H
Hormoniton äiti
Vieras
Olen 30-vuotias nainen ja 2 lasta hankittu. Enempää ei lapsia ole toistaiseksi ainakaan suunnitteilla. Olemme käyttäneet viimeiset 6 vuotta ehkäisyyn kondomia, joka alkaa tuntua turhan työläältä. Sitä ennen söin vuosia erilaisia e-pillereitä, mutta mikään merkki (Mercilon, Diane Nova, Harmonet) ei tuntunut sopivan minulle. Tuli aika paljon tiputteluvuotoa ja etenkin mielialan vaihtelut olivat tosi suuria. Pillereiden lopetus paransi elämänlaatuani aivan huimasti. Nyt haluaisin kokeilla jotain muuta ehkäisykeinoa, mutta en tiedä mikä sopisi. Gyne ei osannut suositella kuin hormonikierukkaa (hänen mielestään aivan mahtava) tai pillereitä. Täältä olen lukenut todella hurjia kokemuksia kierukasta eikä pilleritkään houkuta. Kierukan kanssa ei kuulemma voi käyttää edes tamponeja? Vaikka nuoremman lapsen syntymästä on jo aikaa niin hormonit myllää edelleen ja viikkoa ennen menkkoja tulee aina isoja, kipeitä finnejä kasvoihin, rintaan ja selkään. Tähänkin haluaisin apua. Pillerit voisi auttaa, mutta hormonikierukka ilmeisesti yleensä vain pahentaa iho-oireita? Vinkkejä ja kokemuksia kiitos!