Sokerirasitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kyllä. Esiintyvyys Suomessa on koko väestön tasolla yli 5% !!!!

Tähän tietenkin hyvänä vertailukohtana voisi ottaa sen, että kuinka moni noista 5% kuuluvista on esim. ylipainoisia jne.

Mutta ehkä eripuolilla Suomea on neuvoloissa erilaiset käytännöt tuon testin suhteen. Että toisaalla kaikki yli 25v siihen laitetaan ja toisaalla vain jo aiemmin mainittujen "huonojen elämäntapojen" takia.

[QUOTE="mami";23687266]Höpö höpö! Täällä testataan kaikki yli 25-v ja joilla painoindeksi yli 25. Tietenkään ketään ei pakoteta mutta tuo on se suositus.[/QUOTE]

Okei, eli näissä toimintatavoissa on siis eroja eri paikkakunnilla. Tosiaan itsellä ikä >25v, mutta painoindeksi <18.

Mutta ainekin tiedän nyt minkä asian otan puheeksi seuraavalla neuvolakäynnillä.

Käytännöt tosissaan vaihtelee. Itse en ole koskaan ajatellut olevani missän isossa riskissä eikä minulle olla edes sokerirasituksista puhuttu yhdenkään raskauden aikana.

Ensimmäisen lapsen kohdalla oli 27v ja bmi 19. Toisen lapsen kohdalla 28v ja bmi 19. Kolmannella kertaa 33v ja bmi liki 23 (:ashamed:).

Enkä nyt tiedä oliko se äitiyshuollon puoleltakaan laskettavissa miksikään heitteillejätöksi. Heillä vaan oli noihin erilaiset kriteerit (esim. huomattavasti ylipainoinen mutta vasta vähän yli 20v kaveri "joutui" sokerirasitukseen).

Suosittelisin käymään kyllä. Se 12h kuulostaa kamalalta ajatukselta, mutta nopeesti se on ohi.
Minullakin oli toisessa raskaudessa arvot koholla, vaikka mitään viittaavia oireita rd:hen ei ollut, ikääkin oli vain 19v. Tämän tiedon saatua, osasin pitää ruokavaliolla vauvan kohtuullisen kokoisena, 4290g.
Olisihan se inhottavaa tietää kesken synnytyksen, että 5,5 kiloinen sokerivauva tulossa :] Jos näin olisi käydäkseen.

Just tiistaina olin rasituksessa, syy bmi 25 ja isälläni 2.tyypin diapetes. Itse sain päättää menenkö kun olin rajatapaus. Ikää 30v ja 2 tervettä normaalikokoisena syntynyttä lasta ennestää. Aiemminkin olen ollut rasituksessa ja sillon kirkkaasti läpi. Nyt kuitenkin narahdin 1h paastoarvolla, joten hyvä että kävin.

Sitä mun piti vaan lähinnä kommentoida, että mun ohjeet oli että klo 20.00 alkaen syömättä, mutta illalla SAA JUODA VETTÄ, samoin aamulla LASILLISEN. Ei siis joutunu oleen juomatta 12h. Rasitus mulla oli klo 8.00 eikä ollut mitään ongelmia sen kanssa.

[QUOTE="Anu";23687382]Just tiistaina olin rasituksessa, syy bmi 25 ja isälläni 2.tyypin diapetes. Itse sain päättää menenkö kun olin rajatapaus. Ikää 30v ja 2 tervettä normaalikokoisena syntynyttä lasta ennestää. Aiemminkin olen ollut rasituksessa ja sillon kirkkaasti läpi. Nyt kuitenkin narahdin 1h paastoarvolla, joten hyvä että kävin.

Sitä mun piti vaan lähinnä kommentoida, että mun ohjeet oli että klo 20.00 alkaen syömättä, mutta illalla SAA JUODA VETTÄ, samoin aamulla LASILLISEN. Ei siis joutunu oleen juomatta 12h. Rasitus mulla oli klo 8.00 eikä ollut mitään ongelmia sen kanssa.[/QUOTE]

Tuo kuulostaa muuten ohjeena jo paljon paremmalta! Itselläni nuo sektioita edeltävät paastot ovat nimenomaan juomisen suhteen tehneet tiukkaa ja viimeisellä kerralla se lupa juoda lasillinen vettä vielä aamusta muutti homman huomattavasti positiivisempaan suuntaan.

Tuolla lukee selkeästi (?) että syömättä ja juomatta.. MUTTA VETTÄ voitte juoda. :) Eli juu, vettä saa juoda.

http://www.laboratorio.fi/lake/potilasohjeet/nayta.tmpl?sivu_id=169;id=1106;current=;title=GLUKOOSIKOE

Tuo kuulostaa muuten ohjeena jo paljon paremmalta! Itselläni nuo sektioita edeltävät paastot ovat nimenomaan juomisen suhteen tehneet tiukkaa ja viimeisellä kerralla se lupa juoda lasillinen vettä vielä aamusta muutti homman huomattavasti positiivisempaan suuntaan.

Juu siis ei ihan selkeästi. Toinen lause "Vettä voitte juoda" antaa käsityksen, että vettä saa juoda vapaasti koko ajan. Mutta sitten myöhemmin sanottu "Koeaamuna voitte juoda lasillisen vettä" taas antaa käsityksen ettei sitä vettäkään ihan vapaasti ole saanut juoda.

Mutta mielenkiintoinen aihe sinällään. Mitäs sitten jos käy niin, että testissä huomataan jotain vikaa (?) arvoissa. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Ja miten siinä vaiheessa lähdetään menettelemään?

sokerirasitukseen joutuu jos on yli 25v ja bmi on yli 25 mutta MYÖS NE joiden lähisuvussa on diabetes (lähinnä raskaanaolevan äidillä tai isällä) JA NE JOTKA OVAT AIEMMIN synnyttäneet ison lapsen! Ja nää kriteerit pitäs päteä tismalleen samanlaisina ympäri suomen sillä ne ovat valtion asetusten mukaiset ja niiden mukaan pitäs mennä joka ikisessä neuvolassa.

Yhteistyössä