Sopiva ehkäisymenetelmä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hormoniton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hormoniton äiti

Vieras
Olen 30-vuotias nainen ja 2 lasta hankittu. Enempää ei lapsia ole toistaiseksi ainakaan suunnitteilla. Olemme käyttäneet viimeiset 6 vuotta ehkäisyyn kondomia, joka alkaa tuntua turhan työläältä. Sitä ennen söin vuosia erilaisia e-pillereitä, mutta mikään merkki (Mercilon, Diane Nova, Harmonet) ei tuntunut sopivan minulle. Tuli aika paljon tiputteluvuotoa ja etenkin mielialan vaihtelut olivat tosi suuria. Pillereiden lopetus paransi elämänlaatuani aivan huimasti. Nyt haluaisin kokeilla jotain muuta ehkäisykeinoa, mutta en tiedä mikä sopisi. Gyne ei osannut suositella kuin hormonikierukkaa (hänen mielestään aivan mahtava) tai pillereitä. Täältä olen lukenut todella hurjia kokemuksia kierukasta eikä pilleritkään houkuta. Kierukan kanssa ei kuulemma voi käyttää edes tamponeja? Vaikka nuoremman lapsen syntymästä on jo aikaa niin hormonit myllää edelleen ja viikkoa ennen menkkoja tulee aina isoja, kipeitä finnejä kasvoihin, rintaan ja selkään. Tähänkin haluaisin apua. Pillerit voisi auttaa, mutta hormonikierukka ilmeisesti yleensä vain pahentaa iho-oireita? Vinkkejä ja kokemuksia kiitos!

Itse olen 32 vuotias 3 lapsen äiti. Minulle ei viimeisen lapsen jälkeen enää pillerit sopineet. Kokeilin monia merkkejä ja kaikista tuli tiputteluvuotoa. Siksi päädyin hormonikeurukkaan. Minulla ei ole kierukan asentamisen jälkeen ollut yksiäkään kuukautisia. Pientä tiputtelua on noin parin kuukauden välein (ehkä harvemminkin). Siihen riittää pikkuhousunsuoja. Eli minun ei tarvitse käyttää tamboneja eika siteitä.

Itsekin olen testannut mm. ehkäisylaastarin ja lukuisia e-pillerimerkkejä. Kaikki kokeilut ovat kestäneet yli sen 3kk osa paljon pidempään. Aina jouduin kuitenkin lopettamaan, koska mielialanvaihtelut, äkäisyys ja räjähtely vaivasivat. Samoin sellainen tyhjänpäiväinen itkeskely ja masentunut mieliala. Päätin, että ei koskaan enää mitään hormovalmisteita. Niin erilainen olo oli ilman niitä. Käytin 3vuotta emättimeen 10min ennen yhdyntää laitttavia patentex oval kapseleita. Olivat luotettavia, mutta oli välillä vastenmielistä odotella kello kädessä 10minuuttia olevan ohi.

Sitten (en ole synnyttänyt) sain päähäni kierukan. Menin gynelle, mutta ei suostunut laittamaan. Sanoi, että kohtuni on niin pieni ja kohdunsuu samoin, ettei ala sinne laittamaan kyllä. Sitten otin riskin ja pyysin reseptin cerazetta minipillereihin.

Tulin kotiin ja luin miten paljon sitä valmistetta haukutaan ja meinasin jättää testaamatta. Kuitenkin otin riskin ja olen siitä iloinen. Ensimmäinen kuukausi oli sellaista, että olin vähän kärttyinen..tiedä sitten olinko ihan jo siksi, että odotin taas samoja mielialanvaihteluita?

Sitten loppui kuin seinään. Moni pelotteli tiputteluvuodolla, mutta minulla jäi kokonaan menkat pois. Ei ole ollut kuukautisia puoleen vuoteen. Ei turvostusta, ei rintojen kipua, ei ihon huononemista, ei päänsärkyä, ei äkäisyyttä, itkeskelyä ei mitään.

Ainut sivuvaikutus jonka olen huomannut on makean nälkä. Ennen en syönyt lainkaan karkkia, koska en ole makeasta pitänyt ikinä. Nyt tekee mieli suklaata. Lukikin pakkausselosteessa, että makeannälkä voi olla vaikutuksena.

Nyt olen siirtymässä ihon alle laitettavaan kapseliin, joka sisältää samaa hormonia kuin tämä. Eli pelkkää keltarauhashormonia. Ei tarvitse jokapäivä muistaa pilleriä ja siitä hormonia erittyy vieläkin huomaamattomammin.

Minä olen 100% tyytyväinen ja olin jo heittänyt kirveen kaivoon tämän asian kanssa. Tsemppiä oikean menetelmän etsimiseen:) Tiedän kuinka turhauttavaa se voi olla.

Kokeilla ainakin kannattaa vielä tuota ehkäisyrengasta,Nuvaringiä. Itse olen aikoinani kokeillut kahdeksan eri merkkiä pillereitä(olen muuten kokeillut nuo kaikki mainitsemasi merkit.. :) ), mutta mitkään niistä ei sopinut niin hyvin kuin tuo rengas. Eikä sitä tarvitse muistaa joka päivä. Renkaasta hormonit vapautuvat tasaisemmin -> ei päivittäistä "hormonipiikkiä".

Onhan nuo vähän kalliimpia kuin pillerit, mutta ilolla minä maksan oireettomuudesta, ehkäisystä, kuukautiskivuttomuudesta ja aknen kurissapidosta tuon verran!

Omien kokemusten perusteella suosittelen kokeilemaan Nuvaringiä. Tuon käytönhän voi aina lopettaa, jos se ei sovikaan, mutta voihan olla että ihastut tuohon renkaaseen ikiajoiksi niinkuin minä! :D

Nuvaringissä on myös paljon haittavaikutuksia. Tätäkin foorumilta löytyy muutamia keskusteluja, joissa niistä kerrotaan. Itselleni vuoden Nuvaring-käyttö aiheutti mm. seksihalujen kokonaan loppumisen, kipeät, kuivat ja arat limakalvot alapäässä ja muutamia hiivatulehduksia, joita ennen Nuvaringiä ei ollut koskaan aiemmin ollut. Kannattaa toki kokeilla, mutta varauksella suosittelen.

Luulisinpa, että Nuvaring kannattaa ainakin kokeilla - itselläni taas päinvastaisia kokemuksia kuin edellä. Olen käyttänyt ko. ehkäisyä kohta kolme vuotta eikä yhden yhtä hiivatulehdusta, lisääntynyttä valkovuotoa kylläkin. Seksihalut hiipuneet luonnollisesti parisuhteen intohimon tasaannuttua, mutta ei ne minnekään kadonneet ole :) kaipa nämä hormoneilla leikkimisen vaikutukset ovat todella yksilökohtaisia, itselläni esim. kuukautiset runsastuivat hieman luomusta.

MIkäli lapsia ei enää aiota enempää hankkia voisi tietysti jossakin vaiheessa, viiden vuoden kuluttua?, miettiä miehen sterilointia. Käsittääkseni sairaslomaa ei tarvita lainkaan, muutama päivä mennään Buranan voimalla. Miehelle ei tästä tule mitään kyvykkyysongelmaa, päinvastoin kun huolettomuus lisääntyy. Ja sinä saat olla luomu.

Minulla sama ongelma, pillereitä kokeillut todella monia ja iho-ongelmiakin oli, mutta Roaccutan paransi ne. Yksityinen gyne antoikin pillerirumbaan todella tärkeän neuvon, aknesta kärsivän ei kannata käyttää pillereitä, joissa on keltarauhashormoneja. Siispä hormonikierrukka, ihonalaiset kapselit ja ehkäisyrengas ei tule kyseeseen. Onko kokemuksia naisten steriloinnista, klipseistä siis? Miten kauan toimenpide sairaalassa oloineen kestää? Mitään jälkioireita?

Mä oon alottamas laastarit kun kuukautiset ensin alkais.. Ei mulla sinällään niistä oo kokemusta mut tuntuvat hyvältä vaihtoehdolta!!:)

Muuta ehkäsyy kun kumi ei oo käytetty!!

Yhteistyössä