STEPPERIN "OMISTAJILLE"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viiden äide
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viiden äide

Vieras
:D IHANAA :D

Minäkin sain VIHDOIN hankittua sen stepperin, josta olen jo pitkään haaveillut !!!

Neuvokaas nyt tätä "keltanokkaa" miten pitkään ja miten kauvan sitä pitää polkea että tuloksia alkaa näkymään... :kieh: :kieh: :kieh:

Säädin sen suht jäykälle vastukselle ( mielestäni ) kun aluksi tuntui niin lepsulta...nyt tuli vajaan 10 min. päästä kunnon hiki...vai onko se vieläkin liian "lepsu". Steppailin nyt aluksi 20 min. ja tuli todella kunnon hiki, ja tuntui jonkin verran puhkeissa ja sisäreisissä. Perus kuntoa minulla kyllä on aika hyvin, kun liikun paljon lasten ja koirien kanssa.

Niin on tuossa se kalorinkulutus mittarikin, se vaan nyt aluksi vähän kiukutteli, kun patterit olivat ilmeisesti vähän huonot... :$

Eli neuvoja nyt tälle mammalle =) vielä pitäisi kesäksi saada 10 kg pois ja into on nyt kova :D B) :laugh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2007 klo 16:08 Ljusa kirjoitti:
Tähän tällaa yksinkertainen ja teoreettinen neuvo. Jos steppaat 7000kcal edestä (etkä syö ylimääräistä), niin laihdut 1kilon.
no hohhoijaa taas...

en steppaa viikossa noin monen kilokalorin edestä, on aikas paljon meinaan! Mulla on sellasta parin sadan kilokalorin kerta luokkaa...mutta en niitä katso yleensä, vaan aikaa...Steppaan keskimäärin puolituntia jokatoinen päivä joskus 40 minuuttiaakin.Otan välillä spurtteja ja välillä heiluttelen käsiä ja välillä nojailen kahvoihin kun poljen... Varmaan hyvä, että aloitat kuitenkin kevyellä, ja muista pitää välipäivä, jos steppaat pitkiä/rankkoja reenejä....aikaa kannattaa lisätä just pikkuhiljaa, mä en itse kerkiä tuota 40 minuuttia kauempaa yleensä stepatakkaan...Tulosta syntyy kaikesta säännöllisestä liikkunnasta ja kun sulla hyvä peruskunto, niin voit reippaasti steppailla ja eiköhäm niitä tuloksia näy! Onnea uuden stepperin onnelliselle omistajalle ja mukavia reenejä :wave: :wave: Ps housut pienentyneet 2 kokoa:)

...lämmin kiitos edelliselle vastauksesta...ihan uteliaisuudesta kysyn että milläs aikavälillä sait vaatekokoa pienenemään...eli siis kauvan meni ?

Olen todellakin mielissäni että tuli vihdoin tuo vekotin hankittua, on se niin hyvä, kun sen kanssa pysytyy samalla telkkaakin katsoa ;) ei tuu niin syntinen laiskimus olo kun jotain elokuvaa tuijottaa =) ...suur perheessä kun aina olisi tätä kotihommaa :headwall: :D

Mä olen stepperillä polkenut tammikuun alusta saakka, 3-4kertaa viikossa ja 30-60min kerralla.
Nyt alkaa huomaamaan että housut ovat alkaneet huomattavasti löystymään pepusta ja reisistä :D Samalla olen tehnyt kunnon ruokavalio remontin, paino pudonnut tammikuun alusta -5,8kg.Tyytyväinen olen =)

Halusin kysyä teidän mielipidettänne. Miten stepperoitte? Koko ajan täysillä, pidättekö taukoa välissä? Siis vaikka lyhyttä juomataukoa? Jos maitohapot iskee, jatkatteko siitä huolimatta? Venyttelettekö ennen ja jälkeen? Oletteko yhdistäneet sitä johonkin muuhun kuntoiluun? Onko tullut polvi tms. särkyjä? Miten pysytte tavallisen stepperin päällä, siis onko tuen ottamisesta haittaa. (minun tasapainoaistini on niin surkea, että koko energia menee kun yritän pysytellä pystyssä) Ja ennen kaikkea steppaatteko askelman loppuun asti, siis että poljin kolahtaa alas? Tuttavani sanoi että "puolikas" steppaus ajaa saman asian. Mielestäni alas asti painaminen on kyllä paljon raskaampaa. Vaihdatteko vastusta kevyempään tai raskaampaan välillä? Muuttuuko kalorinkulutus laskimessa jos laittaa ruuvia raskaammalle? (omani on tainnut juuttua ja on tosi raskaalla koko ajan)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.02.2007 klo 09:22 aloittelija kirjoitti:
Halusin kysyä teidän mielipidettänne. Miten stepperoitte? Koko ajan täysillä, pidättekö taukoa välissä? Siis vaikka lyhyttä juomataukoa? Jos maitohapot iskee, jatkatteko siitä huolimatta? Venyttelettekö ennen ja jälkeen? Oletteko yhdistäneet sitä johonkin muuhun kuntoiluun? Onko tullut polvi tms. särkyjä? Miten pysytte tavallisen stepperin päällä, siis onko tuen ottamisesta haittaa. (minun tasapainoaistini on niin surkea, että koko energia menee kun yritän pysytellä pystyssä) Ja ennen kaikkea steppaatteko askelman loppuun asti, siis että poljin kolahtaa alas? Tuttavani sanoi että "puolikas" steppaus ajaa saman asian. Mielestäni alas asti painaminen on kyllä paljon raskaampaa. Vaihdatteko vastusta kevyempään tai raskaampaan välillä? Muuttuuko kalorinkulutus laskimessa jos laittaa ruuvia raskaammalle? (omani on tainnut juuttua ja on tosi raskaalla koko ajan)
Mä aloitan steppailun aina kevyesti, että lihakset tottuu. Sit vedän välillä tosi kovia spurtteja, tasoitan, ja taas spurtti. Vähän vaihtelee siis. Vastusta säädän välillä suuremmalle.
Venyttelyt täytyy hoitaa hyvin ennen ja jälkeen!
Alussa mulla oli ongelmia polven kanssa, varmaan johtui siitä kun tottumattomana vedin heti tunnin treenin ja se sit vaivasi muutaman viikon. Nyt ei enää tunnu polvessa.
Minulla on sellainen käsituellinen malli ( twist stepperi). Poljen yleensä askeleet alas asti, tai siis en niin alas että kuuluu kolahdus. Just ennen sitä vaihdan... =)

\

Minä stepperoin niin että alkuun aloitan melko rauhallisesti, otan yleensä mukaan painot, joilla saa yläkropankin lämpimäksi. Sitten teen esim. niin että 10min normaalitahtia n.60 askelta/min, sitten 5min spurtti (n.75-> askelta/min) ja noita sitten vuorotellen niin kauan kun on aikaa (eli tyttö antaa steppailla) Joskus steppaan polvet koukussa, siis kyykymmässä, joskus painot on mukana normaalitahdissa, joskus poljen varpaillaan jne, jne. Vähän oman tuntemuksen ja fiilisten mukaan.

Juomapullo on kädenulottuvilla, eli jos jano iskee, niin ei tarvitse keskeyttää treeniä. Muutenkin pyrin siihen ettei tule taukoja.

Minulla on käsituellinen malli juurikin tuon surkean tasopainon takia. Eli ota ihmeessä tukea vaikka ovenpielestä, jos sinulla on tueton malli. En usko että siitä mitään haittaa on. Tehokkaamminhan pystyt keskittymään itse asiaan, kun ei tarvitse energiaa käyttää tasapainoiluun.

En polje niin alas että askel kolahtaa, mutta siis alas asti kuitenkin, minusta niin on tehokkaampaa kuin puoliväliin..

Vastus on samassa koko ajan, niin pystyn paremmin vertailla poljettuja lukemia (aikaa, askeleet/min, kokonaisaskeleet, kalorit)

Aluksi ei varmaan kannata kovin kovia treenejä stepata, eli muutama viikko rauhallisemmin niin niveletkin pääsee mukaan tuohon eikä tule mitään kipuja. Lihaksethan tottuu äkimmin, mutta nivelillä kestää kauemmin. Minulla on polven kanssa välillä ongelmia, eli polvi vihloo esim. jos juoksen pitkän matkan pitkästä aikaa, mutta stepperissä en ole huomannut tuota samaa...

Venyttelen lopuksi vähintään etu -ja takareidet, pohkeet, lonkankoukistajat.

Näin siis minulla, mutta tässäkin on varmasti niin monta tyyliä, tapaa, nopeutta yms. kuin on steppaajaakin =)

Tuohon kysymykseen, täytyykö poljin alas asti polkaista vai riittääkö puoliväli, on kunto-ohjaaja, ammattilainen siis sanonut että alas asti ei edes kannata polkaista vaaan se puoliväli todellakin ajaa aivan saman asian. Joten minäkin siis aloin puoliväliin polkemaan hyvällä omalla tunnolla, vaikka aluksi tuntuikin vähän tehottomalta muttei enää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2007 klo 18:11 los bullas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2007 klo 16:08 Ljusa kirjoitti:
Tähän tällaa yksinkertainen ja teoreettinen neuvo. Jos steppaat 7000kcal edestä (etkä syö ylimääräistä), niin laihdut 1kilon.
no hohhoijaa taas...

en steppaa viikossa noin monen kilokalorin edestä, on aikas paljon meinaan! Mulla on sellasta parin sadan kilokalorin kerta luokkaa...mutta en niitä katso yleensä, vaan aikaa...Steppaan keskimäärin puolituntia jokatoinen päivä joskus 40 minuuttiaakin.Otan välillä spurtteja ja välillä heiluttelen käsiä ja välillä nojailen kahvoihin kun poljen... Varmaan hyvä, että aloitat kuitenkin kevyellä, ja muista pitää välipäivä, jos steppaat pitkiä/rankkoja reenejä....aikaa kannattaa lisätä just pikkuhiljaa, mä en itse kerkiä tuota 40 minuuttia kauempaa yleensä stepatakkaan...Tulosta syntyy kaikesta säännöllisestä liikkunnasta ja kun sulla hyvä peruskunto, niin voit reippaasti steppailla ja eiköhäm niitä tuloksia näy! Onnea uuden stepperin onnelliselle omistajalle ja mukavia reenejä :wave: :wave: Ps housut pienentyneet 2 kokoa:)

Enhän mä sanonutkaan että viikossa pitäis polkea. Se on vaan teoreettinen tosiasia. Että kilon pudottaminen tarkoittaa 7000kcal vajetta. Siis käytännössähän asia ei ole noin mustavalkoinen.<br><br>

\

Kokoajan täysillä vai ei.. Riippuu ihan päivästä. Teenkö laiskan treenin vai hikitreenin. 30min ehdoton minimi.

Normaalisti treenit on 45-85min (joskus kahdessa osassa tuo 85min). Juomataukoa pidän (mainoskatkoilla, minuutin kaksi ja juon välillä).

Stepperin yhdistänyt käsipainoihin (3kg tai 5kg) eri liikkeitä tehden.

Tuen ottaminen ei haittaa, itse sitä en kyllä kaipaa. Mutta ei se treeniä muuta, pikkuhiljaa tietenkin siinä voi harjoittaa sitä tasapainoa, kun välillä yrittää olla pitämättä kiinni mistään.

Mä poljen melkein loppuun asti, muttei kolahda kuitenkaan. Jos vastus on iso, niin kaloreita kuluu enemmän (käsittääkseni - tuossa vanhassa romussa kun ei ole sellaista hienoutta, pitäis kai hankkia uusi :whistle: ).

Polvikipuja on ollut (siksi olin reilut puolivuotta treenaamatta lainkaan), tosin polvikivut eivät ole johtuneet stepperistä, vaan kulumista (jotka sain joukkuevoimistelusta 13-14vuotta sitten - polvet väilllä paremmat, välillä huonommat).

Venyttelyjä suosittelen lämpimästi. Itellä vaan venyttelyt tulee jälkijunassa seuraavanä päivänä ja vain jos paikat on kipeenä. Ei mitään järkeä siinä myönnän sen täysin.<br><br>

Kiitos aloittelijalle kun täsmensit kysymystäni :wave: eli paljon uutta tietoa tuli...

Arvaatte vaan, kun tämä mamma "järkevänä" ja niiiin innokkaana polki eilen ensin 20 min ja illalla 30 min....(ja venyttelyt jäi vähän väliin kun piti mennä pienimmäinen laittaa nukkuu )...niin oliko PAIKAT JÄYKKÄNÄ aamulla... :laugh: heh heh, tosi järkevää...Lähdin sitten jo ennen 8 reippaalle lenkille koirien kanssa ulos, että sain pohkeet vähän venymään ja veren kiertämään... :D

Nyt ajattelin että jos illemmalla ottais vähän kevyemmällä vastuksella "treenit" ja käsipainot mukaan...aika yllättävää minulle oli että se polkeminen tuntui minulla myös KÄSISSÄ ja HARTIOISSA...kai liian jäykkänä poljin =) vaikka koitinki käsien asentoa vaihdella ja muutenkin niitä tahdissa heilutella ! Mutta TUNTUU TOIMIVAN TUO VEKOTIN, ETTÄ EI RAHAT HUKKAAN MENNEET :D ;)

Eli steppaileen kaikki taas .....niin piti vielä kysyä että
onko se aluksi riittävä jos steppailee noin 200 kcal kerralla, minulla meni siihen 30 min. eilen ja kyllä tuli hikikin :p ???

Uusimmat

Yhteistyössä