sokerirasituskokeesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
ensimmäisessä raskaudessa minulla oli raskausdiabetes (paastoarvo oli rasituksessa hieman koholla, muut arvot ok) ja kotona mittailin sokereita jotka oli aina kunnossa ja vauvalla ei syntymän jälkeen ollu mitään häikkää sokereissa eikä ollut mitenkään suurikokoinenkaan. Nyt toisessa raskaudessa mietinki että riittääköhän että pyydän neuvolasta sen mittarin ja mittailen sokereita kotona, vai onko tohon rasitukseen kannattavaa mennä jos sokereita kumminkin tahtoo kotona mitata, ja jos joskus joku arvo on liian korkea niin sitten menee siihen rasitukseen tms?

Mut laitettiin heti ekasta neuvolasta sokerirasitukseen, eli rv 10 paikkeilla. Arvot oli ok. Mulla kun ongelmana se, että pissassa aina sokrut plussalla ja verensokeri taas ok.
Nyt on parin viikon päästä taas edessä uus sokerirasitus, toivotaan, että arvot taas ok.
Tässä toisessa raskaudessa onneks ollut vaan yhdellä plussalla, kun ekassa oli 4 plussalla joka kerta..
Kotona en mittaillut sokruja, menin neuvolaan aina 1.5h edellisestä ateriasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ensimmäisessä raskaudessa minulla oli raskausdiabetes (paastoarvo oli rasituksessa hieman koholla, muut arvot ok) ja kotona mittailin sokereita jotka oli aina kunnossa ja vauvalla ei syntymän jälkeen ollu mitään häikkää sokereissa eikä ollut mitenkään suurikokoinenkaan. Nyt toisessa raskaudessa mietinki että riittääköhän että pyydän neuvolasta sen mittarin ja mittailen sokereita kotona, vai onko tohon rasitukseen kannattavaa mennä jos sokereita kumminkin tahtoo kotona mitata, ja jos joskus joku arvo on liian korkea niin sitten menee siihen rasitukseen tms?

Mulla oli just samoin ekassa raskaudessa. Kerran näkyi pissakokeessa glukoosia=sokeria ja heti laittoivat neuvolasta sokerirasituskokeeseen. En enää tarkkaan muista arvoja, olisko ollu paastoarvo ok mut toinen näyte koholla tai jotain. Tää huomattiin vasta loppuraskaudesta joten ei siinä mitään ruokavaliota eikä mitään sellasta enään kerinny alkaa noudattaa. Lapsi oli taäysin normaalipainoinen syntyessään , eikä mullakaan ollu yhtään ylipainoa missään vaiheessa. Neuvolan täti sanoi että hunaja on sellanen joka voi "lyödä läpi", eli jos on syönyt hunajaa voi se näkyä pissassa vaikkei oikeesti oliskaan mitään diabetesta.
Oli miten oli, toisessa raskaudessa laittoivat mut automaattisesti sokerirasituskokeeseen, koska eka raskaudessa oli ollu arvoissa häikkää. Se oli ok eikä pissassakaan ollut koko raskauden aikana glukoosia.

Piti vielä lisätä että minä sain neuvolasta lainaksi verensokerimittarin, mutta ei multa tosiaan kysytty että haluanko rasituskokeeseen vai en. Sinne vaan käskivät vaikka kotona mittaillessa oli myös arvot ok.

Poikaa ku odotin niin ei ollut mitään... Nyt on mulla on lievää ylipainoa :ashamed: ... joten nlatädin mukaan joudun siinä 20 viikon paikkeilla sokerirasitukseen...
Mites sitten jos siellä sitten jotain on?? Mitäs sitten siitä seuraavaks? Vaikuttaako se miten raskauteen ja vauvaan jos sokerit koholla tms.?

Suosittelen menemään sokerirasituskokeeseen jos vähänkään on siihen edellytyksiä. Itse menin vasta loppuvaiheessa ja olin ihan raja-arvoilla eli viitearvojen sisällä, mutta sokeriseuranta olisi ollut tarpeen jo alusta alkaen, sillä synnyttyään viikolla 35+3 vauva joutui sokeritippaan.Olisi ehkä muutenkin joutunut, aikaisista viikoista johtuen, mutta tosiasia on se, että sokerit olivat kasvattaneet vauvan jo yli kolmikiloiseksi ja jos raskaus olisi edennyt laskettuun aikaan saakka, niin vauva olisi ollut paljon suurempikokoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
Poikaa ku odotin niin ei ollut mitään... Nyt on mulla on lievää ylipainoa :ashamed: ... joten nlatädin mukaan joudun siinä 20 viikon paikkeilla sokerirasitukseen...
Mites sitten jos siellä sitten jotain on?? Mitäs sitten siitä seuraavaks? Vaikuttaako se miten raskauteen ja vauvaan jos sokerit koholla tms.?

Jos siinä todetaan raskausdiabetes, joudut todennäköisiseti ruokavaliolle. Jos olisi diabetes tosi pahana, sitten toki insuliinihoitoa ruokavalion lisäksi.

Vauvaan se voi vaikuttaa niin, että jos vauva kasvaa ns. "sokeriliemessä", voi vauva kasvaa liikaa kohdussa, jolloin voi tulla eteen enneaikainen käynnistys tmv. Toinen vauvaan vaikuttava seikka on se, että jos vauva on tottunut korkeaan glukoositasoon kohdussa, voi syntymän jälkeen sokeritasapaino romahtaa, kun vauva on oman verenkiertonsa varassa, eikä sokeritaso ole niin korkea kuin kohdussa.

Mutta kun raskausdiabetes todetaan ajoissa, ei yllätyksiä tule koska vauvan painokontrollit on usein ja vauvan sokeriarvoja tarkkaillaan heti syntymän jälkeen =)

Alkuperäinen kirjoittaja Minea:

Jos siinä todetaan raskausdiabetes, joudut todennäköisiseti ruokavaliolle. Jos olisi diabetes tosi pahana, sitten toki insuliinihoitoa ruokavalion lisäksi.

Vauvaan se voi vaikuttaa niin, että jos vauva kasvaa ns. "sokeriliemessä", voi vauva kasvaa liikaa kohdussa, jolloin voi tulla eteen enneaikainen käynnistys tmv. Toinen vauvaan vaikuttava seikka on se, että jos vauva on tottunut korkeaan glukoositasoon kohdussa, voi syntymän jälkeen sokeritasapaino romahtaa, kun vauva on oman verenkiertonsa varassa, eikä sokeritaso ole niin korkea kuin kohdussa.

Mutta kun raskausdiabetes todetaan ajoissa, ei yllätyksiä tule koska vauvan painokontrollit on usein ja vauvan sokeriarvoja tarkkaillaan heti syntymän jälkeen =)

Kiitos kun selvensit asiaa! :) Hyvä tietää mihin varautua jos sitten onkin raskausdiabetesta...

Kiitos kun selvensit asiaa! :) Hyvä tietää mihin varautua jos sitten onkin raskausdiabetesta...

Ollos hyvä =)
Eipä siinä mitään hätää ole nykypäivänä. Raskausdiabetes on tosi yleistä. Ja kun sitä hoidetaan ja seurataan pysyy tilanne hallinnassa.
Ikävää oli se mun kohdalla, että kun kerran näytti pissa plussaa, tuli hirmuset tutkimukset :/ Tavallaan paljon melua tyhjästä sillä kertaa, mutta vauvan ja äidin parhaaksi kaikki tutkimukset kuitenkin ovat! Ja se oli myös ikävää, kun poika sitten syntyi, ei häntä saanut ensimmäisenä yönä ollenkaan viereen, vaan hän oli lastenhuoneessa kun kahden tunnin välein mitattiin sokereita.
Ainakin vakuutuin siitä että ainakin täällä (Päijät-Hämeessä) saa tosi hyvää hoitoa eikä mitään jätetä arvailujen varaan :)

Jos sinulla jotain siinä ilmenee niin todennäköisimmin selviät pelkällä ruokavaliomuutoksella ja ehkä joudut mittailemaan kotona sokereita. Se on helppoa eikä niitä yleensä joka päivä tarvitse mitatakaan. Ja kun kuuntelee ammattilaisten ohjeita ei siitä pitäisi vauvalle haittaa olla ja yleensä rd:n vuoksi pääseekin ylimääräiseen ultraan äippäpolille varalta jossa seuraavat vauvan kokoa. Suurin haittahan onkin vauvan liikakasvu. Meillä tyttö oli syntyessään 3475g (joka ultrassa sanoivat keskikokoista sikiötä hieman pienemmäksi) ja itse jouduin seurailemaan sokereita. Herkutteluihinkin repsahdin välillä, pääasia, että yrittää parhaansa ja jo pienillä muutoksilla saa paljon aikaan.

:)

Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Se jos mittailet kotona sokereita, ei kuitenkaan vastaa sitä PASTOSOKERIN mittaamista. Se sormenpäästä otettava koe kun antaa eri arvon mitä suoninäyte.

Ööh, meillä kyllä tk:ssa tehdyssä sokerirasituksessa verikoe otettiin sormenpäästä, kuten kotitestissäkin tehdään...

Suosittelisin menemään oikeaan sokerirasitukseen (jota sinulle varmaan ehdotetaankin), koska raskauksia ei voi vertailla keskenään tässä asiassa eli jos ekassa oli jotain, niin tod. näk. toisessakin on samanlailla.
Ja hyvähän se on seurata sokereita 1-2 krt viikossa jokatapauksessa, koska on ollut aiemmin taipumusta raskausdiabetekseen.
Halinappi: Jos tosiaan yksikin arvo on koholla (paasto, 1h ja 2h arvot), niin se luetaan raskausdiabetekseksi. Tällöin käyt diabeteshoitajalla, joka neuvoo ruokavalion ja saat kotimittauslaitteet. Sitten jos hiilihydraattirajoitteinen dieetti ei pure, niin harkitaan lääkehoitoa (yleensä insuliinipistos) ja joka tapauksessa vauvan kasvua seurataan ylimääräisillä kasvukontrolliultraäänillä.
Tämä "tautihan" loppuu sitten synnytykseen, koska raskaanaolevalla sokerien raja-arvot on tiukemmat kuin normaalitilassa olevalla. Uhkana tässä tietenkin on se, että raskausdiabeetikolla on suurempi alttius sairastua aikuisiän diabetekseen kuin muilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Oulusa:
Se jos mittailet kotona sokereita, ei kuitenkaan vastaa sitä PASTOSOKERIN mittaamista. Se sormenpäästä otettava koe kun antaa eri arvon mitä suoninäyte.

Ööh, meillä kyllä tk:ssa tehdyssä sokerirasituksessa verikoe otettiin sormenpäästä, kuten kotitestissäkin tehdään...

Oliko ihan varmasti kyse sokerirasituskokeesta? :o

Sehän tehdään niin että ensin ollaan 12 h syömättä/juomatta ja polkastaan TK:hon. Siellä otetaan paastoarvo, jonka jälkeen juodaan kaljapullolinen glukoosilitkua. Sen jälkeen tunnin päästä yksi verikoe ja vielä yhden tunnin päästä toinen verikoe.
Ja verikokeet kyynärtaipeesta...näin ainakin meillä :)
Ja mulle ainakin sanottiin että pitää saada verinäyte ihan suuremmasta määrästä verta, siksi otetaan kyynärtaipeesta putkeen, ei riitä sormenpäästä :|

Mulla kakkosen aikaan todettiin raskausdiabetes. Sen jälkeen automaattisesti laitettu näiden kahden seuraavan kanssa sokerirasitukseen eli (12h syömäti ja juomati) litkun juontiin. Lisäksi sain tk:sta mittarin jolla mittailin kotona. Arvot aina kuitenkin niin hyvät että mitään insuliinihoitoa ei ole tarvittu.

Sehän tehdään niin että ensin ollaan 12 h syömättä/juomatta ja polkastaan TK:hon. Siellä otetaan paastoarvo, jonka jälkeen juodaan kaljapullolinen glukoosilitkua. Sen jälkeen tunnin päästä yksi verikoe ja vielä yhden tunnin päästä toinen verikoe.
Ja mulle ainakin sanottiin että pitää saada verinäyte ihan suuremmasta määrästä verta, siksi otetaan kyynärtaipeesta putkeen, ei riitä sormenpäästä :|

Multa tk:ssa otettiin myös näytteet sormenpäästä ihan normisti ja katsottiin samanlaisella mittarilla kuin kotikäytössäkin on.
Sairaalassa otettiin sormenpäänäytteen lisäksi suoniverinäyte.

Mulle tehtiin kanssa sokerirasitustesti sormen päästä. Ja mulla oli muistaakseni 8 h syömättä ja juomatta. Noita systeemeitä on kolme tai neljä erilaista ainakin miten nuo kokeet tehdään ja pari ainakin oli sormen päästä otettavia ja loput suoraan suonesta.

Diabeteshoitaja näytti sen lapun mulle silloin kerran, ja suoraan suonesta ja sormen päästä tehdyillä testeillä on erit viitearvot tuloksille. Ja noissakin vielä oli eroja, että jos otetaan suonesta niin siinäkin oli vielä erilaisia systeemeitä ja myös sormen päästä. Eli niitä tehdään monella tavalla ja riippuu varmaan vähän missä asuu, että miten se aina jokaiselle suoritetaan.

En tiiä saiko tästä sepustuksesta selvää. :)

Kyllä oli. 10-12h paasto (ei vettäkään) ja aamusta heti tk:een. Tämä tehtiin kk sitten, joten en voi houria :)

Jaa, mulle on aikanaan sanottu että se suoninäyte on paastosokerissa tarkempi kun tuo sormenpäästä otettu.

Yhteistyössä