Sokerirasitus - kuinka tärkeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sokeritoukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sokeritoukka

Vieras
Minun pitäisi mennä sokerirasitukseen, koska BMI on yli 25. Rv nyt 29+3. Huomenna olisi aika laboratorioon, nyt vain mietin että kuinkakohan pakollinen tuo on. Raskaus on kolmas, kaikissa joutunut sokerirasitukseen, tulokset kaikissa erittäin hyvät. Nytkin mulle tullut painoa vaan 3kg, eli en kauheasti herkuttele.

Mulla ei ekassa ollut, paino nousi alle 5kg, normaalipainoinen lapsi. Toisessa olikin paasto koholla, vaikka raskauksien välillä vaan 2v. Ei sukurasitetta tms. Eli menisin ilman muuta.

Mulla vaan on aina niin alhainen verensokeri että melkein pyörryn tuossa testissä... Mitä se voi aiheuttaa vauvalle jos onkin RD eikä tiedä sitä? Meinaan että oon nytkin aikalailla diabetes-ruokavaliolla, ei tätä voi tästä kovin paljoa enää muokata.

Minulla kahdessa ensimmäisessä raskaudessa ei ollut RD:tä, mutta kolmannessa raskaudessa rasituksessa paastoarvo oli hiukan koholla (5.4 ) joten diagnoosi napsahti. Painoa tuli tässä viimeisessä raskaudessa kaikkein vähiten eli 5kg ja muutenkin herkuttelin paljon vähemmän kuin kahdessa aikaisemmassa raskaudessa. Suosittelen menemään sinne rasitukseen.

[QUOTE="aloittaja";24063688]Mulla vaan on aina niin alhainen verensokeri että melkein pyörryn tuossa testissä... Mitä se voi aiheuttaa vauvalle jos onkin RD eikä tiedä sitä? Meinaan että oon nytkin aikalailla diabetes-ruokavaliolla, ei tätä voi tästä kovin paljoa enää muokata.[/QUOTE]

kannattaa pyytää, että pääset makaamaan. Minulle sanottiin heti, että tuolla voit levätä ja näytettiin makuupaikka.

Vauva voi olla isokokoinen tai ns. sokerivauva

[QUOTE="aloittaja";24063688]Mulla vaan on aina niin alhainen verensokeri että melkein pyörryn tuossa testissä... Mitä se voi aiheuttaa vauvalle jos onkin RD eikä tiedä sitä? Meinaan että oon nytkin aikalailla diabetes-ruokavaliolla, ei tätä voi tästä kovin paljoa enää muokata.[/QUOTE]

Joskus pelkkä ruokavalio ei riitä hoidoksi vaan tarvitaan insuliinia, mars rasitukseen vain, kyllä sen kestät!

Ilman muuta menet rasitukseen. Jos arvot ok, saat olla loppuraskauden"rauhassa". Jos taas koholla, etkä koe ruokavaliolla voivasi muuttaa arvoja, saat lääkityksen.
Itsellä todettiin RD ja nyt ruokavaliolla olen saanut arvot pysymään kurissa. Ja aina kun tekee mieli herkkuja, ajattelen vauvaa, ettei kasvaisi kovin isoksi. Ja myös sitä, että saisin hänet heti vierihoitoon.
Rasituskokeessa pääsee makuulle ja kannattaa ottaa lukemista mukaan, ettei aika käy kovin pitkäksi!

Hiilareita kannattaa vähentää jos haluat sokerit normaaliks. Auttoi mulla :)

Mulla ei ollut rd ekassa eikä tokassa raskaudessa. Kolmannessa oli mutta neljännessä taas ei. Että edelliset ei kyllä kerro sitä, mikä tilanne on nykyisessä. Eikai se nyt liian suuri vaiva ole käydä, eihän se kivaa ole muttei sitä kiusallakaan haluta tehdä?!

[QUOTE="aloittaja";24063688] Mitä se voi aiheuttaa vauvalle jos onkin RD eikä tiedä sitä? [/QUOTE]
Jos äiti kärsii liian korkeista sokeriarvoista odotusaikana, vauva kärsiii synnyttyään sitten liian matalista sokeriarvoista ja joutuu sokeritiputukseen eri osastolle. Samaten häntä syötetään kellon mukaan tietyn suuruisilla annoksilla. Jos ei jaksa itse syödä (tyypillenen oire), syötetään maha-nenäletkulla.

Sen lisäksi on mahdollista saada isokokoinen vauva.

Jos ekassa raskaudessa ei ole ollut RD, niin on hyvin pieni todennäköisyys, että myöhemmissä olisi. Näin olen jostain tutkimuksesta lukenut. Itsekin molemmissa raskauksissa kävin, BMI 26 ainoana syynä. Tässä tokassa raskaudessa tuntui aika turhalta kyllä, mutta tulipa käytyä.

Jos ekassa raskaudessa ei ole ollut RD, niin on hyvin pieni todennäköisyys, että myöhemmissä olisi. Näin olen jostain tutkimuksesta lukenut. Itsekin molemmissa raskauksissa kävin, BMI 26 ainoana syynä. Tässä tokassa raskaudessa tuntui aika turhalta kyllä, mutta tulipa käytyä.

Mielenkiintoista. Itelläni ei ollut ekassa eikä tokassa, mutta kolmannessa ja neljännessä oli. Olen hoikka eikä ole sukurasitteita. Ruokavaliolla loistavat arvot kotimittauksissa onneksi.

Mulla vähän sama pulma: mennäkö vai ei? Ekassa en käynyt, pissoissa ei muutoksia ja vauna syntyessään normaalikokoinen. Toisessa kävin, arvot normaalit, pissat ok ja vauva saman kokoinen kuin ensimmäinen. Nyt kolmas raskaus menossa. Paino ei ole noussut, kuten ei aiemminkaan. Lähinnä en haluaisi mennä, sillä joutuisin olemaan pois töistä. Aloitin työt juuri ja minulla ei ole vapaapäiviä, jolloin voisin rasitukseen mennä. Joutuisin pyytämään palkatonta. En ole vielä kertonut raskaudesta työpaikalla, tosin luulis heidän siellä pian huomaavan. Mitä tekisitte?

[QUOTE="hely";24064658]Mulla vähän sama pulma: mennäkö vai ei? Ekassa en käynyt, pissoissa ei muutoksia ja vauna syntyessään normaalikokoinen. Toisessa kävin, arvot normaalit, pissat ok ja vauva saman kokoinen kuin ensimmäinen. Nyt kolmas raskaus menossa. Paino ei ole noussut, kuten ei aiemminkaan. Lähinnä en haluaisi mennä, sillä joutuisin olemaan pois töistä. Aloitin työt juuri ja minulla ei ole vapaapäiviä, jolloin voisin rasitukseen mennä. Joutuisin pyytämään palkatonta. En ole vielä kertonut raskaudesta työpaikalla, tosin luulis heidän siellä pian huomaavan. Mitä tekisitte?[/QUOTE]

Eikös se yleensä käydä joskus rv 25-28 vasta? Kyllähän raskaus siinä vaiheessa näkyy. Itse kävin rv 30 jälkeen eli ei sen kanssa ole pakko niin kovasti hätäillä. Odottelisin siis sinuna hieman. Kai sen nyt työajalla voi hoitaa normaalisti kuitenkin?

No mulla ei yhtä ainutta riskitekijää ja bmi:kin oli 23. Ekassa raskaudessa ei ollu mitään.
Tokassa raskaudessa narahdin rv 30 sillä tavoin, että oli siinä pissatestissä sokeria. Sit sokerinrasitukseen rv 32 (oli jonoa, en päässy aiemmin) ja oli KAIKKI 3 arvoa reippaasti yli rajojen. Vauvastaki kasvoi liki 5 kiloinen ja syntyi sektiolla. Ruokavaliosta huolimatta mittasin kotona vähän väliä arvoja, jotka meni yli, insuliiniin ei silti lähdetty. Edelleen yli vuosi synnytyksestä arvot on koholla eli todella suuri riski itsellä sairastua kakkostyypin diabetekseen. Ihan puskista tuli, koska ei vieläkään mitään riskitekijöitä ja bmi on nyt 24.

Eli tästä kokemuksesta voi päätellä, että diabetes voi puhjeta ilman yhtä ainutta riskiä, saati sitten, jos on jo jotain riskiä

Eikös se yleensä käydä joskus rv 25-28 vasta? Kyllähän raskaus siinä vaiheessa näkyy. Itse kävin rv 30 jälkeen eli ei sen kanssa ole pakko niin kovasti hätäillä. Odottelisin siis sinuna hieman. Kai sen nyt työajalla voi hoitaa normaalisti kuitenkin?

No mulla on rv 24 menossa ja vielä kukaan ei ole sanonut mitään. Tässä raskaudessa maha tosin on iso, joten voivat kyllä huomata. Ekassa raskaudessa ihmiset eivät huomanneet edes viimeisillään musta mitään, joten pystyin pitämään salassa.

Mulla on matkaa neuvolasta töihin yli tunti, joten menis yli neljä tuntia työpäivästä käydä rasituksessa. Jos vois mennä lauantaina, niin menisin kyllä.

Tämä kolmas lapsi tulee syntymään suunnitellulla sektiolla, joten iso koko ei sillai pelota ja seurataanhan noita pissoja neuvolassa aina.

Yhteistyössä