Stressi kummilapsen joululahjasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kummitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kummitus

Vieras
Jälleen on se aika vuodesta, että saimme stressin yhden kummilapsemme joululahjasta.

Meillä on kummilapsia yhteensä 10 ja meistä on ollut kiva muistaa heitä jouluna ja syntymäpäivinä paketilla. (Kummilasten lisäksi meillä on 3 omaa lasta, joille ostamme jouluksi 3 lahjaa/lapsi.)

Rahatilanteessamme ei ole koskaan ollut kehumista, niimpä paketitkaan eivät ole olleet mitään suuria ja kalliita.
Tämän yhden kummilapsemme vanhemmat esittävät joka joulu toivomuksen, mitä heidän lapsilleen kummit voivat ostaa, heillä omia lapsia on kaksi.
Moni varmasti nyt ajattelee, että sehän helpottaa huomattavasti, kun tietää, mitä antaa lahjaksi, mutta tilanne on se, että he ovat täysin ehdottomia toiveissaan. Kummeille annetaan 2 vaihtoehtoa ja molemmat lahjatoiveet ovat arvoltaan 50-100 euroa! Muuta heidän lapsilleen ei voi antaa, koska heillä on jo kaikkea muuta ja vanhemmat ovat sitten miettineet, mitä lapsilta puuttuu.
Haluamme muistaa kaikkia kummilapsiamme samanarvoisilla paketeilla eikä meillä todellakaan ole varaa maksaa pelkästään kummilasten paketeista 500 euroa + omien lasten paketit päälle. Meillä ei ole tapana edes omille lapsillemme noin kalliita lahjoja ostaa.

Meillä taitaa jäädä paketti antamatta :(

Anna ihan jotain muuta: esim kortti missä lupaat jotain mukavaa (viikonloppu heillä, retki, tms tms) ja vaikka karkkipussi kaveriksi.
Toisaalta on asioita mistä kaikki lapst tykkää (No tietynikäisille omat juttunasa) esim. ilmapallot, karkki, leija....tai ihan ite kysyt lapselta mitä hän haluaisia.
Mä en kestäisi tollasta ollenkaan, mitenkään pakko ei ole kummilapsille antaa lahjoja ja tollainen on niin törkeen läpinäkyvää rahastusta...huoh

ikävää, mutta totta... meillä yhden kummipojat äiti toivoo pojalleen vain ja ainoastaan rahaa! mikään muu ei käy, eikä olla enää edes puheväleissä :( harmittaa vietävästi pojan puolesta (vaikka onkin vasta muutaman vuoden) meillä kun on ollut tapana viedä kummilapsia teatteriin ja lasten konsertteihin ja ottaa yökylään, mutta tälle äidille ei käy mikään... paitsi selvä raha...

viime jouluksi annoimme kirjakaupan lahjakortin, enkä tosiaan tiedä ostettiinko sillä pojalle vai tämän sisaruksille. viime vuoden synttäri lahja (merirosvolaiva) on tuolla kaapissa edelleen... :(

toivottavasti keksit jotakin! :) iloa päivääsi.

ostaisin parilla kympillä jotain muuta kuin vanhemmat pyytää. Jotain jonka luulisin lasta ilahduttavan. Tai vielä mieluummin tekisin "lahjakortin" itse jossa lupaan viedä uimaan ja jätskille rakkaan kummilapsen. Eli antaisin aikaani (josta tulee myös hiukan kuluja). Muita retkikohteita: elokuvateatteri, mcDonalds.pulkkamäki, laskettelurinne, luistelurata jne

mun broidi on vähän samanlainen lahjat tosi kalliita ja ehdottomia mitä tahtovat.heillä kolme muksua.enää en kysele tai noteeraa lahja toiveita,kun hinta on aina yli 20e.mä olen hoitovapaalla kahden lapsen kanssa ja mies työtön tällä hetkellä.

Alkuperäinen kirjoittaja saara:
ikävää, mutta totta... meillä yhden kummipojat äiti toivoo pojalleen vain ja ainoastaan rahaa! mikään muu ei käy, eikä olla enää edes puheväleissä :( harmittaa vietävästi pojan puolesta (vaikka onkin vasta muutaman vuoden) meillä kun on ollut tapana viedä kummilapsia teatteriin ja lasten konsertteihin ja ottaa yökylään, mutta tälle äidille ei käy mikään... paitsi selvä raha...

viime jouluksi annoimme kirjakaupan lahjakortin, enkä tosiaan tiedä ostettiinko sillä pojalle vai tämän sisaruksille. viime vuoden synttäri lahja (merirosvolaiva) on tuolla kaapissa edelleen... :(

toivottavasti keksit jotakin! :) iloa päivääsi.

Kamalaa!

Ja musta 20 e lahja on jo kallis. Ostetaan sitten itse kalliita lahjoja muksuille, kun ne tulee siihen ikään, että älyävät sellaisia toivoa. En ikinä esittäisi toiveita, jotka menee sen päälle. Aina tarvitaan jotain pipaa ja tumppuja tms. joiden hinta ei mene yli normaali-ihmisen käsityskyvyn.

Alkuperäinen kirjoittaja tiivitaavi:
Kamalaa!

Ja musta 20 e lahja on jo kallis. Ostetaan sitten itse kalliita lahjoja muksuille, kun ne tulee siihen ikään, että älyävät sellaisia toivoa. En ikinä esittäisi toiveita, jotka menee sen päälle. Aina tarvitaan jotain pipaa ja tumppuja tms. joiden hinta ei mene yli normaali-ihmisen käsityskyvyn.

Ai tarvitaan aina tumppua ja pipoa? Mulle ainakin on tärkeetä että hanskat ja hattu on samaa väriä, säsysävyyn haalarin kanssa. Ja lapsille riittää yhdet koko vuodeksi. Ja ehkä toiset varalapaset on jees.

Miksi et sano kummilapsen vanhemmille suoraan, että toive on liian kallis? Kerro samalla syy ja rahamäärä mitä olet ajatellut.

En ymmärrä sitä miksi ei voi sanoa suoraan asioita tällaisessa tilanteessa. Itse muistan aikoinani nauraneeni makeasti tätini kanssa, kun sanoin heille toivovani tietyntyyppistä syöttötuolia lahjaksi lapselle jouluna. Täti pyöritteli silmiään, että ei he niin kallista voi ostaa ja minä siihen, että kuule kyllä teillä eläkeläisillä on varaa, joten visa vaan vinkumaan. :D Tottakai sitten naurujen jälkeen sanoin, että ostaisivat syöttötuolin yhdessä toisen tädin kanssa. Lopputulos oli, että syöttötuoli tuli + kallis pehmuste ja minä "motkotan" tädille, että liian kalliin lahjan ostit ei mitään pehmusteita olisi tarvittu ja lahjahan oli määrä olla yhteinen... :)

Ajattelemattomia ovat apn yhden kummilapsen vanhemmat. Ei niitten toiveita kannata kuunnella. Lapsen iästä riippuen minusta on semmoisia melko yleispäteviä lahjoja kuitenkin aikapaljon... Isommalle latauslipuke johonkin netinmusaboxiin, pörrösukat, karkit, itse neulotut villasukat, alusvaatteet (näähän ei näy eli muotitietoisen mukulan muotitietoinen äiti ei saa estetiikkaan liittyviä ahdistuksia), yöpaita/pyjama, hopeisia koruja saa aika usein edullisesti (kummilahja perinteisesti hopeaa) eli esmes. suojelusenkeliriipus, palapelit, valokuva-albumi, pojille koottavat, nimimuki jne.

Kyllä on sanottu asiasta suoraan vanhemmille, silti joka vuosi on sama asia edessä. Riita siitä aikaiseksi saadaan joka kerta. Heidän lapsensa eivät tarvitse mitään muuta kuin heidän esittämänsä toiveen. Jos jotain muuta tulee, heittävät suoraan roskikseen, ja tämä on vanhemmilta suoraan kuultua, viimeeksi eilen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä on sanottu asiasta suoraan vanhemmille, silti joka vuosi on sama asia edessä. Riita siitä aikaiseksi saadaan joka kerta. Heidän lapsensa eivät tarvitse mitään muuta kuin heidän esittämänsä toiveen. Jos jotain muuta tulee, heittävät suoraan roskikseen, ja tämä on vanhemmilta suoraan kuultua, viimeeksi eilen.

En ostaisi mitään. Laittaisin vain kortin postissa.

Pelkkä kortti riittäisi meiltäkin tuossa tapauksessa.

Tää on kyllä taas niitä keskusteja, joissa todella mietin, että onko tuollaisia ihmisia ihan oikeasti olemassa. Kuulostaa uskomattomalta.

Siinä tapauksessa on parempi että et vie mitään.

No en kyl ostais mitään ton kuultuani. Perusta lapselle tili pankkiin jonne aina juhlapäivinä laitat sen parikymppiä, niin eipä tarvi vanhempien kanssa asiasta vääntää. on kumma jos raha ei kelpaa, kun sen joskus vaikka vanhempana saa.

Kuulostaapa kamalalta, ei kummin kuulu olla mikään lahjakone. Ja muutenkin tökkii tuo, että tilataan joku tietty lahja ja noin kalliita vielä, huhhuh! Lahjojen antaminen on aina vapaaehtoista ja jokainen antaa oman budjettinsa mukaan.

Voisitteko tarjota kummilapselle vaikka elokuvaillan popparien kera tms. lahjakortin?

Kyllä tämä on totisinta totta. Ensimmäisen kerran vanhempien esittäessä toiveensa, nauroimme, koska pidimme asiaa täysin vitsinä, mutta pian saimme huomata, että tämä on totisinta totta.
Olemme pohtineet, josko avaisimme kummilapsellemme tilin, johon laittaisimme hänen lahjansa rahana. Tilin täytyisi olla sellainen ettei siihen ole käyttöoikeutta kenelläkään, ennen kuin kummilapsemme on itse täysi-ikäinen.

Aikas itsekkäitä kummilapsesi vanhemmat. Meinasin ehdottaa lapselle muumimukia.Tuskin sillä lapsella on itselleen jo kerättynä kaikki mukit.
Kuinka vanha tämä kyseinen kummilapsi on?
Tuo olisi hyvä idea kanssa, että avaisitte lapselle tilin, johon tallentaisitte teille sopivan summan rahaa Jouluna ja syntymäpäivänä. Muuten vain lähettäisitte hälle kortin ja kertoisitte lapselle ja vanhemmille että tilille meni lahja.
Tilin lapsi saisi käyttöönsä kun täyttää 18v.Silloin ei olisi vanhemmilla sanomista enää.

Kyllä tämä on totisinta totta. Ensimmäisen kerran vanhempien esittäessä toiveensa, nauroimme, koska pidimme asiaa täysin vitsinä, mutta pian saimme huomata, että tämä on totisinta totta.
Olemme pohtineet, josko avaisimme kummilapsellemme tilin, johon laittaisimme hänen lahjansa rahana. Tilin täytyisi olla sellainen ettei siihen ole käyttöoikeutta kenelläkään, ennen kuin kummilapsemme on itse täysi-ikäinen.

Hyvä idea tuo tili. Itse en antaisi mitään lahjaa, kortin korkeintaan lähettäisin. Tai sitten alkaisin hiljakseen kerätä esim jotain astiasarjaa tms ja antaisin sitten vuosien päästä.

Siis voiko tuollaisia ihmisiä olla olemassa??? Minä en ostaisi mitään. Kummilapselle perustettu tili olisi hyvä vaihtoehto.

Miksi tehdä elämästään hankalaa, anna vain olla. Jos vanhemmat noin hölmöjä niin unohda koko juttu. Sano heille suoraan ja kuten oletkin sanonut, että noin kallista ei ole varaa ja muu ei kelpaa niin ette osta ollenkaan. Tätä en ole tässä kummi jutussa koskaan ymmärtänyt, miksi suostutaan niin monen ja sitten miksi niitä kummeja pitää niin älyttömästi haalia. Ahneita vanhempia...

Sitten kun lapsi ei enää usko joulupukkiin tai jos ei usko enää, niin kysy lapselta suoraan että haluisko mitä se antamistasi vaihtoehdoista haluaa lahjaksi. Ja lapsen vanhemmille sais varmaan sanoa suoraan, että yleensä ei oo tapana tilata kummeilta lahjoja vaan antaa pyydettäessä vinkkejä. Onnex ei oo ittellä moisia ongelmia. Tällä hetkellä lahjansaanti iässä kolme kummilasta ja kaikkien vanhemmat on sen verran fiksuja ihmisiä, etteivät tosiaankaan tilaile mitään. Ja lapsia ei oo niin pilalle pistetty etteivät osais pienemmistäkin lahjoista iloita.

Yhteistyössä