Here we go again..
Sinuahan ei kai mikään estä hankkimasta niitä lapsia ja siten pääsyä nauttimaan niistä älyttömistä tuista, mitä me perheelliset saadaan

Itselläni ainakin oli elintaso ja elämänlaatu parempi yksin asuessani vaan enpä siltikään vaihtaisi päivääkään pois äitinä.Elintasoon ja elämänlaatuun voi yksineläjäkin vaikuttaa itse, esim. miettimällä onko kaikki lahjat sukulaisille tärkeitä ja ne lukuisat matkat vuodessa.
Minulla on ainakin huono elintaso ja elintason mittaan nimenomaan sillä onko elämänlaatu ja elämäntaso kohtuullinen vai ei. Pelkkä asuminen pienessä ja epämukavassa, parvekkeettomassa asunnossa vie melkein 40 % kuukaudessa tililleni tulevista rahoista. On vaikea uskoa, että joku lapsiperhe asuisi yhtä huonoissa oloissa. En saa mitään tukea, en asumistukea enkä muitakaan tukia. Tuntuu kohtuuttomalta maksaa tällaista vuokraa. Kuitenkaan helpotusta tähän tilanteeseen ei ole luvassa, koko ajan vain sanotaan, ettei tällaisilla yksinasuvilla ole varaa valittaa ja kun on kerran asunto, pitäisi siitä olla tyytyväinen. Mutta en ole tyytyväinen, pikemminkin elämänlaatu on tästä kärsinyt valtavasti ja todellinen masennuskin on tämän asian vuoksi tullut sekä häpeä tästä tilanteesta. Asunnon ostaminen ei ole tällä hetkellä mahdollista. Eipä lapsiperheitäkään painosteta ostamaan asuntoa.
Tuet voivat tietenkin sinun mielestäsi olla pieniä, mutta omasta mielestäni lapsilisä, mahdollinen yh-korotus, mahdollinen elatustuki, mahdollinen asumistuki ovat iso raha. Puhumattakaan siitä, että yksinasuvalla on muutenkin yleensä huonompi taloudellinen tilanne kuin kahden tai edes yhden vanhemman perheellä.
Aina sinä vaan jaksat puuttua muiden kirjoituksiin. Tietenkin joidenkin mielestä entisen tietokoneen lahjoittaminen sukulaisille on iso juttu (tietokoneen, jossa ei ole edes suomalaista näppäimistöä ja josta saisi huuto.netissä ehkä sata euroa), tai lentolippujen ostaminen (Kööpenhaminaan meno-paluu noin 50 /hlö, Dubliniin noin 35 /hlö, Kiinaan meno-paluu noin 400 /hlö) on iso juttu. Ehket tiennyt sitäkään, että yleensä yhden hengen huone hotellissa on samanhintainen kuin kahden hengen huone.
Omaa vapaa-aikaa minulla ei arkisin juurikaan ole. Päivästä menee noin 10 tuntia muualla, kyllä tästä raatamisesta tulisi ansaita parempi korvaus kuin se, että melkein 40 % tilille tulevista rahoista menee tähän läävään. + tietenkin enemmän, kun mukaan laskee matkakulut (lähes 100 euroa kuukaudessa), sähkölaskun ja internetin (ainoa ilo tässä asunnossa). Mutta on tietysti ihmisiä, joille yksinasuvat ovat sellaisia ihmisiä, ettei heille kuulukaan kuulua mitään, pääasia, että elävät ilman mitään tukia ja maksavat kalliita asumiskuluja.
Mainitsen vielä, että itse en ole tukien perässä, mutta kyllä minulle kuuluisi miellyttävämpi ja parempi asunto. Kattolampun pistoke oli korjaamatta yli vuoden, suihku oli ilman suihkun suutinta yli kaksi viikkoa, ikkunan säädintä ei ole vieläkään korjattu (yli vuoden ollut tällainen), toinen ikkuna tultiin korjaamaan melkein vuoden kuluttua. Ei auta, vaikka kuinka lähettää sähköpostia, soittelee jne. Asuinolot ovat aivan hirveät. Lattia on täynnä naarmuja, jääkaapin kahva melkein irti. Ulko-ovi on niin löystynyt, että sen saisi varmaa sormilla repäisemällä auki. Ja tästä läävästä pitää sitten maksaa kamalia summia. Huom! Ei edes parveketta, että voisi käydä edes raikkaassa ilmassa.
Koen myös, että elämänlaatuni on tämän raatamisen vuoksi todella huono. Rahaa jää todella vähän omaan käyttöön. Eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa kenelle omat rahat antaa tai miten ne käyttää, vaan sillä, että kyllä ihmisen kuuluisi 50 tunnin viikkouhrauksesta saada parempi korvaus.