spinaalipuudutus

  • Viestiketjun aloittaja ramona
  • Ensimmäinen viesti
ramona
oletteko saaneet ja kuin onnistu?

mulla ei onnistunut vaikka yritettiin varmaan vartti äheltää, piti vaan olla niin sykkyrässä että oli tuskat jo sen takia, lopulta puhalsin itse pelin poikki että jos ei mene niin ei mene mutta asennon vaihto alko olla paikallaan

sain sit kohdunkaulan puudutuksen ja se kai vähän helpotti, yllättävän hyvin pystyin alusta asti rentoutumaan supistusten välissä tällä kertaa (neljäs synnytys)
 
Mulle ei keretty laittaa spinaalia. Tippa laitettiin sitä varten, mutta paikat olikin auki jo sen verran ettei olis vaikuttanu. Enkä myöskään saanu kohdunkaulan puudutustakaan :( Ja oli neljäs synnytys. Mutta oli kokemus tämäkin.
 
Minä sain spinaalin ja hyvin se vei kaiken kivun niin, että sain jopa nukuttua vähän. Sitten kun sen teho loppui niin se todella loppui! :/
Nyt lupasivat sitten epiduraalia kun sitä voi lisätä matkan varrella, jos taas kestää tuntikausia tämäkin synnytys. Ja ponnistusvaiheessakin voi kuulema laittaa kipulääkettä suoneen ja vielä puuduttaa koko alemmat hermot ompelua varten. Tällaisesta ei ollut ekalla kerralla mitään puhetta ja hirmuiset traumat siitä sitten jäikin vaikka en mennessäni pelännyt yhtään.
Olenkin aina ihmetellyt, että miksi synnyttäneitä naisia saa ommella ilman puudutusta? Tuntuu minusta ainakin ihan keskiaikaiselta kidutusmenetelmältä! :(
 
Harakrankka
Sisko sai juste eilen spinaalin kun synnytti kaksosia ja kehu kuin vei kivun pois kokonaan.

Kätilö oli joutunu kertomaan millon täytyy ponnistaa kun ei ite tuntenu mitään.
 
Mulla spinaalipuudutus toka synnytyksessä toimi hyvin, kivut hävisi, mutta "tuntuma" säilyi, eli sujui hienosti, jalkeilla olin lähes heti synnytyksen jälkeen. Samoin epiduraali eka kerralla toimi. Toivottavasti saisin tuon spinaalin taas kun menen synnyttämään, harmi vaan kun ei osaa ennustaa, että ehtiikö... =) Erilaisia kun ovat nuo synnytykset! =)
 
Hyvin onnistui laitto, tehosi nopeasti ja vei kivun kokonaan. Ponnistusvaiheen alussa oli 'suunta' vähän hukassa, mutta parin puskun jälkeen löytyi oikea tuntuma.

Puudutteen teho alkoi loppua vähän kesken, kun synnytys kestikin hieman oletettua kauemmin. Niinpä viimeiset supistukset tuntui mahan puolella tosi kipeästi. Mutta hyvin meni kuitenkin.

Näin siis tokakertalaisella OYSissa 06/2006.
 
tyhmä kysymys mutta mikä puudutus tämä on?? epiduraalin tiedän ja se sain itsekin ja oli kyllä onni ja autuus ei voi muuta sanoa!! ja haluan kyllä nyt toisellakin kerralla js vain mahdollista!!!
 
Lääkäriltä kuultua
Spinaali laitetaan selkäydinkanavaan, kun epiduraali laitetaan epiduraalitilaan, eli sinne missä hermonpäät ovat. Spinaali vie tunnon (ja kehon hallinnan) kokonaan, kun taas epiduraali vie vain supistuskivut, ei ponnistuskipuja. Spinaalin vaikutusaika on lyhyempi, kuin epiduraalin, eikä sitä voi uusia samalla tavalla, kuin epiduraalin. Siksi spinaalipuudute on sopivampi niille, joilla synnytys etenee nopeasti.

Korjatkaa, jos olen täysin hakoteillä.
 

Yhteistyössä