Spinaali ja kohdunsuun sentit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Teena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Teena

Vieras
Takana yksi suht nopea (7,5h) synnytys eli tiedossa ehkä vielä nopeampi. Joka on ihan lähipäivinä, TOIVOTTAVASTI. Tiedättekö missä vaiheessa ei enää anneta puudutusta? Siis jos kohdunsuu on esim 7cm auki kun sairaalaan tullaan. Saako sen vielä siinä vaiheessa? Ja kun anestesialääkäriä ei ehkä olekaan saatavilla heti. Antaako ne sitten enää MITÄÄN puudutteita?? Mikä on se "senttiraja" kun ei enää tarjota muuta helpotusta kuin ilokaasu? Ilokaasusta en saanut mitään irti, paitsi huonon olon. :o

Mulla yksi ystävä sai spinaalipuudutuksen kun oli 8cm auki. Epiduraalia ei ilmeisesti suositella laitettavaksi jos synnytys on edennyt nopeaan ja on yli 5cm auki. Kohdunkaulapuudutteen voi laittaa vielä loppuvaiheessa, jos reunaa on vielä jäljellä. Ilokaasusta minäkin sain vaan huonon olon ja pään niin sekaiseksi, että en muista synnytyksestä juuri mitään muuta kuin kauhean kivun... :/

Riippuu siitä miten nopeasti synnytyksesi on edennyt ts. miten nopeasti on odotettavissa ponnistusvaihe. Puudutuksen saa kun synnytys hyvin käynnissä, tällöin usein senttejä n.3. Spinaalin vaikutus alkaa ja häviää nopeammin kuin epiduraalin, joten sen käyttöaika synnytyksen loppupuolella on pitempi. Tarkoitushan olisi, ettei olisi kovin voimakkaana enää ponnistusvaiheessa, koska saattaa häiritä ponnistamistarpeen tuntemista. Kyllä melko loppuun asti kannattaa vaatia, ja voihan sitä ponnistella vähän puutuneenakin... kokemusta on!

Itselläni laitettiin spinaali kun olin 9cm auki,johtui siitä että avautumisvaihe kesti tosi pitkään ja voimat olivat ihan loppu (ensisynnyttäjä)..lopulta imukupilla autettiin vauva maailmaan,ponnistettiin ihan arviosta.

spinaalin voi laittaa kyllä vielä kun on yli 8 cm auku, ja pudendaalinkin ihan loppuvaiheessa, sehän onkin oikeastaan semmonen ponnistusvaiheessa auttava puudutus. Mulle laitettiin viime kerralla epiduraali kun olin jo yli 8 cm auki, koska se oli kirjattu pelkokeskustelussa mun papereihin et haluun sitä, ja sit olinkin jo niin auki sairaalaan tullessa. anestesialääkäri kyllä vaan tuumaili et kerro sit ihmeessä jos alkaa ponnistuttaa niin hän jättää sit kesken tän homman...
Mutta siitä päättelisin kuitenkin, et oikeesti puudutuksille ei oo tarkkaa takarajaa - eri asia sitten ehtiikö esim epiduraali enää ees alkaa vaikuttaan jos on kovin auki sitä laitettaessa.

no minulla oli 9centtiä kohdun suu auki kun minulle ei tarjottu enään muuta kuin ilokaasua.ei olisi kuulemma kerennyt vaikuttamaan.ja kivasti meni ilman puudutusta vaikka se aluksi kauhistuttikin

Spinaalin voi saada, vaikka kohdunsuu on täysin auki. Esim . Minä joka pelkään juuri ponnistusvaihetta, sain elokuussa. Aivan uskomattoman ihana ja lempeä kokemus nimenomaan Synnytyksestä. Siis ponnistus täysin kivuton. Kivun tunne puuttuu . Minä kuvittelin että sitä on kuin halvaantunut, eli veltto, mutta ei todellakaan. Jalat pysyy koukussa ym. . Eli jos on aiemmin synnyttänyt tietää kyllä miten ponnistetaan. Ja aika usein supistukset jo tuo vauvaa eteenpäin.

Yhteistyössä