Sormivärit

Footballers Wife

Aktiivinen jäsen
26.06.2005
2 238
0
36
Ostin tänään lapsille sormivärit, kun mulla on ollut sellainen päähänpinttymä, että niillä lapset vois kehittää luovuuttaan. No, hyvin meni kaikki vähän aikaa, iso muovialusta oli levitettynä olohuoneen lattialle, paperit, värit ja lapset siinä puolialastomana =) Sit alettiin aukomaan purkkeja ja poika käsitti, että värit on sellaisia "kerralla kaikki ulos purkista" -värejä... Yritin kovasti kannustaa ja ohjata maalailuun, mutta niin siinä loppujen lopuksi kävi, että kaikki oli yhtä sotkua. Paperit tarttui toisiinsa kiinni, värit levisi pitkin lattiaa ja samalla kun pesin tyttöä juoksevan hanan alla, poika juoksi jalkapohjat oranssina pitkin olohuonetta....! :o Muutama karjahdus ja poika pinkaisi kylpyhuoneeseen, ovenpielet sinisenä, matot täynnä jalanjälkiä \|O

Tais olla meille riittävästi luovuutta tuossa, ainakin vähäksi aikaa. Miten teillä paikat pysyy puhtaana, jos maalataan sormiväreillä? =)

Se tv-mainos on kyllä aivan ihana, missä kaikenlainen lika nähdään vain elämään kuuluvana, niinhän näistä sotkuista pitääkin ajatella. Olihan se huippua, kun poika sanoi riemuissaan "tämä on KIVAA!" (se oli ennen sitä juoksulenkkiä) =)

Onhan se ihan tosi ettei paikat tahdo pysyä puhtaina. Me maalataan kesällä paljon ulkona ja ajattelin nyt kokeilla miten kylpyhuoneessa onnistuisi maalaminen. Ne jalan jäljet lattiassa on kyllä ihanan näköiset ja pienet kädenjäljet ovenpielissä. =)

Tähän asti se on onnistunut ihan hyvin. Ollaan istuttu keittiön pöydän ääressä maalaamassa. Ehkä tää menee helpommin kun on vaan yksi taiteilja ja hänkin on vasta kaks ja puol vuotias.

Kivaahan se on. :)
Saitko muuten värit pois lattioilta ja muualta?

Meillä homma tehdään ulkona. Teen värit itse ja lapset eivät maalaa niillä, vaan sekoittavat niitä käsillään ja sotkevat niin paljon kuin haluavat. Iso muovi nurmikolle ja sinne mutama purkillinen erivärisiä mössöjä -hauskaa on! Siinä oppivat myös, mitä värejä tulee, kun eri värejä sekoitetaan keskenään. Lopuksi otetaan letku tai sanko esille ja pestään enimmät sotkut ulkona ennen kylppäriin siirtymistä.

Meillä vain yksi lapsi ja onnistunut mainiosti niin että paan syöttikseen istuun(vaikka poju jo siihen aika iso)->2v10kk, ja laitan eka sanomalehteä alle siihen pöydälle ja sitten aina yksi iso paperi kerrallaan eteen. Laitan paprun reunoille ne purkit jotta papru pysyy paikallaan. Kun poju valmis, tulee paperin vaihto :) :wave:

Meillä maalataan keittiön pöydän ääressä. Ongelmana on se, ettei yksikään muksuista jaksa keskittyä hommiin 10 minuuttia pidempään. Esikoinen (5v) jaksaa jo väsätä "teoksia", mutta pienemmät (3v ja 2v) tahtovat enemmän tosiaan vaan sotkea. Aikuisen on ehdottomasti oltava valvomassa touhua. Kun pöydän äärestä poistutaan, muksut lähestulkoon kannetaan vessaan käsien pesulle... tai suihkuun ;) .

Meillä kaikki kynät, värit, maalit sun muut on visusti yläkaapissa, etteivät vahingossakaan joudu vääriin käsiin... tai lähinnä vääriin "pintoihin". Mutta luovuutta meillä harrastellaan paljon eikä siis lapsilta kielletä sormiväreilläkään "sotkemista".

Meilläkin taiteillaan keittiön pöydän ääressä. Ehdoton sääntö on, että sottaisilla käsillä ei lähdetä juoksentelemaan mihinkään. Aika hyvin on pysyneet paikat kunnossa, ei mitään suurempia sotkuja oo tullu... Meillä sormiväreillä maalaaminen on ehdottomasti lasten mielipuuhaa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2005 klo 23:25 Lari kirjoitti:
Tähän asti se on onnistunut ihan hyvin. Ollaan istuttu keittiön pöydän ääressä maalaamassa. Ehkä tää menee helpommin kun on vaan yksi taiteilja ja hänkin on vasta kaks ja puol vuotias.

Kivaahan se on. :)
Saitko muuten värit pois lattioilta ja muualta?

Yhteen pieneen kylppärin edusmattoon jätin jäljet, ajattelin, että mitä ne siinä haittaa =) =) Muuten lähti tuoreeltaan pyyhkimällä.

Ensi kerralla ehdottomasti pöydän ääreen ja kokovartaloessu eteen =) Meillä on ollut vastaavia ongelmia sotkun kanssa myös kun on taiteiltu muovailuvahalla. Sillä saa kans täyttä tuhoa aikaan... =) Ehkä nuo meidän mukulat (reilu 3 ja 1,5) on vielä vähän liian pieniä.

Minä sain vihdoin järjestettyä lapsille oman askartelupöydän halkolaatikon päälle, niin ei tarvitse stressata ruokapöydän sotkeentumisesta. On kiva, että lapset saavat touhuta niin ettei tarvitse ihan kauheasti välittää sotkemisesta. Mutta sormivärihommat ollaan tosiaan tehty yleensä ulkona kesällä. Aurinko myös kuivattaa taideteokset nopeammin.

Minä ojennan sinulle mitalin että olet kahden näinkin pienen lapsen kanssa jaksanut ylipäätään lähtä sormiväreillä "leikkimään" :laugh: , anteeksi, mutta tämä oli aivan hulvaton juttu ja minusta kivalla tavalla hauska :D . Saanhan anteeksi hilpeyteni? :ashamed: En tiedä kuinka itse olisin aikoinani toiminut kun nämä kaksi olivat pieniä, mutta minua "varoitettiin" sormiväreistä kun otin tämän aiheen puheeksi erään tuttavan kesken. Hän nimittäin neuvoa minua tekemään tuota hommaa lasten kanssa (vahtien heitä) kylpyhuoneen lattialla, näin myös tehtiinkin ja kivasti sujui. Olen ikuisesti kiitollinen tällä naisihmiselle että neuvoi minua kun tuolloin mulla ei ollut vielä hermoja ollenkaan B) Tässä aloin ihan miettimään että olenkohan koskaan maalannut kuopuksen kanssa sormiväreillä :ashamed: , minä rontti onneton olen tullut laiskaksi! Täytyykin tarkistaa millaiseksi ne vuosien vanhat sormivärit on menneet :o Voi kyllä olla näky ja haju :\|

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2005 klo 22:36 Meduusa kirjoitti:
Minä ojennan sinulle mitalin että olet kahden näinkin pienen lapsen kanssa jaksanut ylipäätään lähtä sormiväreillä "leikkimään" :laugh: , anteeksi, mutta tämä oli aivan hulvaton juttu ja minusta kivalla tavalla hauska :D . Saanhan anteeksi hilpeyteni? :ashamed: En tiedä kuinka itse olisin aikoinani toiminut kun nämä kaksi olivat pieniä, mutta minua "varoitettiin" sormiväreistä kun otin tämän aiheen puheeksi erään tuttavan kesken. Hän nimittäin neuvoa minua tekemään tuota hommaa lasten kanssa (vahtien heitä) kylpyhuoneen lattialla, näin myös tehtiinkin ja kivasti sujui. Olen ikuisesti kiitollinen tällä naisihmiselle että neuvoi minua kun tuolloin mulla ei ollut vielä hermoja ollenkaan B) Tässä aloin ihan miettimään että olenkohan koskaan maalannut kuopuksen kanssa sormiväreillä :ashamed: , minä rontti onneton olen tullut laiskaksi! Täytyykin tarkistaa millaiseksi ne vuosien vanhat sormivärit on menneet :o Voi kyllä olla näky ja haju :\|

Etsin niitä värejä paristakin kaupasta ennenkuin löysin. Lopulta kun löysin ne, ne oli asetettu alimmalle hyllylle tuskin havaittavasti esille. Nyt ymmärrän miksi! Äidit, joilla on sinniä hakea värejä niinkin kauan, myös jaksavat lasten aikaansaamat seuraamukset... :laugh:

Kylpyhuoneen lattia kieltämättä voisi olla paras paikka moisille harrastuksille =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2005 klo 22:43 Footballers Wife kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2005 klo 22:36 Meduusa kirjoitti:

Etsin niitä värejä paristakin kaupasta ennenkuin löysin. Lopulta kun löysin ne, ne oli asetettu alimmalle hyllylle tuskin havaittavasti esille. Nyt ymmärrän miksi! Äidit, joilla on sinniä hakea värejä niinkin kauan, myös jaksavat lasten aikaansaamat seuraamukset... :laugh:

Kylpyhuoneen lattia kieltämättä voisi olla paras paikka moisille harrastuksille =)

Haa, olitkin paikalla samaan aikaan...hyvä että otit tuon huumorin kannalta :D Hyvä pointti tuo värien paikasta kaupassa B)

Yhteistyössä