Sokerirasitustestistä, miksi sinne mennään?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Minä siis joudun siihen, koska mun lapset "on olleet todella isoja" (3960g & 4100g). Onko nämä lapset todellakin olleet TODELLA isoja? :eek:
itse olen normaalipainoinen/hoikka ollut ennen raskauksia ja raskausaikoina tullut painoa 7-10kg.
Ei mitään vaivoja, kaikki arvot kohdallaan (mitä nyt verenpaine "liian alhainen" ), syömiset terveelliset, liikun paljon jne.

Minä olen ymmärtänyt että rasitukseen mennään jos jotain siihen viittaavaa on, mutta siis mulla ilmeisesti nyt on jotain hälyyttävää, koska lapset on noin isoja? (mitä ihmettelen edelleen, koska varsinkin tätä palstaa seuranneena, nuo ei ole isoja nähneetkään :D )

Ja täällä ei siis kaikki mene automaattisesti siihen testiin...
 
vieras
Täällä meidän kunnassa menee automaattisesti kaikki joiden painoindeksi on edes lähelläkään ylipainon rajaa, vaikka olisi ihan normaalipainoinen. Kai tuo raskausdiabetes on nyt sitten se asia mihin halutaan kiinnittää huomiota... Eli varmuuden vuoksi taitavat pistää sinne testiin jos edes pienintäkään mahdollisuutta raskausdiabetekseen voisi olla. Oliko nuo sinun lapset syntyneet ennen vai jälkeen lasketun ajan?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä meidän kunnassa menee automaattisesti kaikki joiden painoindeksi on edes lähelläkään ylipainon rajaa, vaikka olisi ihan normaalipainoinen. Kai tuo raskausdiabetes on nyt sitten se asia mihin halutaan kiinnittää huomiota... Eli varmuuden vuoksi taitavat pistää sinne testiin jos edes pienintäkään mahdollisuutta raskausdiabetekseen voisi olla. Oliko nuo sinun lapset syntyneet ennen vai jälkeen lasketun ajan?
molemmat 10päivää yli. Ei kuitenkaan käynnistettyjä.
ja minä olen ennen raskautta ollut 162cm ja toisen kerran 55kg,toisen 58kg, ja nyt tässä raskaudessa lähtöpaino 59kg.
 
vieras
No jos nuo raskaudet on vielä menneet yli, niin eipä nuo sitten mitään "hälyttävän isoja" todellakaan ole.

Mutta kuten ylempänä kirjoitin, taitaa olla vaan nyt se asia mistä terveydenhuollossa haluavat kohkata. Ei se testi ole kuin yksi pilalle mennyt päivä. :) Sen jälkeen eivät voi enää urputtaa mistään ylisuurista vauvoista kun käyt osoittamassa että kaikki on ok. Ja tiedän, ottaahan se sinne meneminen päähän, mutta jotenkin siihen on suhtauduttava. :)
 
s
Sinuna menisin kiltisti tarjottuun testiin. Mullakaan ei ollut edellisissä raskauksissa mitään merkkejä, ei suuria lapsia, ei suvussa mitään jne. ja silti kolmannessa raskaudessa yllättäen löydettiin rd.

Ei siitä aina ole merkkejä ja hoikatkin sairastuu siihen.s
 
g
Kyllä sun lapset on olleet tosi isoja ja sokerirasitustestillä saa selville, onko riskiä siihen että seuraava lapsi on VIELÄKIN ISOMPI. Vai haluatko oikeasti ottaa sen riskin, että joudut pakertamaan 5,5-kiloisen penskan ulos?
 
ap
Pelottaa vaan mennä kun on kuullut niitä kauhutarinoita siitä hirvittävästä litkusta :x Entäs jos en vaan yksinkertaisesti saa sitä juotua? :/
Minusta olen suht "oppikirjamainen" ollut näissä raskauksissa, niin ihmetyttää vaan...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja g:
Kyllä sun lapset on olleet tosi isoja ja sokerirasitustestillä saa selville, onko riskiä siihen että seuraava lapsi on VIELÄKIN ISOMPI. Vai haluatko oikeasti ottaa sen riskin, että joudut pakertamaan 5,5-kiloisen penskan ulos?
Mitä jos mulla nyt sitten olis se raskausdiabetes? Miten se tulee vaikuttamaan loppuraskauteen ja synnytykseen? ruokavaliota en pysty enempää karsimaan,syön oikeasti aivan mallikelpoisesti.
Olenko jossain erityisseurannassa? käynnistetäänkö synnytys? sektio? vai mitä tässä nyt sitten tapahtuu jatkossa? :(
 
Mulla on kaikki olleet liki 4-kiloisia, vaikka olen itse tosi pieni. Esikoisesta laittoivat sokerirasitukseen kun vatsa kasvoi yläkäyrillä ja vauvaakin uumoiltiin isoksi. Kaikki ok, seuraavissa odotuksissa en sitten enää käynytkään noissa rasituskokeissa. Mä vaan kasvatan niitä lapsia niin hyvin :xmas:
 
juups
mä pääsen kun mulla on sukurasitus niin kova... sokeritautisia jokapuolella... mä pitäsin parempana et testataan kun et ongelmat tulee puskista... ihan ite kysyin et pitäskö ja voisko kun ne oli et painoindeksi ei edellytä rasituskoetta... meillä ei iän takia pääse... tai ainakaan näin kolmekymppistä ei lasketa vanhaks...
 
g
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pelottaa vaan mennä kun on kuullut niitä kauhutarinoita siitä hirvittävästä litkusta :x Entäs jos en vaan yksinkertaisesti saa sitä juotua? :/
Minusta olen suht "oppikirjamainen" ollut näissä raskauksissa, niin ihmetyttää vaan...
No pystytkö juomaan esim. kuumaa hunajavettä flunssaan? Tai cokista? Jos, niin kyllä se litkukin menee alas. Ei sitä kannata pelätä ja sen saa juoda ihan rauhassa, ei ole mikään hätä. Voin kuule sanoa, että esim. nestemäiset rautavalmisteet ovat OIKEASTI semmoisia, ettei meinaa mennä alas. Tuo sokerirasituksen neste (joita olen juonut kahta erilaista) ei ole mitään verrattuna niihin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
mulla ei ollu edellisessä mitään, lapsi alle 4kg. Nyt kuitenkin tässä raskaudessa paastoarvo poikkeava. Menisin kiltisti kokeeseen. Teidän parasta ne testit on.
Juu tottakai menen (yritän) siihen testiin, eihän siinä mitään ns menetä. Kauhistuttaa vaan :x :D
ja alkoi ihmetyttää kun tosiaan luulin että pitää olla jotain "hälyttävämpää" ennenkun sitä edes ehdotetaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä jos mulla nyt sitten olis se raskausdiabetes? Miten se tulee vaikuttamaan loppuraskauteen ja synnytykseen? ruokavaliota en pysty enempää karsimaan,syön oikeasti aivan mallikelpoisesti.
Olenko jossain erityisseurannassa? käynnistetäänkö synnytys? sektio? vai mitä tässä nyt sitten tapahtuu jatkossa? :(
Sillä oikealla ruokavaliolla ja tasaisella verensokerilla on suuri merkitys vauvalle. Jos siinä on häikkää, niin kärsii synnyttyään helposti liian matalasta verensokerista ja joutuu teholle sokeritiputukseen.

Samaten vauvan kokoa seurataan ainakin ylimääräisellä ultralla ja voi joutua käynnistykseenkin koon takia.

Tarpeentullen voi tulla insuliinit käyttöön, monet selviävät ruokavaliolla, veren sokereita voi seurata päivän mittaan mittauksilla.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja g:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pelottaa vaan mennä kun on kuullut niitä kauhutarinoita siitä hirvittävästä litkusta :x Entäs jos en vaan yksinkertaisesti saa sitä juotua? :/
Minusta olen suht "oppikirjamainen" ollut näissä raskauksissa, niin ihmetyttää vaan...
No pystytkö juomaan esim. kuumaa hunajavettä flunssaan? Tai cokista? Jos, niin kyllä se litkukin menee alas. Ei sitä kannata pelätä ja sen saa juoda ihan rauhassa, ei ole mikään hätä. Voin kuule sanoa, että esim. nestemäiset rautavalmisteet ovat OIKEASTI semmoisia, ettei meinaa mennä alas. Tuo sokerirasituksen neste (joita olen juonut kahta erilaista) ei ole mitään verrattuna niihin.
Sepä se, kun en tykkää makeasta yhtään :x
 
juuh
Sokerirasitustestissä katsotaan onko sulla sokeriaineenvaihdunnan häiriö, koska lapset ovat olleet kookkaita. jos sulla on häiriö (raskausdiabetes) saat sitten ohjeet, miten sen kanssa menetellään. Googleta vaikkapa raskausdiabetes, niin saat parempaa tietoa.
 
ss
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sepä se, kun en tykkää makeasta yhtään :x
Kyllä se silti alas menee. Pistät pieninä naukkuina, niin ei ehdi edes maistua. Pakkaa laukkuun mukaan juustovoileipä syötäväksi ennen kuin lähdet kohti kotia. Muuten voi alkaa pyörryttää.
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sepä se, kun en tykkää makeasta yhtään :x
no aattelepa, jos sulla epäiltäis vatsasyöpää, joutuisit nielemään putkea... Senkin kestää kun on pakko. Parhaan vastauksen epäilyihisi saat soittamalla sinne omaan neuvolaan, joka sut laittoi testeihin. Todennäköisesti vaan varmuuden vuoksi.
 

Yhteistyössä