Soini: Vanhuksille ja lehmille samat oikeudet

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Huoh..
[QUOTE="vieras";27401693]Ei vaan olikin jo valmistunut :D Hyvä, tuollaisia paikkoja on liian vähän!![/QUOTE]

Näin on ja hoitajat ajetaan ahtaalle. Muistan, miten olin nuorena tyttönä kesätöissä vanhainkodissa ja omat isovanhempani menettäneenä juttelin mielelläni vanhusten kanssa. Voi miten paljon kerrottavaa heillä oli. Valitettavasti sitten tultiin hoputtamaan "oikeisiin töihin" (laitosapulaisena olin) ja jutut jäivät kesken :(

"vieras"
Näin on ja hoitajat ajetaan ahtaalle. Muistan, miten olin nuorena tyttönä kesätöissä vanhainkodissa ja omat isovanhempani menettäneenä juttelin mielelläni vanhusten kanssa. Voi miten paljon kerrottavaa heillä oli. Valitettavasti sitten tultiin hoputtamaan "oikeisiin töihin" (laitosapulaisena olin) ja jutut jäivät kesken :(
Näin´kävi minullekin kun perushoitajan sijaisuutta nuorena tein. Ei ollut aikaa syöttää niin "hitaasti" että vanhus olisi ehtinyt rauhassa niellä suunsa tyhjäksi ennen seuraavaa lusikallista. Viereen tuli hoitaja hoputtamaan, että nopeammin pitää syöttää...

Voi vain kuvitella, mikä kiire siellä NYKYÄÄN on!

vieras myös
[QUOTE="vieras";27401604]Ei mitenkään nolo, vaan havainnollinen. Sinäkin tajusit, mitä Soini tarkoittaa. Siihen noilla kielikuvilla juuri pyritään, KONKRETISOIMAAN asioita. Ettei jää pelkän abstraktin sanahelinän tasolle.[/QUOTE]

Sinähän sen sanoit. Nimim. "huoh" saattaisi tajuta vähemmälläkin. Mutta perus-persu-palstamamma ei tajua ennen kuin väännetään rautalangasta. ;)

No joo. Kerrankin Soinilla oli oikeaa asiaa. Olkoonkin, että käytti karkeaa kieltä.

Yksi yhteinen piirre usein (laitoksessa asuvalla) vanhuksella ja lehmällä on, kumpikaan ei itse osaa vaatia oikeuksiaan. Oikeuksia on jonkun puolustettava, vanhusten kohdalla luontevinta varmasti olisi että niitä oikeuksia puollustaa omaiset, laitoksissa osaltaan tietysti myös hoitohenkilökunta. Itse en (muutaman vanhainkodin) kokemuksella tiedä laitosta josta vanhuksia ei saisi viedä koskaan ulos.
Vanhukset tekee meillä jo nyt lähes kaikki kansaa koskevat päätökset. Onneksi päättäjien keski-ikä on vähän laskemaan päin. Samat kurpat niin valtion kuin kuntienkin vallankahvassa vuodesta toiseen.

ret
[QUOTE="joo";27402425]Tai jos se nyt kuitenkin ensisijaisesti olis omaisten ja hoitajien tehtävä :)[/QUOTE]

Varmasti Sonillakin on iäkkäitä omaisiakin (jos ei ihan läheisiä niin ainakin kaukaisempia sukulaisia). Jos ja kun resursseja ei ole (eikä hoitajia ole ehkä tulossakaan vaikka niitä voitaisiin palkata), miksi ulkoiluttaminen täytyisi olla hoitajien tehtävä. Monessa paikassa tiedän vapaaehtoisten ei läheskään aina sukulaisten auttavan laitoksissa ulkoiluttamisessa tai muissa vastaavissa tehtävissä, joskus jopa esim. vanhusten ruokailussa. Ylen aamu-tv: Oikeusministeriön demokratiapalkinto: Eläkeliiton Ylistaron yhdistys | Tv | Areena | yle.fi

"joo"
Varmasti Sonillakin on iäkkäitä omaisiakin (jos ei ihan läheisiä niin ainakin kaukaisempia sukulaisia). Jos ja kun resursseja ei ole (eikä hoitajia ole ehkä tulossakaan vaikka niitä voitaisiin palkata), miksi ulkoiluttaminen täytyisi olla hoitajien tehtävä. Monessa paikassa tiedän vapaaehtoisten ei läheskään aina sukulaisten auttavan laitoksissa ulkoiluttamisessa tai muissa vastaavissa tehtävissä, joskus jopa esim. vanhusten ruokailussa. Ylen aamu-tv: Oikeusministeriön demokratiapalkinto: Eläkeliiton Ylistaron yhdistys | Tv | Areena | yle.fi
Toki vapaaehtoiseksi kannattaa ryhtyä jos aikaa ja kiinnostusta on, ei vapaaehtoisia voi koskaan olla liikaa. Harvemmilla sitä vain on. Kyllä mä hoitajana oikein mielelläni ulkoiluttaisin kaikkia vanhuksia joka päivä jos aikaa ja resursseja vain olisi.

"rolle"
Mun mielestä lehmien pitää päästä ulos, siinä kuin vanhustenkin.
En ymmärrä tollasia vertauksia, joilla yritetään huonontaa eläinten oloja. Ilmeisesti Soinin mielestä lehmillä ei ole mitään väliä.

Alkaa vitusti kyllästyttää ton ukon hedelmät ja lehmät. Eilisessä vaaliohjelmassakaan ei muuta osannut, kuin heitellä tarpeeksi vammasia heittoja, joiden ties uppoavan niihin tyhmiin persuja äänestäviin mentaalikeisseihin.

"vieras"
[QUOTE="rolle";27403873]Mun mielestä lehmien pitää päästä ulos, siinä kuin vanhustenkin.
En ymmärrä tollasia vertauksia, joilla yritetään huonontaa eläinten oloja. Ilmeisesti Soinin mielestä lehmillä ei ole mitään väliä.

Alkaa vitusti kyllästyttää ton ukon hedelmät ja lehmät. Eilisessä vaaliohjelmassakaan ei muuta osannut, kuin heitellä tarpeeksi vammasia heittoja, joiden ties uppoavan niihin tyhmiin persuja äänestäviin mentaalikeisseihin.[/QUOTE]

No, Suomessa on vanhuksia jotka ei ole päässeet ulkoilemaan VUOSIIN. Sellaista lehmää tuskin löytyy.

ret
Millainen vanhusten ulkoilutus velvoite olisi? Kunnan velvoitetaan huolehtimaan että vanhus ulkoilee kaksi kertaa viikossa? Entä jos vanhus ei halua ulos, voiko hän kieltäytyä? Mikä olisi sanktio velvoitteen noudattamatta jättämisestä? Vanhustenpitokielto?

"rolle"
[QUOTE="vieras";27404689]No, Suomessa on vanhuksia jotka ei ole päässeet ulkoilemaan VUOSIIN. Sellaista lehmää tuskin löytyy.[/QUOTE]

Kyllä löytyy sellasia lehmiä, jotka on kuolleet ulosteittensa keskelle nälkään. Löytyykös sellasia vanhuksia?

no joo
Siis todella huono, eihän lehmien ja ihmisten oikeuksia ja olosuhteita voi mitenkään verrata. Mikäli voisi, niin eihän vanhuksiakaan edes olisi olemassa. Kun lehmä tulee vanhaksi ja tuottamattomaksi, se kuskataan teurastamolle...

"vieras"
[QUOTE="rolle";27405272]Kyllä löytyy sellasia lehmiä, jotka on kuolleet ulosteittensa keskelle nälkään. Löytyykös sellasia vanhuksia?[/QUOTE]

No varmasti. Vaipoissa oleva dementoitunut vanhus joka ei enää suostu syömään saattaa helpostikin kuolla noin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27405995]Aika huono vertaus Soinilta. Lehmäthän nimittäin ulkoilevat ihan itsekseen. Kyllä vanhuksetkin saisivat samalla lailla ulkoilla, jos vaan pystyisivät.[/QUOTE]

Eli sitten ei ole enää oikeutta päästä avun kanssa ulkoilemaan jos ei itse siihen kykene? Pitäisikikö samalla logiikalla jättää vanhukset saattamatta wc:hen jos eivät itse sinne enää pääse? "Kyllä sä vessaan saisit mennä mutta kun et itse pääse niin voi voi..."

"vieras"
[QUOTE="vieras";27406142]Eli sitten ei ole enää oikeutta päästä avun kanssa ulkoilemaan jos ei itse siihen kykene? Pitäisikikö samalla logiikalla jättää vanhukset saattamatta wc:hen jos eivät itse sinne enää pääse? "Kyllä sä vessaan saisit mennä mutta kun et itse pääse niin voi voi..."[/QUOTE]

Pitäisi tietysti, muttei vertaamalla lehmiin kun se vertaus ei vaan toimi.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27406161]Pitäisi tietysti, muttei vertaamalla lehmiin kun se vertaus ei vaan toimi.[/QUOTE]

Musta se oli erittäin hyvä ajatuksia herättävä vertaus. Kun tulet vanhaksi, sulla ei ole edes lehmän oikeuksia.

Yhteistyössä