Sterilisaation vaatimukset?

No laki sanoo että
Lain mukaan sterilisaatioon voidaan ryhtyä henkilön omasta pyynnöstä, kun

henkilö on synnyttänyt kolme lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta
hän on täyttänyt 30 vuotta
raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä
hänen mahdollisuutensa ehkäistä raskaus muulla tavoin ovat epätavallisen huonot
on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika
hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia.

Kahdessa ensimmäisessä perusteessa riittää suorittavan lääkärin päätös, kohdissa 3 ja 4 edellytetään kahden lääkärin päätöstä ja kohdissa 5 ja 6 tarvitaan Valviran lupa.
eli takaporttina tuo ettei muu ehkäisy käy.
 
"Jenis"
Niin, ja toi "vakavasti rajoittaa kykyä hoitaa lapsia" on kans aika venyvä käsite. Sitä voi esim. sanoa, että ei jaksa hoitaa enää yhtään uutta vauvaa ikinä, ja piste.
 
sivuhuomautus
Kannattaa lukea tuo sterilisaatiotaan katuvien ketju tuolla lapsettomuus -puolella. Ihan vilpittömästi sanon siis, en pahalla. Saa vähän makua siitä, mitä se sitten on jos sitä joskus neljänkympin lähstyessä (ja sen elämän rakkauden löytäneenä) katuukin. Jokainen sanoi olleensa IHAN varma, että haluaa sterilisaation ja/tai että elämäntilanne oli niin paha, ettei voinut kuvitellakaan enää koskaan haluavansa lapsia. Niin paljon julkiselta puolelta menee varoja noihin sterilisaatioiden purkuihin, että mun mielestä on itse asiassa hyvä, ettei sitä ainakaan aiemmin saa ihan heppoisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: Sassykatti
[QUOTE="Jenis";25673755]Niin, ja toi "vakavasti rajoittaa kykyä hoitaa lapsia" on kans aika venyvä käsite. Sitä voi esim. sanoa, että ei jaksa hoitaa enää yhtään uutta vauvaa ikinä, ja piste.[/QUOTE]

Tuosson kyllä sit se vaara et joutuu entistenkin kanssa syyniin..

Mut oma kokemus ja lähipiiristä myös kuultuna on se että saa melko hyvin kyll perustella ja vaatia oikeuttaan steriin vaikka nuo ehdot täyttyisikin ja on vielä nuori. Ja toisaalta kyllä ymmärrän koska yks joukko lapsettomuushoidoissa käyviä on näitä jotka ovat tulleet toisiin aatoksiin.
 
"Jenis"
Niin, toki pitää tietää mitä tekee. Ja esim. mulle toi on tehty niin, ettei sitä edes voi purkaa - tahdoin varmimman mahdollisen metodin, koska tuun muuten raskaaksi pelkästä katseesta ;) Aika paljon niitä sterilisaatioon tyytyväisiäkin varmasti on.
 
"miimi"
Minulle on tehty sterilisaatio 27-vuotiaana. Minulla on yksi lapsi ja ei henkeä uhkaavia sairauksia. Joitakin ongelmia oli muun ehkäisyn kanssa, mutta kaikkia vaihtoehtoja ei kokeiltu. Perinnöllisiä sairauksia löytyy, muttei hengenvaarallisia. Olin ja olen edelleen hyvin vakuuttunut siitä, että yksi lapsi riittää. Jouduin vain vakuuttelemaan useamman lääkärin ennen toimenpidettä.
 
"Jenis"
... ja mulle on tosiaan tehty toi, enkä joutunu "syyniin" vaan ihan vaan keskusteltiin asioista lääkärin kans sekä lähetettä varten että sitten vielä sairaalassa. En ole katunut, enkä tule katumaan. Itsetuntemus on pop ;)
 
"hoitsu"
Itse asiassa, ei sitä mielellään anneta edes 35-vuotiaalle kolmen lapsen äidille. Kyllä suositellaan muita vaihtoehtoja ja yritetään "puhua järkeä", että mieli ja tilanteet voi muuttua vielä. 40v-> saavatkin sen jo aika helpolla yleensä.
 
"vieras"
Kannattaa lukea tuo sterilisaatiotaan katuvien ketju tuolla lapsettomuus -puolella. Ihan vilpittömästi sanon siis, en pahalla. Saa vähän makua siitä, mitä se sitten on jos sitä joskus neljänkympin lähstyessä (ja sen elämän rakkauden löytäneenä) katuukin. Jokainen sanoi olleensa IHAN varma, että haluaa sterilisaation ja/tai että elämäntilanne oli niin paha, ettei voinut kuvitellakaan enää koskaan haluavansa lapsia. Niin paljon julkiselta puolelta menee varoja noihin sterilisaatioiden purkuihin, että mun mielestä on itse asiassa hyvä, ettei sitä ainakaan aiemmin saa ihan heppoisesti.
Kertoisitko tarkemmin, mikä tuon ketjun nimi on? En löytänyt. Onko heti etusivulla. Tahtoisin lukea :) Olen 32v kahden lapsen äiti (10v, 7v) ja harkitsen sterilisaatiota.
 
"vieras"
keskustelin lääkärin kanssa siitä ja jankas vaan että Mieti viellä ja entä jos tapaat miehen johon rakastut ja haluatte lapsia. Vastasin kylmästi että ei kiitos! Miks klipsit koska ne vois purkaa essaraatio sitten peruuttamaton! otin essaraation. Mutta periaatteessa saisin lapsia vaikka tehty strelisaatio, mutta en omalla muna solulla. Siinä ei poisteta kohtua!
 
"Jenis"
[QUOTE="hoitsu";25673928]Itse asiassa, ei sitä mielellään anneta edes 35-vuotiaalle kolmen lapsen äidille. Kyllä suositellaan muita vaihtoehtoja ja yritetään "puhua järkeä", että mieli ja tilanteet voi muuttua vielä. 40v-> saavatkin sen jo aika helpolla yleensä.[/QUOTE]

No mä olin 35-vuotias 2 lapsen äiti, eikä mulle kukaan mitään järkeä yrittänyt puhua. Mulle ei käy ehkäisystä kuin kierukka, enkä tahtonut enää kolmatta kierukkaa kun tiesin (siis _tiesin_), en arvellut tai luullut, etten enää lisää lapsia tahdo.
 
"..."
[QUOTE="vieras";25673974]Kertoisitko tarkemmin, mikä tuon ketjun nimi on? En löytänyt. Onko heti etusivulla. Tahtoisin lukea :) Olen 32v kahden lapsen äiti (10v, 7v) ja harkitsen sterilisaatiota.[/QUOTE]

Sori, se onkin tuolla Äidit 40+ -puolella etusivulla. Näyttää olevan joku toinenkin sterilisaatio -aloitus samassa paikassa.
 
[QUOTE="Jenis";25673755]Niin, ja toi "vakavasti rajoittaa kykyä hoitaa lapsia" on kans aika venyvä käsite. Sitä voi esim. sanoa, että ei jaksa hoitaa enää yhtään uutta vauvaa ikinä, ja piste.[/QUOTE]

No tämä on kyllä itsellä ehdoton numero ykkönen syiden listalla. Mun mielenterveys ei todellakaan kestäis enää vauva-aikaa, se on ihan satavarma.. Ja toisaalta, muut ehkäisymuodot on todettu aikasta huonoiksi kun hormonit aiheuttaa todella ikäviä sivuvaikutuksia ym. ym. Ärh..
 
"mie"
[QUOTE="hoitsu";25673928]Itse asiassa, ei sitä mielellään anneta edes 35-vuotiaalle kolmen lapsen äidille. Kyllä suositellaan muita vaihtoehtoja ja yritetään "puhua järkeä", että mieli ja tilanteet voi muuttua vielä. 40v-> saavatkin sen jo aika helpolla yleensä.[/QUOTE]

Itselläni vähän sama kokemus. Sillä erotuksella, että koitin saada sterilisaation kolmannen lapsen synnytyksen jälkeen, täytin viikon päästä 30v. En saanut.
Alkoi kanssa se hirveä jankutus, että olet liian nuori jne..... En sit raskaana ollessaan jaksanut kamalasti tapellakaan, joka kerta neuvolassa/lääkärissä kylla asiasta puhuin. Ajattelin, että otan asian uudestaan esille sitten, kun kolmonen syntynyt.

Tosin, mies päätti sitten kolmosen syntymän jälkeen, että hän voisi tehdä vasektomia. Sai lähetteen lääkäriltä saman tien :D
 
Kannattaa lukea tuo sterilisaatiotaan katuvien ketju tuolla lapsettomuus -puolella. Ihan vilpittömästi sanon siis, en pahalla. Saa vähän makua siitä, mitä se sitten on jos sitä joskus neljänkympin lähstyessä (ja sen elämän rakkauden löytäneenä) katuukin. Jokainen sanoi olleensa IHAN varma, että haluaa sterilisaation ja/tai että elämäntilanne oli niin paha, ettei voinut kuvitellakaan enää koskaan haluavansa lapsia. Niin paljon julkiselta puolelta menee varoja noihin sterilisaatioiden purkuihin, että mun mielestä on itse asiassa hyvä, ettei sitä ainakaan aiemmin saa ihan heppoisesti.
Tiedän hyvin että monilla muuttuu mieli jatkossa, mutta mä tiedän harvinaisen hyvin ne omat rajoitteet ja sen, että vaikka mieli muuttuis, ei se tarkoita että sitä silti kannattais toteuttaa.
 
"Jenis"
Tiedän hyvin että monilla muuttuu mieli jatkossa, mutta mä tiedän harvinaisen hyvin ne omat rajoitteet ja sen, että vaikka mieli muuttuis, ei se tarkoita että sitä silti kannattais toteuttaa.
No just niin. Pieni vauvakuume on varmaan kaikilla naisilla hautaan saakka, mutta mä _tiedän_ että nää meidän lapset oli tässä.

Ja on muuten mahtavaa, kun ei tarvi miettiä ehkäisyä enää ikinä! Mullakin on ollu sen kans vaikka minkäsorttisia ongelmia, migreenistä lähtien.
 

Yhteistyössä