sokerirasitustestistä

bibo
Mulla oli ylipainoa ennen raskautta. Raskauden aikana paino on noussut vain vähän. Nehän laittaa rasitukseen jos bmi on yli 26 muistaakseni. Eikä kannata ottaa sitä mitenkään huonona asiana, hyvähän juttu se on :) Hyvä se on tietää itsesi ja etenkin lapsen kannalta jos sattuu sokereissa jotain vikaa olemaan. Mä siis olin testissä, mutta sokerit ovat ok, ei se testiin "joutuminen" vielä sitä tarkoita, että sulla sitten olisi raskausdiabetes. Älä jännittele turhia :)
 
toinen vieras
mä meen sokerirasitukseen 2 kertaa ja ylipainon takia. rv 12-16 eka ja toka joskus sillo 20 rv paikkeilla. ei kai kiinni painonnoususta joutuuko sinne vaan lähtöpainosta.

älä ap murehdi, mulla painoa paaaaaljon enemmä ku sulla ku meen 2 krt. ;)
 
balik harmailee
Täällä on tämän raskauden aikan tippunut painoa 6 kg ja ensi tiistaina myös sokerirasitustestiin.

Esikoisen kanssa meni paino vähän yli :snotty: +25kg ja vaavi oli yli 4500g, jolloin automaattisesti mennään testiin.

Peesi edelliselle, älä ota asiaa negetiivisena ;)
 
Kiitoksia vastauksista :hug: Helpotti heti. Itelle aina ollu nuo kilot kova paikka ja nyt kun siitä joku tavallaan huomauttaa niin otan ehkä liikaa itteeni. Ja varsinki nyt ku nämä hormoonit on mitä on =) Mut hyvähän ne sokerit on tarkistaa. Pissat kyllä ollu aina hyvät mut paino oli alussa siinä normaalin ja ylipainon rajoilla ja nyt viimeksi ku kävin neuvolassa niin oli noussut paino liikaa ja siksi laittaa testeihin. Mut jospa siitä selviäis ku te muutkin ootte selvinny =)
 
mulla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:08 aapee kirjoitti:
Semmosta vielä kysyisin että te jotka ootte jo synnyttäny niin oliko vauva kuitenkin normaali kokoinen?
Niin missä tilanteessa ? Siinäkö jos äidin BMI on ollut korkea lähtötilanteessa vai että jos kiloja on tullut raskauden aikana paljon? Lapsen koko on yksilöllinen juttu ja jos äidillä ei ole sokeriarvoissa häiriöitä, niin eikait noilla äidin painojutuilla ole juuri mitään tekemistä syntyvän lapsen painon kanssa. Jos taas sokeriarvot koholla, niin voi syntyä norm. suurempi lapsi. Mutta siksihän sinne sokerirasitukseen mennään, että voidaan korjata ruokavalio/aloittaa lääkitys, jos äidin sokeriarvot koholla.
Itsellä oli eka raskaudessa lähtöBMI 30 ja syntyi rv37 2.5kg terve tyttö. Eli ihan "normaali" noilla viikoilla ja sokeriarvoissa ei häikkää raskauden aikana.
 
Minä PÄÄSEN sokerirasitustestiin, vaikka lähtöpainoindeksini oli 19,5. Paino on noussut nyt 4 kg viikkoon 20 mennessä eikä sillä ole mitään tekemistä asian kanssa. Testi tehdään, koska äitini on synnyttänyt 4,5 kiloisia lapsia ja suvussa on aikuisiän diabetestä. Olen tyytyväinen, että pääsen kyseiseen testiin, koska edellämainituista syistä pelkään vauvan kasvavan liian isoksi.
 
Älä suotta masennu moisesta :hug: Vauvan ja sinun parhaaksihan se vain on. Suomessa seurataan tosi tarkasti tuota raskaus diabetesta, ja ihan hyvä mun mielestä. Luulen, että suurin osa rasituksessa käyneistä selviää siitä kuitenkin ihan puhtain paperein. Ei siinä muuta inhottavaa ollut mun mielestä kuin se, ettei saanut juoda edes tippaa vettä :/ Syömättömyyden vielä kesti ihan hyvin. Tästäkin annetaan erilaisia ohjeita eri neuvoloista, toisille luvattu että lasin vettä saa juoda sen paaston aikana, meidän neuvolasta tuli niin tiukat ohjeet, että hampaitakaan ei saanut edellisenä iltana/aamulla pestä hammastahnan kanssa :eek:
Mutta mä siis jouduin testiin, koska painoindeksini oli 33 ennen raskautta. Ja kaikki arvot olivat tosi hyvät :wave: Onnea sullekin testiin, jos et jo käynyt :flower:
 
Mun lähtö BMI oli 20, rasitus tehtiin, koska vauvan painoarvio oli iso ja yhdellä neuvolakäynnillä oli tikkutestissä sokerit heikolla plussalla.

Ei muuten ollut ollenkaan niin paha kokemus, kuin mitä oli peloteltu etukäteen...
 
Minä jouduin/pääsin testiin, kun alku-BMI oli piirun verran yli 25. Neuvolassa laittavat siihen silloin automaattisesti. Minusta on tosi hienoa, että näin tarkkaan seurataan sekä minun että vauvan terveyttä. Sillä eihän ne tuota testiä kiusallaan tee, kyllä siihen aina on hyvä syy olemassa. Eikä se glukoosijuoma ollut ollenkaan kamalaa, päinvastoin maistui aikalailla kokikselta. Ja verikokeen ottoa nyt en ole koskaan säikähtänyt. Ja mikä parasta, arvot olivat erinomaiset, joten nyt ei ainakaan tarvitse raskausdiabetesta pelätä.
 
Minä itse pyysin päästä sokerirasitukseen ja pääsinkin. Minulla on pco ja isälläni diebetes joten siinä jo kaksi riskitekijää ilman mitään ylipainoja. On kyllä tosi helpottunut olo ettei nyt tarvitse enää noita sokrujakaan senkummemmin miettiä kun tulee stressattua kaikkea turhaa muutenkin tarpeeksi. Minä en kyllä näe mitään pahaa sokerirasituksessa sehän on vain äidin ja vauvan parhaaksi.
 
ilveskissanminttu
Mulla oli painoa ihan kivasti omasta takaa esikoista odottaessani joten sain lähetteen sokerirasitukseen. Silloisilla arvoilla mulla oli paastoarvo juuri sallitun rajalla, mikä laskettiin raskausajan diabetekseksi. Joten sen jälkeen olen automaattisesti saanut lähetten sokerirasitukseen heti ekalla neuvolakäynnillä.
 
Kuinka te olette kokenut sen sokerirasitustestin, onko ollut niiiiin kamala, kun mitä sitä pelotellaan että olisi?
Eli mimmosia kokemuksia siitä testistä teillä on?
Mulla tuo kyseinen testi kans edessä ja menossa siihen olen ihan mielelläni, kun kerta suosittelevat sitä neuvolasta (bmi 25).
Mutta kiinnostaa todellakin että mimmonen olo teillä on ollut tuon testin jälkeen?
Toiset kun pelotteleen siitä niin kovasti!
 
ilveskissanminttu
Sokerirasituksesta todellakin kuulee välillä kamalia juttuja. Mutta henkilökohtaisesti mulle se ei ole tehnyt huoinoa oloa tms. Ainoa ongelma on ollut juoda se litku suht nopeaan tahtiin.
Ei sitä kannata pelätä etukäteen.
 

Yhteistyössä