Stadin asunnot - onko täällä asunnon saaneita tai niitä hakeneita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuokrilainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuokrilainen

Vieras
Haimme mieheni kanssa kolmiota syksyllä Jätkäsaareen valmistuvista asunnoista. 20 kolmiota (+muun kokoiset asunnot) sinne valmistuu, ja hakijoita on varmaan todella paljon.

Meillä syynä asumisoikeuden loppuminen nykyisessä (ensi vuoden alussa), tarve suurempaan (2h->3h jos perheenlisäystä on tulossa lähiaikoina). Olemme myös suht. pienituloisia. Olemme ilmeisesti kiireellisyysluokassa "erittäin kiireellinen" tuon asumisoikeuden loppumisen vuoksi. Olisi kyllä todellinen riemu saada sieltä asunto, aivan mielettömällä sijainnilla (vaikka itse alue on tällä hetkellä tosi keskeneräinen ja ei kovin miellyttävä..), täysin uusi ja halpa kuin mikä. Sieltä tulisi hetkeen pois muutettua.

Tuntuu ihan siltä, että olisi lotto vetämässä ja pitää vaan peukkuja pystyssä... Tosi epätodennäköistä se asunnon saanti taitaa olla, mutta onhan siihen silti mahdollista, koska kaupungin kämppiähän ei jaeta jonotusajan perusteella.

Onko muita sinne hakeneita? Onko tällä ylipäänsä Stadilla asuvia jotka on saaneet asuntoja näistä "huippukiinteistöistä" mihin tunkua on todella paljon?

No, mulla on haku useampaan kaupunginosaan, niin uusiin kuin vanhoihinkin kiinteistöihin. Asunnontarve syyskuussa, olen ollut "erittäin kiireellinen" hakija sen reilu puoli vuotta kun olen ollut hakijana.

Eli joo, lottoahan se. :)

2,5v sitten sain asunnon reilussa viikossa, tosin Vuosaaresta :D Tosin asunnontarve oli kiireellisyys luokassa sitä luokkaa että kirkkaasti jonojen ohi.

Pidetään peukkuja että saisitte sieltä asunnon, mutta uskon että tuonne olisi todella paljon hakijoita ja jos vaan 20 kolmiota olisi tarjolla niin voi olla vaikeaa saada.

Työkaveri oli jonossa muutaman vuoden, hermostui lopulta ja sai lopulta asunnon jonkun toisen yhtiön kautta. Mamut menivät jonossa ohi. Suomalaisilla ei ole mitään asiaa kaupungin edullisempiin vuokra-asuntoihin.

Me ollaan saatu kaksi kertaa stadin asunnoista uudisasunto. Välissä asuimme omistusasunnossa. Toinen oli kauempaa ja toinen hermannista. Ensimmäisella kerralla auttoi ilmeisesti vastasyntynyt lapsi, toisella kerralla taisi olla vaan hyvää tuuria. Nyt eronneena asun kolmannessa kaupungin asunnossa kantakaupungissa.

Ja siis odotusaika taisi olla kuukausi, ei oltu niin kovassa tarpeessa että oltaisiin odoteltu mutta nopsaa tuli vastaus. Eron jälkeen uusi pienempi kämppä oli tarjottu 2 tuntia sähköpostin laittamisen jälkeen. Tuuri on käynyt ja tiedän sen.

Alkuperäinen kirjoittaja syrjintää:
Työkaveri oli jonossa muutaman vuoden, hermostui lopulta ja sai lopulta asunnon jonkun toisen yhtiön kautta. Mamut menivät jonossa ohi. Suomalaisilla ei ole mitään asiaa kaupungin edullisempiin vuokra-asuntoihin.

Oliko työkaveri ihan oikeasti jonossa ja näki kuinka ne mamut vaan meni ohi? :D

haettiin kanssa jätkäsaaresta kolmiota.. meillä ei ole asumioikeus tässä loppumassa, mutta vauva syntymässä joulukuussa ja nykyinen asunto alle 40 neliötä.. tulot meillä n 5000 brutto. tuskimpa saadaan :(

Mekin haettiin syksyllä valmistuviin. Yksiöitä ja kaksioita joiden hinta jäi alle 700e/kk. Toinen puolisko asuu vielä kotona, sillä opiskelee yliopistossa niin hurjaa vauhtia ettei ole mahdollisuutta käydä töissä, opintotuki taas ei riitä millään. Ikää 20v. Itselläni ikää 18, ylioppilaslakki toivon mukaan päässä ensi jouluna. Minulla on vakituinen työpaikka, yötyö keskustassa joten saatava asunto paikalta jonne pääsee yölläkin kullkemaann. Vanhemmat muuttavat pikkuveljen kanssa kaksioon ylihuomenna ja minä taas jatkan puhelimen vahtimista. Toivottavasti kävis tuuri, mutta epätodennäköistähän se on.

[QUOTE="vieras";28594602]Oliko työkaveri ihan oikeasti jonossa ja näki kuinka ne mamut vaan meni ohi? :D[/QUOTE]

Työkaveri näki, että taloon oli muuttanut somaleita ja muita mamuja, kun kulkee päivittäin talon ohi.

Jos teitä on tällä hetkellä muuttamassa 2 aikuista, ette voi saada kolmiota. 1 aikuinen + lapsi on kai jotenkin mahdollista, mutta kahdelle aikuiselle pitää stadin asuntojen mukaan riittää kaksio.

Mä sain aikoinani kahdessa viikossa haluamaltani alueelta kaksion, kun edellisen asunto oli menossa myyntiin. Olin raskaana ja opinnot loppusuoralla. Ystäväni oli asunnottomana jonossa lähes kaksi vuotta, yhtä neliötä tarjottiin idästä,mutta hän ei tätä hinnan vuoksi voinut ottaa vastaan. Lopulta 2 vuoden jälkeen sai edullisen kaksion. Ja hän oli siis tavallinen töissä käyvä nainen.

[QUOTE="A P";28594559]Stadin asunnothan siis ei noudata jonotusperiaatessa, ja hakemus on voimassa aina 6kk jonka jälkeen se pitää uusia. Oletko ollut tästä tietoinen?[/QUOTE]

Olen kyllä.. Ja ensimmäisen kahden vuoden aikana toimitin sinne myös sossusta useamman kuin yhden kirjeen jossa pyydettiin minulle pikaisesti asuntoa koska olin saamassa lapsen. Ei paljon asuntoa kuulunu!

Alkuperäinen kirjoittaja syrjintää:

Yllättävän paljon nimensä suomentaneita mamuja täällä(kin) sitten asuu. Outoa. Ne on myös naamioituneet. Ihme jengiä. Pitää kai omatkin sukujuuret tsekata, tai ehkä mun mies on salamamu.

Miten muuten ne mamut voi mennä jonossa ohi, kun mitään jonotussysteemiähän ei ole vaan tarveharkinta?

[QUOTE="tietäjä";28602736]Jos teitä on tällä hetkellä muuttamassa 2 aikuista, ette voi saada kolmiota. 1 aikuinen + lapsi on kai jotenkin mahdollista, mutta kahdelle aikuiselle pitää stadin asuntojen mukaan riittää kaksio.[/QUOTE]

Voi itku, ihan tosi? Meinaan meidän yhdet tuttavat (pariskunta) asuu Stadilla kolmiossa... Laitettiin kyllä hakemukseemme se, että perheenlisäystä on odotettavissa toivon mukaan pian.

[QUOTE="tietäjä";28602736]Jos teitä on tällä hetkellä muuttamassa 2 aikuista, ette voi saada kolmiota. 1 aikuinen + lapsi on kai jotenkin mahdollista, mutta kahdelle aikuiselle pitää stadin asuntojen mukaan riittää kaksio.[/QUOTE]

3 viikon päästä muutetaan tyttöystävän kanssa kahdestaan 70 neliöiseen kolmioon. Hän ei ole raskaana, eikä me asiasta mitään mainittu, että olisi edes haluamassa perheenlisäystä tms. Suurin syy tuohon satavarmasti oli se, että minä asun 30 neliöisessä kämpässä yksin ja hän vielä äidin luona, halutaan muuttaa yhteen. Jonossa oltiin n. kuukausi ja oli tosi rajattu aluetoive, saatiin mistä haluttiin.

Edellisen tyttöystävän kanssa sama juttu n. 5v sitten. Silloin minä asuin vanhempien luona, hän pienessä yksiössä. Tuolloin saatiin päivässä asunto, kaksio.

Toi syrjintäkortti on houkutteleva käyttää, että mamut menee jonon ohi jne. Tosin omat kokemukset kolmesta stadin asuntojen alueista ovat semmoiset, että tasan yhden mustaihosen olen nähnyt niissä asuvan. Kai ne enemmän asuu tuolla idässä päin tms, sillä nämä ko. kämpät, joissa oon asunut, löytyvät Itä-Pakilasta, Töyrynummesta ja Pihliksestä.

[QUOTE="jenny";28594863]haettiin kanssa jätkäsaaresta kolmiota.. meillä ei ole asumioikeus tässä loppumassa, mutta vauva syntymässä joulukuussa ja nykyinen asunto alle 40 neliötä.. tulot meillä n 5000 brutto. tuskimpa saadaan :([/QUOTE]

Saatiin muuten kuitenkin kolmio jätkäsaaresta, vaikken ikinä olisi uskonut. :)

• Tykkää
Reactions: venailija
[QUOTE="A P";28604046]Voi itku, ihan tosi? Meinaan meidän yhdet tuttavat (pariskunta) asuu Stadilla kolmiossa... Laitettiin kyllä hakemukseemme se, että perheenlisäystä on odotettavissa toivon mukaan pian.[/QUOTE]

heh, sehän se onkin tae kolmiosta kahdelle aikuiselle :D mäkin aikanaan laitoin hakemuksen raskausaikana kolmiosta, asuttiin tuolloin 50,5 neliön kaksiossa ja kolmio saatiin sitten, kun tyttö oli jo 4 v.Eikä edes se mamu saanut meitä jonon ohi :'(

joo ollut jonossa yli kolme vuotta ja uusinut aina hakemuksen, niin ei helvetti pidetä suurena tarpeena jos tytär on muuttanut pois eikä halua asua liian kalliissa ja suuressa asunnossa ja kun ei ole varaa maksaa liian kallista vuokraa ja kun hakenut sopivalla hinnalla kaksiota heiltä max 750€ ja vakituiset tulot niin ei pidetä akuuttina jos stadilainen velkaantuu vaikka aina tehnyt töitä ja kyllä pitäisi ottaa yhtä kiirreellisenä kuin muualta paikkakunnalta tulevat!?

Joissain stadin asuntojen uudiskohteissa neliövuokra alkaa olla niin järkyttävä ettei sitä pysty edes kaksi työssäkäyvää kunnolla maksamaan. Nälässä joutuu olemaan jos on lapsia ja heidän tarpeet ovat ensimmäisenä etusijalla vuokranmaksun jälkeen.

Itse olen asunut stadilla jo puolet elämästä mutta vuokrat nousevat joka vuosi niin älyttömästi että meidän viisihenkinen perhe joutuu kohta vakavasti miettimään että muutetaanko taas kohta kun nykyisen asunnon vuokra hipoo jo 1100e kuussa ja silti on liian pieni kun lapset ovat siinä iässä että oma huone täytyy olla ja reilusti säilytystilaa vaatteille jne. Asumistukea ei saada ja ulosotto vie joka kk rahaa, ilman uota selvittäisiin jo hikoilematta. Toimeentulotukea on haettu eikä saada sitäkään. Ainoa keino selviämiseen on että jonotetaan 2 krt viikossa leipäjonossa.

Yhteistyössä