Stressi ja bruksaaminen!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nirunarukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nirunarukka

Vieras
Mulla taipumus purra hampaita,jos on stressiä ja nyt on stressi päällä ja oon viikon järsiny öisin hampaita...Ei siitä muuta haittaa ole,mutta herään välillä siihen,kun leuka naksahtaa,saattaa naksahtaa 1-3 kertaa yön aikana! Olen saanut jumppaohjeet hammasl.ja se auttanu mun leuan kuntoon kyllä. Mua vaan pakkaa ressaamaan syöminen,eli en uskalla kovin pureskella paljoa,kun jännitän,jos naksahtaa tms... Onko kellään naksumista tai muuta jumitusta syödessä? Mulla harvoin naksuu päivällä,mutta joskus ja siks jännitän syödessä...

Mulla on ollut bruksaamista jo lapsena. Stressi tosiaankin pahentaa bruksaamista. Leuat usein myös naksuvat kun syön. Viime syksynä kysyin hammaslääkärissä käydessäni näkyykö hampaissa jälkiä, mutta kuulemma hioutumista oli vain vähän. Suosittelivat purentakiskoa jos asia vaivaa. Jätin kuitenkin kiskon ottamatta, koska halusin pihistellä.
Tänä kesänä onkin alkanut leuat ajoittain menneet jumiin niin, että suu aukeaa vain pari settiä. Leukoja liikuttelemalla saa jotenkin jumin auki ennemmin tai myöhemmin. Ehkäpä se kisko kuitenkin kannattaisi hommata, vaikka ilmeisesti kaikille ei siitäkään ole apua.

Mä oon saanu lapsilta tällejä leukaan aika kovaa 2 kertaa,kun olivat pikkusia=) niin se varmaan edesauttanut tätä mun naksua. eikö sua jännitä purra,jos naksuu noin? Kuuleeko sen äänen muut?

Joskus miesystäväni väittää, että naksuminen kuuluu, kun minulla oli handsfree ja söin puhelun lomassa. Mutta muuten kukaan ei ole sanonut mitään. Omissa korvissa se ääni kuuluu kovemmalta kuin onkaan.

Aika reippaasti pureskelen ruokani. Naksuminen ei tee kipeää. Ainoastaan jos leuat menevät jumiin, niin niiden auetessa kuuluu hirmu rusaus ja tuntuu kipua.

Juu mulla naksuu aina enemmän tai vähemmän syödessä. Riippuen olenko öisin narskutellut tai olenko muuten purrut hampaita yhteen. Millaiset muuten ovat saamasi jumppaohjeet?

Yhteistyössä