Sterilisaatiosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyselijä

Vieras
No niin, piti kolmannen synnytyksen yhteydessä tehdä mulle tuo toimenpide, mutta se peruttiin. Nyt puolen vuoden jälkeen hakeuduin jonoon uudestaan ja aika tulee olemaan noin 4 kk:n päästä.

Kertoisitteko naiset kokemuksianne ko. toimenpiteestä. Varsinkin jos sitä ei ole tehty synnytyksen yhteydessä. Jouduitteko yöpymään sairaalassa, mitä puudutusta käytettiin, oliko kovat kivut jälkeenpäin, kauanko jouduitte olemaan sairaslomalla jne.

Ja haluaisin myös kuulla, että onko sterilisaatiolla ollut jotain pidempiaikaisia haittavaikutuksia kuten alavatsakipuja tai erittäin runsaita vuotoja.

Kiitos vastauksistanne!

No, toi nyt on taas noita puppu juttuja, että vaikuttaa haluun. Päin vastoin, nauttii elämästään paljon enemmän kun ei tarvitse pelätä raskaaksi tulemista. Suosittelen kun lapsiluku on täynnä.
Sterilisaatio tehdään nukutuksessa ja samana päivänä pääsee kotiin. Napa oli minulla tosi kipeä alkuun (niin, siitä mennään sisälle ettei jää arpia) mutta parani ajallansa.
Muuten se seksi on paljon parempaa ja parisuhde toimii koska on aivan ihana mies vierellä joka tajusi miksi minä halusin sterilisaation. Ei tarvitse turvautua hormonaalisiin vaihtoehtoihin enää ja sietää mielen ailahteluja ym. joita pillereistä ja kierukastakin tulee välillä.

Nimim. ""myös kolmen lapsen äiti"" kirjoitti asiaa.
Ise olin yhden yön sairaalassa (ilmeisesti nukutuksen takia).
Sairauslomaa muistaakseni viikko.

Olen oikein tyytyväinen ratkaisuuni sekä toimenpiteeseenkin.

Epäilen, että nimim. ""Kati"":lle on tehty joku muu leikkaus kuin sterilisaatio!!!!

Minulle tehtiin sterilisaatio kuusi vuotta sitten. Operaatio on yksinkertainen; nopea nukutus, klipsit kiinni, herätys ja samana päivänä kotiin. Vatsa on turvoksissa ja vähän kipeä muutaman päivän, mutta särkylääkkeet auttavat. Sairaslomaa sain pari päivää.

Mitään jälkioireita sterilisaatiosta en ole huomannut. Halut ovat tallella ja entistä ehommat, koska turhia hormoneja ei enää tarvitse syödä, ei pelata kumien kanssa eikä pelätä ei-toivottua raskautta. Suosittelen ehdottomasti sterilisaatiota kaikille, jotka ovat täysin varmoja siitä että lapsiluku on täynnä.

Ei todellakaan halut katoa mihinkään!! Päinvastoin miten ihanaa on nauttia rakastelemisesta ilman raskauden pelkoa. Päätös on tietysti lopullinen, mutta kolmen lapsen äitinä en ole katunut hetkekään. Eikä siitä mitään ylimääräistä muutenkaan ole hormonipuolella tullut. Minulle se tehtiin 10v. sitten eli olin silloin 30. Liian nuorena ei päätöstä kannata tehdä, vaikka lapsia muutama jo olisikin. Elämä saattaa kuljettaa niin monelle tavalla. Eli tarkan harkinnan jälkeen suosittelen kovasti. Minulle se tehtiin sektion yhteydessä, joten en tiedä käytäntöä jos se tehdään erikseen.

Vuosi sitten tehtiin mulle sterilisaatio 9 kuukauden jonottamisen jälkeen 37-vuotiaana ja ole erittäin tyytyväinen. Viilto navan kautta,en ollut kipeä kuin pikkuisen kun kaasut velloivat vatsassa.(ja särkylääkettä sain myös)Sain viel erikoisnukutus- ainetta,(pahoinvointilääkettä)koska voin aina tosi pahoin kun herään toimenpiteiden jälkeen. Haluihin tai kuukautisiin ei ole toimenpide vaikuttanut ollenkaan.Päinvastoin,koska nyt voi nauttia seksistä ilman raskauden pelkoa. Tsemppiä vaan ja turhaan pelkäät. Mutta niin kuin kaikki olemme yksilöitä,kokemukset ovat kaikilla meillä naisilla erilaisia.

Vai että halut katoaa, hah! :D Ja että ihmisen sterilisaatio olisi samanlainen kuin kissalla, jolta poistetaan kohtu ja munasarjat? Heh!

Tuossa jo tapahtumien kulku kerrottiinkin, mutta voin vahvistaa: Olin kaikkiaan n.5 tuntia sairaalassa, itse toimenpide kestää n.20 minuuttia jonka aikana vatsaan pumpataan kaasua (jotta saadaan operointitilaa) ja tähystinmenetelmällä asetetaan munanjohtimiin klipsit.
Herääminen oli nopeaa, kohta alkoi jo voileivät maistua. Vatsassa pari sisäisellä tikillä paikattua reikää ja laastarilaput päällä. Turvotusta mulla kyllä kesti ehkä parisen viikkoa, sellaista että se tuli ja meni, mutta kipuja ei oikeastaan yhtään. Sairaalassa sai pari tujua tablettia, kotona söin vahvaa Ketorinia päivän-pari kunnes huomasin että eihän sitä enää tarvitakaan.
Seksistä aloin nauttia täysillä, kun raskauden pelko oli poissa niin lähelle 100%:sta varmuutta kuin voi olla (täysin sataprosenttinenhan ei sterilisaatiokaan ole). Kuukautiset ei ole muuttuneet miksikään, kierto ja vuodon määrä yms. on täysin samat kuin ennen toimenpidettä.

Jos olet ehdottoman varma ettet halua enempää lapsia, SUOSITELEN :)

Minulle tehtiin sterilisaatio 15v sitten. Ei tehty siihen aikaan mitään navan kohdalta pieni jälki.Minulle kunnon poikittainen viilto alavatsassa karvoituksen kohdalla. Seksihaluja sterilisaatio ei todellakaan vie. Toimenpide tehtiin nukutuksella ja oli muutama päivä sairaslomaa.Mitään kipuja tai vaivoja ei ole ollut. Kuukautiseni ovat olleet aina runsaat ja kivuliaat.

Pääsin saman päivänä kotiin, ei puudutettu vaan toimenpide tehtiin nukutuksessa. Pientä kipuilua parin päivän ajan vatsassa, ei kuitenkaan normaalia menkkakipua pahempaa. Sairaslomaa en ottanut, tehtiin pe ap, ja menin maanantaina töihin.

Sterilointi tehtiin navan kautta (klipsit). Arpi on hyvin pieni, eikä sitä huomaa ellei tiedä että se on siinä.

Parantuminen oli nopeaa. Ei ole ollut alavatsakipuja (tehtiin 5 v sitten), eikä kuukautisvuoto ole lisääntynyt. Joku täällä mainitsi seksuaalisten halujen vähenemiststä: minä en ainakaan ole moista huomannut. Päinvastoin, kun voi huoletta harrastaa seksiä, on houkutus vaikkapa pikaisiin missä vaan ja milloin vaan suuri ;)

Kummalta tahansa, kunhan sen kirjoittaa lääkäri. Muutamalta ystävältäni loppuivat kuukautiskivut, kun tekivät sterilisaation. Minulla pysyivät ennallaan. Samana päivänä kotiin. Muutama päivä saikkua, mutten ollut kovin kipeäkään..

Minut on steriloitu 35-vuotiaana, kolmen lapsen jälkeen. Siihen saakka oli sinnitelty kondomeilla ja kierukalla. En ole koskaan syönyt e-pillereitä. En halunnut mitään, mikä sekoittaa omien hormonieni hyrräämisen. Hyvin ovat hyrränneet ennen ja jälkeen steriloinnin, joten puppua kirjoitti ""Kati"". Toisaalta, mistä sen tietää, mikä prosessi kenenkin korvien välissä käynnistyy. Näyttöä lähiympäristössä kyllä on sille, että e-pillerit enemmän haluihin vaikuttavat.

Olen ehdottomasti sitä mieltä että sterilisaatio kannattaa jos on varma ettei enää vaaveja halua. Ei todellakaan vaikuta haluihin negatiivisesti vaan päinvastoin vapauttaa nauttimaan. Tosin nykyään klipsejä ei enää suosita vaan poltetaan ja sidotaan mieluummin. Klipsit ovat epävarmemmat. Minua ei nukutettu vaan spinaalipuudutuksessa tehtiin ja oli helppo ja nopea toimenpide. Muutaman päivän massu oli ymmärrettävästikin herkkä mut mitään muuta vaivoja ei jäänyt. Arpeakaan ei nää ollenkaan jos ei oikein osaa etsimällä etsiä.
Harkitusti tehtynä oikein hyvä valinta.

Tiedä häntä mikä on nykyaikaa, mutta vielä joulukuussa 2004 Kättärillä laitettiin kyllä mulle klipsit ja hyvin on ehkäsy pitänyt.

Mulla kans piti olla päivän keikka itse toimenpide ja toipuminen, mutta toisin kävi. Jouduin olee yötä, koska voin erittäin pahoin kaikista kipu ja pahoinvointilääkkeistä huolimatta.

Saikkua oli kolme päivää ja ilma mahassa velloi noin viikon, pahempia kipuja ei ollut. Kuukautisten väli on tasan kuukausi ja vähän enemmän on ollut kipuja, kuin e-pillereiden kanssa.

Mainio juttu kerrassaan!

Siitä on jo aikaa n.12 vuotta.Navan kautta tehtiin:olin vuorokauden sairaalassa.
ei mitään ongelmaa.saattoi olla lieviä kipuja,mutta muuten,koska halusin sen ehdottomasti,niin voin aivan hyvin.Seksi maistui tosi hyvälle,kun ei tarvinnut pelätä ehkäisyn pettämistä koko ajan.
Kuukautiset pienenivät reilusti:Käytin kierukkaa sitä ennen.
Pitää olla ehdottoman varma päätöksessään!!

Kaikille niille, jotka hehkuttaa varmasta ehkäisystä, joka vapauttaa nauttimaan seksistä:

Myös äidilleni tehtiin sterilisaatio, ilmeiseti klipseillä. Noin vuotta myöhemmin hän oli raskaana ja minä sain 15 vuotta nuoremman pikkusisaruksen, edellisten lisäksi :)

Älä sekoita sterilisaatiota kastrointiin! Sterilisaatiossa pannaan vain piuhat kiinni, ettei naisella munasolut pääse kulkemaan munasarjasta kohtuun tai vaihtoehtoisesti miehen siittiöt ei pääse kiveksistä sekoittumaan siemennesteeseen, josta valtaosa muodostuu eturauhasessa (se litku). Kastraatiossa taasen viedään mieheltä pallit ja naiselta munasarjat. Lopputulos lapsensaannin kannalta sama molemmilla keinoilla, mutta siis kastroinnilla viedään halut muiltakin kuin jammulta.

Minulle kylläkin tehtiin sterilisointi synnytyksen jälkeen mutta otti toi Katin teksti silmään.... siis halut vähenee

Ei mulla ainakaan sinne päinkään. Halut on kyllä olleet ihan ennallaan ja sextaillaan 2-4 krt viikossa. Sterilisaatiosta aikaa kymmenen vuotta.
Kuukautiset lyhentyivät kolme päivää eli viikosta viiteen päivään ja kipuja ei ole lainkaan.

Oli 5 vuotta hormonikierukka.

Itse strelisaatio ei paha, mutta se,kun kierukka otettiin pois.

Nyt on jo aikaa kulunut varmaan 7 vuotta, eikä ole vaikuttanut haluihin.

Vaikka ne ei kohdistukaan omaan mieheen...

Yhteistyössä