Soseiden maustaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyty86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tyty86

Tunnettu jäsen
28.01.2008
3 491
64
48
Kuopio
Eli kun tyttö tulee 4kk ikään, niin ajattelin rueta totuttelemaan sitä soseisiin =) bataattia, porkkanaa, maissia jne. Mutta oletteko laittanut mitä mausteita ruokiin?

Esim. voiko sipulia keittää porkkanan kanssa? Suolaa ei tietenkään saa laittaa, mutta onko kaikki mausteet kiellettyjä vai voiko jotain mausteita käyttää soseissa?

Tyty ja tyttö 3kk

sipulia voi käyttää, mutta aloita varovasti. se aiheuttaa helposti ilmavaivoja.
minä olen käyttänyt yrttejä esim, persiljaa ja basilikaa. kyllä kai kaikkea paitsi suolaa voi käyttää, mutta varovasti koska vauvan suolistolle on jo iso asia pelkästään ne kiinteät ruuat. ja ehkä kannattaa aloittaa ensin ilman mausteita, että selviää mahdolliset allergiat ja vauva tottuu ihan perus makuihin.

Yellow kiitos =) ajattelinkin alussa mennä ilman mausteita, mutta sitten kun tyttö kasvaa ja sosemäärät kanssa niin jos rupeaisi maustamaan. Ja tosiaan tuon sipulin tiesinkin olevan ilmavaivoja aiheuttava :/ ja senkään vuoki en heti alussa sitä laita mihinkään kun tyttö on herkkä vatsainen.

Itse en vielä tuossa vaiheessa edes tajunnut laittaa mitään maustetta, mutta kun soseita sitten osattiin oikein kunnolla syödä 6kk aloin laittaa makua mukaan.

Soseisiin laitoin hippusen joko sipulia tai sitten aavistuksen kuivattua valkosipulia keittämis vaiheessa. Käytin myös basilikaa ym mietoja yrttejä.

Puuroon totuttelussa meni järki, mutta sitten ajattelin, että eihän tämä juuri miltään maistu edes hedelmä soseen kanssa ja aloin laittaa himppusen vaniljaa tai kanelia mukaan...toki alkuun hyvin vähän, mutta ei noistakaan mitään tullut ja poika rakasti varsinkin kanelia =)

Varovaisesti kokeillen aina yrtti tai muu mauste kerrallaan ihan kuten ihan tuon ruoan kanssakin...suola ja hunaja on boikotissa 1v asti =)

4 kk soseisiin ei vielä mausteita, mutta sitten myöhemmin kannattaa kaupassa katsoa mallia valmissoseista, niissähän on kaikki ainesosat lueteltu ja itse kopsasin niitä talteen ja tein sitten kotona vastaavista aineksista...

Mä oon tehny soseita tytölle 3,5 kk lähtien, aluks oli vaan aina yhtä makua, sit pian kahta tai kolmea ja sit aloin maustamaan. Lähinnä oliivi- tai auringonkukkaöljyllä, mustapippurilla, sipulilla ja persiljalla. Tänään tein esim. curry-kanaa, eli kanaa, riisiä, porkkanaa, omenaa, parsakaalia ja keitinveteen teelusikallinen currya. Katsotaan mitä tyttö tykkää. :) Maistoin sosetta ja se curry maistuu tosi miedosti, mun suuhun vaan pieni aavistus sitä makua. Ja sit tein kasvissosetta johon voi heittää pakkasesta kalaa, siihen laitoin vähän tilliä. Mietoja makuja, mut pikkuhiljaa totutan mausteisiinkin. :) voihan se ruoka maistua välillä vähän erilaisellekkin. VAlkosipulia en oo viel koittanu, sitä sit ehkä seuraavaks.

Kuitenkin haluan sitten kun tyttö syö samaa ruokaa kun me, että on tottunut mausteisiin. :)

Yhteistyössä