Soitin pankkiin tänään.asuntolainasta!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaa"

Vieras
Eli oon ottanut yksin asuntolainan ja nyt haluaisin et mun mies liitettäisiin siihen niin soitin ja kysyin kuinka se tapahtuu ja onko se mahdollista...

Lainaan kuulemma onnistuu et se on ihan helppoa mut sitte se et se sais puolet talosta ittelensä niin meiän pitäis tehä kappakirjat ja silloin mun ukon pitäis maksaa varainsiirtoveroa ja jotain muitakin kuluja....??

Mut eihän varainsiirtoveroa tartte maksaa ensiasunnosta.. toi olis miehen ensiasunto.. ja mitähän ne muut kulut on..meni ohi ku mun puhelin takkuaa... mut se ilmottelee maanataina.

Varainsiirtoveroa ei tartte tosiaan ensiasunnosta maksaa, mutta kauppakirjojen teosta ja vahvistuksesta veloittavat. Vahvistusmaksu on muistaakseni jotain 80 euroa. Se on "viranomaismaksu", eli aina sama. Sitten on pankkikohtaista mitä niiden kauppakirjojen teko maksaa, lienee jotain 150e?

Mitäs siihen nyt tuli, varainsiirtovero jos ei olisi ensiasunto, kaupanvahvistajan palkkio, lainan perustamiskulut.. Tietty palkkio kenelle ikinä joka kauppakirjan rustaa ellette itse tee jne. Ei siitä nyt kovin kummoisia summia pitäisi tulla jos tosiaan ensiasunnon ostaja on kyseessä. Jokunen satanen yhteensä.

Siis että miehesi tulee asunnon omistajaksi, teidän välillä täytyy tehdä kauppa eli myyt miehelle osan asunnosta.

Jos kyse on talosta, kiinteistöstä, niinkuin viestistäsi ymmärrän, kiinteistöön täytyy tehdä kaupan jälkeen lainhuuto (se maksaa jotain) ja kauppa täytyy vahvistaa kaupanvahvistajalla (se maksaa). Pankki ottanee omat kulunsa lainhuudon hoitamisesta ja lainapapereiden muuttamisesta.

Nämä asiat nyt tuli ensimmäisenä mieleen.

Yhteistyössä