soittotunneista

16.04.2006
748
0
16
Soittaako kenenkään 3-4 vuotias mitään soitinta? Mistä ootte löytäneet opettajan? Paljonko maksaa? Käykö ope teidän luona vai kuskaatteko lasta? Miten soitto pienillä on sujunut? Minulla 3,5v tyttö ja hänelle voisin ajatella. Jotenkin olisi sen tyyppinen ja ollut muskarissa ja itse kysellyt voisiko alkaa soittelemaan, kun joskus nähnyt.

Ihan hyvin voi jatkaa vielä muskarissa, siellähän sitä soitetaan, ainakin meidän muskarissa soitetaan ihan oikeasti kanteletta.

Minusta tuon ikäinen on vielä liian pieni kurinalaiseen harjoitteluun, hyvä jos kotona on soittimia joilla voi kokeilla. Aikaisintaan viisivuotiaana voi minusta aloittaa soittotunnit jos lapsi on varhaiskypsä, yleenäs vähän vanhempana. Jos lapsi on musikaalinen, on ihan hyvä ohjata siihen suuntaan ja antaa virikkeitä ja täkyjä ja kehittää korvaa lauleskelemalla jne., mutta liian varhain ei kannata aloittaa yhtä soitinta.

Kiitos vastauksesta. Voinet olla oikeassa, ei tosiaan varmaan kiirettä. Ehkä 5 v. olisi sitten hyvä ikä. Tyttö tämäntyyppisissä asioissa jotenkin varhaiskypsä, mutta eihän se hyvä ole liian aikasin alottaa. Onko vielä muilla mielipiteitä? Mielelläni kuulisin.

Meillä 6-v aloittaa syksyllä kitaransoittamisen, kyselin musiikkiopistosta ja siellä olivat sitä mieltä että muskari yms tuohon saakka, aiemmin on turha varsinaisia opintoja aloittaa jos ei nyt ihan nero tunnu olevan. Ja varhaiskypsä tuo meidän poikakin on mutta soittamisen opetteleminen vaatii kuitenkin melkoista pinnaa vaikka leikin varjolla sitä aluksi tehdäänkin.

Meillä poika aloitti musiikkiopistossa pianon viimesyksynä, oli 5,5 v. Syksyn tunnit (1/2 h) kuluivat rattoisasti: välillä soitti, välillä konttasi pianon alla :( Eli ei keskittymiskyky riittänyt. Keväällä alkoi sujumaan paremmin, ope teki tarrataulun johon sai liimata tarran hyvästä soitosta. Edistyi silti hyvin: Suzuki 1-vihkon soitti läpi, ja monta muutakin kappaletta. Sitä ennen kotona soitettiin pianoa ja rytmisoittimia vapaasti ja muskarissa kävi. Parempi että saa kotona soittaa pieniä hetkiä spontaanisti (siihen sitten itse ohjaamaan jos osaa) kuin raahata järjestetylle tunnille (ellei sitten ole rikas ja viitsi viedä joskus lähes turhaankin).

Yhteistyössä