söisitkö tällaista ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anette
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
mä suosittelen ostamaan/lainaamaan kirjastosta hyvän kasviskeittokirjan ja lukemaan sieltä hyviä ja täyspainoisia reseptejä ruokiin joilla voit ruokkia myös lapsesi ilman puutostiloja.
syötkö lisävitsuja? B12 vitamiinia? entä lapsi?

en syö lisävitamiineja. mikä on B12 vitamiini, mistä sitä saa? lapsi ei ole vielä kasvissyöjä. hän syö monipuolisesti.

B12-vitamiinilla on tärkeä rooli mm. hermoston kehittymisessä ja punasolujen muodostumisessa. Sitä ei kuitenkaan saa kasvikunnan tuotteita nauttimalla. Tämän vuoksi jokaisen vegaanin on syytä huolehtia riittävästä B12-vitamiinin saannista heti vegaaniksi ryhtymisestään alkaen. B12-vitamiinin pitkäaikaisesta puutoksesta aiheutuvat sairaudet ovat hyvin vakavia ja voivat lopulta johtaa peruuttamattomiin terveydentilan muutoksiin. Laajalle levinnyt uskomus on ollut, että idut, tempeh ja merilevät sisältäisivät B12-vitamiinia. Näistä löytyvä B12-vitamiini ei kuitenkaan ole elimistön hyväksikäytettävässä muodossa, vaan kyse on B12-analogeista. B12-vitamiinilla täydennettyjä tuotteita ja vitamiinivalmisteita on kuitenkin runsaasti saatavilla.

Vegaaniseen ruokavalioon perehtyneet lääke- ja ravitsemustieteen ammattilaiset ovat esittäneet seuraavia suosituksia B12-vitamiinin riittävää saantia koskien:

* Käytä B12-vitaminoituja tuotteita 2-3 kertaa päivässä, saadaksesi ainakin 3 mikrogrammaa vitamiinia tai
* Syö päivittäin yksi B12-vitamiinitabletti, joka sisältää vähintään 10 mikrogrammaa vitamiinia tai
* Syö kerran viikossa vähintään 2 milligrammaa (2000 mikrogrammaa) B12-vitamiinia.

Varsinkin raskaana olevien ja imettävien naisten on tärkeää pitää huolta omasta B12-vitamiinin saannistaan ja vanhempien tulee antaa lapsilleen B12-vitamiinia. Yllä olevat annokset koskevat aikuisia, lapsille suositukset ovat pienemmät.

Suosittelen,että perehdyt tarkemmin kasvisruokavalioon ja perehdyt siihen,että miten saat ravitsevaa ruokaa itsellesi ja etenkin lapsellesi,jos ja kun hänkin alkaa kasvisruokavalioa noudattamaan.Jos jätät vain lihat pois,niin proteiinin saanti on melko heikolla tolalla.Juu ja tiedän mistä puhun,olen itsekkin kasvissyöjä,kuten lapsenikin.

B12-vitamiinin puute saattaa johtaa megaloblastisena anemiana tunnettuun vakavaan sairaustilaan. B12 on myös välttämätöntä hermoston terveydelle, ja krooninen B12:n puute voi lopulta aiheuttaa hermostollisia oireita. Pikkulapsissa puutos voi ilmetä uneliaisuutena ja kehityksen taantumisena tai hidastumisena. Aikuisilla varhaisoireita voivat olla kielen kipeytyminen, heikotus sekä sormien ja varpaiden kihelmöinti ja tunnottomuus. Edetessään tämä tila johtaa selkäytimen korjaantumattomaan rappeutumiseen, jolloin oireina toisinaan on alavatsan kipuja ja oksentelua.

Erityisesti lapsille sekä raskaana oleville ja imettäville naisille on tärkeää, että heidän ruokavaliossaan on luotettavia B12-vitamiininlähteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Anette:
miksi te ette käytä ruokakermaa? mitä pahaa siinä on? :o

mä käytän kermoja vähän erilaisissa ruuissa kuin "riisikasvisrisoton" kanssa.

esim pastan kanssa mieluummin. ja täydennän vielä että meillä käytetään soijakermoja..

Mikä ihme tuo riisihässäkkä oikein on? :o Riisiä, ruokakermaa ja PAKASTEvihanneksia? :x Kyllähän mä söisin jos oikeasti kaapissa ei muuta olis, mutta en kyllä päästäisi tilannetta noin pahaksi.

Täysjyväriisiä, TUOREITA kasviksia (esim parsakaali, porkkana, sipuli, paprika), kananmunaa + soijasuikaleita, pannulla öljyn kanssa nopea paistaminen keittämisien jälkeen. NAM.

Alkuperäinen kirjoittaja gf:
Mikä ihme tuo riisihässäkkä oikein on? :o Riisiä, ruokakermaa ja PAKASTEvihanneksia? :x Kyllähän mä söisin jos oikeasti kaapissa ei muuta olis, mutta en kyllä päästäisi tilannetta noin pahaksi.

Täysjyväriisiä, TUOREITA kasviksia (esim parsakaali, porkkana, sipuli, paprika), kananmunaa + soijasuikaleita, pannulla öljyn kanssa nopea paistaminen keittämisien jälkeen. NAM.

Ja kertokaas vielä mitä pahaa siis on niissä pakastevihanneksissa?

se on mun ja pojan ruoka tänään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ja kertokaas vielä mitä pahaa siis on niissä pakastevihanneksissa?

Neo nihan lörpähtäneitä ja vetisiä. Tuoreet kasvikset al dente, ei kiitos mitään vetistä muussia.

Alkuperäinen kirjoittaja Anette:
keitettyä riisiä, jonka sekaan laitetaan pakastevihanneksia
Muuhun en ota kantaa mutta riisiin ei saa sotkeä mitään vihanneksia. Varsinkin riisin sekaan tungettu he-ma-pa on kam-mot-ta-vaa!

Keitetyt tai höyrystetyt vihanekset pöytään lisäkkeeksi. EI SEKAAN!

Sinänsä omituinen neuroosi tämä kun lautasella ne kuitenkin menevät sekaisin :D

Pakastevihanneksissa ei ole sitä makua, mikä tuoreista löytyy. Niissä ei myöskään ole yhtä paljon suojaravinteita tallella.

Mutta yhtä surullista luettavaa kuin tämä ketju on, ovat myös nämä "mitä teillä syödään tänään" ketjujen nakkia,muusia ja kurkkusiivuja -äidit.

Alkuperäinen kirjoittaja kasvis:
Pakastevihanneksissa ei ole sitä makua, mikä tuoreista löytyy. Niissä ei myöskään ole yhtä paljon suojaravinteita tallella.

Mutta yhtä surullista luettavaa kuin tämä ketju on, ovat myös nämä "mitä teillä syödään tänään" ketjujen nakkia,muusia ja kurkkusiivuja -äidit.

mitä pahaa on nakeissa ja muusissa?
:o

Minusta tuntuu, että olen ihan hakoteillä ruoanlaitossa. Lähes kaikki mielestäni normaali on täällä palstalla ehdottomasti kiellettyjen listalla. Peruna, riisi, makarooni, vaalea leipä, levitteet, makkarat, marinoitu liha, ruokakerma, lihaliemikuutiot, maustetut jogurtit, mehut ja pakastevihannekset... Mitä vielä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Minusta tuntuu, että olen ihan hakoteillä ruoanlaitossa. Lähes kaikki mielestäni normaali on täällä palstalla ehdottomasti kiellettyjen listalla. Peruna, riisi, makarooni, vaalea leipä, levitteet, makkarat, marinoitu liha, ruokakerma, lihaliemikuutiot, maustetut jogurtit, mehut ja pakastevihannekset... Mitä vielä?

no ehkä nyt ei ihan ääripäähän kaikessa pidä vetää, mutta onhan se varmasti terveellisintä syödä mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa. esim lihaliemikuutiot, ruokakerma, marinadit, levitteet on todella täynnä turhia lisäaineita. samoin monet jugurtit, mehut hurjan sokeroituja. ja ylipäätään parempi olisi käyttää tummaa/täysjyväjauhoja ja -pastaa, kuin noita ihan puhdistettuja. kasvikset parasta tuoreena.

että noihinhan tuo sun listas perustuu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

:laugh: sitä se on palstalla..kaikki on kielletty. elmukelmuun sitä on kierrettävä itsensä ja mentävä kaappiin odottamaan kuolemaa niin on muiden helpompi sit siivota jätteet kun kuolee.

Yhteistyössä