Sokerirasituksen puolesta ja vastaan...

• Viestiketjun aloittaja memmu
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
No älä sitten mene sanomaan, että "mitenkään ei ole mahdollista". Yleistäminen on mielestäni typerää ja ajattelematonta!
Taisit kuitenkin liioitella sanomaasi...? Jos olet 2 viikkoa oksentanut sappinesteitä ulos, olit varmasti sairaalassa ja nesteytyksessä? Vai kuinka?
Kappas näin on! Ja olinkin, siellähän ne sitten asiaa tutkivatkin.
Niin, joskus psyykkiset syytkin saattavat saada elimistön sekaisin. Joka tapauksessa poikkeuksien poikkeuksien takia ei kannata yleisesti ottaen sokerirasitusta jättää väliin, koska se on yleensä erittäin helppo koe, jonne riskiryhmään kuuluvat pääsevät, eivät joudu.

jassoo
Öö.. Syöttekö te iltapalan juuri ennen kuin menette nukkumaan? Itse kun sen iltapalan syön pari-kolmetuntia ennen nukkumaan menoa ja aamupalan noin puolentunnin-tunnin päästä heräämisestä.

Kun riskinsä tietää, pitäisi myös osata toimia sen mukaan, siis ruokailun ja liikunnan suhde raskausaikana kun silloin ei saa laihduttaa. Pyytäkää neuvolasta sokerimittari kotiin, niin saatte seurata niitä arvoja, siis paasto- ja ruokailun jälkeen - arvoja. Nlan täti on niistä ainakin meillä kiinnostunut. Mene sitten testiin, kun/jos niissä on hälyttyäviä arvoja.
Ja, niitä sydänvikaisia lapsia syntyy myös ilman tuota häikkää verensokerissa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
no kai sä nyt yhtenä päivänä pystyt olemaan 12 tuntia syömättä ja pari tuntia siellä vaikka sitten muitten töllisteltävänä. Sun ja sun lapses parhaakshan se tehdään eikä sun kiusaks.
Itse olin kummasakin raskaudessa testissä eikä se musta nyt niin ylivoimainen ponnistus ole ollut
Toisille toi 12 tuntia ei ole ongelma eikä mikään.. toiset taas voi niin pahoin sen jälkeen pari viikkoa, että oksat pois...
Mitenkään ei ole mahdollista, että 2 viikkoa 12 tunnin paaston jälkeen voi pahoin. Ja jos ylipäätänsä kovin pahasti voi pahoin, on varmasti syytäkin mennä rasituskokeeseen, sillä silloin todennäköisesti on jotain pielessä. En ymmärrä, miksi sokerirasitustestistä tehdään niin iso numero. Pikku juttuhan se on ja tehdään sekä vauvan että äidin parhaaksi. Pitäisi olla iloinen, että sinne on mahdollisuus mennä. Raskausajan diabetes voi tulla vaikka ei olisi muissa raskauksissa ollutkaan ja vaikka suvussa ei olisi yhtään diabeetikkoa. Ei sinne turhaan ketään laiteta. Jokaisella, joka sinne lähetteen saa, on kohonnut riski.
Selvä sitten, sinähän sen tiedät ettei ole mahdollista. Olipas kiva että kerroit tämän niin voin sitten tällä kommentilla lohduttautua (jos menen sinne kokeeseen) kun oksennan kaksi viikkoa sappinesteitä ulos. Vatsa vaan menee jotenkin lukkoon tuosta paastosta eikä ota vastaan ruokaa. Ekan raskauden aikana kun näin kävi niin tutkivat ja tulivat siihen tulokseen, että mun elimistö ei kestä 12 tunnin paastoa raskausaikana. Se vaan sattuu reagoimaan noin rajusti siihen. Mitään ei ole pielessä kuitenkaan vaikka sinä niin asiantuntevasti asian toisin ilmaisit. Joten kiitos tästä tietopläjäyksestä, ettei se voi ollakkaan mahdollista vaikka lääkärit toisin ovat tutkineet ja itse oireet kokeneena näin olen luullut.
Ja niin niin... Ainahan näitä poikkeustapauksiakin löytyy, joille tulee lähes kaikesta huono olo. Normaalisti ihminen kuitenkin pystyy olemaan 12 tuntia syömättä.
Niin, NORMAALISTI, raskaana ollessa on vähän eri tilanne. Mut lähetettiin kaksosraskauden takia tutkimukseen. Menin, kun kuvittelin sen olevan parhaaksi, nyt ehkä en pelkästään ton kaksosuuden perusteella lähtis uudestaan.

Se oli kamalaa. Mua alko pyörryttää pian kun sen litkun olin juonut. Tädit laittoi mut labran käytävälle paareille makaamaan ja oottelemaan tuloksia. Paasto oli hieman koholla, lähellä ylärajoja, muut arvot normaalit. Ei tullut mitään erityisiä ohjeita jatkon suhteen. Mutta toi päivä oli kamala :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, NORMAALISTI, raskaana ollessa on vähän eri tilanne. Mut lähetettiin kaksosraskauden takia tutkimukseen. Menin, kun kuvittelin sen olevan parhaaksi, nyt ehkä en pelkästään ton kaksosuuden perusteella lähtis uudestaan.

Se oli kamalaa. Mua alko pyörryttää pian kun sen litkun olin juonut. Tädit laittoi mut labran käytävälle paareille makaamaan ja oottelemaan tuloksia. Paasto oli hieman koholla, lähellä ylärajoja, muut arvot normaalit. Ei tullut mitään erityisiä ohjeita jatkon suhteen. Mutta toi päivä oli kamala :/
Jos ihminen ei pysty sietämään pientä epämukavuutta raskausaikanakaan, miten synnytys ja lastenhoito onnistuu jatkossa? Aina kun ei vain omaa parasta pysty ajattelemaan vaan lapsen etu menee edelle.

vieras

Jos ihminen ei pysty sietämään pientä epämukavuutta raskausaikanakaan, miten synnytys ja lastenhoito onnistuu jatkossa? Aina kun ei vain omaa parasta pysty ajattelemaan vaan lapsen etu menee edelle.
Äly hoi! Pienestä epämukavuudestako tässä on kyse? Luulteko, että on tuleville lapsille hyväksi jos äiti on puoli vuorokautta syömättä ja vielä pyörtyä kupsahtaa? Ja juu, lasten etu menee edelle. Ehkä kaksosten äitinä, nyt jo 3v. sen tiedän ;)

Äly hoi! Pienestä epämukavuudestako tässä on kyse? Luulteko, että on tuleville lapsille hyväksi jos äiti on puoli vuorokautta syömättä ja vielä pyörtyä kupsahtaa? Ja juu, lasten etu menee edelle. Ehkä kaksosten äitinä, nyt jo 3v. sen tiedän ;)
Kyllä se siinä tapauksessa on, mikäli sokerirasituksessa paljastuu raskausdiabetes.

vieras
Hyvä Aaban, Raskausdiabetes saadaan kyllä muutenkin paljastettua kuin rasituksessa! Ja kun nyt kerran otsikossa kysytään, niin nykyään omalla kohdallani olen sokerirasitusta vastaan ilman painavia perusteluja. Mielipidettähän tässä kysyttiin.

kannattaa käydä
mulla 4:jässä raskaudessa ei ollut mutta tässä viimeisessä olikin arvot päin honkia, että kannattaa käydä. Ei ole meilläkään suvussa diabetestä!! painon takia minäkin sinne "jouduin" ja olikin suuri yllätys että olin sairastunut Rd:hen

No, jos et sinne rasitukseen halua mennä niin pyydä edes mittari kotiin ja mittaan vs-arvoja kotona - eli paastot ja syöntien jälkeiset arvot, kysy tarkempaa ohjeistusta neuvolasta. Joissakin paikoissa ei enää tehdä edes rasitusta vaan annetaan mittari kotiin ja mittaillaan arvoja kotona ja sen mukaan sit edetään.
Itse en uskaltaisi ottaa sitä riskiä, että jos jokin "kriteeri" täyttyy ja rasitukseen/kotimittauksiin olisi aiheutta niin kieltäytyä siitä. Raskausajandiabeteksellä voi olla oikeasti vaikeita seurauksia jos sitä ei hoideta!

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Viestiä on muokattu
Ohhoh. Onko se sinusta fiksua ja yhteiskunnan rahojen järkevää käyttöä, että testeihin laitetaan turhaan täysin terveitä ihmisiä? Kun nyt terkalla sattuu vaan olemaan joku pakkomielle tästä testausasiasta...
Ja huom. Itse olen siis hoikka ja harrastan paljon liikuntaa eivätkä sokerit olleet missään vaiheessa koholla virtsassa eikä mitään muitakaan sairauksia ole. Ainoa syy testeihin oli siis ylipainoisen isän diabetes.
Ja mikä olisi sitten sun kantasi, jos sulla olisikin ollut raskausdiabetes? Se riski on KAIKILLA ja sitähän ei muuten mistään muusta aina huomaa, kuin tuosta rasituksesta.
Siinä tapauksessa voisin tietenkin olla asiasta eri mieltä. Nyt tiedän vain sen, että tiesin testin olevan täysin turhaa jo ennen kuin menin sinne, testi oli minulle todella rankka ja lapseni syntyi ennen aikojaan todennäköisesti siitä johtuen. Tässä on ainoat faktat, joihin kantani perustan. Ja se riittää minulle.
Ja sillä perusteella kerrot sun tarinaasi täällä, jotta sitten muutkin alkaa tuntemaan, että koe on täysin turha. Noh, toivottavasti jokainen osaa käyttää sitä omaa järkeään näissä, ja asettaisi sen pienen ihmisen etusijalle. Sitä ei kai lääkärit ole varmaksi pystyneet sanomaan, että synnytys käynnistyi ennenaikojaan juuri tuon rasituksen johdosta, ja harmi että sulle niin kävi, mutta oliko sulla jotain muitakin ongelmia raskausaikana mm. supistuksia, kohdunsuu auennut? Suurimmalla osalla kuitenkin rasitus sujuu ongelmitta pahoinvointia lukuunottamatta.

No sepä juuri siinä onkin, että mitään ongelmia ei ollut, raskaus sujui paremmin kuin hyvin. Eikä ollut kohdunsuu auennut, ei ollut yhden yhtään supistustakaan siihen mennessä. Eipä lääkärikään sitä kieltänyt, että testi on voinut sen aiheuttaa...

kuudetta odotellen
Minuakin pyydettiin varaamaan aika sokerirasitukseen tässä kolmisen viikkoa sitten, en ole vielä varannut, enkä taida mennäkään. Koskaan ei ole mitään häikkään ollut, täällä (ei Suomessa) on vaan nämä systeemit kiristyneet ja ovat nyt lähempänä suomalaista neuvolasysteemiä ja näiden pykälien mukaan minulla on painoa vähän liikaa ja se on se perustelu tälle. Painan saman kuin ennenkin ja paino minulta otettiin vasta kun se oli jo raskauden takia noussut 4-5kiloa...joten en osaa ottaa kovin vakavasti tätä...

Voihan sinne olla menemättä, jos siltä tuntuu. Itseäänhän sitä vaan sitten saa syyttää, jos jotain sattuu.
Melkoinen haloohan siitä varmasti nousisikin, jos äidille/vauvalle tapahtuisi jotain sen vuoksi, että sokerirastitustestiin ei laitettaisi lähetettä. Miettikääpä asiaa niin päin.

vieras
Mulla ei koskaan ole ollut pissassa sokeria, mutta painon takia olen sokerirasituksessa käynyt ja molemmilla kerroilla yksi arvo on ollut rajan yli. Kotona olen sitten mittaillut ja ne arvot olleet hyviä. Esikoisellakaan ei syntymän jälkeen ollut verensokereissa heittoja ja oli normaalikokoinen syntyessään. Tästä tulevasta en vielä tiedä. Periaatteessa käyn ihan mielellään sokerirasituskokeessa, mutta ihan koko totuutta se ei kerro, sillä siellä rajat paljon tiukemmat kuin kotona mitatessa, joten helposti tulee liian monelle diagnosoitua raskausajandiabetes pelkän sokerirasituskokeen pohjalta, vaikka se ei sitä sitten kuitenkaan periaatteessa ole.

Yhteistyössä