kiinni roikkuva lapsi vaan rohkea ja reipas, joka nauttiin hoidossa olemisesta. Ihan utopistinen ajatus, että lapsi jotenkin kärsisi hoidossa olemisesta, kun esikoinen on siitä aina vain nauttinut. Keskimmäisen kohdalla ymmärtäisinkin puheen ikävästä, mutta meidän esikoinen ei ole sellainen ollenkaan. Teillä on ilmeisesti ollut tosi huonoja hoitopaikkoja omilla lapsillanne?

"Pia"
[QUOTE="fem";23565165]Haluaisin vain vastauksen siihen, että onko meillä oikeus pitää lapsi hoidossa klo 7.30-16.30? Vaikka sitten kolmena päivänä viikossa.

Mulle on ihan sama kuinka huonona äitinä mua sen takia pidätte, tuskin itsekään teitä kaikkia mitään loisto mammoina pitäisin, jos teidän elämästä tietäisin.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä et kysy sitä sieltä päiväkodista?

tiijän
Minun kuopukseni on ollut myös todella vaikealuonteinen tapaus. Hän on nyt 4,5v ja yhäkin hyvin vaativa lapsi. Mutta silti lasta ajatellen en pidä häntä virikehoidossa kuin 4-5 tuntia 4 päivänä viikossa. Ajattelen lähinnä pidemmälle lapsen tulevaisuuteen ja hänen psyykensä kehittymiseen, koska en usko sen auttavan yhtään jos tuuppaan hänet pois häiritsemästä elämääni.

[QUOTE="fem";23565142]Ai kahden kuukauden ikäinen vauva voi olla -30 asteen pakkasessa 10 kilometrin matkan kaksi kertaa päivässä, joka ajassa tarkoittaa yli neljää tuntia?

Kyllä olen kotona jumissa lasten kanssa ilman autoa. Emme kävisi päivisin missään muualla kuin omalla pihalla.

Keskimmäinen ei jää hoitoon, koska rahat ei siihen riitä. Keskimmäinen lisäksi vielä sen verran nuori, että ei kaipaa kavereita vielä samallalailla kuin esikoinen.

Meidän nelivuotias on todella vaikea lapsi, joten hänen kanssaan on todella rankkaa kotona. Sitä ei varmaan sellainen ihminen ymmärrä, jolla on helppoja lapsia.

Tiedän etten tule jaksamaan. Olin esikoisen ja kakkosen kanssa kotona 1,5 vuotta ja oli täyttä helvettiä lähinnä esikoisen takia. Tiedän jo etten jaksa ikinä kolmen kanssa, vaikka vauva olisikin maailman helpoin.

Ilmeisesti lapsille teidän mielestä on parempi se, että äiti joutuu jonnekin laitoshoitoon, kuin ennelta ehkäistä tulevaa väsymystä.[/QUOTE]

Kahden autistisen lapsen äitinä minulla on jonkin verran kokemusta tuollaisista haastavaista lapsista, jos niin voi sanoa. Eli ymmärrän että kotona voi olla rankkaa. Enkä ole yleisetsi päivähoitoa vastaan, en edes sitä subjektiivista. Omat isommat lapseni ovat aloittaneet päivähoidon 1,5v - 1v10kk ikäisinä ja kokemukset ovat olleet positiivisia. Tälläkin hetkellä nuo 4v ja 6v ovat kuntouttavassa päivähoidossa kun olen vauvan kanssa kotona, olisivat kyllä ilman noita kutoutustarpeitakin mutta silloin hoitoajat saataisiin lyhyemmiksi.

Mutta enemmän tässä mietin omaa jaksamistasi, jos siis raskaus on ollut ei-toivottu ja olet itse jo valmiiksi ihan poikki, nyt sitten kotona kahden pienen lapsen kanssa ilman mitään liikkumismahdollisuuksia. Se kuulostaa aika rankalle, vaikka siis tuo esikoinen olisikin pitkää päivää hoidossa.

Jos sitä autoa ei ole mahdollista hankkia niin ehkä 3 hoitopäivää viikossa kuitenkin riittäisi esikoiselle? V aikka hän viihtyy nyt hyvin päiväkodissa niin tilanne voi muuttua kun hän huomaa äidin jäävän kotiin muiden lasten kanssa ja joutuu itse olemaan hoidossa noin pitkää päivää. Ja ehkä noista vanhemmista lapsista olisi kotona paremmin seuraakin toisilleen, nyt voi keskimmäinen yksin jäätyään olla kokoajan äidin kimpussa.

Mutta etteköhän itse parhaiten tiedä mitä teette.

"fem"
[QUOTE="Pia";23565185]Äsken sinne hoitoon oli matkaa 5 km, ja nyt on 2x10 km? Ajassa 4 tuntia? Siis kyllähän 5 km väkisinkin kävelee tunnissa. [/QUOTE]

Etkö osaa laskea? Meiltä hoitoon on viisi kilometriä eli koti-hoito-koti yhteensä 10 kilometriä. Tuo matka kaksi kertaa päivässä on 10 km x 2 eli 20 km. Tuo siis matka jonka vauva joutuisi olemaan vaunuissa kovalla pakkasella. Kävelen 5 km vaunujen kanssa noin tunnissa eli 20 kilometriä neljässä tunnissa. Lisäksi olis ihan sairaan raskasta kävellä kahden pienen lapsen kanssa neljä tuntia hoidon takia. Tuskin ikinä jaksaisivat tuollaista matkaa edes rattaissa tyytyväisinä istua. Saati esikoinen kävellä aamulla 5 km ja iltapäivällä toiset 5 km, jos siis lapsi saa olla hoidossa vain klo 8-15 eli mies ei pysty kuljettamaan ollenkaan.

on oikeus viedä se lapsi hoitoon vaikka 7-17 jos niin haluaa vaikka on itse kotona tai molemmat vanhemmat.
niitä lapsia on kyllä.valitettavasti.

mutta ehkä suosittelen tosiaan, että pari,kolme päivää viikossa olisi parempi ainakin alkuun kokeilla .
onnea odotukseen,toivottavasti osaat nauttia siitä nyt kuitenkin!:flower:

"vieras"
[QUOTE="fem";23565188]Hohhoijakkaa...

Tunnen oman lapseni ja te ette tunne. Siksipä tiedän, ettei todellakaan hoidossa ikävöi mitään kotia. Ei ole mikään äidissä kiinni roikkuva lapsi vaan rohkea ja reipas, joka nauttiin hoidossa olemisesta. Ihan utopistinen ajatus, että lapsi jotenkin kärsisi hoidossa olemisesta, kun esikoinen on siitä aina vain nauttinut. Keskimmäisen kohdalla ymmärtäisinkin puheen ikävästä, mutta meidän esikoinen ei ole sellainen ollenkaan. Teillä on ilmeisesti ollut tosi huonoja hoitopaikkoja omilla lapsillanne?[/QUOTE]

Niin, et voi kylläkään tietää sitä, ikävöikö sitten kotiin, kun tietää teidän siellä olevan. Ja muutenkin varmaan mustasukkaisuutta saattaa tulla. Mulla on haastava, kovapäinen, uhmakas ja vilkas 3-vuotias ja 1,5-vuotias ja hoidan heitä kotona. Tiedän kyllä, ettei aina ole helppoa ison kanssa kotona. Mutta silti ajattelen lapsen kannalta asiaa. Ja oikeasti, nuo isommat pitävät toisilleen seuraa! Muuten sulla tosiaan on se kakkonen lahkeessa koko ajan, kuten joku sanoikin.

Tuli mieleen, että päivähoitomaksulla kyllä ostaisi jonkin halvan auton.
Ja minusta 2 kk ikäinen voi olla vaunuissa 5 km matkan vaikka pakkasta olisi -30, sen kävelee alle tunnissa. Ja voihan se 4-vuotias jäädä kotiin, jos on hurja pakkanen aamulla, kunnes vauva on muutaman viikon isompi.

Mutta itsepä tiedät. Luulisin, että sulla on oikeus pitää vaikka koko aukiolon lasta siellä. Ainakin jos vänkäämään rupeat. Tämä pk:n suositus on tehty lapsia ajatellen ja myös sinä voisit ajatella sitä.

"Mom"
[QUOTE="fem";23565165]Haluaisin vain vastauksen siihen, että onko meillä oikeus pitää lapsi hoidossa klo 7.30-16.30? Vaikka sitten kolmena päivänä viikossa.

Mulle on ihan sama kuinka huonona äitinä mua sen takia pidätte, tuskin itsekään teitä kaikkia mitään loisto mammoina pitäisin, jos teidän elämästä tietäisin.[/QUOTE]

Vastaus: on oikeus.

Meidänkin kunnassa kunta (yhä) yrittää kaikenlaisia rajauksia, mutta jos pysyt tiukkana, sinulle annetaan kyllä kokopäiväpaikka. Laki määrää, että se pitää antaa. Eivät ainakaan täällä halua käräjille.

Pakko vielä silti lisätä, että minustakin tuo suunnitelma on huono. Jos laitat esikoisen 5 päivänä viikossa kokopäivähoitoon koko äitiysloman ajaksi, kadut sitä vielä joskus. Usko pois. Mieti, voisiko sitä hoitoa jotenkin keventää.

Tsemppiä.

"Pia"
[QUOTE="fem";23565230]Etkö osaa laskea? [/QUOTE]
Vaikuttais siltä, että en. :D Mutta joo, tuskin täällä kukaan varmaksi tietää vastausta tohon sun kysymykseen, joten kannattaa kyllä ihan siihen päiväkotiin olla yhteydessä.

Yhteistyössä