Sormiruokailu, vinkkejä kaivataan

Olen tässä mietiskellyt tuota sormiruokailua ja sen aloittamista.
Kertokaahan miten toimitte? Millaista ruokaa ja millaisina paloina? ym. Mitä pitää älytä ottaa huomioon?

Meidän tyttö on nyt vajaa 6kk, ja olen haaveillut että kunhan alkaa istua syöttötuolissa niin alkaisin antaa myös sellaista ruokaa jota neiti voi itse syödä. Eli olisi yhtä aikaa vanhempien kanssa ruokailemassa... :)
Joten vinkkejä, kiitos!
 
Mä en tarkkaan muista millä aloitettiin sormiruokailu, mutta taisi syödä bataattia, porkkanaa, perunaa ja parsakaalia ehkä aluksi. Eikun banaania varmaan eka ja sitten muita.

Meillä söi eka sylissä ja sitten syöttötuolissa. Söi itseasiassa aika pian kaikkia vihanneksia/juureksia mitä mekin ja oli kyllä helppoa ruokailu :D

Aika pian 6 kk:n jälkeen aloitettiin, en muista tarkkaan.

*muoks* Olipa vastaus :D
Mutta siis itse sosevaihe jäi tosi lyhyeksi ja pian annoin makaronia yms. Lihanpaloja emmin pitkään, mutta nekin meni tosi hyvin n. 10 kk:n iässä kun en aikaisemmin uskaltanut antaa.

Mä annoin joko selkeästi pieninä paloina, mitä ei tarvinnut pureskella tai sitten selkeästi isona palasena, että oli pakko pureskella. Ei siis tukehtumisvaaraa paloihin.

Meillä mentiin aluksi sose+sormiruokalinjalla kun en pelkkään sormiruokaan uskonut aluksi.
 
meillä poika on 1v1kk eikä vieläkään suostu laittamaan mitään ruokaa itse suuhun. kaikki lelut kyl menee,mut mitään pieniä osia ei laita suuhun. mut kaippa tuo tuosta joskus vielä innostuu itsekin syömään. x) olen kyl siitä 6kk iästä lähtien koittanut laittaa ruokaa eteen, mut leikkii sillä vain ja heittelee lattialle.
 
En muista itsekkään millä aloitettiin, mutta kasviksilla kuitenkin.
Eli kypsensi porkkanan paloja, bataattia, pottua, kukkakaalia, parsakaalia jne. oikein pehmoiseksi, kun ei ollut kuin pari hammasta.
Sitten aloin lisätä käsiruokaan esim. leivän paloja, hedelmiä, Bansku on tosi hyvä, marjoja, herneitä, paprikan paloja, maissia jne.

Nykyään on siis pian 11kk ja alkanut syömään samaa ruokaa kuin mekin, ilman suolaa vielä, mutta jätän potut ja lihat sen kokoisiksi, että voi ne noukkia joko sormiin tai lusikkaan.

Ja käsiruoaksi sopii myös raastesalaatit, porkkanaa vaikka ananaksen kanssa, miksei ilmankin, kurkkuraastetta, kesäkurpitsaa jne. Kaikenmoista voi tarjota ja jos vauveli vaikuttaa kovin epäileväiseltä, niin meillä ainakin on tepsinyt se, että minä syön myös sormin sieltä kiposta, ikäänkuin toiminut "hänen ylhäisyytensä" koemaistajana :D
 
Mä oon antanu alkuu bataattia lohkoina,porkkana tikkuja ja kesäkurpitsakiekkoja,paprikatikkuja, tomaatinlohkoja,lihaa isoina paloina yms kouraan sopivaa. Samoin leipää maisteltavaksi. Mansikat oli herkkua. Ananas (kokonaisesta leikattu) on kätevä sellasena isona pötkönä.
Sit kun onnistu pinsettiote 8kk iässä,nii alko mennä pikkupalat,makaronit,marjat, lihamurut yms. Joo,ja maissitangosta leikattu kiekko on muute nasta! Sitä on ihana järsiä vaikkei hampaita olis ku kaks niinku meillä! Yllättävän hyvin muksu saa siitä maissit irti! Nyt (9kk) menee nii isot könkäreet ku pikkupalat ja syödään pääosin samaa ruokaa koko sakki.

Ja jos joku ei heti maistu,nii ei kannatte ainakaa huolestua ettei tykkää :) Meilläki saattaa yks pv kelvata vain makaronit ja lihat mut seuraavana veteleekin kasviksia minkä ehtii. Hauskintahan tässä onki seurata tota valikoivuutta, nirsoilua,himoa johonkin (ettei meinaa housuissa pysyä), ahmimista,närppimistä,maiskuttelua ja mutustelua :)
 
Kiitos vastauksista!
Eniten mietityttääkin tuo, että minkäkokosia paloja uskaltaa antaa... Meillä ei vielä oo yhtään hammasta, tosin ei me vielä olla sormiruokailemassakaan :) Mutta kaipa se pitää sitten pikkuhiljaa vaan kokeilla tarjota kaikkea, ehkäpä se tämä äitikin ymmärtää sitten kun näkee että osaako se neiti syödä mitäkin ja miten hyvin... :)
 
Suosittelen ehdottomasti Gill Rapleyn kirjaa: Omin sormin suuhun! Siinä kerrotaan ihan käytännössä, miten aloittaa sormiruokailu.

Kolme nyrkkisääntöä on:

1. Lapsi osaa istua tukevasti, joko sylissä tai syöttötuolissa. Ei kannata antaa sormiruokaa esim. sitteriin tai vastaavaan, missä lapsi on puoli-istuvassa asennossa, koska tällöin tukehtumisriski kasvaa.

2. Lasta ei jätetä ikinä yksin syömään.

3. Lapselle ei anneta liian pieniä tai kovia paloja syötäväksi, esim. pähkinöitä.

Tässä mielenkiintoinen blogi aiheesta: http://lenniledweaning.blogspot.com/

Me aloitimme sormiruokailun 6 kk:n iässä. Porkkana oli ensimmäinen ruoka-aine. Sen jälkeen kokeiluja laajennettiin aika nopeasti kaikkiin vauvoille sallittuihin aineisiin. Ainoastaan kananmunan kokeilu jätettiin myöhemmäksi. Annoin porkkanan n. 5 cm:n mittaisiksi tikuiksi leikattuina. Keitin ne al denteksi, eli ei liian pehmeäksi, jottei pala mössöytyisi vauvan kädessä.

Jonkin verran tarjosin myös sileää sosetta, mutta se ei kelvannut. Puurot syötin lusikalla, aika pian siirryttiin jo normi eloveenaan ja 4-viljan puuroon. Karkeita ruokia (ihan normaalia kotiruokaa ilman suolaa ja maitotuotteita) alettiin syömään n. 7-kuisena. Nyt on pojalla ollut sormiruokalakkoilua ilmassa ja lähes kaikki ruoka menee lusikalla. Toki saa myös itse mutustella, mutta mahan täytteeksi asti poika ei suostu syömään.

Suosittelen kyllä sormiruokailua lämpimästi kaikille! :) Meillä se selvästi auttoi silmä-käsikoordinaation kehitykseen sekä suutuntuman kehittymiseen. Meilläkään ei ollut hampaita, kun aloitimme, mutta tosi hyvin poika sai pehmeästä ruuasta irti paloja. Eikä kakomista tule pelätä! Se on normaali reaktio, eikä liity tukehtumiseen. Vauvoilla kakomisrefleksi laukeaa lähempänä suuta, eikä lähellä kurkkua kuten aikuisilla. Refleksi vaimenee ja siirtyy taaemmas, kun vauva kasvaa ja oppii käsittelemään ruokaa suussaan.
 
Mä aluksi mietin myös että kuinkahan suuria/pieniä paloja kannattaa antaa, mutta yllättävän isoja paloja meidän 10kk tytteli syö. Esim kurkkua kun oon antanu, niin leikkaan sellaisen kiekon ja annan käteen. Siitä sitten järsii itse (4 hammasta) ja tosi suuria paloja nielee. Sama leivän kanssa. Tosi isoja paloja. Sitten jos joku pala onkin liian suuri, niin tyttö yksinkeraisesti sylkee ulos sen. Välillä oon ihan kauhuissani kattonu kun esim. laittaa neljän herneen kokoisen palan suuhunsa! Mut eipä ole tyttö tukehtunut :) Aluksi pistin jopa herneet pieniksi paloiksi mutta huomasin pian että kyllä hän nyt kokonaisen herneen nielee.

Nyt tytsy on syönyt paljon mustikoita itse. Tykkää hirveästi :) Keitetty bataatti on myös tosi hyvää, ja siitä tuleekin sellaista tosi pehmeää, niin että menee suussa ihan muusiksi. Porkkanasta ei tule ihan niin pehmeää vaikka olisi kuinka kauan keittymässä. Porkkanastakin kyllä tykkää. Ja parsa on kans hyvää. Perunaa saa myös itse syödä.

Meillä siis sormiruokailulistalla on ollut:

peruna
bataatti
porkkana
parsa/kukkakaali
herne-maissi-paprikaa
mustikat
leipä
kurkku
tomaatti
omena

Olikohan vielä jotain. Ei tule mieleen. Raejuustoa kokeiltiin, ei tykännyt siitä yhtään :) Eikä myöskään banaanista. Ai niin vesimelonia kokeiltiin, oli tosi sotkuista, heh.

Annoin ihan alusta asti, eli 6kk iästä syödä itse, mutta ei aluksi tajunnut yhtään mistä on kyse. Vieläkään tyttö ei syö raasteita, leikkii vain, mutta isommat palat menee hyvin. Maissinaksut taisi olla se joka auttoi asiaa paljon. Nehän sulaa suussa, eli ei mitään tukehtumisvaaraa ole. Suosittelen!
 

Yhteistyössä