Sokerirasitus alle 25-v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paulam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No onko se sokerirasitus niin kauhea rääkki? Mulle tehty varmaan 10 kertaa 12 raskauden aikana, enkä koe sitä rääkiksi. Isompi homma se synnytys on.

- rd voi tulla vaikka olisi normipainoinen
- vauvan isän puolen diabetestaustalla ei ole merkitystä odottavan äidin sokeriaineenvaihduntaan
- rd:ssä ei välttämättä erity pissaan sokeria, mulla ei koskaan vaikka kolme kertaa on ollut rd
- vauvan parhaaksi varmaan olisi selvittää riski, jotta siihen osataan varautua seuraamalla vauvan kasvua loppuraskaudessa, hoitamattomana on kuitenkin riski varsinkin vauvalle.
- 2-3h elämästä, onko iso juttu (sokerijuoma n. 3dl ja sen jälkeen odottelua)

Mä olen myös Scalan kanssa samoilla linjoillla.. mitä sitä ei tekisi vauvan hyvinvoinnin eteen.. vaikka olisi ns. turhaakin. Nyt kannattaisi ajatella niin, että sinä pääset sinne sokerirasitukseen, etkä joudu :) Raskauden aikana keho voi yllättää niin monin eri tavoin. Niin se on ainakin minulle tehnyt. Minä menin ylipainon vuoksi viikolla 15 rasitukseen, enkä (painosta huolimatta) uskonut että olisi rd. Mutta sieltä se tuomio silti tuli. Eikä meilläkään ole kummankaan puolen suvussa diabetestä. Ja niinkuin Scalakin tuossa totesi, niin aivan normaalipainoisillekin voi rd tulla. Kukaan ei voi pakottaa sinua menemään sinne sokerirasitukseen mutta suosittelen ehdottomasti menemään. Loppujen lopuksi se on ihan pikkujuttu.

Minä myös kieltäydyn tässä raskaudessa menemästä sinne. Ei ne ketään pakota ja jos sitoutuu pitämään huolen itsestään liikkumalla ja syömällä oikein (herkut pois ja hiilarit vähemmälle) niin hyvin voi elää ilman huolta koko raskauden :)näin tein viimeksija niin teen nytkin. Normipainoisena aloin odottaa ja normipainoisena synnytin. paino nousi vaan vauvan,istukan ja lapsiveden takia :)

• Tykkää
Reactions: paulam

Yhteistyössä