STERILISAATIO JA RASKAUS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emma65
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

emma65

Vieras
Hei!
Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta tai tuttavapiirissä joku raskautettu sterilisaatiosta huolimatta.Minulle tehtiin sterilisaatio (klipsit) synnytyksen jälkeen v.2003.Kaikki on mennyt ihan ok.Kierto muutamilla päivillä heittäen säännöllinen ja vuoto oli runsaampaa.Nyt sitten vikat menkat alkoi 11.6.06 ja loppuivat 16.6.06.Nuo kyseiset menkat alkoivat vajaan viikon myöhässä ja eivät olleet niin runsaat,kuin aikaisemmin.Nyt eletään sitten päivää19.7 eikä vieläkään vuotoa.Ainoastaan kirkasta limaista vuotoa on ollut ,sekä välillä kuukautiskipujen tapaista jomottelua.Emme ole olleet aviomieheni kanssa sänkyhommissa noiden vika menkkojen jälkeen ollenkaan,joten olisiko raskaus voinut alkaa ennen niitä?Kävin ma 17.7 labrassa,virtsanäyte negatiivinen.Ei kai auta muuta kuin testi ostaa. terveisin:nelinkertainen äiti

Joo, valitettavasti, jos kus käy niin, että luonto korjaa strerilisaation ja raskaus tulee mahdoliseksi. Tuttavapiirissä on yksi tälläinen 46v äiti, joka luuli, että kyseessä oli vaihdevuodet ja sen aiheuttama lihominen ja kuukautisten loppuminen...Kun raskaus havaittiin, oli jo myöhäistä tehdä sikiötutkimuksia. Onneksi lapsi kuitenkin terve. Iän myötä riskit lisääntyvät.

Sterilisaatio ei ole 100% toimenpide. Muistaakseni synnytyksen yhteydessä tehty on aavistuksen epävarmempi kuin muuna aikana tehty sterilisaatio. Kannattaa testata ehdottomasti. En halua säikytellä, mutta sterilisaatioraskauksissa on munanjohdinraskauden riski hieman kohonnut.

Jestas, sullahan on ihan sama tilanne kuin mullakin...Menkkojen piti alkaa jo ajat sitten vaan ei kuulu. Olo vaan on ihan kuin menkkojen aikaan - turvottaa ja kramppaa. Ollaan viela saman ikaisiakin, jos oot 65 syntynyt. Sterilisaatio tehty 4 vuotta sitten. Taidan varmuuden vuoksi kayda ostamassa testin, jos se on negatiivinen taitaa olla gynelle asiaa - jos positiivinen niin sitten onkin vakavan mietinnan paikka.

Hei!Kiitos vastauksistanne.Menkkoja ei vieläkään kuulu,testin ostan huomenna.Eilen illalla luulin niiden kyllä alkaneen,kun jotain lämmintä "lorahti",mutta ei."Lorahdus oli kirkkaan keltaista nestettä.Soitin gynegolokille ja kerroin vuodostani:ei hälyttävää,vuoto mukamas valkovuotoa vaikkakin keltaista ja kehoitti testin ostoon n.viikon kuluttua.Ei mulla kyllä mitään vaihtari osiosta lukemiani oireita ole,mutta eihän sitä tiedä varmuudella.Ärtyneisyyttä löytynyt aina tarvittaessa ja nykyisin sen oireen pitävät valloillaan aina silloin tällöin rakkaat lapsukaiseni:on uhmaikää ja murrosikää ja ikää siltä väliltä. Mukavaa jatkoa teille kaikille! p.s. Tooperoosa,kirjoittelehan mitä sulle kuuluu????

Heips! Ei kuulu menkkoja edelleenkaan, tein testin joka oli negatiivinen. Gynelle soitan heti kunhan palaan takaisin tyoreissulta, jos eivat ole siihen mennessakaan viela alkaneet. Mina en panisi kylla hanttiin vaikka loppuisivatkin jo kokonaan, ovat olleet sen verran hankalat viimeisen vuoden - kestoa 12 paivaa, valuu kuin Niagara, sattuu julmetusti ja olo on kuin p********n ammutulla karhulla...

Hei!Negatiivista näytti mullakin 21.7 ja voi sitä onnenpäivää, menkat alkoi 23.7.Vuotoa on kyllä kerralla kahden kuukauden edestä.Menen silti käymään "gyntsilogilla",kun ei pariin vuoteen ole tarvinnut käydä,papa-koekin hoitui tk:n kautta.Mulla oli pari vuotta sitten ultralla kattoen toisessa munasarjassa puhkeamaton munarakkula,joka ei ollut poistunut menkkojen yhteydessä.Gynegologi ehdotti kierukkaa,keltarauhashormonia lisää.En halunnut,sillä sterilisaatio oli tehty,enkä halunnut sisälleni ylimääräisiä "häkkyröitä",jos ei pakko.Joillakin tuttavillani joille sterilisaatio tehty,vuodot loppuneet melkein kokonaan.Mulla pari eka päivää niin hirveitä,että onneksi olenkin kotiäitinä.Aikaisempaa työtäni en runsaiden vuotopäivien takia pystyisi edes tekemään.Työssäni ei voi aina lähteä vessaan,silloin kun siltä tuntuu.Kirjoittelen taas,kunhan olen käynyt gynegologilla.Lämpimiä päiviä kaikille!

Menkkoja ei ole ollut vuoteen, tesit silti negatiivisia. Sterilisaatio tehty jo 30 v - eli yli 10 vuotta sitten kolmannen keisarileikkauksen yhteydessä. Äidin vaihdevuodet alkoivat vasta 55-vuotiaana. Vauvakuume pinnassa, uusi rakkaus ja mies jolla ei lapsia. Onko kenelläkään kokemuksia? Vieläkö olisi mahdollista, yöt kyllä kiva jo nukkua, kun teinit tulleet yöjuoksuiltaan. Sylissä silti tilaa vielä neljännelle vauvalle..

Alkuperäinen kirjoittaja Viivi41:
Menkkoja ei ole ollut vuoteen, tesit silti negatiivisia. Sterilisaatio tehty jo 30 v - eli yli 10 vuotta sitten kolmannen keisarileikkauksen yhteydessä. Äidin vaihdevuodet alkoivat vasta 55-vuotiaana. Vauvakuume pinnassa, uusi rakkaus ja mies jolla ei lapsia. Onko kenelläkään kokemuksia? Vieläkö olisi mahdollista, yöt kyllä kiva jo nukkua, kun teinit tulleet yöjuoksuiltaan. Sylissä silti tilaa vielä neljännelle vauvalle..
Jos menkkoja ei ole ollut vuoteen, lienee jo vaihdevuodet käynnissä, vaikka äidilläsi vasta 55-v?
Sterilisaationhan voi kyllä purkaa, se on iso leikkaus ja tulos epävarma, torvet saattavat arpeutua kiinni siltikin tai onhan sitten keinohedelmöitysmahdollisuus?

Entäs tämmönen tilanne? Minulle tehtiin sterilisaatio n. puolivuotta sitten sektion yhteydessä. Nyt menkat 4pv myöhässä ja olen tehnyt jo 2 testiä joista toinen oli positiivinen ja toinen negatiivinen?

Alkuperäinen kirjoittaja mietityttää...:
Entäs tämmönen tilanne? Minulle tehtiin sterilisaatio n. puolivuotta sitten sektion yhteydessä. Nyt menkat 4pv myöhässä ja olen tehnyt jo 2 testiä joista toinen oli positiivinen ja toinen negatiivinen?

Itse tekisin sinuna vielä kolmannen testin, vaikka pahasti näyttää siltä että olet raskaana. Eikös se ole niin, että testit antavat useammin vääriä negatiivisia kuin vääriä positiivisia tuloksia

tulos ei ole noin aikaisessa vaiheessa (4 pv myöhässä) välttämättä lainkaan oikea vielä. Kolmas testi lienee taas negatiivinen.

Se on semkmosta tämä naisn elämä, että ennen varsinaisia vaihtarioireita alkaa kyllä tulla kaikennäköistä. Hormonitoiminta hiipuu hitaasti ja vaikuttaa kenelle pidentyneitä välejä, pois jäämistä tai lähes jatkuvaakin vuotoa jollekulle onnettomalle, kuten mulle. Syynä lihaskasvaimet kohdussa. Myoomat. Elimistä ikääntyy, synntyselimet eritoten!

Ei pidä hyppiä seinille ihan ensimmäiseksi, mutta gynekologiin kannattaa pitää välejä kunnossa käymällä säännöllisesti. Hän pitää kirjaa puolestamme siellä kortistoissaan ja hoksii muutokset.

Sterilisaatio on muistaakseni 99,8% varma (jostain tuollaisen luin) ja jos sterilisaatio tehdään synnytyksen yhteydessä niin silloin tulee tuo 0,2% jolloin se ei toimi. Muissa tapauksissa taitaa mahdollisuus olla aivan häviävän pieni. Tunnen yhden naisen jolla on kolme lasta; yksi suunniteltu, yksi kierukkavauva ja yksi sterilisaatiovauva. ;D

Yhteistyössä