Stadin asunnot - onko täällä asunnon saaneita tai niitä hakeneita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuokrilainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Haimme mieheni kanssa kolmiota syksyllä Jätkäsaareen valmistuvista asunnoista. 20 kolmiota (+muun kokoiset asunnot) sinne valmistuu, ja hakijoita on varmaan todella paljon.

Meillä syynä asumisoikeuden loppuminen nykyisessä (ensi vuoden alussa), tarve suurempaan (2h->3h jos perheenlisäystä on tulossa lähiaikoina). Olemme myös suht. pienituloisia. Olemme ilmeisesti kiireellisyysluokassa "erittäin kiireellinen" tuon asumisoikeuden loppumisen vuoksi.

Mitä tarkoittaa asumisoikeuden loppuminen? Siis onko teillä asumisoikeusasunto vai häätö päällä? Ette todellakaan ole kiirellisyysluokassa "kiireellinen", jos olette itse myötävaikuttaneet asunnon menetykseen.

Mikäli te olette oikeasti "kiireellisiä" tapauksia, niin teille voidaan osoittaa asunto mistä tahansa.

Hain asuntoa Etelä-Haagan uudiskohteesta sekä Jätkäsaaresta. Asun väliaikaisesti ystävän luona yksiössä ja olen raskaana, työpaikka Helsingin keskustassa. Minulle ei tarjottu asuntoa kummastakaan kohteesta. Eikö asunnontarpeeni ole kiireellinen?! Soitin asuntotoimistoon ja kysyin millä perusteella asukkaat valitaan. Vastaus oli; "Tietty osa asunnoista annetaan heille jotka jo asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa ja hakevat vaihtoa." Hieman taitaa olla valintaperusteet perseellään!

Joo ei ne oikeudenmukaisesti niitä anna. Me saatiin 5h+k kun asuttiim ennen liian pienessä, kolmiossa, ja meitä 4. Ei siis oltu kiireellisiäkään. Mullekin sanottiin että iso osa uudiskohteista menee vanhoille asukkaille.

Hain asuntoa Etelä-Haagan uudiskohteesta sekä Jätkäsaaresta. Asun väliaikaisesti ystävän luona yksiössä ja olen raskaana, työpaikka Helsingin keskustassa. Minulle ei tarjottu asuntoa kummastakaan kohteesta. Eikö asunnontarpeeni ole kiireellinen?! Soitin asuntotoimistoon ja kysyin millä perusteella asukkaat valitaan. Vastaus oli; "Tietty osa asunnoista annetaan heille jotka jo asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa ja hakevat vaihtoa." Hieman taitaa olla valintaperusteet perseellään!

Mutta samalla niiltä sisäisesti muuttavilta vapautuu asunto. Jos on kova tarve asunnolle niin ei kannata pahemmin rajailla, varsinkaan uudiskohteisiin.
Ensimmäinen kaupungin asunto saatiin kuukaudessa,(välillä asuttiin vvo:lla) toiseen meni muutaman hylyn jälkeen vähän alle kaksi vuotta. Tämä kolmas oli sitten uudiskohde mihin haettiin ja päästiin.

Mä olen saanut kolmessa viikossa asunnon Ruoholahdesta (mistä toivoinkin). Mä muutin vasta pois vanhempieni luota silloin, mutta olin siis yli 20. Nyt olen muuttanut tosin sieltä pois, koska hankimme mieheni kanssa omistusasunnon.

Sitä vaihtoahan voi hakea vaikka silläkin perusteella, että on syntymässä lapsi, eikä sen hetkinen asunto vastaa perheen tarpeita. Ja kannattaa muistaa, että Helsingissä asuntotilanne on ihan katastrofaalinen. Kun yksi asunto vapautuu, sitä voi olla tavoittelemassa tuhansia hakijoita, joista osalla on ihan samanlainen tilanne kuin sinullakin. Voi hyvinkin olla, että se asunto meni jollekin yhtä kiireiselle hakijalle - niitä kun on siellä niin paljon.

Sinä olet kyllä kiireellisimpiä hakijoita, koska olet periaatteessa asunnoton ja vauva on tulossa. Asuntoja vaan on liian vähän :( Olisiko mahdollista lisätä aluetoiveita? Se lisäisi mahdollisuuksia, ja sitten myöhemmin voisit hakea sisäistä siirtoa.

Ihan vinkiksi sitten sellainen, että pahennatte vaan omaa tilannettanne jos soittelette perään/kinuatte/vingutte/pommitatte jatkuvasti päätoimistoa/alueyhtiötä.

Sellainen "ne ei jaksanu enää kuunnella niin anto mulle asunnon" -tarina ei ole totta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29386999:
Sitä vaihtoahan voi hakea vaikka silläkin perusteella, että on syntymässä lapsi, eikä sen hetkinen asunto vastaa perheen tarpeita. Ja kannattaa muistaa, että Helsingissä asuntotilanne on ihan katastrofaalinen. Kun yksi asunto vapautuu, sitä voi olla tavoittelemassa tuhansia hakijoita, joista osalla on ihan samanlainen tilanne kuin sinullakin. Voi hyvinkin olla, että se asunto meni jollekin yhtä kiireiselle hakijalle - niitä kun on siellä niin paljon.

Sinä olet kyllä kiireellisimpiä hakijoita, koska olet periaatteessa asunnoton ja vauva on tulossa. Asuntoja vaan on liian vähän :( Olisiko mahdollista lisätä aluetoiveita? Se lisäisi mahdollisuuksia, ja sitten myöhemmin voisit hakea sisäistä siirtoa.

Hänen ei tarvitse yrittää lisätä nahdollisuuksiaan millään tavalla. Nimittäin sossun on pakko järjestää asunto siihen mennessä kun lapsi syntyy. Selitykseksi ei lain mukaan käy, että asuntoja ei ole, vaan kunnan on tarvittaessa vaikka ostettava asunto asunnottomalle lapsiperheelle. Toki on ilmoitettava sossuun että järjestävät asunnon. Tuo on kyllä törkeätä, että kaupunki jakaa auntoja työssäkäyville kokoomuslaisille samaan aikaan kun jonossa on tuhansia asunnottomia.

Mun mielestä on hyvä että osa uusien kohteiden asunnoista menee suoraan vanhoille Stadin asukkaille. Miettikää nyt että kaikki uudet asunnot jaettaisiin jonossa kiireimmille, eli mamuille ja kodittomille. Sellaiseenko taloon tekin haluaisitte asumaan?

Mä olen saanut stadin kämpän neljä kertaa, suhteellisen nopeastikin mutta silloin kun asuimme esikoisen kanssa yksiössä (+mies) odotettiin stadin kämppää vuosi eikä irronnut silloinkaan. Melkosta tuuripeliä. Tsemppiä ap:lle, toivottavasti kämppä irtoaa. =)

Hänen ei tarvitse yrittää lisätä nahdollisuuksiaan millään tavalla. Nimittäin sossun on pakko järjestää asunto siihen mennessä kun lapsi syntyy. Selitykseksi ei lain mukaan käy, että asuntoja ei ole, vaan kunnan on tarvittaessa vaikka ostettava asunto asunnottomalle lapsiperheelle. Toki on ilmoitettava sossuun että järjestävät asunnon. Tuo on kyllä törkeätä, että kaupunki jakaa auntoja työssäkäyville kokoomuslaisille samaan aikaan kun jonossa on tuhansia asunnottomia.

Ei sossu kyllä mitään asuntoja pysty järjestämään. Vai tarkoitatko, että sossu maksaisi jonkun asuntolapaikan tai paikan ensikodista? Tuskin tuo kirjoittaja sellaisiin haluaa. Mutta mistä se sossu niitä asuntoja järjestäisi?

Mulla ei ole ollut ongelmia saada asuntoa Helsingistä. Ensikertaa kun muutin niin puolessa tunnissa sain asunnon ja nyt toista kertaa kun tänne muutettiin niin odoteltiin kuukauden verran. Asuntoa taitaa olla hankalampi saada mitä suppeampi aluehaku on. Me saimme sieltä mistä halusimmekin.

Ma laitoin helsingin kaupungille asuntohakemuksen kun rupesin oottaa esikoistani. Asuin viel mutsin luona silloin. Noh, sivuilla luki "erittäin kiireellinen" mutta siltikin esikko ehti syntyä ilman et oli asuntoa tarjottu. Vauvan tultua meillä meni mutsin miehen kanssa sukset todella pahasti ristiin ja jouduin soittaa sossuun et ollaan taivasalla. Sossut sit järkkäs asuntolapaikan naistenturvakodista. Kaksi kuukautta jouduttiin asuntolassa bunkkailla ennen kuin saatiin asuntotarjous- & tietty itähelsingistä. Kun sit rupesin toista lasta odottamaan, laitoin hakemuksen vaville ja sieltä tarjottiin asuntoa n 2kk sisällä, mutta paikka ei meitä joten ei otettu asuntoa. Sit meni n puoli kuukautta ja tuli uusi asuntotarjous ja juuri siltä alueelta minne haluttiinkin! Näin jälkeenpäin vituttaa mun entisen asumisneuvojan "viisaat" neuvot, sanoi et vavilta saa asunnon VAIN JO VALMIIKSI VANTAALLA ASUVAT. Ja pyh sanon minä!

[QUOTE="vierailija";29386913]Joo ei ne oikeudenmukaisesti niitä anna. Me saatiin 5h+k kun asuttiim ennen liian pienessä, kolmiossa, ja meitä 4. Ei siis oltu kiireellisiäkään. Mullekin sanottiin että iso osa uudiskohteista menee vanhoille asukkaille.[/QUOTE]

Siis millähän mitta-asteikolla määritetään että kolmio on "liian pieni" neljälle hengelle? Onko jossain suositus tai laki joka vaatii että jokaisella lapsella tulee olla oma huone? Onko nyt kyseessä kommentoijan omat kriteerit asumiselle? Voisi olla aikasen vaikeaa jokaisen nelihenkisen perheen saada neliö kaupungilta. Mikäli luen viestiäsi oikein, niin hienoa että te kuitenkin saitte hyvityksenä 5h+k kokemastanne vääryydestä. :headwall:

Viimeksi muokattu:
Huonot kokemukset on. Odotin kämppää reilut kaksi vuotta lapseni kanssa. Asuin puolison kanssa yhdessä, mutta hain omaa, koska elämä ei toiminut narsistisen päihdeongelmaisen kanssa. Oli lastensuojelun puollot ja kaikki, että tarvitsen asunnon pikaisesti. SiltI ei tärpännyt. Toki oli hakualueet rajattu.

Lopulta pääsin sitten sisäisellä vaihdolla muuttamaan, oman kiinteistön suosituksella oli suuri merkitys! Kaikkiaan meni pari vuotta ja muutama kuukaus niin tärppäs. Muutama viikko ennen tota sain tarjouksen jonka hylkäsin vaikken tiennyt et pian tärppäisi. Olis ollut kaksio vuokra yli 900. Nyt kaksio ja vuokra vähän alle 800 jaa oon tyytyväinen.

[QUOTE="Mai";29387478]Mun mielestä on hyvä että osa uusien kohteiden asunnoista menee suoraan vanhoille Stadin asukkaille. Miettikää nyt että kaikki uudet asunnot jaettaisiin jonossa kiireimmille, eli mamuille ja kodittomille. Sellaiseenko taloon tekin haluaisitte asumaan?[/QUOTE]

Olen kylla sita mielta, etta asunnottomat on kiireellisempia kuin sellaiset joilla on jo asunto! Asunnoton ei tarkoita sita, etta on jokin pultsari tms. Itse olen muuttanut Helsinkiin tyopaikan takia ja olen taalla asunut ennenkin kaupungin asunnossa, silloin tosin alivuokralaisena ystavan luona. Valissa asuin ulkomailla vahan aikaa. Mamujen kiireellisyydesta en puhunut yhtaan mitaan! Eiko oman maan kansalaisia pitaisi auttaa ensin ja sen jalkeen muita mahdollisuuksien mukaan!?

Mulla ei ole ollut ongelmia saada asuntoa Helsingistä. Ensikertaa kun muutin niin puolessa tunnissa sain asunnon ja nyt toista kertaa kun tänne muutettiin niin odoteltiin kuukauden verran. Asuntoa taitaa olla hankalampi saada mitä suppeampi aluehaku on. Me saimme sieltä mistä halusimmekin.

Niin, mistä sä sait asunnon Helsingistä? Eihän Helsingissä ole asuntopulaa, kyllähän kovan rahan/vuokran asuntoja saa vaikka heti.
Tuolla Stadin asunnoissa on jonossa 4000 hakijaa nytkin. Menitkö sä vai kiireellisenä jonon ohi?

Olen kylla sita mielta, etta asunnottomat on kiireellisempia kuin sellaiset joilla on jo asunto! Asunnoton ei tarkoita sita, etta on jokin pultsari tms. Itse olen muuttanut Helsinkiin tyopaikan takia ja olen taalla asunut ennenkin kaupungin asunnossa, silloin tosin alivuokralaisena ystavan luona. Valissa asuin ulkomailla vahan aikaa. Mamujen kiireellisyydesta en puhunut yhtaan mitaan! Eiko oman maan kansalaisia pitaisi auttaa ensin ja sen jalkeen muita mahdollisuuksien mukaan!?

Mun mielestä niitä pitää auttaa ensin, jolla on hyvä syy (työpaikka) muuttaa Helsinkiin.

[QUOTE="tietäjä";28602736]Jos teitä on tällä hetkellä muuttamassa 2 aikuista, ette voi saada kolmiota. 1 aikuinen + lapsi on kai jotenkin mahdollista, mutta kahdelle aikuiselle pitää stadin asuntojen mukaan riittää kaksio.[/QUOTE]

Hyvin tiedetty! Saimme aikoinaan miehen kanssa vielä lapsettomana pariskuntana kaupungin kolmion. Siitä sitten haettiin vaihtoa uudiskohteeseen joka valmistui viime vuonna. Saimme vaihdon. Hakijoita oli yli 60 000 tähänkin taloon. Perusteet pitää olla kunnossa alueenkin suhteen. Meille sijainti oli tärkeä peruste, sillä isovanhemmat ja työpaikat olivat vanhasta asunnosta hankalan etäisyyden päässä.

Ihan vinkiksi sitten sellainen, että pahennatte vaan omaa tilannettanne jos soittelette perään/kinuatte/vingutte/pommitatte jatkuvasti päätoimistoa/alueyhtiötä.

Sellainen "ne ei jaksanu enää kuunnella niin anto mulle asunnon" -tarina ei ole totta.

On se ihan kiva saada tietaa mitka on kriteerit saada asunto, jos esim. mun tilanteessa olevalle ei mitaan tarjota.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29386999:

Kiitos vinkista Morkoaiti. Lisasinkin jo aluetoiveita, mutta mitaan ei ole tarjottu edelleen.

On se ihan kiva saada tietaa mitka on kriteerit saada asunto, jos esim. mun tilanteessa olevalle ei mitaan tarjota.

Ne kriteerit käsittääkseni on jossain netissäkin. Mutta asunnoton, raskaana oleva on toki kaikkein kiireellisimpien joukossa, sinäkin olit siis. Mutta syy, miksi et siinä tilanteessa saanut asuntoa, voi olla vaikka se, että haluamiltasi alueilta vapautui vain vähän asuntoja, mutta yhtä kiireellisiä hakijoita oli muitakin. Ajattele nyt, jos jonossa on vaikka viisi asunnotonta, raskaana olevaa naista, ja tietyltä alueelta (joka on kaikkien hakutoiveissa) vapautuu vain kolme asuntoa - kyllähän se tarkoittaa sitä, että kaksi hakijaa jää ilman. Samaan aikaan toiselta alueelta voi vapautua myös asunto, mutta jos se ei ole kummankaan hakijan toiveissa, se asunto voi mennä jopa vähemmän kiireelliselle. Ehkä on vähän tuuripeliäkin, kuka hakijoista milloinkin saa vapautuvan asunnon.

Kiitos vinkista Morkoaiti. Lisasinkin jo aluetoiveita, mutta mitaan ei ole tarjottu edelleen.

Mahtaisiko auttaa, jos kirjoittaisit hakemukseesi, että vaikka majailet nyt väliaikaisesti ystäväsi luona, niin hän ei pysty majoittamaan sinua enää (esim.) vuodenvaihteen jälkeen, jolloin sinulla ei ole enää tiedossa mitään paikkaa, minne mennä?

Tai jotain muuta vastaavaa.

Yhteistyössä