Sormiruuasta

Hei!

Tyttäremme on innostunu sormiruuasta ja se on ihan hyvä juttu :heart:

Mutta muutamia käytännön vinkkejä kaipaisin.

Miten teette sormiruuan silloin kun sitä ei voi perheen muusta ruuasta ottaa erikseen?

Meillä alkaa olla ihan hyvä valikoima kasviksia, mitä voin sormiruuaksi tehdä. Lihaa en uskalla paloina antaa vaan sen teen edelleen soseena. Otan paria laatua sosetta pakkasesta sulamaan, mutta lisäksi joka ruualle sormiruokaa.

Pakastevihannespusseista saa helposti mikrossa.

Miten tuoreista kasviksista kannattaisi?

Miten mikrossa keitetään esim. perunaa ja porkkanaa? Kun äsken kokeilin kuorittua perunaa ja porkkanaa niin perunaan tuli kuori. Vai pitääkö pottu keittää aina kuorineen?

Kokeilin bataattia pakastaa paloina ja siitä tuli ihme liisteriä, joka on tosi pehmeää sulatettuna.

Pasta menee sormiruokana tosi hienosti, mutta oletteko koittaneet pakastaa pastaa? Meillä on kyllä 5 minuutin pastaa, mutta silti en jaksaisi joka päivä keittää sitä vajaata ½ desiä.

Kun siis kaikki lusikalla syöminen on tytöstämme tällä hetkellä tylsää. Puuron kanssakin usein pitää olla hedelmänpaloja, että tyttö saa niitä laittaa itse suuhun ja äiti yrittää puuroa joka välissä kun suu on auki.

Kaikki vinkit otetaan vastaan :flower:
 
Minkäikäinen lapsi sulla on?

Mä tein ruokaa jota lapsikin voi syödä. Eli jätin vaan suolan pois. Ja annoin sitä sitten lautaselle mistä napsi itse sormin suuhunsa.

Keitot ja kaikki söi itse, jätin vaan liemen laittamatta :)

Makarooni/peruna säilyy kyllä 2-3pvää jääkaapissa jos sitä keittää vähän enemmän kerrallaan.
 
Kiitos vastauksesta. Juu, jäikin ikä pois. Tyttö on 9 kk.

Meillä ei ole ollut vielä mitään mausteita otettu. Meillä on ollut aika paljon allergiaepäilyjä ja menty aika hissukseen kun välillä palailtu taaksepäin.

Me tykätään paljon laatikkoruuista ja kalasta, mistä ei saada tytölle omaa annosta. Mutta ehkä meidän pitää alkaa syömään enempi sellaista mistä saa tytöllekin samaa. Kasviksia keitetään usein ja niistä saa aina helposti hänellekin.
 
Meillä on maitoallergia ja muita allergiaepäilyjä, joten lastenlääkäri kielsi, että kalaa ja kananmunaa ei saada vielä kokeilla. Ne otetaan sitten kai vuoden ikäisenä.

Laatikoihin käytetään kaurakermaa, täytyykin selvittää että saako sitä antaa jo tytölle.

Osaatko sanoa, että miten sormiruuan syöminen vaikuttaa ruuan imeytymiseen yms.? Kun nyt menty pelkällä sormiruualla + puurot, niin kakan mukana tulee milloin mitäkin sulamatonta ruokaa. Lisäksi mun täytyy varmaan saada soviteltua yksi imetyskerta lisää vuorokauteen kun ruuan kanssa ei suostu juomaan ja nestettä menee aika vähän vuorokaudessa.

Mutta eiköhän se tästä, ainakin nyt ollaan saatu pienellä vaivalla tytölle ruuat joko meiltä tai ominaan.
 
Kuulostaa aika tutulta... Meidänkin tyttö 9kk innostunut nyt niin itse syömisestä,että soseet eivät maistu enää ollenkaan. Pieni huoli tässä ollut saako tarpeeksi ruokaa, kun ruvennut syömään niin linnun annoksia.Rinnalla käy kyllä edelleen aika tiuhaan, onneksi!

Meillä neiti napostelee mm.leivän palasia (suunnitelmana nyt olisi tehdä itse,että saisi täysin suolatonta),maissia,herneitä,pastaa,kurkun palasia,keitettyjä kasviksia,marjoja. Banaani on nyt ollut suurta herkkua,sitä suostuu ottamaan jopa minun kädestäni, kun omasta meinaa luiskahtaa...

Edelleen tarjoan aina aterialla jotain sosetta,jos vaikka suostuisi syömään muutakin.Eiköhän tämä joku vaihe ole ja ruoat maistuvat kohta taas paremmin...
 
Hei Aapuli :wave:

Meillä kyllä varmaan syödään ihan hyvin, ainut mikä minua mietityttää on tuo neste. Soseisiin sai aika paljon nestettä kuitenkin ja nyt tyttö käy rinnalla 4 kertaa päivän aikana. Ja nokkamukista ei juo. Osaa kyllä, mutta ei vain halua juoda.

Sinänsä sormiruokailu on mulle ok, mutta saisi tarvittaessa suostua sen lusikankin ottamaan.

Mä tein itse teeleivän ohjeella leipää (suolatonta), mutta se ei oikein maistu. Muuta leipää ei olla vielä kokeiltu.

Pasta, kasvikset, hedelmät ja marjat maistuu. Tuntuu, että söisi niin kauan kuin ruokaa eteen laittaa :D Mutta mä jämähdin tavallaan samoihin niin siksi tein aloituksen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Pasta, kasvikset, hedelmät ja marjat maistuu. Tuntuu, että söisi niin kauan kuin ruokaa eteen laittaa :D Mutta mä jämähdin tavallaan samoihin niin siksi tein aloituksen.
No mutta eihän tässä ole ongelmaa, jos kasvikset ja pasta/peruna/riisi maistuu. Kai teillä on jotain lihojakin kuvioissa? Hyviä ruokia saa koostettua kun laittaa vihanneksia ja lihaa lautaselle :)

ja muistakaa että kiinteä, sormiruoka on tuhdimpaa tavaraa kuin soseet joissa on reilusti vettä. Joten ruokamäärää soseiden ja sormiruuan välillä ei voi vertailla suoraan :)

niin ja se vielä että lapsi osaa kyllä melko hyvin säännöstellä omaa ruokamääräänsä, jos hänelle annetaan siihen mahdollisuus.
 
Ei tässä periaatteessa olekaan ongelmaa, muuta kuin mietin, että kuinka on järkevin ruokia valmistaa silloin kun sitä ei saa meidän omasta ruuasta. Koska mä jotenkin jumituin tekeen vaan mikrossa porkkana-kukkakaali-parsaa. Kun marjoista on otettu esim. mustikka ja vadelma ja hedelmistä päärynä ja banaani. Niin tuleehan siinä samaa paljon.

On meillä lihoja possu, kana, kalkkuna ja nauta että niitäkin voidaan vuorotella.

No sitä oon aatellutkin, että nämä on tuhdimpaa tavaraa. Ja neiti vetelisi vaikka kuinka paljon kun vaan eteen pöydälle laittaa. Aamulla söi liikaa banaania ja tuli oksennus.

Tuntuu, että tuo tyttö on kyllä kaikkiruokainen, kunhan sen saa omin käsin suuhun laittaa :D
 
Osaatko sanoa, että miten sormiruuan syöminen vaikuttaa ruuan imeytymiseen yms.? Kun nyt menty pelkällä sormiruualla + puurot, niin kakan mukana tulee milloin mitäkin sulamatonta ruokaa.

Tätä kyselin tuolla ylempänä, osaako joku siihen vastata? :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Osaatko sanoa, että miten sormiruuan syöminen vaikuttaa ruuan imeytymiseen yms.? Kun nyt menty pelkällä sormiruualla + puurot, niin kakan mukana tulee milloin mitäkin sulamatonta ruokaa.

Tätä kyselin tuolla ylempänä, osaako joku siihen vastata? :attn:
no riippuu tietenkin ihan siitä miten paljon on jo hampaita. Koska kokonaisista paloista tehtyä ruokaa pitää jauhaa kunnolla jotta se hienontuu ja siihen sekoittuu sylkeä. Tällöin ruoka myös sulaa paremmin. Ja jos ei vielä ole kunnolla hampaita, todennäköistä on että tulee nieleskeltyä enemmän paloja eikä ne sitten sula kokonaan.

Soseruokahan on jo valmiiksi niin sileää mössöä ettei tarvitse kun nieleskellä menemään. Ei sieltä kakasta sitä sosetta sitten erota vaikkei siitä joku ainesosa olisikaan sulanut/imeytynyt.
 
Hampaita on alhaalla vain kaksi ja ei niillä pureskele kyllä yhtään. Muussaa siis ikenillä, kielellä kitalakeen tai jotain.

Huomaa kyllä tosiaan kakasta, että mikä meidän menu on ollut. Mutta toivottavasti pärjäilee sillä mitä siitä sulaa.
 
Pieni välikommentti, kun Sompio kyselit ruuan sulamisesta. Syljen entsyymit eivät kuitenkaan ole ratkaisevassa osassa ruuansulatuksessa, onneksi. Toki pienen vauvan suolisto ei oo vielä täysin kehittynyt, että se sylkikin saattaa auttaa.

Mut esim. maissi tulee esim. kälyn 2v tytöllä edelleen sulamattomana ulos. Meiän tytöl (8,5kk) oon huomannu et myös paprika tulee suhteellisen alkuperäses muodossaan ulos :)

Kuitenkin joku maissi, paprika sun muut on aika pikkusia "mausteita" ruokavaliossa, et en ois huolissaan niistä sattumista kakassa. (Onhan niitä aikuisiälläkin vielä...) Kasviksista tarkkailisin oikeestaan palojen kokoa. Isompia paloja voi olla työläämpi sulattaa -> kakan koostumus muuttunee. Uskoisin kans että siellä voidaan olla huoletta :heart:
 

Yhteistyössä