Sossupummit vähemmäksi- työnteko kannattavaksi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eräs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Eräs";27257207]
Omien lasten hoitoa minä pidän myös tuottavana työnä. Siinä säästyy yhteiskunnalta pitkä penni kun useamman lapsen vanhempi hoitaa lapsensa itse.[/QUOTE]

Yhteiskunnalta säästyisi pitkä penni jos lisääntyminen ja lasten kouluttaminen ulkoistettaisiin ulkomaalaisille, eli Suomeen otettaisiin valmiiksi koulutettua työvoimaa ulkomailta maahanmuuttajina.

[QUOTE="eräs";27257219]Minä en siis kaipaa lisää tukea, vaan työhön kannustavaa tukea nykyisen passivoivan rinnalle/tilalle.[/QUOTE]

Siis että sinutkin saataisiin menemään töihin? Ei ole tarkoituskaan nykymaailmassa, että yhden ihmisen palkalla elätetään 10 henkeä! Ihan samaa mieltä olen, että työnteko pitäisi saada kannattavammaksi ja kotona makaamisesta ei maksettaisi. Vähintään pitäisi olla osoitusta yrityksestä hakea töitä, esim. lähetettyjä hakemuksia, tai pitäisi tukea lisäkoulutusta, jos tiedot on päässeet vanhenemaan.

Aloituksen sisältö vaan on kovin ristiriitainen otsikkosi kanssa. Itsekin olen vain pätkätyöläinen. Ei ole tullut mieleenkään tehdä noin monta lasta. Ei muutenkaan, mutta ei varsinkaan yhden ihmisen tuloilla. 4000€ ei olisi vähän, jos se tulisi yhdestä työstä, mutta miehesi joutuu kahta työtä tekemään perheen elatuksen eteen. Silloin se ei ole paljon.

Oikeasti meidän kaltainen suurperhe on yhteiskuntaa ajatelle tosi halpa keino 'tuottaa veronmaksajia'

Mä en oo koskaan saanut isoja äitiyspäivärahoja. Olen hoitanut jopa 5 alle kouluikäistä yhdellä kotihoidontuella. (esim päiväkodissä hoito olisi maksanut n. 6000€ kunnalle) Jokainen ansaittu sentti kulutetaan (ne verot)
Meidän tulomme käytetään KOKONAAN kotimaassa, matkailuun ei ole varaa.

Jos mietitään per tuleva veronmaksaja, meidän lapset ovat oikeasti aika edullsia.

Lisäksi suurperheessä lapsia opetetaan yleensä työhön, eikä laiskana makaamiseen... vaikka valtio ohjaakin toiseen suuntaan.

Enemmän työkkärin kursseja ja ylläpitokorvaus max. 3 €/päivä. Jos työpaikkaa ei löydy, velvoitettaisiin työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla menemään työharjoitteluun palkatta. Kohta ei työttömiä olisi enää ollenkaan :) Lisäksi yksinasuvien palkat puolitettaisiin ja ylimääräinen osa annettaisi jollekin jolla on lapsia vähintään neljä.

[QUOTE="eräs";27257350]Oikeasti meidän kaltainen suurperhe on yhteiskuntaa ajatelle tosi halpa keino 'tuottaa veronmaksajia'

Mä en oo koskaan saanut isoja äitiyspäivärahoja. Olen hoitanut jopa 5 alle kouluikäistä yhdellä kotihoidontuella. (esim päiväkodissä hoito olisi maksanut n. 6000€ kunnalle) Jokainen ansaittu sentti kulutetaan (ne verot)
Meidän tulomme käytetään KOKONAAN kotimaassa, matkailuun ei ole varaa.

Jos mietitään per tuleva veronmaksaja, meidän lapset ovat oikeasti aika edullsia.

Lisäksi suurperheessä lapsia opetetaan yleensä työhön, eikä laiskana makaamiseen... vaikka valtio ohjaakin toiseen suuntaan.[/QUOTE]

Ovatko lapsesi maksaneet veroja?

[QUOTE="vieras";27257362]Ovatko lapsesi maksaneet veroja?[/QUOTE]

Jokaisesta lapselle ostetusta maitopurkista, leivästä, housuista jne. jne. maksetaan arvonlisäveroa ... joten kyllä.

[QUOTE="eräs";27257402]Jokaisesta lapselle ostetusta maitopurkista, leivästä, housuista jne. jne. maksetaan arvonlisäveroa ... joten kyllä.[/QUOTE]

Mistä sun lapset ovat saaneet rahaa maksaakseen alveja?

[QUOTE="vieras";27257417]Mistä sun lapset ovat saaneet rahaa maksaakseen alveja?[/QUOTE]

Isältään.

Viestissäni, johon luulen sinun viittaavan, sanottiin kyllä että lapset ovat TULEVIA veronmaksajia.

[QUOTE="eräs";27257515]Isältään.

Viestissäni, johon luulen sinun viittaavan, sanottiin kyllä että lapset ovat TULEVIA veronmaksajia.[/QUOTE]

Mistä tiedät ovatko lapsesi tulevia veronmaksajia? Yhtä hyvin voivat olla sossupummeja.

No en tiedäkään varmaksi. Ainakaan heitä ei kasvateta sossupummiksi vaan työntekoon jo kotona.

Yhtälailla se 'kalliiksi tullut' (äidin suuret päivärahat + päivähoitomaksut vuosia) lapsi voi kasvaa sossupummiksi. Ehkä jopa todennäköisemmin, koska kotona ei välttämättä ole aikaa ja mahdollisuutta kasvattaa lasta tekemään työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27257071:
Varmasti on muitakin vaihtoehtoja kuin sossun luukku. Miehesi tuskin tekee 24/7 töitä, joten sinullakin on mahdollisuus käydä töissä. Mies varmaan osaa hoitaa lapsianne yhtä hyvin kuin sinä.
Ja lapsille voi varmaan palkata hoitajan kotiin, jos päiväkoti on poissuljettu.

Niin voiha sen hoitajan palkata,mutta siinä vaiheessa sen täytyy olla ammattitaitonen ja osata toimia ko. olevien sairauksien kans joita ap:n lapsilla on..

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27257095:
Miksi ihmeessä? Lisääntyminen on kuitenkin vapaaehtoista, eikä työntekijän arvoa voi määritellä perheen koon mukaan. Palkka muodostuu ihan muista seikoista kun siitä montako lasta on tullut hankkineeksi. kyllä vois alkaa pipa monella kiristämään jos työpaikalla kouluttamaton keittiöapulainen jolla on 10 lasta saisi paksumman tilipussin mitä paikan lapseton pomo. Ja ainoastaan koska lapsikorotukset palkassa nostaisi keittiöapulaisen liksaa.
( ja tämä oli kärjistystä)

Lisääntyminen on toki vapaaehtoista, mutta yksin asuva on aikuinen ihminen ja lapsiperheessä on lapsia, jotka eivät ole omaa elämäntilannettaan valinneet, eivätkä pysty siihen mitenkään vaikuttamaan. Mieluimmin aikuinen kärsiköön köyhyydestä kuin lapsi!
Tuota palkan muodostumista lapsiluvun mukaan en kannata, mutta lapsiperheille työnteko kannattavaksi, en voi ymmärtää miten suomessa voi saada tukia enemmän, kuin palkkaa? Soskun asiakkaat vähenis huomattavasti ja valtio saisi verotuloja, jos saataisiin kaikki kynnelle kykenevät töihin!

Viimeksi muokattu:
Johan nyt toimeentulotuki sisältää kannustelisän. Muistaakseni tukea nostetaan 20% palkasta, maksimi lisä taisi olla 100 - 200 euroa verottomana. Kannusteloukut tulisi purkaa, siinä olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Se ei ole kuitenkaan palkanaksajien tehtävä, vaan valtion.

Lisääntyminen on toki vapaaehtoista, mutta yksin asuva on aikuinen ihminen ja lapsiperheessä on lapsia, jotka eivät ole omaa elämäntilannettaan valinneet, eivätkä pysty siihen mitenkään vaikuttamaan. Mieluimmin aikuinen kärsiköön köyhyydestä kuin lapsi!
Tuota palkan muodostumista lapsiluvun mukaan en kannata, mutta lapsiperheille työnteko kannattavaksi, en voi ymmärtää miten suomessa voi saada tukia enemmän, kuin palkkaa? Soskun asiakkaat vähenis huomattavasti ja valtio saisi verotuloja, jos saataisiin kaikki kynnelle kykenevät töihin!

Perheverotus mahdolliseksi ja ehkä negatiivinen tulovero käyttöön.

Hohhoijaa. Mitä jos vaan tyytyisitte siihen vähempään, opettelisitte elämään sillä ettekö menisi sossunluukulle. Järkätkää elämänne niin että pystytte elättämään itsenne ettekä tunge kymmentä lastanne muiden elätettäväksi.
Miettikääpäs jos ette ois sattuneet syntymään Suomeen vaan esim. kehitysmaahan, ette sais penniäkään valtiolta asumistuen, lapsilisien jne. muodossa.

Miksi vain lapsiperheitä tulisi mielestäsi tukea? Kaikissa huonoimmassa asemassa kun on kuitenkin yksinasuvat. Itse en esimerkiksi saa mitään tukia ja yksinasuvat nimenomaan keskimäärin maksavat kaikesta aina suhteellisesti enemmän. Monesti lapsiperheen elintaso ja elämänlaatu on parempi kuin esimerkiksi yksinasuvan.

Here we go again..
Sinuahan ei kai mikään estä hankkimasta niitä lapsia ja siten pääsyä nauttimaan niistä älyttömistä tuista, mitä me perheelliset saadaan :) Itselläni ainakin oli elintaso ja elämänlaatu parempi yksin asuessani vaan enpä siltikään vaihtaisi päivääkään pois äitinä.Elintasoon ja elämänlaatuun voi yksineläjäkin vaikuttaa itse, esim. miettimällä onko kaikki lahjat sukulaisille tärkeitä ja ne lukuisat matkat vuodessa.

Hohhoijaa. Mitä jos vaan tyytyisitte siihen vähempään, opettelisitte elämään sillä ettekö menisi sossunluukulle. Järkätkää elämänne niin että pystytte elättämään itsenne ettekä tunge kymmentä lastanne muiden elätettäväksi.
Miettikääpäs jos ette ois sattuneet syntymään Suomeen vaan esim. kehitysmaahan, ette sais penniäkään valtiolta asumistuen, lapsilisien jne. muodossa.

Sehän tässä olikin pulmana, ettei ole oikein mahdollisuutta järkätä elämää sellaiseksi, että toimeentulotukea ei tarvita. Enempään työntekoon täältä ei oikein revetä ja vaikka revettäis, niin verot nousee tuet leikkautuu niin paljon että silti jää toimeentulotuen tarvetta...

se on ykisnasuvan oma valinta. tottakai perheellinen käyttää raha enemmän kuin yksinasuva. yksinasuva pärjää mainiosti työttömyyspäivärahalla, mutta perheelliselle se on aivan liia pieni. lapsi/ lapset kummasti vaan kuluttavat enemmän kuin se yksin asuva. Se 100e mitä saa esim yhdetä lapsesta on tosi vähän.
yksin asuva voi asua pieneissäki asunossa mutta lapsipereheellä onoltava isompi asunto ja kulut sitä mukaa kasvavat. Jos yksinasuva ei pärjää niin että saa esim työttämyyspäivärahaa ja asmistukea ja tarvittaessa vielä toimeentulotukea, hän ei osaa vaan yksinkertaisesti rahaa käyttää.

Myös olis ioikein että perheelisen palkka olisi isompi kun yksinasuvan.

Kyse on siitä, että yksinasuvalta kirjaimellisesti nyhdetään nyhdettävissä on. Keskipalkkainen tai edes pienipalkkainen yksinasuja ei saa mitään tukia mistään. Vuokrat on pienimmissä asunnoissa aina suhteellisesti korkeammat, ei saa mitään tukia, palkasta menee kohtuuttoman paljon asumiskuluihin. Yhdellä palkalla ei kuitenkaan useinkaan ole varaa asua isommassakaan asunnossa. Oikea oravanpyörä on valmis.

Niin voiha sen hoitajan palkata,mutta siinä vaiheessa sen täytyy olla ammattitaitonen ja osata toimia ko. olevien sairauksien kans joita ap:n lapsilla on..
Meillä ei ole kuin kolme lasta, joista yksi on vammainen. Saimme kunnalta kotiin perhepäivähoitajan, pätevän lastenhoitajan koulutuksen saaneen. Joten jos lapsia on paljon, niin on mahdollista saada kunnallinen hoitaja kotiinkiin.

Here we go again..
Sinuahan ei kai mikään estä hankkimasta niitä lapsia ja siten pääsyä nauttimaan niistä älyttömistä tuista, mitä me perheelliset saadaan :) Itselläni ainakin oli elintaso ja elämänlaatu parempi yksin asuessani vaan enpä siltikään vaihtaisi päivääkään pois äitinä.Elintasoon ja elämänlaatuun voi yksineläjäkin vaikuttaa itse, esim. miettimällä onko kaikki lahjat sukulaisille tärkeitä ja ne lukuisat matkat vuodessa.

Minulla on ainakin huono elintaso ja elintason mittaan nimenomaan sillä onko elämänlaatu ja elämäntaso kohtuullinen vai ei. Pelkkä asuminen pienessä ja epämukavassa, parvekkeettomassa asunnossa vie melkein 40 % kuukaudessa tililleni tulevista rahoista. On vaikea uskoa, että joku lapsiperhe asuisi yhtä huonoissa oloissa. En saa mitään tukea, en asumistukea enkä muitakaan tukia. Tuntuu kohtuuttomalta maksaa tällaista vuokraa. Kuitenkaan helpotusta tähän tilanteeseen ei ole luvassa, koko ajan vain sanotaan, ettei tällaisilla yksinasuvilla ole varaa valittaa ja kun on kerran asunto, pitäisi siitä olla tyytyväinen. Mutta en ole tyytyväinen, pikemminkin elämänlaatu on tästä kärsinyt valtavasti ja todellinen masennuskin on tämän asian vuoksi tullut sekä häpeä tästä tilanteesta. Asunnon ostaminen ei ole tällä hetkellä mahdollista. Eipä lapsiperheitäkään painosteta ostamaan asuntoa.

Tuet voivat tietenkin sinun mielestäsi olla pieniä, mutta omasta mielestäni lapsilisä, mahdollinen yh-korotus, mahdollinen elatustuki, mahdollinen asumistuki ovat iso raha. Puhumattakaan siitä, että yksinasuvalla on muutenkin yleensä huonompi taloudellinen tilanne kuin kahden tai edes yhden vanhemman perheellä.

Aina sinä vaan jaksat puuttua muiden kirjoituksiin. Tietenkin joidenkin mielestä entisen tietokoneen lahjoittaminen sukulaisille on iso juttu (tietokoneen, jossa ei ole edes suomalaista näppäimistöä ja josta saisi huuto.netissä ehkä sata euroa), tai lentolippujen ostaminen (Kööpenhaminaan meno-paluu noin 50 €/hlö, Dubliniin noin 35 €/hlö, Kiinaan meno-paluu noin 400 €/hlö) on iso juttu. Ehket tiennyt sitäkään, että yleensä yhden hengen huone hotellissa on samanhintainen kuin kahden hengen huone.

Omaa vapaa-aikaa minulla ei arkisin juurikaan ole. Päivästä menee noin 10 tuntia muualla, kyllä tästä raatamisesta tulisi ansaita parempi korvaus kuin se, että melkein 40 % tilille tulevista rahoista menee tähän läävään. + tietenkin enemmän, kun mukaan laskee matkakulut (lähes 100 euroa kuukaudessa), sähkölaskun ja internetin (ainoa ilo tässä asunnossa). Mutta on tietysti ihmisiä, joille yksinasuvat ovat sellaisia ihmisiä, ettei heille kuulukaan kuulua mitään, pääasia, että elävät ilman mitään tukia ja maksavat kalliita asumiskuluja.

Mainitsen vielä, että itse en ole tukien perässä, mutta kyllä minulle kuuluisi miellyttävämpi ja parempi asunto. Kattolampun pistoke oli korjaamatta yli vuoden, suihku oli ilman suihkun suutinta yli kaksi viikkoa, ikkunan säädintä ei ole vieläkään korjattu (yli vuoden ollut tällainen), toinen ikkuna tultiin korjaamaan melkein vuoden kuluttua. Ei auta, vaikka kuinka lähettää sähköpostia, soittelee jne. Asuinolot ovat aivan hirveät. Lattia on täynnä naarmuja, jääkaapin kahva melkein irti. Ulko-ovi on niin löystynyt, että sen saisi varmaa sormilla repäisemällä auki. Ja tästä läävästä pitää sitten maksaa kamalia summia. Huom! Ei edes parveketta, että voisi käydä edes raikkaassa ilmassa.

Koen myös, että elämänlaatuni on tämän raatamisen vuoksi todella huono. Rahaa jää todella vähän omaan käyttöön. Eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa kenelle omat rahat antaa tai miten ne käyttää, vaan sillä, että kyllä ihmisen kuuluisi 50 tunnin viikkouhrauksesta saada parempi korvaus.

Vielä aloituksen aiheeseen, eli siis omalla kohdallani työnteko ei todellakaan ole kannattavaa. Mitään ei ehdi tehdä, iso osa rahoista menee tähän läävään, asumismukavuus on raatamisesta huolimatta huono, elintaso huono.

[QUOTE="eräs";27256013]Olisi todella fiksua jos työnteosta olis AINA
myös rahallista hyötyä. Lapsiperheitä pitäisi esim. tukea ensisijaaisesti verohelpotuksin, eikä esim. asumistuella.

Meillä on monta lasta. Minä olen kotona hoitamassa pieniä, joita ei sairauden takia voi laittaa päiväkotiin. MIes tekee kahta työtä ja tienaa niistä reilun 4000€/kk. Tulevien veronkorotusten ja lääkekorvausten alentamisen jälkeen , siis vuoden alusta, joudumme todennäköisesti hakemaan toimeentulotukea, että saamme lapsille ja itsellemme ruokaa ja lääkkeet....

Motivaatio hoitaa yksin erittäin vaativa kotitilanne -ja miehellä tehdä kahta työtä- ei ole kovin korkea, kun saman rahan saisi silläkin, että olemme molemmat kotona pyörittämässä arkea.

Tähän muutos, niin sossupummit vähenee.[/QUOTE]

että pärjään. Itse en koskaan ole ollut palkka töissä mistä nettoisin 2500 euroa. Minä halulan jo päästä soskun luukulta pois. Siks opiskelenkin ammatin ja sitä kautta pois soskun luukulta. Paitti se opintotuki ei riitä että eläsin sen kuukauden.

Opinto laina mutta kun en saa luottotieto häiriön takia. Ja miks sosku tukee minua koska pääsen pois soskun luukulta. ei tule sitä henkilöa joka vaan elää soskun rahoilla. Ja onhan siinä ne kieltäymiset.

Akaatti, mikään ei estä sinua muuttamasta!! :D

Minä olen 5 lapsen äiti, töihin ja työmatkoihin menee yleensä 11h/pvä, palkka on surkea, mutta minulla on muutakin elämää, harrastuksia ja ystäviä. Ihan oma valintasi jos et muuta jaksa "raatamisesi ja surkean läävän takia"!

Akaatti, mikään ei estä sinua muuttamasta!! :D

Minä olen 5 lapsen äiti, töihin ja työmatkoihin menee yleensä 11h/pvä, palkka on surkea, mutta minulla on muutakin elämää, harrastuksia ja ystäviä. Ihan oma valintasi jos et muuta jaksa "raatamisesi ja surkean läävän takia"!

Tuskin asut yhtä epämiellyttävässä ja kalliissa asunnossa kuin minä asun. Tämä asunto on niin hirveä, että on alkanut jo vaikuttamaan ihan jokapäiväiseen jaksamiseen. Eniten tässä inhottaa kamala hinta ja sen jälkeen kaikki puutteet mitä asunnossa on.

Yhteistyössä