streptokokki b

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minimii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minimii"

Vieras
Hei Minulle todettiin positiiviseksi tuo streptokokki b ja haluisinki kysyä, että tarttuuko helposti esim lapsiin samasta pöntöstä tai saunan lauteesta ? ... Muutenki kaikki tieto tuosta on tervetullut jotenki huolettaa 2vk kuluttua laskettu aika .

Kiitos jo etukäteen jos edes joku vastaa.

[QUOTE="vieras";28353848]Voi ainoastaan tarttua synnytyksen yhteydessä vauvaan, mutta saat siihen lääkityksen synnytyksessä.[/QUOTE]

Minä en saanut vaikka pyysin. Tässä kuulemma käytännöt vaihtelevat sairaaloittain miten menetellään. Omasta synnytyksestä kyllä jo useampi vuosi.

[QUOTE="äisky";28353894]Minä en saanut vaikka pyysin. Tässä kuulemma käytännöt vaihtelevat sairaaloittain miten menetellään. Omasta synnytyksestä kyllä jo useampi vuosi.[/QUOTE]

Oho, vaikka voi tarttua vauvaan? Meillä oli vauvalla tämä koska minulta sitä ei testattu ja ei sekään kiva ollut.

Streptokokki b eli streptococcus agalatiae on hoidettava synnytyksen aikana antibioottiprofylaksina, vastasyntyneelle bakteeri voi olla erittäin vakava jopa letaali!

En minäkään saanut lääkitystä, vaikka se on minulla todettu edellisen synnytyksen yhteydessä positiiviseksi. Noin kk ennen synnytystä se testattiin, että juuri silloin sitä ei ollut minulla, mutta en kyllä tajua mitä se testi nyt sitten auttoi, kun voihan se aktivoitua milloin vain kai?

Se voi olla synnytyksen aikana aktiivinen/positiivinen, jolloin tuo antibiootti annetaan. Jos näin ei ole eli bakteeri negatiivinen, niin ei antibioottia. On vähän kuin herpes. Pysyy elimistössä, mutta ei ole aina aktiivinen synnytyksen aikoihin.

[QUOTE="äisky";28353894]Minä en saanut vaikka pyysin. Tässä kuulemma käytännöt vaihtelevat sairaaloittain miten menetellään. Omasta synnytyksestä kyllä jo useampi vuosi.[/QUOTE]

En saanut minäkään vaikka pyysin. Kätilö varmisti vielä asian joltain lääkäriltä, ei anneta antibioottia. Tämä Hyvinkäällä.
Kätilöopistolla antibiootti annettiin automaattisesti.

Annettiin antibiootti oyssissa, muistutin myös varalta. Eka 3(?) kuukautta piti tarkkailla ja olisi pitänyt viedä päivystykseen jos kuume olisi noussut, saattoi siinä olla jotain muutakin juttuja mutten muista millään..

Yhteistyössä