Star Wars ja lapsi

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Itse olen ekan Star Wars leffan nähnyt 4 vuotiaana kaverin luona. Kun oma äiti ei antanut katsoa, niin piti mennä naapurirappuun kaverin luokse katsomaan.

Omaa 2v 10kk poikaa kiinnostaa nuo leffat ihan hirveesti ja ajattelinkin, että kunhan täyttää sen 4v, ni voidaan eka leffa yhdessä katsoa.

No nyt sitten yksi päivä pojan synttäreistä puhuttiin ja kysäisin pojulta, et paljos täytät. Totesi, että 3 vuotta ja kysyi heti perään, että saako hän katsoa Star Wars elokuvan, kun on 3 vuotias. Totesin siihen vaan, että katotaan... Eli tarkoitukseni oli, että katsellaan sitä ajatusta sitten kun poju edes on sen 3v. Ni poikahan innostui ihan hirveesti kun miehän vaan sanoin, et katotaan, ni nyt sit olettaa, että saa katsoa sen kunhan on 3v. Ja tuon kyllä muistaa. :ashamed: :D

Noh...katsellan sitä sitten hieman lähempänä...onhan se 3v vielä juuri ennenkuin täyttää sen 4v :D

Minkä ikäisen antaisit katsoa ekan Star Warsin?

Meillä Star Wars on nyt 11 ja 12 vuotiaiden suosiossa niin leffa kuin siihen liittyvät oheistuitteet peleineen ja leegoineen. Mutta itse leffaa en antaisi alle kouluikäisen katsoa, eikös siinä ikärajakin ole 11 vai 12 vuotta. Itse olin jo äiti ja pari kymppinen leffan nähdessäni uutuutena leffateatterissa :whistle: taisi olla jo toinen osa, mutta ei noi leffat jaksa mua kiinnostaa.

Meillä sai 8-vuotias katsoa, kun on nyt niin Star Wars fani, mutta sitäkin kyllä mietittiin ja sitten tiety yhdessä katsottiin lapsen kanssa.

Eli vähän eri ikäisenä kuin teillä :D Kuulosti nyt ihan typerältä jo tuo mun vastaus sun kysymyksen jälkeen, ehkä ollaan noissa tv ohjelmissa oltu vähän turhankin suojelevia :|

Ne vanhemmat on muistaakseni k-7 ja ne uudemmat jotain k-11. Meillä ekaluokkalainen sai joululahjaksi ne vanhemmat elokuvat. En minä kyllä noin pienelle näyttäisi tai tuskin tuon ikäinen vielä oikeen ymmärtääkään...

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Meillä Star Wars on nyt 11 ja 12 vuotiaiden suosiossa niin leffa kuin siihen liittyvät oheistuitteet peleineen ja leegoineen. Mutta itse leffaa en antaisi alle kouluikäisen katsoa, eikös siinä ikärajakin ole 11 vai 12 vuotta. Itse olin jo äiti ja pari kymppinen leffan nähdessäni uutuutena leffateatterissa :whistle: taisi olla jo toinen osa, mutta ei noi leffat jaksa mua kiinnostaa.

Ihan ihan ensimmäisessä Star Wars-leffassa on k-7. Eri asia on sitten episodi I, mutta sehän ilmestyi neljäntenä leffana.

Alkuperäinen kirjoittaja aslö:
Ne vanhemmat on muistaakseni k-7 ja ne uudemmat jotain k-11. Meillä ekaluokkalainen sai joululahjaksi ne vanhemmat elokuvat. En minä kyllä noin pienelle näyttäisi tai tuskin tuon ikäinen vielä oikeen ymmärtääkään...

Mie itse näin sen vanhimman siis 4 vuotiaana ja sen verran hurahdin niihin, et kämpästä löytyy jos jonkin moista tavaraa ym. ja selkää peittää koko selän kokoinen kuva Darth Vaderista, Death Starista, aluksista ym. :D

Jos sitä pojun kanssa katsomista vetkuttais sinne liki 4v:hen asti, ni ymmärtää kyllä jo paljon enemmän silloin..

Eiköhän lapset saisi elää lapsuuttaa ja noi räiskimiset odottaa vielä jokusen vuoden?

Osta sille Starwars legoja. Nimimerkillä starwars-vanhemmat, jotka eivät näytä 2-vuotiaalle todellakaan noita leffoja vielä vuosiin...

Mä en oo nistä leffoista koskaan innostunut. Mutta nyt poika lähes 7v on kiinnostunut, kun on pelannut lego star warsia ja indiana jonesia xboxilla.
Pitäsköhän antaa katsoa leffat...? Kun täällä jo pienemmätkin on saanut katsoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
Mä en oo nistä leffoista koskaan innostunut. Mutta nyt poika lähes 7v on kiinnostunut, kun on pelannut lego star warsia ja indiana jonesia xboxilla.
Pitäsköhän antaa katsoa leffat...? Kun täällä jo pienemmätkin on saanut katsoa.

Vaikka omat ovatkin katsoneet, niin en suosittaisi kolmosta tuon ikäiselle, elet ole vieressä selittämässä. On samaa luokkaa Spiderman kolmosen kanssa. Mutta nuo 4-6 ovat turvallisia.

Minusta tuollaiset räiskintäjutut eivät sovi alle kouluikäisille ollenkaan. Eikä Pokemonitkaan tms. ole pienten lasten ohjelmia. 3-4-vuotias pärjää hyvin vielä lapsille suunnatuilla elokuvilla.

Noi pelit on meilä aiheuttanut lisäluovuutta. Pelien jälkeen ei ala mikään hullu räiskiminen ja sotaleikit(ei oo koskaan niistä ollut kiinnostunut) vaan painelee rakentamaan legoista(peruspalikoista) kaikkea siihen liittyvää ja todella taitavasti!

Täytyneepä sitten katsoa yhdessä tuo ykkönen.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Eiköhän lapset saisi elää lapsuuttaa ja noi räiskimiset odottaa vielä jokusen vuoden?

Osta sille Starwars legoja. Nimimerkillä starwars-vanhemmat, jotka eivät näytä 2-vuotiaalle todellakaan noita leffoja vielä vuosiin...

Poju on 2v10kk ja vasta 4 vuotiaana antaisin katsoa. Star Wars legoja meillä, mutta ne kyllä on miun :D Täytyy kyllä pojulle ostaa omia, kunhan kasvaa.

Episodi IV oiskin ainut, mitä sais katsoa ja itseasiassa VI:ssä on myös k-7, ku muissa on 11.

POju ei oo vielä nähnyt Star Warseista muuta kuin ne Joulun aikaan tulleet mainokset ja kun seinillä on julisteita, ni juoksentelee nyt jo ympäriinsä ja leikkii valosapelilla ym. vaikka mie oon aina ollu hieman noita pienten poikien räiskintä- ja ampumisleikkejä vastaan. Jostain ne kuitenkin ne oppii...

meillä on katottu star warssit aina ja ei oo vaikuttanu meihin mitenkään. "mä tapan sut" lauseet on tullu vasta pelien myötä.

mutta tätä viimesintä (episodi 3) en antais niin pienen kattoa. se loppu on aika karsee...

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

Poju on 2v10kk ja vasta 4 vuotiaana antaisin katsoa. Star Wars legoja meillä, mutta ne kyllä on miun :D Täytyy kyllä pojulle ostaa omia, kunhan kasvaa.

Episodi IV oiskin ainut, mitä sais katsoa ja itseasiassa VI:ssä on myös k-7, ku muissa on 11.

POju ei oo vielä nähnyt Stra Warseista muuta kuin ne Joulun aikaan tulleet mainokset ja kun seinillä on julisteita, ni juoksentelee nyt jo ympäriinsä ja leikkii valosapelilla ym. vaikka mie oon aina ollu hieman noita pienten poikien räiskintä- ja ampumisleikkejä vastaan. Jostain ne kuitenkin ne oppii...

Oppii oppii. Mutta en näe mitään syytä siihen noin aikaisin vielä kannustaa räiskintään ja tapaamiseen näyttämällä leffojen mainoksiakaan, saati sitten niitä elokuvia. Ei meidän 3,5 v ole ainakaan mitään Star Wars -mainoksia edes nähnyt. Niissä leffoissa on ikärajat ihan syystä, ei niitä ole vanhempien kiusaksi laitettu...

Alkuperäinen kirjoittaja hkosfds:
meillä on katottu star warssit aina ja ei oo vaikuttanu meihin mitenkään. "mä tapan sut" lauseet on tullu vasta pelien myötä.

mutta tätä viimesintä (episodi 3) en antais niin pienen kattoa. se loppu on aika karsee...

Juu niin se on aikas kamala.

Poju nytten rakentelee jo aluksia Dubloista ja leikkii Star Warsia :D Ja välillä kulkee Darth Vaderin kypärä päässään ympäriinsä. Taitaa hurahtaa noihin yhtä pahasti kuin äitinsäkin :D

En oikein tajua sitä, että vaikka jossain on selvä ikärajoitus, niin annetaan pienen katsoa ja kokeillaan, vaikuttaako. Sit sanotaan, ei vaikuttanu. :xmas: Tok tok. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
En oikein tajua sitä, että vaikka jossain on selvä ikärajoitus, niin annetaan pienen katsoa ja kokeillaan, vaikuttaako. Sit sanotaan, ei vaikuttanu. :xmas: Tok tok. :headwall:

Eipä itseenikään vaikuttanut millään lailla vaikka kaverien kanssa keskenämme katsottiin 4 vuotiaina. Nyt katsoisin kuitenkin pojun kanssa yhdessä, joten voisin selittääkkin asioita jos jotain tulee vastaan. Eikä se IV tai VI nyt niin kamalia ole, kun aluksilla lennellään ym.

Eipä itseenikään vaikuttanut millään lailla vaikka kaverien kanssa keskenämme katsottiin 4 vuotiaina. Nyt katsoisin kuitenkin pojun kanssa yhdessä, joten voisin selittääkkin asioita jos jotain tulee vastaan. Eikä se IV tai VI nyt niin kamalia ole, kun aluksilla lennellään ym.

Just. No en tajua. Ei ne ole lapsille.

Kauheeta! Mun 3,5v poikani katsoo Maisaa, Myyrää, Tomi Traktoria, Nalle Luppakorvaa ja suurta suosikkiaan: Tuomas Veturia. Ei tulisi mieleenkään antaa katsoa mitään Star Warseja tai vastaavia räiskintäjuttuja!!

Lasten leikkeihin kuuluu aina miekat ja ampumisleikit, jopa meillä vaikka ei tosiaan lapset katsele edes uutisia tai sarjoja. Mutta mun mielestä pointti on juuri siinä, että niiden avulla lapsi opettelee hyvä/paha -asetelmaa ja leikin kautta voi käydä läpi myös vähän pelottavia asioita. Silloin ei todellakaan mun mielestä pidä työntää sen lapsen päätä täyteen kuvia ja ajatuksia aiheesta. Mä en ole nähnyt kuin yhden Star Wars elokuvan, mutta kyllä se oli ainakin sellaista kamaa että huh huh. Sotaelokuva aivan täysin.

Miten selittää 3-4 -vuotiaalle siinä olevia asioita kun sen ikäinen ei välttämättä vielä edes ymmärrä käsitteitä "tulevaisuus", "fiktio" tai "kuolema".

Mistä sinä tiedät, että ei ole vaikuttanut mitenkään? Oletko esimerkiksi kysynyt vanhemmiltasi, näitkö painajaisia tms. Se vaikutus lapsen ajatuksiin ja psyykeen ei aina ole niin yksiselitteinen juttu...

On se jollain tavalla vaikuttanut kun sä pidät sellaista sopivana viihteenä 3 tai 4-vuotiaalle. Voin sanoa, että se ei ole ihan normaalia...

Just. No en tajua. Ei ne ole lapsille.

Jos ikäraja on k-7, ni silloinhan leffaankin saa mennä vanhemman kanssa pari vuotta nuorempi. VAi? Ja eikäös 7 vuotiaatkin ole lapsia? Tai 11 vuotiaat?, joille nuo uudemmat on jo sopivia...

Yhteistyössä