Sokeriseuranta

mymosa
Vissiin liiankin tarkkaa ruokavalioo, koska oli ketoaineita pissassa.
Mutta mulla onneksi muut arvot on pysynyt rajoissa, vaikken niin tiukkaa ruokavalioo ole noudattanut.
Lähinnä olen karsinut pois rasvaa ja vaaleita hiilareita. Ruisleipää, raakoja kasviksia, puuroa, mehukeittoa menee :) Sen sijaan kaikki lenkkimakkara, riisipiirakka, riisikakut ym. nostaa sokereita ja sellaista koetan välttää.

En usko, että ihan heti noilla arvoilla sitä inkkua saan, vaikka terkkari sitä koettaa kovasti mulle, että pakko se on. Monella tuntuu ainakin näin alkuun olevan ihan metut apuna.

Ultrista ei oo puhuttu mitään, en oo toki älynnyt edes kysyä, mutta pitää muistaa kysyä sitten, kun saan ajan sinne hoitajalle.

Tsemppiä sinnekin, kyllä me tästä selvitään, hyvän asian puolesta :hug::heart:

Lis. ja varmasti sallin itselleni herkuttelupäivänkin, toki jätän kahvipöydässä pullat ym väliin, mutta nytkin tekee mieli voileipäkakkua niin paljon, että teen sitä joku päivä kyllä. Syön sitten silleen hillitysti ;)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tsemppiä Mymosa! EIköhän ne asiat ala selviämään siellä d-hoitajalla. Ja sun sokerit kaipaisi vaan ihan pientä hienosäätöä.

Ihan lohdutuksena, katselin tuossa esikoisen odotuksen aikana tekemääni verensokeri vihkosta ja nuo aamusokerit seilasi 5-8 välillä, niin että raja-arvojen sisällä pysyi noin yksi arvo viikossa, ja silti ihan terve poika syntyi! (iso tosin, mutta miehen geenitkin vaikutti kokoon;))

Herkuttelupäivä kuulostaa hyvältä ja ruokavalio myös. Jos se ei riitä, niin parhaasi olet ainakin tehnyt!

Osaako joku selittää tyhmälle seuraavan: Mittasin iltaisella sokerin (muutama tunti varsinaisen ruokailun jälkeen) ja sokeri oli 6,7. Söin joulutortun ja muutaman suklaakonvehdin, joiden jälkeen sokeri olikin sitten 6,1! Mun logiikalla tossa mättää joku?

Narahdin sokerirasituksessa pari viikkoa sitten aamupaasto-arvosta, joka oli 6.0. Nyt sitten kotimittauksia tehty ja arvot pysyneet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta rajojen alapuolella. Eilen aamulla oli vaan vähän sama tilanne, kuin Mariajalla..

Eli aamupaasto oli huimat 7.4 (vaikka ollut 5.2-5-5 välillä muina aamuina..) Tunti aamupalasta oli 6.5. Miten se syöminen sitä verensokeria voi laskea?!

Eilen myös ennen päivällistä mittasin ilmeisesti vioittuneelle luiskalla (oli hieman taittunut keskeltä) 8.0 ja mietin, että ei voi olla.. Heti perään sain uudella liuskalla arvoksi 6.7. Mietin, että johtuiko vaan liuskasta tuo heitto?!
Silloin myös päivällisestä tunti, niin arvo oli 6.4. Eli laski, kun söin..?!??

moomin (27+2) ja pihalla, kuin lumiukko.. =) maanantaina tosin kättärillä diabeteshoitaja, että selviää nämä asiat varmaan sielläkin, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia. =)

mymosa
Mulla oli alkuun myös, että sokerit laski syödessä ja kaveri mainitsi, että voisi johtua siitä, että insuliinin tuotanto pelaa hyvin tai on syönyt liian vähän.

Mä joudun nyt pistämään inkkua itteeni ja ennakkoluuloista poiketen ei se niin kauheesti satukaan, mikäli neula menee hyvin ihoon.
Ja äiti neuvoi ilmaamaan kynän alaspäin eikä neula ylös päin kute hoitaja neuvoi.

Ensi viikon torstaina on jälleen aika diabeteshoitajalle ja toivottavasti pääsee kurkkaamaan samalla vauvaakin.

Mulle se diabeteshoitaja yritti selittää tota, mutta en ihan oikein ymmärtänyt että miksi se näin menee. Mutta jotenkin siis kuitenkin niin, että kun normaaleilla ihmisillä ja normaali-diabeteksessä, jos on syömättä pitkän aikaa niin verensokeri aina vaan laskee mitä enemmän aikaa kuluu.

Mutta raskausdiabeteksessä menee toisinpäin, eli jos on pitkään syömättä niin verensokeri alkaa nousemaan ja aina vaan nousee ja nousee, ja tällöin itse asiassa se syöminen laskee sitä. Jotenkin elimistö alkaa vaan toimia oudosti kun siellä on se vauvakin sekoittamassa kuvioita.

Eli tän takia meille kerrotaan, että pitäisi syödä useasti jotain ja minkä takia monilla on juuri aamuarvot hirveän korkeat (kun on monta tuntia nukkunut eikä syönyt), vaikka muuten päivällä olisikin ihan hyvät arvot.

Tuoretta tietoa diabeteshoitajalta..

Eli tulin juuri ko. käynniltä. Raskausdiabetes tosiaan on (kuten elsama kirjoittikin) päinvastainen, kuin muut diabetekset. Eli kun "normaali"diabeetikko on pidemmän aikaa syömättä, verensokerit alkaa laskemaan. Kun taas rd:ssa arvot alkaa nousemaan. Tästä syystä monella (kuten minulla) on ongelmana juuri ne aamun paastoarvot.

Hoito-ohjeena sain nyt, että pitää illalla syödä tuhti iltapala, jopa aamiaista tuhdimpi. Ja mielellään esim. kaksi palaa ruisleipää, joka pitää sokerit tasasena pidemmän aikaa ja lisäksi jotain proteiinipitoista. Tämän jälkeen heti nukkumaan.
Ja pitkin päivää syödä usein ja pieniä annoksia. Eli välipalat kunniaan. =)

Ja kun neuvolasta sain ohjeeksi olla sen 12h syömättä ennen paasto-mittausta, niin nyt sanottiin, että missään nimessä ei syömättä yli kymmentä tuntia!

Lisäksi sanoi, että aamupaasto-arvot kun on koholla (ja usein näin ollen myös ennen ruokailua arvot), niin liikunnalla ja ruokavaliolla ei pysty asiaan juuri vaikuttamaan. =O

Sanoi, että kannattaa siitä syystä varautua henkisesti siihen, että synnytyspäivään saakka tulee insuliinin pistäminen jossain vaiheessa ajankohtaiseksi. Ja lohdutti vielä, että mieluummin rd, kuin esim. raskausmyrkytys tai muuta vaivaa, koska tämä ei ole niin vaarallinen "tauti". =)

Silloin kun jouduin piikittelemään itseäni hedelmöityshoitojen takia, niin mä tein niin että painoin sitä piikityskohtaa ensin jonkin aikaa jääpalalla, niin että se iho turtui aika tunnottomaksi.

Kiitos Moomin noista tiedoista. Olen kyllä ihmetellyt, miksi se aamun paastoarvo heittelee, mutta mulla taitaa olla ihan liian pitkä paastoaika yön vuoksi. Olen luullut, että mun pitäisi syödä viimeistään klo 20, jotta saan suht järkevät arvot aamulla klo 7.

Tänä aamuna tuli ensimmäinen kerta kun meinas inkun pistäminen jäädä.. Ei vaan saanut neulaa ihoon niin, ettei ois sattunut.
Joskus tulee herkkiä päiviä, jolloin pistot nipistää. Itse vaihdan pistopaikkaa heti jos tuntuu pahalta ja yleensä se toinen paikka on sitten se parempi. Mutta aina ei onnaa ja olen huomannut, että jotkut neulat on susia jo ihan uutena. Eli kannattaa vaihtaa neula, vaikka se olisi ekaa kertaa käytössä.

Mä kanssa jäin kiinni paastoarvosta ja nyt kun oon reilun kuukauden mittaillu sokereita, niin huomasin kanssa ihan empiirisen tutkimuksen kautta, että eipä syömisillä ole oikein mitään tekemistä tuon aamun sokeripitoisuuden kanssa.

Ilmeisesti yön aikana maksa alkaa tuottamaan glukoosia ja insuliinin tuotanto taasen on silloin lepotilassa?

Tässä tämän viikon olen seuraillut arvoja sen 8x/pvä. Eilinen ja edellispäivä näköjään hyvä esimerkki siitä, että ruokavalio ei vaikuta arvoihin juurikaan. Esim. kaksi täysin samanlaista aamupalaa (kaurapuuro veteen, sokeriton vadelmakeitto, 2dl rasvatonta maitoa) Ekana aamuna arvot ennen 5,3, jälkeen 6,1. Toisena aamuna 5,6 ja 8,1. Aikamoinen nousu toisena aamuna paastoarvosta! =O

Ja eilispäivä meni muutenkin ihan "yliarvoilla". Edellispäivänä kaikki arvot ok, eilen kaksi arvoa ok, muuta 6 mitattua yli sallittujen. Ja suht samanlainen ruokavalio..

Hoh hoijaa, menisipä seuraavat 11 viikkoa nopeaan, että saisi vauvan ulos masusta..Ei tarvitsisi miettiä ja stressata näitä arvoja koko ajan.. =/

Välillä tuntuu siltä, että näiden sokrujen kanssa eläminen on todellista salatiedettä, ei mitään logiikkaa koko touhussa. Minullakin sama ateria voi antaa todella erilaisia arvoja. Oudoimmalta minusta tuntui se, kun yhden kerran söin lounaan päälle PUOLIKKAAN SUKLAALEVYN (tuli joku ihme hallitsematon tarve), niin tunnin päästä sokrut oli 7,2. Sen sijaan valkoinen riisi ja kermaton kanakastike nosti arvot 9,9 tasolle. Jos siis unohtaisi terveellisyysnäkökulman, niin voisi mussuttaa suklaata sen kun ehtii....kai se on se suklaan rasva, joka hillitsee sokrujen nousemista?!

Olen huomannut omassa olossani sellaisen jutun, että jos sokrut ovat vähän koholla eli lähes siellä yläaja-arvoissa, niin olen paljon pirteämpi kuin silloin, kun arvot ovat sellaiset ihanan normaalin matalat. Jos siis haluaisin olla pirteä, pitäisi tavoitella korkeita raja-arvoja eikä niitä hyviä arvoja. Tosin tämä toimii vain silloin, kun arvot ovat nousseet kunnon ruokailun yhteydessä. Ristiriitaista... Oletteko te muut huomanneet olossanne eroa sen suhteen, ovatko arvot ylhäällä vai alhaalla?

mymosa
Mä olen huomannut, jos on sokerit korkeella niin on paha olo ja jos taas alhaalla niin heikko/paha olo.

Nyt olen saanut kahtena aamuna tuo aamupaastotkin kuriin kun olen pistänyt iltainsun myöhemmin..

Ja tuosta arvojen vaihtelusta, mulla kerran samalla mittauksella kaksi eri arvoa. Eka sain 7.3 ja tuli niin uskomaton olo, että mittasin perään uusiksi ja tulos oli 6.3..

Täällä kanssa sauraillaan taas sokereita. Eka sokerirasitus (tehtiin jo aikasin sukurasitteen vuoksi) niin paasto oli koholla hieman 5,5 ja seurasin 6pv sokereita kotona, kaikki arvot oli hyviä, yksi ennen ruokaa arvo oli 5,5. Näin rd diagnoosia ei tullut. Nyt olin taas testeissä ja paastossa jäin taas kiinni, oli nyt 5,3 eli juuri tuo raja-arvo. Nyt sitten mittaillaan taas kotona tuo 6p ja sitten katsotaan, että mitä tehdään. Tänään eka pv ja arvot olleet tosi hyviä.

En tunne rd, kahdessa aiakisemmassa raskaudessa ei ole ollut, mutta siskollani on 1 tyypin diabetes ja hänen kauttaan sokerit ovat jonkun verran tuttuja. Tuohon suklaa asiaan veikkaisin esim. että siinä on nopeita sokereita, jotka nostaa arvoja nopesti, mutta koska rd insuliini yleensä toimii, niin se laksee nopeeta nuo arvot. Riisissä on taas hitaampia sokereita, ei nouse heti vaan vähitellen ja ehkei insuliinikaan sitten lähde sitä niin nopeeta laskemaan. Oisko mitään järkeä? Siskostani olen myös huomannut, että päivillä on paljon eroja, hormonit, väsymys, taudit yms. vaikuttaa paljon, mutta en tiedä onko näin rd.

Summa summarum, aikamoista arpomista tämä on. Mukava kun täällä on kirjoittelemassa muitakin pohtijoita=) Niin ja minulla ollut kyllä aika isot vauvat, eiskoinen 4220g (s vkl 42), kuopus 4400g (s vkl 40). Mutta miehen puolella kaikki ollut isoja viidestä sisaruksesta, niin voi olla sukuasiakin, tai sitten sokereissa ollut silloinkin pinetä häikkää, mutta ei ole rasituksissa narahtanut. Vaikka tais raja isolle vauvalle olla vasta 4500. Toistaiseksi masuasukki mennyt keksikäyrällä ultrissa, viimeksi pari vko sitten.

Pomppuli ja muru 26+0

Mymosa mulla on myös ollut noita isoja heittoja, kun mitannut ihan perään toisen. Tulee vähän sellainen olo, että kuinkas näihin nyt voi luottaa ja neuvolassa vielä kyttäävät jotain 0,1 eroa. Vaikka hyvä se että vauvasta huolehditaan.

Minnarun: mietin ihan samaa. Mutta tosiaan asia jäi sit siihen viimeksi, kun 6pv seurannassa ei poikkeavaa. Saa nähä miten nyt käy. Toisaalta onhan sekin hassua, että radi ois, vaikka yksikään arvo ei nouse omassa seurannassa ja siis ilman ruokavaliomuutosta ja nyt jopa ihan ilman liikkumista, koska olen täydellisessä levossa 4 seinän sisällä. Ja taas toisaalta kun nettiä lukee, niin radi on jos joku arvo ei ok.

Miten teillä on kotseurannassa nuo arvot käyttäytyneet?

mymosa
Ei mullekaan annettu rd diagnoosia vaikka kahdessa ekassa oli paastoarvo hiukan kohollaan, en edes mitannut kotona. Mutta nyt vasta on alettu kuulema ennemmän ja tarkemmin puuttumaan, kun tuolloin 2004-2007 vielä enemmän hoidettiin ruokavaliolla.
Luultavasti näillä arvoilla mitkä mulla oli rasituksessa oisin silloinkin selvinnyt pelkällä ruokavalion muutoksella aika pitkälle, en siis kotiseurantaan ois joutunut.

Mutta oisko tuo ollut hyvä asia sitten..

Mulla on nyt kolmas raskaus menossa ja kolmatta kertaa rd. Joka kerralla on yksi arvo (ja aina eri arvo) ollu yli rasitustestissä ja ruokavaliolla menty ja tyttöset olleet ihan normaalikokoisia syntyessään 3605g ja 3050g, terkkarin mielestä jopa hieman pieniä :).
Nyt ekaa kertaa sokerimittausta suoritettu (aiemmat raskaudet vuosia sitten, jolloin ei vielä mittareita täällä kotiin annettu). Tähän mennessä kotitesteissä on ollut 1 arvo yli (7,8, söin karkkeja jälkkäriksi, tuli vaan himo :(), kaikki muut yli parikymmentä mittausta olleet selväsi alle eli ihan huippuja.
Täällä on myös niin, että jos testeissä yksikin arvo menee yli niin rd on ja pysyy koko raskauden, riippumatta kotimittausten tuloksista.

Radi-diagnoosista: Sain diagnoosin sen perusteella, että rasituksessa paastoarvo oli 5,3 eli juuri se raja-arvo. Muut kaksi arvoa olivat ok. Tosin kotitestailut ovat osoittaneet, että ihan aiheesta dg taisi tulla, vaikka sitä oli ensin vaikea hyväksyä. Nyt mun on vaikeata olla mittailematta sokereja, koska nyt riittäisi vain 4pvän mittaukset/vko. Tähänkin mittailuun voi siis jäädä jotenkin koukkuun....

Yhteistyössä