Sterilisaatiosta toimenpiteenä

Heippa! Olen tällä hetkellä kahden lapsen 1997 ja 2004 äiti. Odotan kolmatta ja laskettu-aika on tammikuussa. Ikää loppu vuodesta 32 ja koen kolmen lapsen riittävän. Kertokaa sterilisaatio kokemuksistanne. Miten kauan kestää toipuminen ja kuinka pian se voidaan tehdä synnytyksen jälkeen vaikuttaako nosteluun. Ennen tehtiin synnytyksen yhteydessä mutta olen kuulut ettei enää nykyään tehtäisi. Onko totta? Vain yhdelle ystävälleni on tehty, joten haluaisin kuulla muidenkin kommentteja asiasta. :wave:
 
zalminakki
mäkin olen kuullu et enää synnytyksen yhteydessä ei tehtäs mut en oo siitä asiasta ihan varma.

mulle tehtiin sterilisaatio tän vuoden kesäkuussa.päätin että laitan putket luttuun koska lapsia en enepää halua ja kierukka oli mulla vuoden ja koko sen ajan oli vuotoa.juuri sen vuodon takia sain nopesti kahdessa viikossa ajan toimenpiteeseen.

aluksi jouduin käymään terveyskeskuslääkärillä täyttämässä anomuskaavakkeen,ja mua tentattiin tosi tarkkaan että olenko aivan varmasti ajatellu asian loppuun asti ja en ole mitenkään masentunut yms.

sitten menin sairaalaan gynelle jossa tehtiin sisätutkimus ja tentattiin samat asiat.

toimenpidepäivänä menin sairaalaan gynen osastolle aamu seitsemäksi syömättä ja juomatta.sain rauhottavan lääkkeen ja oottelin toimenpiteeseen pääsyä,joka tehtiin nukutuksessa.
navan kohdalle tehtiin parin sentin viilto ja siihen tuli pari tikkiä jotka aikanaan sulivat itsekseen pois.herättyäni nukutuksesta mulla oli kohtalaiset kivut ja sain heti helpottavaa kipulääkettä,mutta lääkkeet tekivät minut niin huonovointiseksi että oksensin koko päivän enkä pystynyt olemaan pystyssä koko päivänä.kotona olin ilta seitsemältä.

kotona ei enää varsinaisia kipuja ollut,mutta aluksi olin tuntevinani ne klipsit munajohtimissa.(multa ei siis katkastu johtimia,vaan ne suljettiin klipsillä)

sairaslomaa toimenpiteestä saa noin viikon ja muutaman ekan päivän ajan nostelu yms.rankempi homma on myös kiellettyä.

jos haluat tietää lisää niin laita vaikka yytä. =)
 

Yhteistyössä