Sterilisaatio kaduttaa!

  • Viestiketjun aloittaja Tällä mennään
  • Ensimmäinen viesti
Tällä mennään
Toimenpiteestä on vuosi. Lapset 5v ja vajaa 2v. Minä 33v. Ja mä haluan nyt vauvan! Mun ei pitänyt haluta enää koskaan, mutta nyt mä itken itseaiheutetun lapsettomuuden tuskaa. Muuta en voi.
 
oikuliina
aika jännä että noin nopeasti olet tullut katumapäälle, olet saanut sen vasta muutama vuosi sitten iän puolesta kun lapsilukukaan ei riitä

olikohan ihan harkittu päätös? eikö sitä missään kyseenalaistettu?

sanotaan näin, että oma moka, ei voi mitään...
 
juuuu
Alkuperäinen kirjoittaja mlöqq;23312342:
Jos klipseillä laitettu, voi purkaa. Ihan helposti jopa.
Voi purkaa, mutta luomuraskauden onnistuminen sen jälkeen on hyvin epävarmaa. Varmempaa joskin kalliimpaa on turvautua keinohedelmöitykseen.
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja mlöqq;23312342:
Jos klipseillä laitettu, voi purkaa. Ihan helposti jopa.
No ei pidä paikkaansa. Ne klipsit voi ottaa pois, mutta yleensä munanjohtimet on niistä sen verran vaurioituneet ettei raskaus tod.näk. enää ole mahdollinen.

Sterilisaatio on ajateltu lopulliseksi toimenpiteeksi, minkä lähetteen antava lääkäri moneen kertaa kyllä asiakkaan kanssa käsittelee. Samoin kuin sairaalan vastaanottava sairaanhoitaja, ja lääkäri sairaalassa tehtävässä tarkastuksessa. Jos tämän jälkeen toimeenpiteeseen vielä menee, niin se on sitte vähä niinku voi voi.
 
Täällä sama homma :(
Ikää 28 ja kadun todella sterilisaatiota... Minulle se tehtiin, kun nuorin oli vajaa vuoden ikäinen. Olin kyllä niin pahan masennuksen kourissa, että ajattelin, jotta tiedän et tahdon vielä joskus lapsen, mutta en kestä enää yhtään raskauden jälkeistä masennusta. Nyt toivuin niin hyvin, että tuntuu, jotta ehkä en seuraavan jlk olisi edes masentunut, kun olisin riskeistä tietoinen. Mutta myöhästä katua :ashamed:
 
"vieras"
Täällä sama homma :(
Ikää 28 ja kadun todella sterilisaatiota... Minulle se tehtiin, kun nuorin oli vajaa vuoden ikäinen. Olin kyllä niin pahan masennuksen kourissa, että ajattelin, jotta tiedän et tahdon vielä joskus lapsen, mutta en kestä enää yhtään raskauden jälkeistä masennusta. Nyt toivuin niin hyvin, että tuntuu, jotta ehkä en seuraavan jlk olisi edes masentunut, kun olisin riskeistä tietoinen. Mutta myöhästä katua :ashamed:
No eikä oo. Keinohedelmöitys??!
 
"Jenis"
Täällä sama homma :(
Ikää 28 ja kadun todella sterilisaatiota... Minulle se tehtiin, kun nuorin oli vajaa vuoden ikäinen. Olin kyllä niin pahan masennuksen kourissa, että ajattelin, jotta tiedän et tahdon vielä joskus lapsen, mutta en kestä enää yhtään raskauden jälkeistä masennusta. Nyt toivuin niin hyvin, että tuntuu, jotta ehkä en seuraavan jlk olisi edes masentunut, kun olisin riskeistä tietoinen. Mutta myöhästä katua :ashamed:
Miten ihmeessä oot onnistunut saamaan sterilisaatiolähetteen tossa tilassa? Jos ois ollu yhtään järkeä päässä lääkärillä, ois suositellu vaikka kierukkaa tai ehkäisykapselia... ja tokihan voit raskaaksi tulla edelleen, vaan et luomusti.
 
"vieras"
Miten on mahdollista että n.3-kymppinen 2 lapsen äiti saa sterilisaation? Eikös pidä olla yli 40v tai vähintään 4 lapsen äiti? Mun äidille sanottiin että jos ei olis ollut yli 40v JA 4 lapsen äiti, niin olis pitänyt olla lääkärin lausunto missä painava syy (esim. raskaudessa terveysriskit ym.)
Vai oliko sulla siis joku syy?
 
korjaus
[QUOTE="vieras";23312831]Miten on mahdollista että n.3-kymppinen 2 lapsen äiti saa sterilisaation? Eikös pidä olla yli 40v tai vähintään 4 lapsen äiti? Mun äidille sanottiin että jos ei olis ollut yli 40v JA 4 lapsen äiti, niin olis pitänyt olla lääkärin lausunto missä painava syy (esim. raskaudessa terveysriskit ym.)
Vai oliko sulla siis joku syy?[/QUOTE]

Pitää olla 30 v täyttänyt TAI kolme lasta.
 
oma kokemukseni
Miksi ihmeessä lääkärit suostuu liian helpoin perustein tekemään ihmisille sterilisaatiota :(
Itse synnytin kolmannen lapsemme ja minulle neuvolalääkäri melkein pakottamalla pakotti sterilisaatiota ja suuttui?! kun en suostunut kyseiseen toimenpiteeseen,
kehui vielä kuinka se on helppo sitten synnytyksessä tehdä samalla kertaa. Kun tuli jälkitarkastuksen aika hän suunnilleen tiuski minulle että miksi ihmeessä en suostunut sterilisaatioon ja kuinka meinaan ehkäisyni nyt hoitaa ja taas kysyi että jos nyt kuitenkin hän tilaa minulle ajan sterilisatioon.
Itse koin tuon tilanteen todella ahdistavan painostavaksi :(
Kun kerroin että haluan ehkäisypillerit sainkin kuulla kuinka niitä minulle ei voi määrätä sillä olen ylipainoinen (30kg) ja taas sain luentoa sterilisaation vain hyvistä puolista.
Lopulta suostui pulentunnin luennon jälkeen kirjoittamaan pillerit mutta kyllä se resepti oli niin työn ja tuskan takana että jäi sitten uusimatta kun tuo kuuri oli syöty, nyt mennään kumilla.
Ei siis ihme jos naisia sterilisoidaan ja heitä alkaa kaduttamaan kun lääkäritkin näin painokkaasti haluaa hallita toisen kroppaa.
 
näin
[QUOTE="vieras";23313189]Toivottavasti ei näille sterilisaation purkua haluaville ainakaan yhteiskunnan varoista kustanneta sitä purkuleikkausta tai sitä keinohedelmöitystä.[/QUOTE]

Yhteiskunnan varoista ei kuuluisi kustantaa kenellekään hedelmöityshoitoja, on jumalan tahto jos ei muuten lapsia saa turha luontoa uhmata.
 
"niinpä"
[QUOTE="vieras";23313189]Toivottavasti ei näille sterilisaation purkua haluaville ainakaan yhteiskunnan varoista kustanneta sitä purkuleikkausta tai sitä keinohedelmöitystä.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Minusta ton sterilisaation saa yhteiskunta maksaakin, mutta jos sen jälkeen halua lapsia, niin omasta pussista kustannukset!
 
[QUOTE="ooo";23312768]Sterilisaation saa aivan liian helposti, samoin kuin abortin. Tarvittaisiin asennemuutosta ja muutoksia lainsäädäntöön.[/QUOTE]

Mun kokemukseni (ei oma mutta ystävien) mukaan sterilisaatiota ei saa helposti. Lääkärit suosittelevat ensin kierukkaa. Tai väenvänkään siis laitetaan kierukka. Espoossa sterilisaatiota haluaville jopa annettiin yhteen aikaan ilmainen kierukka.
Toisekseen, mun mielestä pitäisi olla jokaisen oma päätös haluaako sterilisaation vai ei. Aikuisten pitää vain miettiä asiat tarpeeksi tarkkaan. En todellakaan kannata yhtään enempää valvontaa ja asioiden päättämistä valtion puolelta. :O

Luulen, että aika moni katuu ainakin hetken sitä lopullista päätöstä tehdä sterilisaatio. Silloin pitää vain muistutella mieleen niitä syitä miksi siihen päätyi.... Usein asioiden lopullisuus tekee surulliseksi.

Ja myönnän, että on lääkäreitä ja tapauksia joissa sterilisaatio on tehty hätiköidysti. Se ei tarkoita sitä, että suurin osa olisi näitä tapauksia.
 
"mie"
Mun kokemukseni (ei oma mutta ystävien) mukaan sterilisaatiota ei saa helposti. Lääkärit suosittelevat ensin kierukkaa. Tai väenvänkään siis laitetaan kierukka. Espoossa sterilisaatiota haluaville jopa annettiin yhteen aikaan ilmainen kierukka.
Toisekseen, mun mielestä pitäisi olla jokaisen oma päätös haluaako sterilisaation vai ei. Aikuisten pitää vain miettiä asiat tarpeeksi tarkkaan. En todellakaan kannata yhtään enempää valvontaa ja asioiden päättämistä valtion puolelta. :O

Luulen, että aika moni katuu ainakin hetken sitä lopullista päätöstä tehdä sterilisaatio. Silloin pitää vain muistutella mieleen niitä syitä miksi siihen päätyi.... Usein asioiden lopullisuus tekee surulliseksi.

Ja myönnän, että on lääkäreitä ja tapauksia joissa sterilisaatio on tehty hätiköidysti. Se ei tarkoita sitä, että suurin osa olisi näitä tapauksia.
Näin. Ei sitä sterilisaatiota todellakaan helposti saa, ainakin omien kokemusten pohjalta. Kyllä pitää olla sinnikäs ja jaksaa vänkää, jotta lääkäri sen sterilisaatio-paperin suostuisi kirjoittamaan. Itse yritin ton kolmannen raskauden aikana saada sterilisaatiota synnytyksen yhteyteen, ei onnistunut. Vaikka kuinka kerroin, että on lopullinen päätös ja tarkkaan harkittu jne. No mies kävi sitten sterilisaatiossa, hän sai sen "helpomalla". Ja ei kaduttaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23312304]Miehellä ois ollut mahdollisuus sterilisaation purkuun, naiselle se ei kai onnistu :([/QUOTE]
Eiks tämä ole täysin päinvastoin. Vaikka miehelle tehtäisiin purku, niin siitä ei ole apua, koska miehelle muodostyy sterilisaation yhteydessä vasta-aineita.
 
oma kokemukseni
[QUOTE="mie";23313554]Näin. Ei sitä sterilisaatiota todellakaan helposti saa, ainakin omien kokemusten pohjalta. Kyllä pitää olla sinnikäs ja jaksaa vänkää, jotta lääkäri sen sterilisaatio-paperin suostuisi kirjoittamaan. Itse yritin ton kolmannen raskauden aikana saada sterilisaatiota synnytyksen yhteyteen, ei onnistunut. Vaikka kuinka kerroin, että on lopullinen päätös ja tarkkaan harkittu jne. No mies kävi sitten sterilisaatiossa, hän sai sen "helpomalla". Ja ei kaduttaa.[/QUOTE]

Minulla on sitten ollut joku yli innokas lääkäri kai? :O
Tosin minuahan ei ole sterilisoitu eikä kaduta ;) Mutta jäi huono fiilis kyseisestä lää
käristä joka toimi äitiysneuvolassa.
 
mä olen aina sanonut, että sterilisaation saa liian helposti. koska ihmiset ei todellakaan mieti asiaa loppuun. vaan ovat ihan sata varmoja että eivät enää halua lapsia ja sitten tehdään tuo. siihen pitäis laittaa ensinnäkin ehdottomaksi ikärajaksi joku 37 vuotta. ennne sitä ei sais muuta kuin todella pätevästä syystä. eli jos terveys on niin, että ei enää raskauksia kestä.
 

Yhteistyössä