Onko yleistäkin, että aterialla "salaatti" on viipaloitua kurkkua ja tomaattia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ihme avaus:
meillä ne ei edes aina ole viipaloituna kippoon tmv, saatan ottaa kurkun jääkaapista ja iskeä sen kahtia ja sitten puolet ja puolet lapsille.

Ei minusta aina todellakaan tartte olla mikään supersalaatti. Meillä saattaa tytöt vetää iltapalaksi kiinankaalin, eli saavat tarpeeksi vihreetä vaikken aina aterialle tee sydämellä salaattia.

Toivottavasti saavat myös muita vihanneksia kuin kurkkua ja kiinankaalia :D. Varmaan ravintoköyhimmät vihannekset mitä maailmasta löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Olen monta kertaa tormannyt Suomessa tuohon jaavuori-tomaatti-kurkku salaattiin, lisana jotain majoneesipohjaista paksua kastiketta :D.

:$
Mä olen tästä vain kuullut- kukaan kavereista ei harrasta vastaavia salaatteja, joiden luona käydään joskus ruokailemassa.

Ei minunkaan kaverit, mutta olen tormannyt tuohon salaattiin jopa ravintolassa! Ja taisipa kerran olla haissakin...

Pakko kysyä, että mikä vika on jäävuorisalaatti+kurkku+tomaatti-salaatissa? Yleensä itse pistän sekaan sipulinvarsia tai ruohosipulia ja laitan sekaan oliiviöljyä ja valkoista viinietikkaa. Ihan hyvä sellaisenaan ruuan lisukkeena. Joskus raastan karkeaa porkkanaraastetta sekaan, kuten italiasssa usein on.
Mitä siinä sitten pitäisi olla, jotta kelpaisi?

No ensinnäkään jäävuorisalaatissa ei ole mitään ravintoaineita toisin kuin tummemmissa lehdissä, lisäksi onhan tuo tylsyyden huippu salaattina :D. Vähän mielikuvitusta peliin, niin saa hurjasti lisää makua sekä ravintoaineita.

Noh, itse asiassa en kyllä syö salaatinlehtiä ravintoarvon vuoksi. Ne vitamiinit tulevat kyllä muualta. Jäävuorisalaattiakin on muuten montaa lajia, osa tummempia (jos sillä edes on tämän asian kannalta mitään väliä).

Minä pidän ruuassa yksinkertaisista mauista enkä voi henkilökohtaisesti käsittää mitään raejuusto-rusina-ananas-persikka-juttuja salaatissa.
Eikä se perussalaatti ole edes mikään suomalainen juttu, vaan sellaista saa kyllä ihan muissakin maissa.

Perussalaatissa muualla maailmassa on erilaisia salaatinlehtia. En minakaan voisi syoda mitaan raejuusto-rusina-ananas-persikka-juttuja, kuullostaa suomalaiselta salaatilta ja erittain pahalta sellaiselta.

Siis mä nyt kyllä ihmettelen, kun moni niitä salaatteja hehkuttaa kera juuston, pähkinöiden, oliivien jne. Mä en kyllä aterian kanssa tarjoa mitään muuta kuin rehuja, en todellakaan totuta lapsia siihen, että salaatissa on juustoa..... Se nyt ei ole mikään terveellinen salaatti enää...

Alkuperäinen kirjoittaja ihme avaus:
meillä ne ei edes aina ole viipaloituna kippoon tmv, saatan ottaa kurkun jääkaapista ja iskeä sen kahtia ja sitten puolet ja puolet lapsille.

Ei minusta aina todellakaan tartte olla mikään supersalaatti. Meillä saattaa tytöt vetää iltapalaksi kiinankaalin, eli saavat tarpeeksi vihreetä vaikken aina aterialle tee sydämellä salaattia.

Toivottavasti saavat myös muita vihanneksia kuin kurkkua ja kiinankaalia :D. Varmaan ravintoköyhimmät vihannekset mitä maailmasta löytyy.

no saavat, nämä oli esimerkkejä. Mutta eivät saa juustoa salaatissa eikä kastikkeita. Enkä koe silti olevani yhtään huonompi, itseasiassa tämä ketju saa minut tuntemaan itseni paremmaksi. :saint:

Mä en kans voi ymmärtää mitään pelkkä tomaatti kurkku linjaa. Kyllä pitää joka aterialla olla kunnon salaatti vaikka olis ruoassa itsessään jo kasviksia (esim. wokki). Ja meillä ne salaatit yleensä 2 eri salaattilaatua ja siihen vaihdellen erilaisia kasviksia/hedelmiä, juustoja ym. Ja monesti riittää meillä 2 päivälle tuo yks salaatti. Monesti siitä itse salaatista voi myös tehdä seuraavan päivän ruoan ku lisää siihen esim. kanaa/tonnikalaa/pastaa jolloin tulee ruokaisampi.

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Olen monta kertaa tormannyt Suomessa tuohon jaavuori-tomaatti-kurkku salaattiin, lisana jotain majoneesipohjaista paksua kastiketta :D.

:$
Mä olen tästä vain kuullut- kukaan kavereista ei harrasta vastaavia salaatteja, joiden luona käydään joskus ruokailemassa.

Ei minunkaan kaverit, mutta olen tormannyt tuohon salaattiin jopa ravintolassa! Ja taisipa kerran olla haissakin...

Pakko kysyä, että mikä vika on jäävuorisalaatti+kurkku+tomaatti-salaatissa? Yleensä itse pistän sekaan sipulinvarsia tai ruohosipulia ja laitan sekaan oliiviöljyä ja valkoista viinietikkaa. Ihan hyvä sellaisenaan ruuan lisukkeena. Joskus raastan karkeaa porkkanaraastetta sekaan, kuten italiasssa usein on.
Mitä siinä sitten pitäisi olla, jotta kelpaisi?

No ensinnäkään jäävuorisalaatissa ei ole mitään ravintoaineita toisin kuin tummemmissa lehdissä, lisäksi onhan tuo tylsyyden huippu salaattina :D. Vähän mielikuvitusta peliin, niin saa hurjasti lisää makua sekä ravintoaineita.

Noh, itse asiassa en kyllä syö salaatinlehtiä ravintoarvon vuoksi. Ne vitamiinit tulevat kyllä muualta. Jäävuorisalaattiakin on muuten montaa lajia, osa tummempia (jos sillä edes on tämän asian kannalta mitään väliä).

Minä pidän ruuassa yksinkertaisista mauista enkä voi henkilökohtaisesti käsittää mitään raejuusto-rusina-ananas-persikka-juttuja salaatissa.
Eikä se perussalaatti ole edes mikään suomalainen juttu, vaan sellaista saa kyllä ihan muissakin maissa.

Perussalaatissa muualla maailmassa on erilaisia salaatinlehtia. En minakaan voisi syoda mitaan raejuusto-rusina-ananas-persikka-juttuja, kuullostaa suomalaiselta salaatilta ja erittain pahalta sellaiselta.

Ai tässä olikin se ongelma se, että on vain yhdenlaista salaatinlehteä. Ja jos niitä on vaikkapa kaksi, se tekeekin salaatista jo huomattavasti jännittävämmän.
No, eksyy sinne meidän salaattiin usein rucolaa tai muuta, mutta ei aina. Onko se jännittävää, jos siellä on sitä karkeaa porkkanaraastetta seassa, kuten Italiassa usein on?

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Mä en kans voi ymmärtää mitään pelkkä tomaatti kurkku linjaa. Kyllä pitää joka aterialla olla kunnon salaatti vaikka olis ruoassa itsessään jo kasviksia (esim. wokki). Ja meillä ne salaatit yleensä 2 eri salaattilaatua ja siihen vaihdellen erilaisia kasviksia/hedelmiä, juustoja ym. Ja monesti riittää meillä 2 päivälle tuo yks salaatti. Monesti siitä itse salaatista voi myös tehdä seuraavan päivän ruoan ku lisää siihen esim. kanaa/tonnikalaa/pastaa jolloin tulee ruokaisampi.

Minä en ainakaan suostu syömään edellisen päivän nahistunutta salaattia, vaikka pistäisit sinne mitä sekaan. :x

Meillä on lounaalla usein kirsikkatomaattia, kurkkua ja paprikaa ihan vaan pilkottu lautaselle, meidän lapset tykkää kyllä mieluummin rouskuttaa ne jälkkäriks. Porkkanaa monesti pyytävät kans jälkiruuaks.

Päivällisellä on sit useemmin monipuolisempaa salaattia kera kastikkeen.

Meillä tehdään lapsille yleensä iltapalaksi kasvislautanen - napsivat mieluummin lohkoina ja suikaleina rehunsa kuin pääruuan lisukkeena. Väittäisin että näin niitä kasviksia myös menee enemmän :)

Minä en ainakaan suostu syömään edellisen päivän nahistunutta salaattia, vaikka pistäisit sinne mitä sekaan. :x

No on teillä aika huonot raaka-aineet jos vuorokaudessa salaatti nahistuu. :D Meillä se ei ainakaan vuorokaudessa mene miksikään jääkaapissa ja maistuu ihan samalta.

Salaatinkastikkeita ja öljyjä ei edes suositella käytettäväksi! Ja lapsi kyllä saa tarvitsemansa vitamiinit ilman salaatinlehtiäkin :)

Itseasiassa päinvastoin :) Oliiviöljy, avokado ja mm pähkinät salaatin seassa auttavat esim. lykopeenin ja luteiinin imeytymistä.

No on teillä aika huonot raaka-aineet jos vuorokaudessa salaatti nahistuu. :D Meillä se ei ainakaan vuorokaudessa mene miksikään jääkaapissa ja maistuu ihan samalta.

Ai se onkin kiinni raaka-aineista...? Enpä usko. En syö kyllä minkään tahon tekemään salaattia seuraavana päivänä, vaikka olisi miten tasokkaat raaka-aineet.
Kun esimerkiksi kurkku kuivuu pilkottuna, tomaatin pinta menee ällöksi ja porkkana tummuu. Yleensä kun tulee laitettua sitä viinietikkaa ja öljyä, niin pohjalla lilluu kuitenkin. Joten ei kiitos.

Salaatinkastikkeita ja öljyjä ei edes suositella käytettäväksi! Ja lapsi kyllä saa tarvitsemansa vitamiinit ilman salaatinlehtiäkin :)

Siis kuka ei suosittele öljyjä käytettäväksi? En ole ikinä tuollaisesta kuullutkaan.

No ei kukaan! kerroppa missä sitä suositellaan TERVEYDELLISISTÄ syistä lisäämään salaattiin?

Arvoisa vieras voisi perehtyä enemmän asiaan, ennen kuin hutkii menemään tuollaisia kakkapuheita :D

No tuo on meillä hyvin yleistä. Hyvin hyvin harvoin teen salaattia, kesäaikaan korkeintaan. Yleisin salaatti mitä meillä syödään oikeastaan päivittäin on vaihdellen pottu-punajuuri tai italiansalaatti, ja kaupasta ostettuna tietysti.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijakkaa:
Jaaha, tänään kinastellaan salaateista, joku päivä sitten tapeltiin makukermoista ja pussipastoista... Mistä näitä riittää?

Joo ja eilen siitä ettei suomalainen kotiruoka ole laadukasta :D

Vitsi minulla jäi tuo keskustelu iha tyystin väliin :laugh:

Jaaha, tänään kinastellaan salaateista, joku päivä sitten tapeltiin makukermoista ja pussipastoista... Mistä näitä riittää?

Hih, mä tein aloituksen jossa kyselin pastaohjeita ja joku antoi oikeesti hyvän ohjeen valmiista pastakastikkeesta, mutta heti utli joku terveysterroristi joka lynkkasi valmiit kastikkeet ties minne ja piti hirmu selostukset mitä liwsäaineita mikin sisältää. Minua kun ei vois vähempää kiinnostaa paljonko mitäkin lisäainetta ruoassa on. Meillä niitä ei tuijoteta hysteerisesti, eli ei lainkaan, lihaliemikuutiotkin joku heti tuomitsi ohjeissa, ja minulle ne ohjeet taas oli oikein sopivia, meillä kun varmaan ainut ruoka mihin en lihaliemikuutiota laita on riisipuuro.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

Joo ja eilen siitä ettei suomalainen kotiruoka ole laadukasta :D

SIinä oli kysymys nimenomaan näistä helpoista ja ravintoköyhistä vaaleamakaroonisörsseleistä sun muista.

Mitä väliä sillä on syökö lapset kurkkua-tomaattia-paprikaa-fetajuustoa palasina erikseen vai salaatinlehtien kera öljyssä uitettuna?

Kaikella teidän pitää pätee. Ja joo, mun lapsuudenkodissa oli salaatteja ja tykkään ite salaatista, mut en jaksa alkaa niitä väsää itelle ja lapsille, helpompi antaa niille kulhollinen kasviksia ennen ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:

Hih, mä tein aloituksen jossa kyselin pastaohjeita ja joku antoi oikeesti hyvän ohjeen valmiista pastakastikkeesta, mutta heti utli joku terveysterroristi joka lynkkasi valmiit kastikkeet ties minne ja piti hirmu selostukset mitä liwsäaineita mikin sisältää. Minua kun ei vois vähempää kiinnostaa paljonko mitäkin lisäainetta ruoassa on. Meillä niitä ei tuijoteta hysteerisesti, eli ei lainkaan, lihaliemikuutiotkin joku heti tuomitsi ohjeissa, ja minulle ne ohjeet taas oli oikein sopivia, meillä kun varmaan ainut ruoka mihin en lihaliemikuutiota laita on riisipuuro.

Minä ilmoittaudun siksi terveysterroristiksi. Jos olet oikeasti sairaanhoitaja, luulisi ravitsemuksen nyt edes vähän kiinnostavan...

Yhteistyössä