Diabeteksesta/raskausdiabeteksesta tietävät... tarvis apua arvojen kanssa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sokrutautinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sokrutautinen

Vieras
Mulla on toki soittoaika hoitajalle, mutta ennen kuin se koittaa, kaipaisi vinkkiä.

Eli mulla oli sokerirasituksessa kaikki arvot koholla (nyt menossa rv29). Sain mittarin ja nyt olen omia sokereita mitannut. Kaikki arvot näyttää muuten olevan ok, paitsi aamupalan jälkeinen arvo.

Aamun paastoarvo pyörii 5:ssä tai alle sen ja ruokailun jälkee yleensä 6 pintaan, joskus lähelle 7. Mutta aamupalan jäljeen arvo on ollut 8,8-9,2. Mitä voisin tehdä että saisin arvoa alemmas? Okei, mulla on nyt vasta 3 päivän seuranta takana, eli ei kovin kattava otanta. Aamupalaksi olen syönyt 2 ruisleipää, + lasin appelsiinitäysmehua ja nyt tänä aamuna meni ruisleivät kera veden eli jätin pois sen sokerisen mehun. Silti arvo näytti samaa kuin edellisinä aamuina, eli mehulla ei ainakaan ollut vaikutusta. Vai vaikuttaako se ylipäätään näin nopeasti? Kahtena edellisenä yönä olen myöskin käynyt syömässä ruisleivän noin klo 2 maissa yöllä, laimennetun appelsiinitäysmehun kanssa.

Ainakin jätä kokonaan se mehu pois, vaihda vaikka sokerittomaan versioon. Hoitaja osaa varmasti sanoa että missä vika. Aika kovat on kyllä nuo aamupalan jälkeiset arvot? Mutta tosiaan, nyt on vasta 3 mittauspäivää takana...

Ite vaihdoin ruisleivän näkkäriin jossa hilareita vähemmän. Jos söin ruisleipää, niin sitä ohutta ja pientä (en ny uista nimee..jälkiuuni viipaleet?).Mulla puuro ja r-leipä nosti kovasti sokereita. Söin välipalaa myös yöllä joskus mutta esim jogurttia. Oletko kattonu paljo on hilareita siinä sun leivässä?

monesti raskausdiabeteksessä juuri nuo aamupäiväarvt on korkeimmat. ei kai se auta kuin muokata sitä amupalaa vähähiilihydraattisemmaksi. mitä tuo sinun ruisleipä on? onko kunnollista täysjyvää eikä mitön missä on puolet vehnää? syö vaikka vain yksi ruiseipä ja sen kanssa keitetty kananmuna. porkkana tai muu hyvä kuitulähde jossa vaan vähän hiilareita vois kans auttaa

Ite vaihdoin ruisleivän näkkäriin jossa hilareita vähemmän. Jos söin ruisleipää, niin sitä ohutta ja pientä (en ny uista nimee..jälkiuuni viipaleet?).Mulla puuro ja r-leipä nosti kovasti sokereita. Söin välipalaa myös yöllä joskus mutta esim jogurttia. Oletko kattonu paljo on hilareita siinä sun leivässä?

38 grammaa on tuossa leivässä hiilareita. Oululaisen jälkiuunisiivut. Täytyy koittaa näkkäriä. En yhtään ajatellut että ruisleivissäkin on eroja, vaikka totta kai niissä on. Jotenkin sitä vaan kuvitteli, että ruisleipä on ruisleipä.

Miksi jugurttia yöllä? Siis olenko minä ymmärtänyt väärin, kun minä kuvittelin että jugurtissa on niitä lyhytkestoisia hiilareita ja yöllä tai illalla pitäis syödä just niitä pitkäkestoisia. Tai jotain... on vielä vähän pää sekaisia... Söitkö maustamatonta jugurttia?

Minulla oli myös raskausdiabetes ja vuosi synnytyksestä mulle puhkes ykköstyypin diabetes. Jotain hajua siis asiasta on :) Aina ollut itsellä hankaluuksia aamuisin sokereitten kanssa, lääkärin mukaan johtuu hormoneista. Neuvoksi antoi että aamuisin syö vähän vähemmän hiilareita, ei jogurtteja yms. jotka nostavat sokereita nopeasti vaan hitaita hiilareita.
Raskausaikana mulla ei ruokavalion ruukkaukset yms. auttaneet vaan piti ottaa jo silloin ateriainsuliinit käyttöön.

Täytyy koittaa muna-porkkana-ruisleipä aamupalaa seuraavaksi. Voinko illan tai yön syömisillä vaikuttaa jotenkin tuohon arvoon? Siis kannattaako ylipäätään syödä yöllä? Illalla syön myös 2 ruisleipää mehulla tai ilman ja arvot sen jälkeen ok.

Kaipailisin vielä vastausta noihin kysymyksiini. Eli:
"Miksi jugurttia yöllä? Siis olenko minä ymmärtänyt väärin, kun minä kuvittelin että jugurtissa on niitä lyhytkestoisia hiilareita ja yöllä tai illalla pitäis syödä just niitä pitkäkestoisia. Tai jotain... on vielä vähän pää sekaisia... Söitkö maustamatonta jugurttia?"

"Voinko illan tai yön syömisillä vaikuttaa jotenkin tuohon arvoon? Siis kannattaako ylipäätään syödä yöllä? Illalla syön myös 2 ruisleipää mehulla tai ilman ja arvot sen jälkeen ok."

38 grammaa on tuossa leivässä hiilareita. Oululaisen jälkiuunisiivut. Täytyy koittaa näkkäriä. En yhtään ajatellut että ruisleivissäkin on eroja, vaikka totta kai niissä on. Jotenkin sitä vaan kuvitteli, että ruisleipä on ruisleipä.

Miksi jugurttia yöllä? Siis olenko minä ymmärtänyt väärin, kun minä kuvittelin että jugurtissa on niitä lyhytkestoisia hiilareita ja yöllä tai illalla pitäis syödä just niitä pitkäkestoisia. Tai jotain... on vielä vähän pää sekaisia... Söitkö maustamatonta jugurttia?

Mähän söin periaatteessa siis IHAN kaikkea mutta laskin AINA hilarit. Onhan jugurteissakin eroja....Söin aina pieniä aterioita. Mutta esim. makkara, liha ,kana yms tällaset ei nostaneet mun sokereita. Mulla oli sellanen kirjanen missä luki hilarit ja oppihan niitä väkisinkin ulkoo. Sitten tein sitä että aamupalan jälkeen kävin pienellä kävelyllä tai sitten ennen syömistä. Tehokasta :)

Kaipailisin vielä vastausta noihin kysymyksiini. Eli:
"Miksi jugurttia yöllä? Siis olenko minä ymmärtänyt väärin, kun minä kuvittelin että jugurtissa on niitä lyhytkestoisia hiilareita ja yöllä tai illalla pitäis syödä just niitä pitkäkestoisia. Tai jotain... on vielä vähän pää sekaisia... Söitkö maustamatonta jugurttia?"

"Voinko illan tai yön syömisillä vaikuttaa jotenkin tuohon arvoon? Siis kannattaako ylipäätään syödä yöllä? Illalla syön myös 2 ruisleipää mehulla tai ilman ja arvot sen jälkeen ok."

Ap, kuulostaa ihan samalta tilanteelta mikä mulla oli n. vuosi sitten. Mulla myös oli kaikki arvot koholla ja kotona aamuarvot, pahimmat aamupalan jälkeen. Ruokavaliolla pärjäsin alkuun, lopussa sain iltaan insuliinit avuksi.

Jugurtista yöllä en ole kuullutkaan, enkä siis kokeillut...
Illan ja yön syömisillä voi vaikuttaa, mutta se, kuten kaikki muukin rd:ssa, on henkilökohtaista. Kokeilemalla selviää. :) Tutustu ns. aamunkoittoilmiöön. Googlettamalla saat myös hyviä vinkkejä siitä, muiden kokemuksia jne...

Itselläni aamun arvoihin paras oli juuri ruisleipä tai näkkäri. Aamuissa leipänä kävi vain näkkäri. Paras oli jos söin mahdollisimman vähähiilarista. Tutustuin tuolloin karppisivuihin ja tein paljon karppiruokia. Jugurtit vaihdoin rahkaan, söin paljon munia ja esim. tonnikalaa. Tein paljon salaatteja... Liikunta auttoin mulla arvoihin selvästi. Kävelin sen minkä jaksoin tai pystyin usein ruuan jälkeen. Diabeteshoitaja neuvoi tuolloin tekemään myös illalla kävelylenkin aamun arvojen takia, mutta harvoin jaksoin enää illalla lenkille lähteä.

Itselleni insuliinit oli lopulta helpotus vaikka alkuun sitä pelkäsinkin. Mun mielestä raskausaikana on muistettava muutakin kuin se rd ja jos insuliineilla pystyy syömään monipuolisemmin niin käyttöön vaan! Rd:n toteamisen jälkeen esim. noita lingt juomia alettiin "tyrkyttää", mutta kannattaa myös miettiä minkä verran sitä aspartaamia on järkevä raskausaikana vetää... Mulle neuvolasta tuli täyskiellot hedelmille ja maidolle. Äitiyspolilla diabeteshoitaja sanoi, että välipalana hedelmä on ok, mutta ei esim. hedelmää, leipää, jugurttia yms. kerralla. Tärkeintä on syödä usein ja pieniä määriä.

Vähennä reilusti hiilareita ja käytä oikeaa voita, kermaa ja rasvaisia juustoja. Diabeteshoitajien neuvot ovat päinvastaisia aika lailla, mutta senpä tähden tosi monet joutuukin turvautuun isuihin, kun on hiilareilla käyllästetty kroppa. Tsemppiä, kyllä se siitä. Mulla oli kaks arvoa koholla ja ruokavaliolla pärjäsin ihan hyvin. Aamulla en syönyt juuri mitään hiilaria, koska muuten arvot nousi samoihin lukemiin kuin sinullakin.

Vähennä reilusti hiilareita ja käytä oikeaa voita, kermaa ja rasvaisia juustoja. Diabeteshoitajien neuvot ovat päinvastaisia aika lailla, mutta senpä tähden tosi monet joutuukin turvautuun isuihin, kun on hiilareilla käyllästetty kroppa. Tsemppiä, kyllä se siitä. Mulla oli kaks arvoa koholla ja ruokavaliolla pärjäsin ihan hyvin. Aamulla en syönyt juuri mitään hiilaria, koska muuten arvot nousi samoihin lukemiin kuin sinullakin.

Joo, tosiaan. Käski välttää kovaa rasvaa ja siirtyä totaalisesti kasvirasvoihin.

Pitääkö mun sit ajatella elämää niinkuin karppiruokavalion kannalta? Vai tarviiko sokeritautinen niitä hiilareita johonkin?

Joo, tosiaan. Käski välttää kovaa rasvaa ja siirtyä totaalisesti kasvirasvoihin.

Pitääkö mun sit ajatella elämää niinkuin karppiruokavalion kannalta? Vai tarviiko sokeritautinen niitä hiilareita johonkin?

Mulle sanottin samaa, mutta ihan käytännössä näin, ettei se vaan ota toimiakseen, niin noudatin lähinnä karppikruokavaliota ja paljon paremmin pysyi arvot ja olo oli parempi. Toki jonkin verran eli vähän tarvii syödä hiilareita raskaanakin, mutta elimistö (maksa) alkaa itse valmistaan sokeria, jos sitä ei saa muuten. Eli älä missään nimessä jätä kaikkia hiilareita pois, mutta periaatteessa pienilläkin määrillä pärjää ja kannattaa syödä vasta puolen päivän jälkeen/illemmalla päivän hiilarit, koska aamulla insuliinia erittyy vähiten! :)

Eli kannattaa syödä lihaa, kanaa, kalaa, munia, maustamatonta jugraa (lidlin parasta), kasviksia, vihanneksia, leipäjuustoa, kermaa, voita.. :) Ja vähän hiilareita esim. joskus vähän leipää tai jos haluaa ottaa vähän perunaa, riisiä tms..! :)

Yhteistyössä