sopiiko "maan korvessa..." laulu ristiäisiin?

  • Viestiketjun aloittaja app
  • Ensimmäinen viesti
jipe
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja karmivaa:
Mä olen tottunut kuulemaan sitä vain lapsen hautajaisissa, en osaa ajatella ristiäisiin...
Kappalehan kertoo suojelusenkelistä, miksi ei kävisi myös ristiäisiin?
Enkelistä joka saattaa lasta taivaaseen tämä kertoo.
No kyllä se ihan on tulkinnasta kiinni miten sitä kuuntelee. Kyllä sitä voi surumielisenä ajatella hautajaisiinkin, mutta minä ainakin laulan sitä lapsellemme ajatellen suojelusenkeliä hänen elämässään, joka lopulta joskus sadan vuoden päästä vie kotiin, taivaaseen, hamassa tulevaisuudessa. Mutta siinähän lauletaan että "Piankos lapsonen langeta vois, jos käsi ei enkelin kädessä ois", ja minusta tuo kertoo elämästä! Siis siitä että on vaaroja ja pahoja houkutuksia mutta enkeli suojelee elämän tiellä.
Että aion kyllä jatkossakin laulaa lapselle samaista biisiä.
Ajttelen, että tämän laulun tekijällä on ajatus, että elämä alkaa ja on matka, joka päättyy kerran taivaaseen. siis jokaiselle meistä se kuolema tulee, mutta syntymän ja kuoleman välillä on matka, joka on turvallista kulkea kun käsi on enkelin kädessä. meillä soitettiin uruilla tämä laulu häissä, kun astelimme kirkkoon. oli niin ihanan herkkä tunnelma. ei paljon kuivaa silmää kirkossa näkynyt.
 
jipe
Alkuperäinen kirjoittaja Naapis:
...kyllä koskaan ole tuota ajatellut kuolemaan liittyvänä lauluna, vaan tosiaan suojelusenkelistä tällä maallisella matkalla.
Toinen ihana laulu on se, jossa lauletaan; tahtoisin toivoa sinulle, jotakin oikein hyvää, enkelin siipien havinaa ja iloa, onnea syvää....
En kyllä yhtään muista kenen biisi tuo on.
Mainitsemasi toisen laulun toinen säe: "Tahtoisin toivoa sinulle, mitä itse en voi antaa: saakoon rakkaus Jumalan sinua sylissä kantaa."
 
Meille pappi ehdotti tota Maan korvessa kulkevi lapsosen tie, mut mä en halunnu sitä, otin sen tylsemmän vaihtoehdon eli Ystävä sä lapsien. Nyt voisin ottaakin Maan korvessa, se on kaunis laulu ja mun äiti lauloi sitä mulle kun olin pieni.
 
kanttori
Onpa jännä että on tullut näin pitkä keskustelu! Hienoa! Minusta kyseinen laulu on juuri tästä syystä hyvä hengellinen laulu, että sitä voi käyttää sekä häissä että hautajaisissa. Ja monessa muussa tilanteessa siltä väliltä. Monet urkukappaleet ovat samanlaisia, toisen mielestä sopii häihin, toisen mielestä hautajaisiin. Eläköön mielipiteet -ja musiikki :)
 
kannatan
Oma muisto tästä laulusta on äidin laulamana, kun itse sängystä katselen lastenhuoneen suojelusenkelitaulua. Ei voisi olla mitään turvallisempaa. Siksi ajattelin sen olevan myös hyvä ristiäislaulu.
 

Yhteistyössä