sormiruo'ista

Voiko sormiruokia pakastaa, vai täytyykö aina keitellä uudet satsit? Tarkoitan, että kärsiikö rakenne niin paljon, ettei pysty enää pikkuinen niitä popsimaan? Entä miten toi puuro? syötättekö sen kuitenkin lusikalla, vai tarjoatteko sitä ollenkaan? Entä liha?

Kauheesti kiinnostais kokeilla tuota sormiruokintaa, kun pikkuinen on aina jotenkin niin mielissään, kun saa syödä itse vaikka maissinaksuja tai banaaninpalaa. Ja tykkää ite nyplätä ruokalapustaankin kaikki pikku palat suuhunsa =)
 
oon varmaankin jotenkin tyhmä, mutta mitä sormiruokia keittelet? aivan nyt tajusin, porkkanaa? mä olen antanut kurkut ja porkkanat ihan raakana, saa vähän imeskellä :) maissinaksuja ja banaania menee myös.
Puuro annetaan meillä ihan lusikalla, vaikkakaan puuro ei ole kovinkaan paksua.
Liharuokia en ole vielä tehnyt itse, vaan olen antanut kaupan valmissoseista. mutta jos teet itse, niin sillon ainakin saa pakastaa.
 
Mä ajattelin, että kaikki pitää keittää... :ashamed: Niinkun kesäkurpitsa ja porkkana ja peruna ja parsa ja kukkakaali jne. En ole oikeen vielä asiaan niin tutustunut. Olen antanut just banaania ja kurkkua sormiruokana. Mutta jos porkkana on ihan raakana, niin saako vauva siitä sitten järsittyä syömistäkään paljoa kahdella hampaallaan?

 
Porkkanan kanssa kannattaa olla tarkkana, koska siitä useammat hampaat saanut vauva saa helposti paloja irti jotka voivat jäädä kurkkuun kiinni. Mulla esikoinen meinas tukehtua porkkanaan ja sen jälkeen meni kauan, että sitä uskalsin antaa. Keitetty porkkana on parempaa, koska on pehmeämpää ja muussautuu paremmin pieneksi suussa.

Sormiruokaa mä en oo pakastanu, mutta miksi ei voisi pakastaa, jos tekee itse porkkanapaloja yms. Mä oon antanu sormiruokana mm. spagettia ja makaronia kun sitä sattuu ruokana muilla olemaan ja niitä ei viitsi pakastaa.
 
Kai niitä sormiruokia voi pakastaa siinä missä muitakin ruokia. Itse en näe siinä vaan mitään pointtia...? Meillä vauva syö paljon sormiruokia, mutta varsinaiset ateriat syötän yleensä kyllä ihan lusikasta. Poikkeuksena ehkä makaroonit, jotka maistuvat jauhelihakastikkeessa pyöritettynä parhaiten niin, että antaa vauvan poimia ne yksitellen suuhun ja mutustella. Niitä menee siis ihan aterian verran ja ne voi syödä sormiruokana. Muuten päivän sormiruoka on yleensä samaa, kuin muukin perhe syö eli annan ruoista vauvalle sopivia paloja syötäväksi ja tutkittavaksi omin käsin. Kotiruoan lisäksi sormiruokana tarjotaan myös vihanneksia ja hedelmiä, raejuustoa, leipää yms.

Puuro meillä syödään ihan puurona, mutta olen kuullut joidenkin keittävän tönkköä puuroa ja sitten jäähdyttävän sen, jonka jälkeen sen voi leikata paloiksi saksilla ja syöttää sormiruokana. Musta se kuulostaa vaan vähän ällöttävältä, kylmä puuro palasina. :p Joten meillä nautitaan ihan lämmintä puuroa lusikasta. ;)
 

Yhteistyössä