Huoh..
Kyllä ja se osui arkaan paikkaan, kun surutyökin on vielä osin keskenSe taisi olla tarkoituskin...
Kyllä ja se osui arkaan paikkaan, kun surutyökin on vielä osin keskenSe taisi olla tarkoituskin...
Joo, nyt meni hymiö väärinpäin. SiisKyllä ja se osui arkaan paikkaan, kun surutyökin on vielä osin kesken
Näin´kävi minullekin kun perushoitajan sijaisuutta nuorena tein. Ei ollut aikaa syöttää niin "hitaasti" että vanhus olisi ehtinyt rauhassa niellä suunsa tyhjäksi ennen seuraavaa lusikallista. Viereen tuli hoitaja hoputtamaan, että nopeammin pitää syöttää...Näin on ja hoitajat ajetaan ahtaalle. Muistan, miten olin nuorena tyttönä kesätöissä vanhainkodissa ja omat isovanhempani menettäneenä juttelin mielelläni vanhusten kanssa. Voi miten paljon kerrottavaa heillä oli. Valitettavasti sitten tultiin hoputtamaan "oikeisiin töihin" (laitosapulaisena olin) ja jutut jäivät kesken
Tai jos se nyt kuitenkin ensisijaisesti olis omaisten ja hoitajien tehtäväSoiniakaan ei varmasti kukaan ole kieltänyt toteuttamasta niitä oikeuksia, vanhuksen ulkoiluttamiseen ei mitään ihmeellisiä kykyjä tarvita.
Vanhukset tekee meillä jo nyt lähes kaikki kansaa koskevat päätökset. Onneksi päättäjien keski-ikä on vähän laskemaan päin. Samat kurpat niin valtion kuin kuntienkin vallankahvassa vuodesta toiseen.Yksi yhteinen piirre usein (laitoksessa asuvalla) vanhuksella ja lehmällä on, kumpikaan ei itse osaa vaatia oikeuksiaan. Oikeuksia on jonkun puolustettava, vanhusten kohdalla luontevinta varmasti olisi että niitä oikeuksia puollustaa omaiset, laitoksissa osaltaan tietysti myös hoitohenkilökunta. Itse en (muutaman vanhainkodin) kokemuksella tiedä laitosta josta vanhuksia ei saisi viedä koskaan ulos.
Toki vapaaehtoiseksi kannattaa ryhtyä jos aikaa ja kiinnostusta on, ei vapaaehtoisia voi koskaan olla liikaa. Harvemmilla sitä vain on. Kyllä mä hoitajana oikein mielelläni ulkoiluttaisin kaikkia vanhuksia joka päivä jos aikaa ja resursseja vain olisi.Varmasti Sonillakin on iäkkäitä omaisiakin (jos ei ihan läheisiä niin ainakin kaukaisempia sukulaisia). Jos ja kun resursseja ei ole (eikä hoitajia ole ehkä tulossakaan vaikka niitä voitaisiin palkata), miksi ulkoiluttaminen täytyisi olla hoitajien tehtävä. Monessa paikassa tiedän vapaaehtoisten ei läheskään aina sukulaisten auttavan laitoksissa ulkoiluttamisessa tai muissa vastaavissa tehtävissä, joskus jopa esim. vanhusten ruokailussa. Ylen aamu-tv: Oikeusministeriön demokratiapalkinto: Eläkeliiton Ylistaron yhdistys | Tv | Areena | yle.fi
Soini ei varmaan tätä tarkoittanut, mietis nyt vähän.Siis todella huono, eihän lehmien ja ihmisten oikeuksia ja olosuhteita voi mitenkään verrata. Mikäli voisi, niin eihän vanhuksiakaan edes olisi olemassa. Kun lehmä tulee vanhaksi ja tuottamattomaksi, se kuskataan teurastamolle...