Soseohjeita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aloitteleva soseilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aloitteleva soseilija

Vieras
Heips, nyt sitten pitäisi alkaa tehdä soseita vauvalle. Peruna-porkkana-bataatti-marjalinja onnistuu, mutta entäs sitten kesäkurpitsa? Tai omena? Miten niistä tehdään sosetta? Keitetäänkö ensin vaiko ihan raakana hurautetaan bamixilla?

Entäpäs maissivelli tai peruna-porkkanavelli? Tehdäänkö ensin soseita näistä ja sitten jatketaan äidinmaidolla/korvikkeella?

Tiedän, moni sanoo että ei vellejä ollenkaan, mutta meidän tilanteeseen "iltavelli" on nyt juuri hyvä ja siksi kyselen.

Itse olen tehnyt peruna-porkkana-parsakaalisosetta. Hyvää oli. Keitin kaikki ensin ja mixeriin ja eikun jääpalamuotteihin. En lisännyt niihin maitoa, koska sitä ei voi pakastaa. Ostin myös kesäkurpistaa. Keittäisin senkin. Itse en tee hedelmäsoseita, mutta tuttavani tekee, ja on keittänyt päärynän ja omenan, jotta ne olisi hieman pehmoisempia.
Tein peruna-porkkanavelliä. Keitin porkkanaa ja perunaa, ja lisäsin mixerissä maidon ja eikun velliksi. Oli tosi hyvää, siis minusta. Poikani ei syö mitään vellejä, oli ne sitten omatekoisia tai ei. Mutta velli onnistui hyvin.

Kukkakaalia muuten en suosittele ruokaan, jos pakastat. Tulee tosi vetistä mössöä, kun sulatat ne..Ja meillä ei siitä edes oikein tykätty. En edes minä itse.

Hyviä ruuanlaittohetkiä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Kukkakaalia muuten en suosittele ruokaan, jos pakastat. Tulee tosi vetistä mössöä, kun sulatat ne..Ja meillä ei siitä edes oikein tykätty. En edes minä itse.

Meillä kukkakaali on yksi suosikeista. Erityisesti peruna/kukkakaalisose. Nyt kun lapsi on jo vanhempi, kukkakaali menee hyvin keitettyinä paloinakin muiden palojen ja soseiden seassa. En ole itse havainnut sen tekevän sosetta vetiseksi, mutta joskus kun sose on liian vetistä, niin painelen sen teesihdin läpi ruokakippoon. Näin ei ole niin tarkkaa tuon nesteen määrä ruokia valmistaessa.

Anna joskus kaupankin ruokaa. Itse pidin siinä liian pitkän tauon ja nyt ei kaupan mössöt kelpaa enää ollenkaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kukkakaalia kehiin:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Meillä kukkakaali on yksi suosikeista. Erityisesti peruna/kukkakaalisose. Nyt kun lapsi on jo vanhempi, kukkakaali menee hyvin keitettyinä paloinakin muiden palojen ja soseiden seassa. En ole itse havainnut sen tekevän sosetta vetiseksi, mutta joskus kun sose on liian vetistä, niin painelen sen teesihdin läpi ruokakippoon. Näin ei ole niin tarkkaa tuon nesteen määrä ruokia valmistaessa.

Anna joskus kaupankin ruokaa. Itse pidin siinä liian pitkän tauon ja nyt ei kaupan mössöt kelpaa enää ollenkaan ;)

Minulla tosiaan oli kukkakaali ihan ok soseessa ennen pakastusta, mutta sen jälkeen yök.
Tuli kerran mieleeni tuo sihdin läpi valuttaminen, hyvä idea, mutta kun en löytänyt mistään sitä niin jäi siihen. Voisi kyllä etsiä ja kokeilla. Mutta tietysti eihän kaikki lapset halua kaikkea ruokaa,ja meillä yksi inhokki on kukkakaali, toinen banaani.

Olen aina pakastanut kaikki ruoat ja siis kukkakaali ollut silti ihan herkkua. Tein kaikki lapsen ruoat itse ja aina siis suuren satsin pakkaseen (poika ollut aina kova syömään). Peruna ei tosiaan tykkää pakkasesta jos mukana ei ole muuta... Olen tehnyt aina kaikkia sekoituksia ihan mututuntumalla, seuraavia olen sekoitellut eri variaatioina:
bataatti
peruna
kukkakaali
porkkana
paprika
parsakaali
herne-maissi tai herne-maissi-paprika (pakaste)
sipuli
En tiedä unohtuiko joku ... lihat, kalat ja broilerit erikseen keittänyt jääpalarasiaan ja sekoitellut sekaan lämmitysvaiheessa... Nykyään syödään jo "aikuisten ruokia", mutta pienennän suolapitoisuutta sekoittamalla aina joukkoon itse tehtyä kasvissosetta. Enkä muutenkaan tee enää niin sosetta vaan keitän pieninä paloina tai raasteena ja hiukan muussaan jos tarvis.

Minä tekaisen aina ihan mutu-menetelmällä kaikki soseet. Hedelmät keitän, niin on helpompi soseuttaa. Itse poimitut marjat soseutan ihan raakana, kaupan pakastevadelmat pitää keittää. Toisinaan käyn vakoilemassa kaupan soseiden sisältöjä, kun omat ideat sekoituksista on loppu.

Vilkaiskaapa esim. kaupan hedelmäsoseiden raaka-aineita, niin kaikki on jatkettu riisi- tai tapiokatärkkelyksellä. Ei siis kovinkaan täyttä hedelmää. Meidän omatekoisella hedelmäsoseella maustettu iltariisipuuro maistuu ihan kaupan soseelle.

Alkuperäinen kirjoittaja kukkakaalia kehiin:
Olen aina pakastanut kaikki ruoat ja siis kukkakaali ollut silti ihan herkkua. Tein kaikki lapsen ruoat itse ja aina siis suuren satsin pakkaseen (poika ollut aina kova syömään). Peruna ei tosiaan tykkää pakkasesta jos mukana ei ole muuta... Olen tehnyt aina kaikkia sekoituksia ihan mututuntumalla, seuraavia olen sekoitellut eri variaatioina:
bataatti
peruna
kukkakaali
porkkana
paprika
parsakaali
herne-maissi tai herne-maissi-paprika (pakaste)
sipuli
En tiedä unohtuiko joku ... lihat, kalat ja broilerit erikseen keittänyt jääpalarasiaan ja sekoitellut sekaan lämmitysvaiheessa... Nykyään syödään jo "aikuisten ruokia", mutta pienennän suolapitoisuutta sekoittamalla aina joukkoon itse tehtyä kasvissosetta. Enkä muutenkaan tee enää niin sosetta vaan keitän pieninä paloina tai raasteena ja hiukan muussaan jos tarvis.

Sipulia..? En ole ajatellutkaan. Kuinka pienelle lapselle annoit? Meillä tuollainen viisikuiten poitsu.
Entä mitä kalaa, lihaa olet antanut. Sekin tulee pian kyseeseen, siksi kiinnostaa.

Nimimerkille "me täällä":

Täysimetin 6kk ja aloitin sitten bataatilla ja hissukseen etenin, en muista koska sipuli tuli kehiin, olisko ollut 8-9kk iässä. Siihen kyllä kannattaa totuttaa koska sitä on niin monessa ruoassa sitten isompanakin.

Kalasta olen keittänyt vain seitä, pitäisi kyllä myös lohta ym. (en syö itse lainkaan kalaa, mutta lapsi syö kahdesti viikossa...) Olen ostanut kaupasta pakastetta, jossa on neljä sadan gramman palaa, on tosi kätevä keittää vaikka pala kerrallaan... Sitten olen ihan keittänyt naudan paistijauhelihaa ja broilerin paistijauhelihaa (vai millä nimellä sitä myydään). Possun olen ostanut fileenä ja jauhattanut tiskillä jauhelihaksi. Hirven lihaa saatiin isovanhemmilta, se oli ihan paistina ja koitin sitä muussata itse. Lammasta tai muuta ei olla kokeiltu, voisi kyllä.

Nyt kun lapsi jo yli 1v ja syö kaikkea, niin olen tehnyt aika paljon erilaisia pataruokia mitä kaupasta saa niitä pusseja, joihin itse lisätään vain liha/broileri. En edelleenkään ruskista lihaa pannussa vaan keitän ja sitten muut aineet perään. Ja syöttövaiheessa lisään jonkin verran (aluksi yli puolet, nyt ehkä alle) niitä omia soseita vähentämään suolapitoisuutta. Meillä on syöty ainakin italian pataan, texmex pataa, perunapataa, itämaista pataa... Ja kinkkukiusausta, lihapullia, ... Näitä kaikkia on helppo tehdä pakkaseen.

Meillä on tehty kans paljon soseita itse. Olen aina pakastanut ruuat pilttipurkkeihin ja laittanut lihatkin jo sekaisin kasvisten kanssa ennen pakastusta. Siis olen ensin keittänyt lihat erikseen ja sekoittanut soseutusvaiheessa. Lihasoseita on tehty broilerin ja naudan jauhelihoista ja sika-naudasta. Seitä voisi seuraavaksi laittaa, hyvä idea.
Laitan kattilan tosi vähän vettä keittovaiheessa, ettei tarvitse sitten kaataa keitinvettä ollenkaan pois ja menettää siihen liuenneita vitamiineja. Siis kasvikset eivät edes peity, vaan päälliset kypsyy höyryssä. Meillä on kasviksista käytetty perunaa, porkkanaa, parsa- ja kukkakaalia, sipulia, kesäkurpitsaa ja bataattia.

Käytättekö maissisoseeseen pakkasmaissia, siis sitä pussimaissia? En ole tajunnut, kai sitä voisi laittaa. Sipulia meillä syötiin jo alle kuusikuisena. Hedelmiä en ole koskaan keittänyt, vaan antanut kypsyä huoneenlämmössä hyvin ja sitten soseuttanut. Hedelmäsoseita olen tehnyt päärynästä, banaanista, omenasta ja mangosta.

Lihaa ei välttämättä tarvi ostaa jauhelihana, jos omistaa sauvasekoittimen. Paloiksi leikattu ja keitetty liha kyllä soseutuu ihan nätisti sauvasekoittimella. (paitsi tietysti jos jauheliha on halvempaa? no ainakin jos ei ole lihatiskiä,jossa voisi jauhattaa)

Esim kanaa voi kypsentää myös uunissa ja sitten jauhaa.

Me otettiin sipuli ruokavalioon 8-kuisena kun vauvalle tuli selvästi helposti ilmavaivoja. Lihoista aloitimme kanalla joskus 6-7-kuisena, sitten nautaa ja possua. Nyt vasta 8-kuisena otimme kalan. Varmaan olis voinu ottaa aikaisemminkin.

Edelliselle: Pakkasmaissia olen keittänyt ja soseuttanut, tosin survoin soseen vielä siivilän läpi kun maissin kuoret tekivät soseesta jotenkin ikävän tuntuista.

Esim. banaania ja kiiviä voi antaa vauvalle helposti suoraan hedelmästä lusikalla raaputtamalla, ei tarvi sen kummemmin soseuttaa.

Meillä alettiin antaa tuoreita hedelmiä ja vihanneksia puolivuotiaana, sitä ennen keitettiin. Sipulia oli keitinvedessä usein ihan pienestä asti. Varmaan niillä main, kun liha tuli kuvioihin, jätin sipulit soseeseen. Antaa tosi kivasti makua, ja meillä on maha kestänyt. (Sipuli ja valkosipuli ovat myös terveellisiä!!) Mauttomia soseita lapsonen ei ole koskaan suostunut syömään. Tilliä, persiljaa ja basilikaa olen myös käyttänyt tuoreina makua antamaan.

Yksi suosikki, jota en täällä huomannut mainittavan, oli meillä palsternakka-pinaatti. Keitin palsternakan paloina pehmeäksi, ja lisäsin tuoreet pinaatinlehdet ihan siinä lopussa, että vain pehmenivät, mutta luulen ainakin osan vitamiineista säilyneen.

Alkuperäinen kirjoittaja gop:
Meillä alettiin antaa tuoreita hedelmiä ja vihanneksia puolivuotiaana, sitä ennen keitettiin. Sipulia oli keitinvedessä usein ihan pienestä asti. Varmaan niillä main, kun liha tuli kuvioihin, jätin sipulit soseeseen. Antaa tosi kivasti makua, ja meillä on maha kestänyt. (Sipuli ja valkosipuli ovat myös terveellisiä!!) Mauttomia soseita lapsonen ei ole koskaan suostunut syömään. Tilliä, persiljaa ja basilikaa olen myös käyttänyt tuoreina makua antamaan.

Yksi suosikki, jota en täällä huomannut mainittavan, oli meillä palsternakka-pinaatti. Keitin palsternakan paloina pehmeäksi, ja lisäsin tuoreet pinaatinlehdet ihan siinä lopussa, että vain pehmenivät, mutta luulen ainakin osan vitamiineista säilyneen.

Meillä on kotona neuvolasta saatu lista ei-sallituista ruuista alle 1-vuotiaalla. Siinä ei suositeltaisi pinaattia, eikä aikaisemmin mainittuja herneitäkään.
Mutta entäs kun siellä lukee kaalit, mutta kuitenkin neuvolat suosittelee parsa- ja kukkakaalia.hmm..?

neuvolan ohjeisa KIELLETTIIN pinaatti ja herneet alle vuoden ikäseltä. Kaaleja varoen. Tosi vaikeaa rsombailla lastenruokaviidakossa, kun yhtäällä sanotaan yhtä ja toisaalla toista.

QUOTE=j..;9170535]Meillä on kotona neuvolasta saatu lista ei-sallituista ruuista alle 1-vuotiaalla. Siinä ei suositeltaisi pinaattia, eikä aikaisemmin mainittuja herneitäkään.
Mutta entäs kun siellä lukee kaalit, mutta kuitenkin neuvolat suosittelee parsa- ja kukkakaalia.hmm..?[/QUOTE]

Bataatti
porkkana
peruna
kukkakaali
parsakaali
sipuli valkosipuli
palsternakka
kesäkurpitsa

kalaa
broileria
naudanlihaa
riistaa

näitä kaikkia vaihtelevasti
Maustan keitin veden kokonaisella pippurilla ja
laakerinlehdellä
Käytän myös yrttejä makua antamaan.
Nyt, kun lapsi alkaa olla 10 kk:tta niin alan totuttaan häntä pikkuhiljaa samaann ruokaa, kuin mitä itse syödään. Tosin ei niin vahvoilla mastettuja ja ilman suolaa. Nokare voita ruoan seassa antaa myös hyvin makua ja lapsi syö ruoan mieluummin.

Minä olen keittänyt vähän kaikkia mahdollisia yhdistelmiä lähinnä seuraavista:
peruna
bataatti
porkkana
parsakaali
kukkakaali
kesäkurpitsa

porsas
nauta
kana
kalkkuna
seiti
lohi

Mausteina tilliä, persiljaa, basilikaa, sipulia ja valkosipulia näihin pikku hiljaa totutellen. Lähempänä yhtä ikävuotta olen alkanut käyttää myös herne-maissi-paprika -tyyppisiä pakasteita sekä riisiä ja makaroonia.

Alle 1-vuotiaalle ei missään tapauksessa nitraattipitoisia kasviksia eli punajuurta, pinaattia, kiinankaalia, lanttua, naurista, lehtisalaattia, raparperia, retiisiä.
Parsakaali ja kukkakaali eivät sisällä nitraattia ja ovat muutenkin keitettynä suhteellisen mietoja, siksi niitä suositellaan. Pakastettu tai tuore herne ja papu käy pieninä määrinä, kunhan ei koko sosetta niistä tee, samoin keräkaali.

Omenan ja päärynän koverran perunankuorimaveitsen kärjellä, tulee semmoista sohjoa ja varsinkin päärynässä paljon mehua. En siis kypsennä lainkaan, ihan vaan suoraan kuoritusta hedelmästä koverran. Tarjoan semmoisenaan tai esimerkiksi luumun, banaanin tai porkkanan kanssa.

Kesäkurpitsan höyrytin kuorineen puolikkaina (pitkittäin puolitettuna) ja pusersin siivilästä hieromalla paloja siivilää vasten. Siis se pitkä lötkö siivilään kuoripuoli ylös ja painellaan, tulee hyvä rakenne.

Yhteistyössä